Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Testpilot: Gigabyte Aorus RGB Memory – minnespaket med fejkade moduler

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Gigabyte Aorus RGB Memory – minnespaket med fejkade moduler

Med fejkade minnesmoduler och anpassningsbar RGB-belysning hoppas Gigabyte kunna sticka ut på marknaden. Testpiloten "Alling" tar en närmare titt för att se hur de lyckats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Enda problemet är att det är dessa ekosystemen man måste luta sig åt, antingen det ena eller det andra, går inte att mixa.

Samtidigt väntar jag på RGB hate crusade från några här på forumet...

Permalänk
Medlem

Köpte dessa för några veckor sen, tycker dom ser fett läckra ut sjukt nice med 4 stickor istället för 2, men looken för 4. Heeeelt onödigt att köpa typ 32gb ju.

Permalänk
Inaktiv

Hehe, fejkade moduler låter som bedragarnas dröm. Får man se upp när man köper minnes moduler på Blocket.

Permalänk
Medlem

Det inte är lite "fusk"
Det är mycket fusk!
Tycker jag.

Sen är det inte vidare snyggt heller, men kan förstå att det säljer.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Hahaha... fake minnen med leds är nog lägsta nivån man kan nå som köpare i mina ögon

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det ej är mer fusk än att köpa 8GB stickor då standard bland finare minnen är 16GB, snart kommer 32GB stickorna i konsumentklass.

Prispålägget tyckte jag ej var farlig.
Så det jag stör mig på var att de ej var "riktigt färdigutvecklade"

Permalänk
Medlem

Hade Corsair Vengeance RGB funnits i fejk så hade jag köpt 4 för att ockupera mina tomma platser #ytlig

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

När minnesrecensioner består av 6 sidor rgbprat och 0 slides prestandasiffror gråter jag inombords en smula och drömmer mig tillbaka i tiden 😂

Missförstå mig inte, rgbstickor har definitivt sin plats på marknaden men det måste få vara sekundärt, man köper inte leds med tillhörande minne utan minne med tillhörande leds ✌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, finns Gigabyte/Aorus ens kvar i Sverige så man vågar köpa något av dom? Verkar ju varit hela havet stormar på Gigabyte i Sverige och deras medverkan i deras egna forumdel verkar ju fullständigt ha upphört.

Skrivet av IMPANI:

Gigabyte har gjort en omstrukturering i bolaget under vintern/våren för bland annat den nordiska marknaden. Exakt vad som hänt sedan i våras vet jag inte (jag tillhör en ÅF) och försöker ta reda på det från Gigabyte HQ. Samtliga svenska representanter jag haft kontakt med har ej kunnat nås sedan slutet av April/början av Maj.

Kommer med en uppdatering då jag får något svar om vad som hänt och vad som komma skall.

Edit:
Kanske var så att dom snarare hade en egen tråd än ett eget subforum

Permalänk
Sötast

Datorvärldens fälgar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

När minnesrecensioner består av 6 sidor rgbprat och 0 slides prestandasiffror gråter jag inombords en smula och drömmer mig tillbaka i tiden 😂

Hehe idag är RGB bling bling viktigare än prestanda

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Längtar tills det blir inne med gröna militärfärgade kretskort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Längtar tills det blir inne med gröna militärfärgade kretskort igen.

Ha ha ha och pistol o magasin som kylare! Gick väl två kvartal så hade alla tillverkare fattat hur dumt det vart. Och så försvann det helt. (som tur är)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

När kommer RGB-trenden att vara ett minne blott?? Vet inte om jag vill skratta eller gråta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Datorvärldens fälgar

Eller hjulsidor. Fälgar har ju en funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När RAM-minnesbristen är så stor att man får köpa RAM-minnen utan RAM, bara en tom ram!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Troopah:

Köpte dessa för några veckor sen, tycker dom ser fett läckra ut sjukt nice med 4 stickor istället för 2, men looken för 4. Heeeelt onödigt att köpa typ 32gb ju.

Helt onödigt? Låter som att du har lite snäva referensramar min vän.

OnT: Jag tillhör skaran som har nytta av att fylla alla ramplatser. Hade gärna plockat bort status-LEDs från moderkort o.dyl. - inte en produkt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Vad kommer att fejkas härnäst?

Storleken på grafikkortet?
Antal fläktar på kylaren?
Vattenkylningsrör med stillastående vatten?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ha ha ha och pistol o magasin som kylare! Gick väl två kvartal så hade alla tillverkare fattat hur dumt det vart. Och så försvann det helt. (som tur är)

Tror du missförstod mig. Jag menade så här typ:

Permalänk
Skrivet av mill:

Exakt så. Man saknar seriositeten nuförtiden tycker jag.

Intels blå kort var fina också. Tråkig blå färg men det ser seriöst ut.

Abit körde ju med röda kort och DFI med svarta, men då börjar närma oss leksaksstadiet även om de gjorde väldigt bra moderkort med den tidens mått mätt.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Detta känns som en så onödig och fåfängd produkt, vad är på nästa fejkprodukt.... Fejkade gpu:er för att SLI ser mer estetiskt bättre ut?
Herre jösses, bra test dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Datorvärldens fälgar

Skrivet av DasIch:

Eller hjulsidor. Fälgar har ju en funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv tänker jag mest på navkapslar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

När kommer RGB-trenden att vara ett minne blott?? Vet inte om jag vill skratta eller gråta..

Vad är problemet??
All RGB går ju faktiskt att stänga av om man inte vill ha det påslaget.

Själv kan jag växla mellan en galen bliinkande discodator och en helt svart dator utan några som helst ljus med ett enkelt knapptryck.
Har spionspegelglas på min burk som utan rgb blir som en spegel..Riktigt snyggt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon162230:

Hehe, fejkade moduler låter som bedragarnas dröm. Får man se upp när man köper minnes moduler på Blocket.

Bra poäng som jag inte tänkt en sekund på förrän nu! Inga problem för oss som vet hur minnen ska se ut att se skillnad på ett falskt och ett riktigt, men förväntar mig inte direkt att gemene man ska kunna göra det.

Skrivet av lord_vasagos:

Hahaha... fake minnen med leds är nog lägsta nivån man kan nå som köpare i mina ögon

Hade själv svårt att slå bort den tanken ur huvudet medan jag skrev testpiloten. Tycker att jag jämförelsevis ligger i lä med mina åtta Dominator Platinum-stickor som faktiskt är riktiga allihopa! ^^

Skrivet av Westelindh!:

När minnesrecensioner består av 6 sidor rgbprat och 0 slides prestandasiffror gråter jag inombords en smula och drömmer mig tillbaka i tiden 😂

Missförstå mig inte, rgbstickor har definitivt sin plats på marknaden men det måste få vara sekundärt, man köper inte leds med tillhörande minne utan minne med tillhörande leds ✌

Håller med dig. Är själv inte intresserad av RGB-minnen. Att testpiloten inte innehåller några prestandatester överhuvudtaget har flera skäl:

  • Det är ingen mening att presentera prestandasiffror som redan finns. Ingenting är ju speciellt med dessa minnen med avseende på prestanda.

  • Jag har dåliga förutsättningar att göra minnestester. Det skulle bli ett test helt utan jämförelser.

  • Inte heller är jag kvalificerad att göra minnestester. Jag vet inte vilka tester jag skulle göra och hur jag skulle göra dem för att kunna vara säker på att siffrorna blir korrekta och relevanta.

  • I kontexten testpilot tyckte jag att minnenas belysning och mjukvaran därtill var mycket mer intressant och relevant än torra prestandasiffror som i bästa fall lyckas replikera existerande professionella tester.

Sedan tror jag väl att det generellt inte är någon mening att testa specifika minnesmodeller nu för tiden, undantaget sökandet efter crème de la crème för extremöverklockning. Ett minne har ju näppeligen några andra egenskaper än vad som framgår i specifikationerna, så har man testat ett kit med 3 200 MT/s och 16‑18‑18‑38 har man i någon mån testat alla sådana kit. Detta är förmodligen anledningen till att SweClockers inte har testat ett enda minneskit sedan jag blev medlem åtminstone, och jag kan inte se varför man skulle göra det. Däremot är ju jämförande tester mellan olika minneshastigheter förstås högintressanta.

Skrivet av Findecanor:

Vad kommer att fejkas härnäst?

Storleken på grafikkortet?
Antal fläktar på kylaren?
Vattenkylningsrör med stillastående vatten?

Skrivet av RVX:

Detta känns som en så onödig och fåfängd produkt, vad är på nästa fejkprodukt.... Fejkade gpu:er för att SLI ser mer estetiskt bättre ut?
Herre jösses, bra test dock.

Har också flera gånger under tiden jag skrev testpiloten känt att vi befinner oss på ett lutande plan. Vad är skillnaden mellan dessa fejkminnen och ett fejkgrafikkort? Jag kan inte se den i alla fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra poäng som jag inte tänkt en sekund på förrän nu! Inga problem för oss som vet hur minnen ska se ut att se skillnad på ett falskt och ett riktigt, men förväntar mig inte direkt att gemene man ska kunna göra det.

Hade själv svårt att slå bort den tanken ur huvudet medan jag skrev testpiloten. Tycker att jag jämförelsevis ligger i lä med mina åtta Dominator Platinum-stickor som faktiskt är riktiga allihopa! ^^

Håller med dig. Är själv inte intresserad av RGB-minnen. Att testpiloten inte innehåller några prestandatester överhuvudtaget har flera skäl:

  • Det är ingen mening att presentera prestandasiffror som redan finns. Ingenting är ju speciellt med dessa minnen med avseende på prestanda.

  • Jag har dåliga förutsättningar att göra minnestester. Det skulle bli ett test helt utan jämförelser.

  • Inte heller är jag kvalificerad att göra minnestester. Jag vet inte vilka tester jag skulle göra och hur jag skulle göra dem för att kunna vara säker på att siffrorna blir korrekta och relevanta.

  • I kontexten testpilot tyckte jag att minnenas belysning och mjukvaran därtill var mycket mer intressant och relevant än torra prestandasiffror som i bästa fall lyckas replikera existerande professionella tester.

Sedan tror jag väl att det generellt inte är någon mening att testa specifika minnesmodeller nu för tiden, undantaget sökandet efter crème de la crème för extremöverklockning. Ett minne har ju näppeligen några andra egenskaper än vad som framgår i specifikationerna, så har man testat ett kit med 3 200 MT/s och 16‑18‑18‑38 har man i någon mån testat alla sådana kit. Detta är förmodligen anledningen till att SweClockers inte har testat ett enda minneskit sedan jag blev medlem åtminstone, och jag kan inte se varför man skulle göra det. Däremot är ju jämförande tester mellan olika minneshastigheter förstås högintressanta.

Har också flera gånger under tiden jag skrev testpiloten känt att vi befinner oss på ett lutande plan. Vad är skillnaden mellan dessa fejkminnen och ett fejkgrafikkort? Jag kan inte se den i alla fall.

Köper din förklaring absolut, jag menade inte att klaga utan snarare att vara lite lustig över rgbtrenden.
Tack för att du tog dig tid ändå 🤗

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra poäng som jag inte tänkt en sekund på förrän nu! Inga problem för oss som vet hur minnen ska se ut att se skillnad på ett falskt och ett riktigt, men förväntar mig inte direkt att gemene man ska kunna göra det.

Hade själv svårt att slå bort den tanken ur huvudet medan jag skrev testpiloten. Tycker att jag jämförelsevis ligger i lä med mina åtta Dominator Platinum-stickor som faktiskt är riktiga allihopa! ^^

Håller med dig. Är själv inte intresserad av RGB-minnen. Att testpiloten inte innehåller några prestandatester överhuvudtaget har flera skäl:

  • Det är ingen mening att presentera prestandasiffror som redan finns. Ingenting är ju speciellt med dessa minnen med avseende på prestanda.

  • Jag har dåliga förutsättningar att göra minnestester. Det skulle bli ett test helt utan jämförelser.

  • Inte heller är jag kvalificerad att göra minnestester. Jag vet inte vilka tester jag skulle göra och hur jag skulle göra dem för att kunna vara säker på att siffrorna blir korrekta och relevanta.

  • I kontexten testpilot tyckte jag att minnenas belysning och mjukvaran därtill var mycket mer intressant och relevant än torra prestandasiffror som i bästa fall lyckas replikera existerande professionella tester.

Sedan tror jag väl att det generellt inte är någon mening att testa specifika minnesmodeller nu för tiden, undantaget sökandet efter crème de la crème för extremöverklockning. Ett minne har ju näppeligen några andra egenskaper än vad som framgår i specifikationerna, så har man testat ett kit med 3 200 MT/s och 16‑18‑18‑38 har man i någon mån testat alla sådana kit. Detta är förmodligen anledningen till att SweClockers inte har testat ett enda minneskit sedan jag blev medlem åtminstone, och jag kan inte se varför man skulle göra det. Däremot är ju jämförande tester mellan olika minneshastigheter förstås högintressanta.

Har också flera gånger under tiden jag skrev testpiloten känt att vi befinner oss på ett lutande plan. Vad är skillnaden mellan dessa fejkminnen och ett fejkgrafikkort? Jag kan inte se den i alla fall.

Är mest hela grejen av att man behöver fejka nånting öht som jag känner, menade inget illa om ditt test.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Själv tänker jag mest på navkapslar.

/Lifooz

Samma sak som hjulsidor.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Westelindh!:

Köper din förklaring absolut, jag menade inte att klaga utan snarare att vara lite lustig över rgbtrenden.
Tack för att du tog dig tid ändå 🤗

Skrivet av RVX:

Är mest hela grejen av att man behöver fejka nånting öht som jag känner, menade inget illa om ditt test.

Förstod att ingen av er kritiserade testet. Tyckte bara det var intressant att bygga vidare på era inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Samma sak som hjulsidor.

Ahaa, det visste jag inte, hahah. Nåväl, nu vet jag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!