Tips på skalbara lösningar för bättre WiFi i modernt hem?

Permalänk
Medlem

Tips på skalbara lösningar för bättre WiFi i modernt hem?

Hej,

Jag är inte nöjd med WiFi-täckningen hemma och behöver hjälp med att hitta en effektiv inte allt för dyr lösning. Om möjligt ska den också vara skalbar då vi har planer på att flytta till hus så småningom.

Vi bor idag i en lägenhet om 82 kvm på tre rum. Det finns nätverksuttag i alla rum och routern (ASUS RT-AC66U) står placerad i vardagsrummet bakom TVn. Absolut inte optimalt ur täckningssynpunkt, men jag behöver fler trådade kopplingar där. I sovrummet längst ifrån vardagsrummet är WiFi-täckningen usel, vilket jag vill åtgärda.

Min första tanke är att köpa en repeater (typ Netgear EX6150 eller liknande) för att kunna köra samma WiFi i hela lägenheten till en låg kostnad, men jag vet inte om det är den mest fördelaktiga lösningen. Det finns ju nätverksuttag i alla rum, kan jag inte nyttja det faktumet istället för att försöka förstärka en svag WiFi-signal från ett rum långt borta t.ex.? Jag är medveten om att det finns mesh-lösningar, men det känns lite overkill, inte minst kostnadsmässigt, och jag vet heller inte hur skalbara sådana lösningar är?

Tacksam för lite vägledning.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

En accesspunkt i varje zon vore nog optimalt.
En repeater sänker hastigheten i luften och du verkar inte kunna köra med aimesh utifrån din nuvarande router (att uppgradera firmware och bara ha enstaka satelliter: https://www.asus.com/AiMesh/ <- kompabilitetslistan är längst ner)

Förslagsvis ubiquiti unifi ap-ac lite, jag tänker mig att det håller ett bra tag framöver.

/G

Permalänk
Medlem

En accesspunkt, vad är det exakt? Kan den "förlänga" nuvarande WiFinät, eller blir det två partiella nät?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spennis:

En accesspunkt, vad är det exakt? Kan den "förlänga" nuvarande WiFinät, eller blir det två partiella nät?

Skickades från m.sweclockers.com

AP är den enhet som omvandlar mellan kabel och radio på nätverkssidan, du ansluter sedan dina klienter mot APn. Din "router" innehåller en AP
före den är egentligen ingen router utan en multifunktionsenhet som dessutom ofta innehåller switch, dhcpserver, brandvägg, vpn server, mediaserver, filserver och kanske en del andra funktioner.

Alla wifianslutna enheter ansluts mot ett specifik SSID och så länge du ber dina AP att dela ut samma SSID så är det samma radionätverk.

En AP förlänger egentligen inte ett nätverk utan den skapar ett wifinät runt den plats den är placerad men om du menar förlänga so,m att dra iväg en kabel och placera en AP en bit bort så kan du väl kalla det förlänga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.