tips och råd till okunnig

Permalänk
Medlem

tips och råd till okunnig

tjenare, jag har går i tankarna om att köpa ett nytt grafikkort, främst på grund av värmeproblem och högljudnivå, men jag funderar lite om de är värt att göra, och i så fall vilket grafikkort rekommenderar ni?
eller om de är mera värt att köpa ny dator,
mitt nuvarande grafikkort är ett Radeon r9 390 cpu i7-6700k på ett z170a-gaming-m5 från msi

tacksam för svar och funderingar

Permalänk
Medlem

Börja med vad ni är beredd att betala

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av sanke:

tjenare, jag har går i tankarna om att köpa ett nytt grafikkort, främst på grund av värmeproblem och högljudnivå, men jag funderar lite om de är värt att göra, och i så fall vilket grafikkort rekommenderar ni?
mitt nuvarande grafikkort är ett Radeon r9 390 cpu i7-6700k på ett z170a-gaming-m5 från msi

Spelar du i 1080p är nog ett GTX1060 (6GB) med en biffig kylare det bästa valet.

Kan du stå ut med mer ljud (och värme) är RX590 snäppet snabbare.

EDIT: (1080p@60Hz)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av sanke:

Den där kan du behålla.
Innan man kan rekommendera grafikkort behöver vi veta vilka spel du spelar mest samt vilken skärm du använder (upplösning, Hz ev freesync osv).

Om du ska ha märkvärd ökning i prestanda så borde du satsa på 1070-1080/ 2070.
Mer specifikt kan man säga när man vet skärm och spel.

Datorn duger gott ännu iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Spelar du i 1080p är nog ett GTX1060 (6GB) med en biffig kylare det bästa valet.

Kan du stå ut med mer ljud (och värme) är RX590 snäppet snabbare.

En ganska liten uppgradering båda de där alternativen.
Då är vänta och spara pengar bättre.

Permalänk
Skrivet av milkab:

En ganska liten uppgradering båda de där alternativen.
Då är vänta och spara pengar bättre.

Tja när det kommer till prestanda är det drygt 13 procent skillnad till 1060s fördel. Men när det kommer till ljudvolym är det som dag och natt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@IKEA Billy Bokhylla:
Ljudnivå och värme påståendet köper jag.
13%, ja kanske i vissa speltitlar men absolut inte överlag

Permalänk

@milkab: Var lite snabb. Enligt SweClockers prestandaindex (1080p) är 1060 knappt 18% snabbare i DX11 men endast 2% i DX12. Dock har vi inte fått någon uppdatering sedan de senaste drivrutinerna släpptes.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har värmeproblem? Hur varmt blir ditt kort?

Kanske är som så att du har god marginal för vad kortet klarar, och kan dra ned på fläktkurvan.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@e1m1: även i spel som inte är så krävande runt 90-94 grader med fläktarna på runt 80-90%

Permalänk
Medlem

Om du uppgraderar nu, kommer du att ångra dig inom loppet av 6 månader då nya grafikkort i din prisklass släpps, men både till en lägre kostnad och till en lägre effektåtgång för samma prestanda som korten idag. Visst, du KAN köpa t.ex ett RX580 idag för 2000kr som är det mest prisvärda grafikkortet idag, men bara ett visst antal procent bättre än ditt nuvarande. Nästa klass är runt 4000kr, så hoppet är gigantiskt.

Antag att du nu skulle göra det, hur gör man då bäst för att överleva fram tills dess med värmen och fläktljudet?

Jag hittade en video på youtube där en person bytte ut kylpastan på sitt grafikkort och fick en värmereduktion (kanske är lite over the top för dig då du anser dig som okunnig). En annan sak som han gjorde var att sänka spänningen på kortet (det kan göras i wattman).

Jag kan komma på två andra sätt utöver det här som handlar om att reducera prestandan i utbyte mot lägre värmeutveckling. Den ena är att sätta ett tak för högsta FPS som är lägre än ditt nuvarande max (med t.ex radeon chill, FRTC, V-sync etc). Själv föredrar jag chill, men i vissa fall så kan det bli problematiskt då tearing kan uppstå. Chill är förmodligen den mest effektiva på att reducera effektåtgång (vet inte om det är just tillgängligt just för 390 dock). Det andra är att införskaffa en freesync skärm som gör FPS:en mer godtagbar när den är låg/begränsas. Andra saker som kan underlätta är att sänka inställningar i spel.

Utöver det kommer jag inte på något mer. Möjligtvis genom att justera fläktkurvor.

Permalänk
Medlem

@sanke:

Ok det är rätt varmt. Mitt 290 maxar också ut kring ~92, dock endast i vissa spel där och när det belastas maximalt.

Som Radalov skriver, skulle aktivering av v-sync kunna hjälpa, om du inte kör det. Kan vara värt att prova även om du normalt sett inte gillar det, om du kanske upplever fläktljudet som ett större problem.

Jag har inga direkta tips på din egentliga fråga om vilket nytt kort som hade varit lämpligt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz