iMac 27" byta ut HDD till SSD

Permalänk
Medlem

iMac 27" byta ut HDD till SSD

Hej!

Jag har en iMac 27" mid 2010 som jag tänkte byta ut den vanliga hårddisken mot en SSD som jag har liggandes här hemma. Men när jag tittar på guiden för att byta ut till SSD så verkar det som att det måste finnas ett uttag för värmekontroll på SSD:n för att fläktarna inte ska gå på 100% hela tiden. Men tittar jag på andra SSD hårddiskar så ser jag inga sådana uttag där heller.

Någon som gjort detta bytet?

Kommer min (gamla) Crucial BX100 SSD funka här? (https://www.crucial.com/usa/en/storage-ssd-bx100) I iFixits guide använder de Crucial men en nyare variant.

Permalänk
Inaktiv

Bytte en iMac 21.5" Late 2009 till SSD. Apple har alltså en egen variant på hårddisk och byter man till en annan så kommer fläkten att gå för fullt hela tiden. Kommer inte ihåg hur jag byglade sensor-sladden, tror bara jag kopplade ur den. Använde sedan mjukvaran SSD Fan Control för att styra fläkten. Köpte vakuumlyftare på Biltema för att lossa skärmen.

Tror vilken SATA-SSD som helst fungerar. Det jag hade liggande var en Samsung 830 på 128 GB.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Behövs inte, fixade det med mjukvara i dom iMacar jag bytt disk till SSD i.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Dr.Mabuse det var den guiden jag tittat på som jag inte riktigt förstår. Tycker att de skriver om att en värmesladd ska kopplas någonstans på SSD:n.

I övrigt: jag hade föredragit att inte behöva sköta det manuellt (dvs. med mjukvara) utan hade föredragit att det styrde sig själv som det är tänkt från början.