Hjälp! Får WiFi men Ethernet funkar inte.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Får WiFi men Ethernet funkar inte.

Hej!

Igår så gick mitt nät ner på datorn och det har varit nere sedan dess.
Jag får WiFi att fungera, men jag får inte någon Ethernet att fungera. Dvs, varken min Philips Hue Hub funkar, Apple TV 4k, Stationära eller min TV får internet.

Dessa är kopplade via Ethernet.
Men alla andra enheter, som är kopplade via WiFi har inga problem alls.

Jag har testat;
Reset min router ett par gånger.
Låtit min router vara urkopplad från allt i 2h.
Andra Ethernet kablar (Testade att byta TVn och Apple TVns Ethernets, funkade fortfarande inte. Har inte en sådan lång som krävs för att testa stationära).
Jag har testat ipconfig /release ipconfig /renew
Även netsh winsock reset, netsh int tcp reset, netsh int ip reset
Jag testade att köra en factory reset via Routerns inställningar.
Jag testade att köra kabel mellan fiber uttaget till Apple TVn direkt, men det verkade inte heller att fungera?
Testade att göra en restore på min stationära till den 23, då internet fungerade.
Ringt till Telia som inte ser några problem på sin sida.

Inget av det här har fungerat.
När jag kör Troubleshoot på datorn får jag "Etherenet" doesen't have a valid IP configuration.

Jag har det kopplat så här;
Telia Fiber uttag till min Asus 56U.
Jag har uppdaterat Asus firmwire till 3.0.0.4.380_7378, efter att Ethernet började krångla (https://www.asus.com/se/supportonly/RT-N56U/HelpDesk_Download/ )

Vad i helvete kan vara fel och vad kan jag testa?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

Inget av det funkar.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kopplade ur min stationära och satte den jämte mitt fiber.

Det funkar då. Med samma sladd.
Så problemet ligger inte vid datorn, Telia eller sladden.

Det måste väl betyda att det är min Asus Router som cpar?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Problemet löstes av en ny router.

Fråga; värt att försöka använda min gamla router till något? Typ airmesh eller sälja den till någon billigt?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Funkar troligen utmärkt som AP..... bara ett klick bort (kör själv min AC68U som AP)

Sen läser du förklaringstexten så är discovery utilityn bra att ha för att enkelt få fram IP-adressen för APn.

Repeater funkar också men det blir en massa onödig trafik!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

LÖST med asus router

GICK in på LAN, route, enable static router, "yes". sen ändrade jag tillbaka till "no" och då fungerade mitt ethernet