4G USB-dongel+router tappar anslutning till Internet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2009

4G USB-dongel+router tappar anslutning till Internet

Jag har nyss flyttat ut "på landet" och i väntan på fiber får jag förlita mig på ett 4G-nätverk. Så här ser min setup ut:

• Tele2 Unlimited

• Huawei E3372h-153 (ej från Tele2 men olåst)

• Asus RT-AC66U-B1 (v. 3.0.0.4.384_45713)

Jag har USB-dongeln ansluten till min router och lyckas få Internet-anslutning med WAN via USB. Jag kan streama film och kanaler utan problem... oftast.

Mitt problem är att jag tappar anslutningen till Internet vid random tillfällen – ibland en gång i timmen, ibland en gång om dagen. Loggar jag in i routern så står det "Internet connection: Disconnected" trots att lampan på USB-dongeln lyser blått = 4G-uppkopplad. Pluggar jag ut och in USB-stickan så fungerar det oftast igen (inte alltid) men låter jag det bara vara så återansluter den inte till Internet.

Testar jag att koppla in USB-stickan direkt i datorn så installeras Mobile Partner per automatik och därigenom får jag Internet-anslutning utan avbrott. I Mobile Partner kan jag även kolla signalstyrkan och den ligger på 70-90% utomhus och 50-70% inomhus vid fönster – inga problem där alltså.

Dessa IP-adresser får jag:

Publik: 83.XXX.XX.XX
WAN IP: 100.XXX.XX.XX
LAN IP: 192.168.100.XX

Någon som varit med om samma sak och hittat någon lösning?

Tack på förhand och glad påsk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Har du någon loggfil från routern som kan ge ledtrådar till vad som kan har inträffat?

Min gamla Asus router trivdes bäst på högkant, annars värmekrashade den. Men de var en 56U och många år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Finns USB-modemet med i listan över kompatibla modem till just din router?

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Har haft liknande problem och då var det strömmen på USB uttaget på routern som inte orka driva modemet riktigt alla gånger, en dipp och sen hängde sig modemet.
Prova med en strömmatat USB-Hubb i mellan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av henkiii:

Har du någon loggfil från routern som kan ge ledtrådar till vad som kan har inträffat?

Min gamla Asus router trivdes bäst på högkant, annars värmekrashade den. Men de var en 56U och många år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det syns ingenting i loggen när anslutningen försvinner utan börjar först logga igen när jag startat om 4G-modemet.
Jag misstänkte först värme men problemen har fortsatt trots att jag satte in en USB-kylplatta under routern.

Skrivet av Mr_Lazy:

Finns USB-modemet med i listan över kompatibla modem till just din router?

Ja, den finns med här (Huawei E3372) https://www.asus.com/event/networks_3G4G_support/

Skrivet av SideShowMicke:

Har haft liknande problem och då var det strömmen på USB uttaget på routern som inte orka driva modemet riktigt alla gånger, en dipp och sen hängde sig modemet.
Prova med en strömmatat USB-Hubb i mellan.

Ok, får kanske prova det.