Ny dator, CS:GO inte lika smooth? Hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Kolla att dina minnen verkligen går i 3200, XMP i bios!

En annan sak som är riktigt weird (och jävligt irriterande) är att W10 ställer om din energiförbrukning på typ "balanserad" eller någon sån där skit -> throttlar strömmen till gpu(/och cpu?). Hade en jävla massa stuttter innan jag till slut hittade någon obskyr tråd på hörnet av www om detta... Ställde om till "prestanda" läge och låste det med någon regedit! No issues so far.

Ja, har upplevt samma problem. Jag tror det har att göra med att Windows numera verkar försöka fasa ut de gamla power plans mot nyare inställningar, har dock aldrig satt mig in i vad de egentligen innebär.

Sen är jag dock lite fundersam på hur stor skillnad det egentligen gör för energialternativen handlar väl främst om hur snabbt CPU osv klockar upp och i spel och liknande borde det ligga last hela tiden varför det iaf i teorin inte borde göra så stor skillnad annat än typ första sekunderna. Detta förutsatt att man inte köra typ på batteri, i power saver eller liknande utan "balanserat läge" och inte själv ändrat för mkt på inställningarna. Detta är dock inget jag testat ska erkännas men det finns säkert de som gjort det, så det är mer ett antagande från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, har upplevt samma problem. Jag tror det har att göra med att Windows numera verkar försöka fasa ut de gamla power plans mot nyare inställningar, har dock aldrig satt mig in i vad de egentligen innebär.

Sen är jag dock lite fundersam på hur stor skillnad det egentligen gör för energialternativen handlar väl främst om hur snabbt CPU osv klockar upp och i spel och liknande borde det ligga last hela tiden varför det iaf i teorin inte borde göra så stor skillnad annat än typ första sekunderna. Detta förutsatt att man inte köra typ på batteri, i power saver eller liknande utan "balanserat läge" och inte själv ändrat för mkt på inställningarna. Detta är dock inget jag testat ska erkännas men det finns säkert de som gjort det, så det är mer ett antagande från min sida.

Inte heller helt hundra på vad energispar gör, men sjuuk skillnad gjorde det! Läste någonstans, om jag minns rätt, att det bland annat ska begränsa strömmen till PCI portarna där GPU kopplas in, så GPUn får inte den juice den kräver vid högre belastning

Riktigt jävla mycket skit de tryckt in i W10 som man måste micromanagea bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Inte heller helt hundra på vad energispar gör, men sjuuk skillnad gjorde det! Läste någonstans, om jag minns rätt, att det bland annat ska begränsa strömmen till PCI portarna där GPU kopplas in, så GPUn får inte den juice den kräver vid högre belastning

Riktigt jävla mycket skit de tryckt in i W10 som man måste micromanagea bort...

Jag skulle dock inte använda just CS GO som bench för en dator i helhet sett till att det spelet har en del "utmaningar" som kanske inte andra spel har, iaf enligt mina egna erfarenheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag skulle dock inte använda just CS GO som bench för en dator i helhet sett till att det spelet har en del "utmaningar" som kanske inte andra spel har, iaf enligt mina egna erfarenheter

Absolut. Just under den här perioden spelade jag knappt CS:GO heller, det var främst i andra spel, men jag kände igen det här med microstutters (som självklart kan vara symptom på en hel drös andra issues säkert)

Permalänk
Medlem

Din FPS låter extremt låg faktiskt. Min är mkt högre och jag har sämre data.
Något har du fel i din config eftersom configs är viktiga.

Launch option också är viktig.
Men 100-150 fps är väldigt lågt
testa fråga på r/globaloffensive reddit där brukar dom vara duktiga på detta