Vinn nätagg från Seasonic

Asus Strix RTX 2080 Ti - En fläkt beter sig konstigt.

Permalänk
Medlem

Asus Strix RTX 2080 Ti - En fläkt beter sig konstigt.

God kväll, all you clockers out there!

Sitter här med mitt RTX 2080 Ti och blir smått irriterad i tid och otid.
Jag spelar för tillfället FFXIV (inget supertungt spel egentligen), och grafikkortet når upp emot 83-84 grader när jag spelar.

Detta får då ena fläkten på grafikkortet att flyga upp till 100% i ca två sekunder för att sedan gå ner till 40%, där den då gått på innan rent automatiskt. Detta kan hända så gott som varannan minut, och det är så otroligt störande.

I mina ögon så känns det som att kortet har en failsafe temp och tänker att den vill kyla ner åbäket, men något säger mig att den inte bör nå denna temp med ett "simpelt" spel.

Finns där något jag bör göra, eller kan jag hoppas på en RMA av någon sort?
Har läst att vissa kollat kylpastan på kretskortet, och att det faktiskt kan vara boven, men ASUS har en garanti-sticker på en av skruvarna... så jag vågar inte röra den ifall att det skulle bli något annat problem.

Permalänk

sätt fläkten på 60-70% när spelar, gör jag iaf på mitt 1080 så jag slipper den hoppar upp å ner fort för så fort går det ju inte att kyla ner om den börjar på 0 eller 40

Permalänk
Medlem

Som jag ser det thermal throttlar min GPU redan på 80c istället för 88c som de flesta får ut med samma kort.
Kan inte öka PL till högre än 100% heller, då återkommer problemet mer frekvent... antagligen för att den försöker pusha mer och därmed blir varmare.

Jag ringde Inet, som jag då köpte kortet av, och förklarade läget lite. Efter frågan om jag byyt drivrutiner berättade jag att jag gjort det... flera olika.
Kom sedan på att jag faktiskt inte provat att köra med DDU, så jag gjorde det och installerade ett par äldre drivrutiner för att testa... och nu verkar det som att det håller sig.

Återkommer mer ikväll efter jobbet, så jag får testa lite mer.

Permalänk
Medlem

@bergmunt:
Hoppas det löser sig! Lycka till!

Permalänk
Medlem

I vissa spel/benchmarks hände detta fenomen redan vid 74c.
Blev så väl att jag skickade in kortet på ett återköp, då jag fortfarande var inom ramarna av 30 dagar.

Riktigt synd, men så fort jag fått ett okej av inet så lägger jag en ny beställning på ett likadant kort och ber till gpu-guden att det blir annorlunda denna gång.

Permalänk
Medlem

Ladda ner Asus tweak. Öka till 88 och ställ manuell kurva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det, hjälpte inte ett dugg utan yttringarna tredubblades istället. Fläkthastigheten höll i sig längre och kom oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Jag gjorde det, hjälpte inte ett dugg utan yttringarna tredubblades istället. Fläkthastigheten höll i sig längre och kom oftare.

Fast om du ställer en fläktkurva ska ju kortet följa den. När jag körde luft ställde jag att den skulle starta vid 60 och gå fullt vid 80.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag tror att du missförstått vad det hela handlar om... även om fläkten går enligt fläktkurvan så börjar den surra över 100% när kortet når en viss temp under vissa situationer.
Enligt många andra forum, ett exempel https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2931484&p=3, där de beskriver problemet mer precist. I de fallen har det varit dålig kylpasta på kortet, vilket jag då inte kan ändra på tack vare ASUS garantiregler.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Strix 2080ti och i sommarvärmen kommer kortet inte upp i 80 grader vid 100% belastning trots en konservativ fläktkurva. Jag har problem med att en av fläktarna skramlar något över ett visst varvtal, men annars går kortet väldigt tyst.

Jag har två tips. Först och främst är det lätt att underskatta hur mycket ventilation som behövs för den här typen av kort, eftersom att kylaren återcirkulerar varm luft inuti chassit till skillnad från "blower"-kylare som trycker ut luften utanför chassit. Vid långa sessioner har jag uppmätt temperaturer över 40 grader på luften i mitt chassi, och jag ändå ett gediget chassi med 3x 140mm fläktar fram och 2st i toppen.

När det gäller kylpasta är jag skeptisk till att det är boven, jag har själv aldrig lyckats lösa värmeproblem genom att byta kylpasta på ett nytt kort och s.k "felappliceringar" från fabrik har jag aldrig sett på något kort jag monterat isär. Däremot är det ett faktum att tillverkarna ofta använder kylpasta med jämförelsevis låg värmeledningsförmåga till förmån för längre livslängd iom att den inte torkar och spricker lika lätt.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag har också en Strix 2080ti och i sommarvärmen kommer kortet inte upp i 80 grader vid 100% belastning trots en konservativ fläktkurva. Jag har problem med att en av fläktarna skramlar något över ett visst varvtal, men annars går kortet väldigt tyst.

Jag har två tips. Först och främst är det lätt att underskatta hur mycket ventilation som behövs för den här typen av kort, eftersom att kylaren återcirkulerar varm luft inuti chassit till skillnad från "blower"-kylare som trycker ut luften utanför chassit. Vid långa sessioner har jag uppmätt temperaturer över 40 grader på luften i mitt chassi, och jag ändå ett gediget chassi med 3x 140mm fläktar fram och 2st i toppen.

När det gäller kylpasta är jag skeptisk till att det är boven, jag har själv aldrig lyckats lösa värmeproblem genom att byta kylpasta på ett nytt kort och s.k "felappliceringar" från fabrik har jag aldrig sett på något kort jag monterat isär. Däremot är det ett faktum att tillverkarna ofta använder kylpasta med jämförelsevis låg värmeledningsförmåga till förmån för längre livslängd iom att den inte torkar och spricker lika lätt.

Fenomenet jag talar om händer vid 74c i benchmarks, är inte det lite märkligt menar du? Någonting kyls inte korrekt, annars skulle inte kortet reagera så (erkänt av ASUS egna support).
Jag har 4x 140mm intake och 3x 140mm exhaust i ett öppet konfigurerat Fractal R6, dvs öppen topp och front, med positivt luftflöde. Luften i chassit mäter likt för dig runt 40c.

I den tråden jag länkat påvisar samtliga som skruvat isär sina kort att det fattats kylpasta på drlar av dien, vilket jag kan tänka mig är felet för min del också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmunt:

Fenomenet jag talar om händer vid 74c i benchmarks, är inte det lite märkligt menar du? Någonting kyls inte korrekt, annars skulle inte kortet reagera så (erkänt av ASUS egna support).
Jag har 4x 140mm intake och 3x 140mm exhaust i ett öppet konfigurerat Fractal R6, dvs öppen topp och front, med positivt luftflöde. Luften i chassit mäter likt för dig runt 40c.

I den tråden jag länkat påvisar samtliga som skruvat isär sina kort att det fattats kylpasta på drlar av dien, vilket jag kan tänka mig är felet för min del också.

Missade att du skrev att det händer vid 74c i ett annat inlägg. Det är märkligt, så beter sig inte mitt kort alls. Det kan som du säger handla om att delar av GPUn inte kyls ordentligt, då spelar det antagligen ingen roll vad en enda diod i mitten på kretsen anger för temperatur om det är kokhett någon annan stans. Strömförsörjningen är så pass bifffig på dessa kort så jag tror inte det handlar om en överhettad VRM.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Har fått hem det nya kortet nu.
Det når aldrig över 73c, även när jag pressar till absolut max, utöver det på hälften av fläktkurvan jag körde på det tidigare kortet.

Halleluja!

Permalänk
Medlem

@bergmunt: Gött

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.