Permalänk
Medlem

Köpa begagnad cpu på ebay ?

Funderar på att köpa begagnad i7 7700k på ebay ,har man några garantier, hur hårt eller länge den är använd ? någon som gjort sådant köp på ebay ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bill288:

Funderar på att köpa begagnad i7 7700k på ebay ,har man några garantier, hur hårt eller länge den är använd ? någon som gjort sådant köp på ebay ?

Du har ju köpskydd om du väljer det, men det skyddar inte mot något av det du frågade om. Det skyddar mot ifall produkten aldrig kommer fram eller inte alls är enligt beskrivning (t.ex. en trasig produkt som säljs som fungerande).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En garanti är något en säljare frivilligt ger.
Det man i dagligt tal kallar garanti på saker man köper nya behandlas i konsumentköplagen,. Och är det beggat från Ebay så är det troligen inte applicerbart. Mest för att Ebay inte är Svenskt, skulle jag tro. Men jag tror inte heller (utan att veta), att det inte gäller beggade prylar sålda av företag heller.

Kort sagt, så skulle jag i ditt läge betrakta köpet som att det sker på din egen risk. Om den är icke-fungerande vid leverans, så kan man ju försöka reklamera till säljaren. Pass då på vad Ebay har för påtryckningsmedel mot säljaren.

Beggade CPU-er finns även på Aliexpress har jag sett, om prisläget kanske är annorlunda.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bill288:

Att köpa från eBay med paypal är galet säkert för en som köpare.

Dock garantier å andra sidan har man sällan. Vissa kan ha oliak erbjudanden såsom rätt till återköp osv.

Kan iofs ha ändrats då jag ej köpt på ett tag, men förut så länge man köpte från sådana ebay verified och med paypal så var det alltid väldigt säkert som köpare. Jag skulle dock aldrig sälja på ebay, lätt o bli lurad som säljare.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ser ut nu? Hittade 7700 begagnad från Kina för 2000:-

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Snyft:

2000kr för en Intel 7700 cpu?!?!

Det ska vara väldigt nischat speciellt behov man ska ha om man lägger så mycket pengar på en så gammal cpu med så pass låg prestanda (mätt i dagens mått).

Varför inte köpa ny cpu och moderkort med mycket bättre prestanda?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Det är 3-4 gånger mer än vad den är värd.

Permalänk

Varför inte tradera?

1042:- från tradera med köpgaranti
1572:- också tradera men ink moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

2000kr för en Intel 7700 cpu?!?!

Det ska vara väldigt nischat speciellt behov man ska ha om man lägger så mycket pengar på en så gammal cpu med så pass låg prestanda (mätt i dagens mått).

Varför inte köpa ny cpu och moderkort med mycket bättre prestanda?

Missade helt att detta var en Intel tråd menar givetvis Ryzen 7700 😅

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snyft:

2600 kr ny på Proshop låter nästan bättre, eller? Finns ju risk att den från Kina är fake också. (Nu pratar jag Ryzen förstås. )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om det är en Ryzen 7 7700 du känner ett skriande behov av att köpa så lägg upp en annons här på Sweclockers.
Bättre ställe finns inte.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Väljer man en säljare som funnits länge med hög omsättning av produkter med många reviews så brukar det vara relativt riskfritt. Har handlat mycket elektronik på Ebay och 99% har varit bra

Permalänk
Medlem

Jag fick 4st X5365 för $84 för drygt ett år sedan. Två funkar bra, en spretade lite i temperatur. Den fjärde har jag inte testat än.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Tjena! Lyfter tråden med en följdfråga. Tillkommer det några mer avgifter om man köper på ebay? Kikar på 5700x3d utav företag som erbjuder fri frakt.
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av corsbenk:

Tjena! Lyfter tråden med en följdfråga. Tillkommer det några mer avgifter om man köper på ebay? Kikar på 5700x3d utav företag som erbjuder fri frakt.
Mvh

Det beror på var du beställer från. Det kan lätt bli dyrare än tänkt om du beställer saker från platser utanför EU.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Misstänkte det, går det att se totalpris nånstans? Har jävla aldrig handlat något på ebay. Bara temu o aliexpress men där här det aldrig tillkommit någon annan avgift för mig.

Permalänk
Skrivet av corsbenk:

Tack för svar. Misstänkte det, går det att se totalpris nånstans? Har jävla aldrig handlat något på ebay. Bara temu o aliexpress men där här det aldrig tillkommit någon annan avgift för mig.

Temu och aliexpress skeppar från lagerlokaler innom EU för eu beställningar för att undvika och moms+tull är oftast redan inräknat i slutpriset iaf på aliexpress törs inte svara på temu hur de funkar men troligen liknande koncept.

Ebay så tillkommer ofta moms (25%) för varukostanaden+frakten och tullavgift utöver det på varor över 1700:- (175:- eller nått åt hållet har jag för mig) om du inte fördeklarerat importen från utanför EU själv.

så vill de ha 1700:- eller vad de tar för en 5700x3d med gratis frakt så blir det 1700*1.25+175= 2300:- eller om den inte behöver tullas 1700*1.25 = 2125:-

går du till tullverket finns en calkylator där för att beräkna vad det kommer kosta efter moms och ev tull.
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullra...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av corsbenk:

Ingår eBay global shipping program så kan du se slutpriset. Är det säljaren själv så får du nästan alltid räkna med att betala importavgifter osv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Temu och aliexpress skeppar från lagerlokaler innom EU för eu beställningar för att undvika och moms+tull är oftast redan inräknat i slutpriset iaf på aliexpress törs inte svara på temu hur de funkar men troligen liknande koncept.

Ebay så tillkommer ofta moms (25%) för varukostanaden+frakten och tullavgift utöver det på varor över 1700:- (175:- eller nått åt hållet har jag för mig) om du inte fördeklarerat importen från utanför EU själv.

så vill de ha 1700:- eller vad de tar för en 5700x3d med gratis frakt så blir det 1700*1.25+175= 2300:- eller om den inte behöver tullas 1700*1.25 = 2125:-

går du till tullverket finns en calkylator där för att beräkna vad det kommer kosta efter moms och ev tull.
https://www.tullverket.se/privat/panatet/handlapanatet/tullra...

Okej det förklarar varför de har högre pris på aliexpress på 5700x3d. Smidigt att de har lagerlokaler i eu!

Tack så hjärtligt för att du tog dig tiden med ett detaljerat svar!

Får hålla utkik efter en bra deal. Hade inte tänkt på detta 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Ingår eBay global shipping program så kan du se slutpriset. Är det säljaren själv så får du nästan alltid räkna med att betala importavgifter osv.

Får hålla ett öga öppet efter global shipping också 😁 Tack för info!

Permalänk
Medlem

Det har varit så ganska länge nu att tull och moms betalas vid beställning på eBay. Du kommer alltså att se det totala priset i din varukorg och inget ska tillkomma vid leverans.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Moderator
Skrivet av Mr.No1:

Det har varit så ganska länge nu att tull och moms betalas vid beställning på eBay. Du kommer alltså att se det totala priset i din varukorg och inget ska tillkomma vid leverans.

Har också märkt att det appliceras automatiskt.
Nu har jag inte handlat elektronik eller datorkomponenter per se, utan lite annat. Men jag är inte ett fan av deras applicering av det.
Jag förstår att dom är tvungna enligt EU direktiv eller vad det nu är, men i vartannat fall så har det slutat med att jag måste betala när det anländer hit och stannar i tullen.
Får då skicka in kvitto (printscreen på betalning till postnord) varpå jag får tillbaka beloppet av ebay, vilket kan ta alltifrån ett par dagar. Eller som sist...3 veckor.

Är medveten att när det strular så är det oftast avsändaren/säljaren som inte har gjort rätt och fyllt i nåt felaktigt. Men jag skulle vilja att det fanns som ett val istället för att det ska behöva appliceras per automatik.
Jag förstår heller inte riktigt vad som triggar det hela? I vissa fall så läggs det inte på alls vid betalning hos ebay, står ju beskrivet som VAT dvs moms. Är det när man handlar hos ett företag som det automatiskt läggs på eller hur fungerar det, nån som vet? För i många fall slutar det med dubbel utgift, som visserligen betalas tillbaka. Men ett litet irritationsmoment never the less.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X