Övervakningssystem för utomhusbruk

Permalänk

Övervakningssystem för utomhusbruk

Hej på er, provar att posta här istället för i Foto/video-delen!

Nu behöver jag eran hjälp, har tänkt installera ett övervakningssystem utomhus och jag är helt novis på ämnet. Har suttit och läst på de senaste dagarna, men vet inte riktigt vad för system man ska välja.

Kan tänka mig att betala runt 10 000:- för ett system (mindre gör ju inget), till en början behov av 1-3 kameror. Men bra om man kan ansluta fler framöver

Det ska helst vara enkelt att installera och konfigurera för en gröngöling som mig

(Jag har fiber om det spelar någon roll)

Här är några av kraven jag har efter att ha läst runt lite på nätet,

• PUSH-notis vid rörelse till mobiltelefon (gärna till fler telefoner)

• Inspelning vid rörelse

• PoE för enkel installation och stabilitet

• Mörkerseende

• Så bra bild dag och natt som möjligt inom budgeten

• Kunna titta live i kamerorna från mobiltelefon och dator

• Vattentålig, temperaturtålig (värme och kyla)

Har tittat lite det senaste dygnet på Bascom och Övervakningsbutikens hemsidor, vet inte om dessa system är vettiga? (vet att det finns många alternativ där, men är de prisvärda?)

Övriga tips mottages tacksamt!

Tack på förhand!

//Anvendare

Permalänk
Medlem

MotionEye OS kombinerat med valfria bra kameror.
Gärna PoE för att underlätta kabeldragning, fast trådlöst fungerar ju också.

Hårdvaran jag listar här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1522193-tips-pa-natver...
Fixar allt du behöver.

Push notifikationer är nog enklast via email.
Och bilden når du som vilken websida som helst, öppna en port bara.

Ingen "plug and play" lösning.
Men fördelen är ju att du inte blir beroende av ett märke, prenumeration eller en app som kanske inte uppdateras när nästa modell skall pushas fram.
Plus den där varma känslan när polarna eller grannarna betalat 4x så mycket för ett system som är sämre

Permalänk
Medlem

@anvendare123: personligen kör jag wize kameror inne och hikvision ute, alla kamerorna har jag kört in i home assistant,
gör du på detta sätt kan du sedan bygga vidare med larm,brandlarm,magnetkontakter osv för att inte tala om att styra lampor, uttag,bilens värmare, gräsklippare,damsugare osv allt från samma telefon app/dator

köp ett par hikeviosn kameror på ebay, flasha dom till senaste eu firmware (om du köper kina versionen ,finns guider och är super simpelt)
dessa kostar säg 1000kr st, köp en raspberry pi 4 eller som jag föredrar en billigare nuc. (nuc ca 2500kr )
kör in homeassistant, lägg till kamerorna (finns guider och är super simpelt)

vill du ha en ren kamera server/övervakning
köp en nuc, installera windows och blue iris, (klarar alla kameror jag testat, även alla ptz kameror)

en budget lösning är annars att köpa tex en shield, och kör in tiny cam pro, låt den agera server med en usb hdd inkopplad.
klarar alla kameror jag testat.

för att driva kameran kan du köpa vilken som av dom billigare poe switcharna, jag föredrar unifi 8 portad för mindre saker.

ett annat alternativ är att gå på wyze och då använda deras kameror för utomhusbruk (monters i ett litet hus)
nackdelen är att dom inte är poe, dock driv dom av usb (5v 1amp) så det går ju alltid använda en konverter för det.
då spelas filmen in på micro minnes kort som sitter i kameran, fördelen är ju att du slipper extra hdd osv samt så är det väldigt simpelt att sätta upp.

säg till om du vill ha bilder från dom olika systemen hur dom ser ut, har alla tre rullande: homeassistant, blu rirs, samt tiny cam pro
(hade aningen svårt att bestämma mig innan jag körde in allt i home assistant)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag kameror från Ubiquiti och gillar ekosystemet med Unifi osv. Skulle säga att det är värt att kolla på åtminstone.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem

Bortsett från poe så kanske netatmo presence kan vara alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Niclas: nyfiken på en sak, hur funkar deras kameror med home assistant (ska finnas till ha men deras support försvann för ett par månader sedan) eller blue iris eller en 3 part nvr?
Jag kör unifi på allt som har med nätverk att göra så det kanske skulle vara en tanke att gå över till deras kameror ute
men med tanke på att dom brukar låsa ner saker rätt hårt så blir jag lite undrade om det kommer rulla med mina övriga saker.

Med andra ord har du testat någon av ovan saker och hur funkade det?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anvendare123:

Hej på er, provar att posta här istället för i Foto/video-delen!

Nu behöver jag eran hjälp, har tänkt installera ett övervakningssystem utomhus och jag är helt novis på ämnet. Har suttit och läst på de senaste dagarna, men vet inte riktigt vad för system man ska välja.

Kan tänka mig att betala runt 10 000:- för ett system (mindre gör ju inget), till en början behov av 1-3 kameror. Men bra om man kan ansluta fler framöver

Det ska helst vara enkelt att installera och konfigurera för en gröngöling som mig

(Jag har fiber om det spelar någon roll)

Här är några av kraven jag har efter att ha läst runt lite på nätet,

• PUSH-notis vid rörelse till mobiltelefon (gärna till fler telefoner)

• Inspelning vid rörelse

• PoE för enkel installation och stabilitet

• Mörkerseende

• Så bra bild dag och natt som möjligt inom budgeten

• Kunna titta live i kamerorna från mobiltelefon och dator

• Vattentålig, temperaturtålig (värme och kyla)

Har tittat lite det senaste dygnet på Bascom och Övervakningsbutikens hemsidor, vet inte om dessa system är vettiga? (vet att det finns många alternativ där, men är de prisvärda?)

Övriga tips mottages tacksamt!

Tack på förhand!

//Anvendare

Kolla på Arlo Pro då de uppfyller alla dina krav förutom PoI då de är helt trådlösa och batterimatade. Den senaste modellen har fått sämre betyg än de tidigare som jag har plus att abonnemanget är gratis så länge du inte har mer än tio kameror och nöjer dig att spara filen i tio dagar. Du kan alltid spara ner filen på en eget USB som du kopplar till kontrollenheten om du vill det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10