TotalAV istället för F-Secure Safe?

Permalänk
Medlem

TotalAV istället för F-Secure Safe?

Hej!

Jag har idag F-Secure Safe via Telia, men har fått något otroligt skumt strul som innebär att jag inte kan lägga till licens 3 av 3 trots att bara 2 licenser används (helt plötsligt var min laptop oskyddad). Har inte tid att invänta Telia, och undrar om 2019 års testvinnande antivirusprogram "TotalAV" kan vara snudd på lika bra som F-Secure Safe - i alla fall under en begränsad period. Vore mycket tacksam för respons, då jag har mycket att stå i och behöver använda min laptop där det finns publikt Wifi. Tack på förhand!

Permalänk

Har ingen erfarenhet utav TotalAV men har dock kört F-Secure under lång tid för att sedan gå över till Malwarebytes. Kan varmt rekommendera Malwarebytes då det hittade brister som inte F-secure kunde identifiera
De kanske har någon testversion utav Pro licensen också?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Inaktiv

Windows defender fungerar bra

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Ursäkta en okunnigs frågor, men ... hur är det med brandvägg nuförtiden? Ingår inte en extra sådan i F-Secure Safe, medan en sådan inte finns i t.ex. Malwarebytes? Eller kan man numera nöja sig med den inbyggda Windows-brandväggen, och bara installera just anitvirusprogram som t.ex. Malwarebytes eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Windows defender fungerar bra

Trodde jag med, men helt plötsligt så insåg jag att Defender menyn inte gick att nå.
Hade åkt på någon malware som helt stänger ner defender och man som användare märker inget då man inte fick någon varning.

Så jag byttes själv till Safe (f-sec), finns riktigt billiga 6månaders nycklar på kinguin mm som man kan "köa" upp.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

TotalAv har med snabba googlingar fått okej eller bra, men jag kör själv BitDefender och har inte varit besviken som 3 års betalande prenumerant. Tycker de är väldigt kompetenta. När det gäller F-secure och Telia så kände jag att jag fick ofta dra om brandväggsregler etc, alltid var det något som strulade.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Ruprekt:

@jompenleet: Ursäkta en okunnigs frågor, men ... hur är det med brandvägg nuförtiden? Ingår inte en extra sådan i F-Secure Safe, medan en sådan inte finns i t.ex. Malwarebytes? Eller kan man numera nöja sig med den inbyggda Windows-brandväggen, och bara installera just anitvirusprogram som t.ex. Malwarebytes eller annat?

Har inte djupdykt i brandväggar men tror att malwarebytes "kryphålsskydd" är beroende utav windows inbyggda brandvägg.
En uppdaterad burk med Windows 10 har som standard en brandvägg som klarar att hålla det mesta borta och är tillräckligt för gemene man.
Realtidsskyddet som kommer med Malwarebytes har lite fler skydd mot bla ransomware, webbskydd och annan skadlig kod

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Inaktiv

@hakd: För mig har det fungerat utmärkt men bästa skyddet är nog att vara klok online.

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Jag har faktiskt alltjämt Windows 7 i min laptop (men ska köpa ny med Windows 10 någon gång under hösten). Men jag tolkar det som om Windows brandvägg i kombination med något av de program som nämns i tråden kan vara ett fullgott alternativ till F-Secure Safe via Telia. Vidare så använder jag främst min laptop till att skriva texter och surfa med omdöme.

Permalänk

@anon201296: https://www.youtube.com/watch?v=sE-xdb9hTqY "bra" skulle jag verkligen inte kalla det.

Permalänk

@Ruprekt Testa webroot lightweight antivirus, sen kör firefox/chrome med addons, så som decentraleyes, privacy badger, facebook container och ublock origin.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

@hakd: För mig har det fungerat utmärkt men bästa skyddet är nog att vara klok online.

Även sidor som CCleaner.com har blivit infecterade många gånger så att själva ccleaner programmet i sig själv var infected med skadlig kod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnonymousConduct:

Även sidor som CCleaner.com har blivit infecterade många gånger så att själva ccleaner programmet i sig själv var infected med skadlig kod.

CCleaner har varit ren adware sen Avast! köpte upp dom.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det fungerade bra i flera år innan men jag tappade förtroende när det utan någon varning alls kunde inaktiveras av malware.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

CCleaner har varit ren adware sen Avast! köpte upp dom.

Det är väl bara att säga nej när den frågar om man vill ha adware. Sen höger klicka på CCleners ikonen ner vid klockan och välja att den inte ska starta med Windows / vara igång i bakgrunden (eller Options / Settings).

Den verkade vara ok när man läste en längre tråd om den som var nån månad gammal.

Permalänk
Inaktiv

@hakd: "kunde" Alla skydd kan inaktiveras av "rätt" gjord malware