Hej
Jag har en Macbook air från 2017. Jag kodar ganska mycket och på uni använder vi oss av en virtuell maskin för att köra windows och vår kodning på. Då filen är cirka 60 GB har jag fått ont om minne på datorn. Jag undrar om det är möjligt att köra den virtuella maskinen på en extern SSD-disk istället och i så fall om någon har någon rekommendation. Jag vill gärna ha så bra prestanda som möjligt och den ska vara smidig att ta med sig. Har funderat lite på vanligt USB-minne på 128 GB men är rädd för att jag tappar mycket hastighet.
Tack på förhand / Mana
Senast redigerat förtydligade att det handlade om en extern disk
@ManaV:
Det är fullt möjligt att köra virtuella maskiner från extern disk, och med en modern SSD över moderna USB-versioner eller Thunderbolt kommer du att få helt acceptabel hastighet på bekostnad av att du behöver tänka på att koppla in enheten när den ska användas.
Glöm att köra en VM från USB-sticka: Även om du mot förmodan skulle mäkta med att leva med prestandan, är USB-minnen inte byggda för att tåla den mängd skrivningar som vanliga operativsystem idag utför, så du skulle ganska snart förstöra stickan - och det händer alltid vid det minst lägliga tillfället.
Har inga konkreta produktrekommendationer, men Samsungs T5 har gott rykte.