200fps vs capped 144hz (+gsync/freesync)

Permalänk
Medlem

200fps vs capped 144hz (+gsync/freesync)

Hejsan, liten fråga. Är det bättre att cappa fps till skärmens refresh rate (både med/utan gsync/freesybc) eller uncapped fps så det går upp till 150-200fps?
Får inga screen tears så tänker inte på det, bara ute efter "smoothness" och bild kvalite.

Permalänk
Medlem

@mambans: Får du inga tears alls så cappa efter din skärms Hz
Har du gsync/freesync så cappa till 140 ca på en 144Hz skärm.

I spel som CS vill du inte cappa alls. Enligt dom som spelar det. Där vill du ha så många fps som möjligt.

Det finns undantag. Har du en skärm på 144Hz och du pendlar konstant mellan 70-100 fps så kan du uppleva det mer smooth om du cappar vid 70 för just det spelet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@mambans: Får du inga tears alls så cappa efter din skärms Hz
Har du gsync/freesync så cappa till 140 ca på en 144Hz skärm.

I spel som CS vill du inte cappa alls. Enligt dom som spelar det. Där vill du ha så många fps som möjligt.

Det finns undantag. Har du en skärm på 144Hz och du pendlar konstant mellan 70-100 fps så kan du uppleva det mer smooth om du cappar vid 70 för just det spelet.

Varför skulle man vilja cappa på 140-144 om du har en 144Hz monitor? Ju högre fps du har, desto nyare information får du och spelet känns mer responsivt. Eller vet du något som jag inte vet?

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Oke, det var det jag också trodde. Men har hört några (även Linus tech tips) säga vad @friskybob sa:

Skrivet av friskybob:

Varför skulle man vilja cappa på 140-144 om du har en 144Hz monitor? Ju högre fps du har, desto nyare information får du och spelet känns mer responsivt. Eller vet du något som jag inte vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Varför skulle man vilja cappa på 140-144 om du har en 144Hz monitor? Ju högre fps du har, desto nyare information får du och spelet känns mer responsivt. Eller vet du något som jag inte vet?

Skrivet av mambans:

@SCORPIUS: Oke, det var det jag också trodde. Men har hört några (även Linus tech tips) säga vad @friskybob sa:

Det handlar väl om att man inte vill riskera att gå över uppdateringsfrekvensen så gsync slås ur spel. Om jag cappar på 144 i exempelvis CS eller PUBG så kan det ändå ibland hända att den trillar över till 145, 146.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Du vill alltid ha så hög FPS som möjligt, så att bilden som skickas till skärmen är så ny som möjligt.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte är så känslig om du inte ser tearing över 144 FPS / utan sync, det är tekniskt omöjligt att det inte tearar (om du nu inte får flera frames på väldigt få millisekunder som mer eller mindre är identiska, ytterst tveksamt om du inte kör SLI).

Märker du inte av tearing är det väll bäst att köra uncapped, dock får grafikkortet jobba betydligt hårdare vilker resulterar i mer värme / högre ljudnivå.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Oke, det är för en kompis som inte är väldigt känslig för "bild kvalité". Jag själv kör på rätt hög resolution och refresh rate så jag kommer nästan aldrig förbi min refresh rate men undrade ändå.

Permalänk
Medlem

@macmann1: Ska man cappa för Gyns så cappa runt refreshrate - 3 (141hz).

Permalänk
Medlem

Det är en självklarhet att cappa fps vid 140-142 när man kör med Freesync/G-Sync, förutom CS då.

Jag har 165hz skärm och lägger cap på 160 så att G-Sync alltid är aktivt. För så fort den överskrider max hz så kommer synkningen att avaktiveras.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hejsan, liten fråga. Är det bättre att cappa fps till skärmens refresh rate (både med/utan gsync/freesybc) eller uncapped fps så det går upp till 150-200fps?
Får inga screen tears så tänker inte på det, bara ute efter "smoothness" och bild kvalite.

Givet din fråga är smoothness odefinierat, och kan möjligtvis stå i konflikt med målet att ha högst "bildkvalitet", eftersom den enda möjliga skillnaden i bildkvalitet är tearing. Om du inte får screen tears så är det samma frame som visas, även om det tekniskt sett kan vara någon millisekund tidigare.

Anser vi att smoothness är att minimera det intervall mellan de frames visas: Så är det V-Sync som gäller. V-Sync ser till så att frames visas med jämna mellanrum och utan tearing, givet att din GPU levererar frames i tid. Om det är så att du inte når upp till skärmens refresh rate för just det spelet kan det vara aktuellt att cappa din FPS lägre och köra med adaptiv synk, som också undviker tearing. Ett tredje alternativ som ytterst, ytterst sällan bör tillämpas är tripple buffering, men då ska du ha många gånger högre FPS än din refresh rate.

Nu om någon skulle fråga just mig så är det inte ovan definition som jag tror just du undrar över. Utan du undrar hur input-lag, dvs den tiden som det tar från ett input som du gör ska visas på skärmen, ska minimeras. Då ska V-Sync absolut inte användas. Från de tester som gjorts, så lägger adaptiv synk inte på någon fördröjning och tar samtidigt bort tearing. Så detta alternativ ska alltid vara på om du vill ha bäst "bildkvalitet".

Är mer FPS alltid bättre? Njaaa, när det kommer till FPS som är högre än skärmens frekvens, så beror det på. I grafikkort behandlas kommandon i köer. När du gör en rörelse så skickas det till grafikkortet under någon gång i spelets loop. Om det då är flera bildrutor som sitter i kö och används fullt ut, så kommer de nya kommandona att behöva vänta på att få exekveras. Detta kan leda till att även om du får mer bildrutor när kortet arbetar i 100%, så kan det faktiskt vara mer "smooth" att begränsa FPS:en.

Sedan finns det spel som CS där mer FPS där det inte hjälper att begränsa FPS, om jag minns det rätt. Utan där kan det vara mer smooth att köra med den högsta FPS:en som du kan. Spel som CS kan bete sig så eller inte beroende på hur de är kodade. Att köra med ocappad FPS kan introducera tearing, eftersom adaptiv synk endast är aktiv under skärmens refresh rate.

Det finns ingen kombination som i alla fall kommer att ge bäst resultat. Det gäller helt enkelt att pröva allt från framelimiters i spelet eller andra saker som kan reducera input lag (såsom [low latency mode/anti-lag] eller [chill/max frame rate]).

Du kan se relevanta klipp här och här på undersökningar när det kommer till hur cappad FPS kan reducera input lag.

Skrivet av friskybob:

Varför skulle man vilja cappa på 140-144 om du har en 144Hz monitor? Ju högre fps du har, desto nyare information får du och spelet känns mer responsivt. Eller vet du något som jag inte vet?

Skrivet av Saddl3r:

Du vill alltid ha så hög FPS som möjligt, så att bilden som skickas till skärmen är så ny som möjligt.

Nej, inte alltid... läs ovan.