Skrivet av mambans:
Hejsan, liten fråga. Är det bättre att cappa fps till skärmens refresh rate (både med/utan gsync/freesybc) eller uncapped fps så det går upp till 150-200fps?
Får inga screen tears så tänker inte på det, bara ute efter "smoothness" och bild kvalite.
Givet din fråga är smoothness odefinierat, och kan möjligtvis stå i konflikt med målet att ha högst "bildkvalitet", eftersom den enda möjliga skillnaden i bildkvalitet är tearing. Om du inte får screen tears så är det samma frame som visas, även om det tekniskt sett kan vara någon millisekund tidigare.
Anser vi att smoothness är att minimera det intervall mellan de frames visas: Så är det V-Sync som gäller. V-Sync ser till så att frames visas med jämna mellanrum och utan tearing, givet att din GPU levererar frames i tid. Om det är så att du inte når upp till skärmens refresh rate för just det spelet kan det vara aktuellt att cappa din FPS lägre och köra med adaptiv synk, som också undviker tearing. Ett tredje alternativ som ytterst, ytterst sällan bör tillämpas är tripple buffering, men då ska du ha många gånger högre FPS än din refresh rate.
Nu om någon skulle fråga just mig så är det inte ovan definition som jag tror just du undrar över. Utan du undrar hur input-lag, dvs den tiden som det tar från ett input som du gör ska visas på skärmen, ska minimeras. Då ska V-Sync absolut inte användas. Från de tester som gjorts, så lägger adaptiv synk inte på någon fördröjning och tar samtidigt bort tearing. Så detta alternativ ska alltid vara på om du vill ha bäst "bildkvalitet".
Är mer FPS alltid bättre? Njaaa, när det kommer till FPS som är högre än skärmens frekvens, så beror det på. I grafikkort behandlas kommandon i köer. När du gör en rörelse så skickas det till grafikkortet under någon gång i spelets loop. Om det då är flera bildrutor som sitter i kö och används fullt ut, så kommer de nya kommandona att behöva vänta på att få exekveras. Detta kan leda till att även om du får mer bildrutor när kortet arbetar i 100%, så kan det faktiskt vara mer "smooth" att begränsa FPS:en.
Sedan finns det spel som CS där mer FPS där det inte hjälper att begränsa FPS, om jag minns det rätt. Utan där kan det vara mer smooth att köra med den högsta FPS:en som du kan. Spel som CS kan bete sig så eller inte beroende på hur de är kodade. Att köra med ocappad FPS kan introducera tearing, eftersom adaptiv synk endast är aktiv under skärmens refresh rate.
Det finns ingen kombination som i alla fall kommer att ge bäst resultat. Det gäller helt enkelt att pröva allt från framelimiters i spelet eller andra saker som kan reducera input lag (såsom [low latency mode/anti-lag] eller [chill/max frame rate]).
Du kan se relevanta klipp här och här på undersökningar när det kommer till hur cappad FPS kan reducera input lag.
Skrivet av friskybob:
Varför skulle man vilja cappa på 140-144 om du har en 144Hz monitor? Ju högre fps du har, desto nyare information får du och spelet känns mer responsivt. Eller vet du något som jag inte vet?
Skrivet av Saddl3r:
Du vill alltid ha så hög FPS som möjligt, så att bilden som skickas till skärmen är så ny som möjligt.
Nej, inte alltid... läs ovan.