Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Programmeringshjälp inlämning Java

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

Programmeringshjälp inlämning Java

Hej alla! Tänkte kolla om någon vet om det finns en hemsida där man kan komma i kontakt/få hjälp av en programmerare direkt, typ som en onlinechatt. Ska ha en tidsbestämd inlämningsuppgift i java så tänker om man fastnar på en fråga och snabbt behöver hjälp för att ta sig vidare(lösa uppgiften) eller om man ge någon en slant för att finnas tillgänglig som support typ och hjälpa mig att lösa uppgifterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018

@memmas: stackoverflow är riktigt bra till att lösa massa olika programmeringsproblem

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2013

https://www.codementor.io/, förslagsvis. Finns även ett flertal Discord grupper där du kan få hjälp (de löser inte uppgiften åt dig). Kolla in Together Java på Discord.

Rekommenderar inte att du låter någon annan lösa jobbet åt dig, det blir bara svårare för dig sen.

Klicka på citera när du ska svara någon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå -> Nordmaling
Registrerad
Jul 2007

Om du har problem med att tolka en fråga är du mer än välkommen att fråga här, finns nästan alltid någon online som kan hjälpa till med det då även om personen inte kan språket kan de förstå metodiken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

Tack för snabba svar. Jo jag vet att det inte är någon lösning att lägga det på någon annan och att man skjuter sig lite själv i foten men hela denna kursen har varit helt värdelös då i princip 75% av klassen inte lärt sig något pga föreläsarna och för lite stöd och allmänt dåligt utformad så känner mest att jag vill få godkänt skiten och gå vidare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004

Testa fråga här angående övningsuppgifter du har så är det säkert någon som kan förklara.

Programmeringsuppgifter kan va svåra om man är nybörjare. Det är som att cykla. Omöjligt i början men sen lär man sig.
Känner annars igen mig lite i det du skriver. Jag minns att jag hade en kurs i C och en annan kurs i C++ när jag gick i ettan på högskolan. Jag trodde att jag fattade lite men jag fattade nog ingenting. Jag bara satt och skrev av allt läraren skrev på tavlan och kopplade nog aldrig riktigt. Till på köpet var vi många i klassen så det var aldrig någon diskussion med läraren. Fanns inte tid under lektionerna. Sen var det typ omöjligt att öva på egen hand då när jag var hemma så kunde jag inte ens få ett "hello world" program att funka i Visual Studio, vilket var utvecklingsmijön vi använde då. Även utvecklingsmiljön gjorde livet surt för en. Sen nåt år senare så hade jag fortfarade inte klarat någon programmeringskurs så jag och några klasskompisar sökte då ny programmeringskurs. Jag minns att kursen hette "Objektorienterad programmerings" och vi tog för givet att det var C++. 2v innan kursstart ser vi att kurslitteraturen heter något med Java. lol. jaja skitsamma tänkte vi och började på kursen. I denna kursen hade vi en superpedagogisk lärare plus att vi bara var en liten kull på ca 15 pers på lektionerna så läraren hade tid att fråga eleverna frågor efter att han gått igenom något. Svarade man fel så förklarade han igen och till slut trillade poletten ner och man svarade rätt och man tänkte "jahaaaa, var det inte svårare än så.". Programmeringen blev plötsligt skitkul när man förstod hur det funkar och man plötligt kunde improvisera lite. Och ja en bra grej var även att utvecklingsmiljön i denna kursen var superenkla TextPad där man bara kunde trycka Ctrl+1 för att kompilera och Ctrl+2 för att köra programmet. Det hade inte alla dom andra 1000tals möjligheterna som finns i tex Visual Studio och liknande miljöer men som bara är förvillande för en helt grön nybörjare.
Med denna storyn menar jag att jag hoppas du inte gett upp än och nu bara väntar på tentan som ska komma så du kan få det ur världen. Du har ju nu redan tagit steget att söka efter hjälp. Prova göra detsamma med övningsuppgifterna om du har tid kvar till tentan. Sweclockers är ju en bra början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå -> Nordmaling
Registrerad
Jul 2007

Det som är viktigt att förstå som programmeringsstudent är att programmering inte är ett klassiskt kunskapsämne. Det handlar alltså inte om att lära sig ord och grammatik som i vanliga språk, eller lära sig multiplikationstabellen eller periodiska systemet, eller vem som gjorde vad vilket år, osv. Även de bästa programmerarna googlar friskt efter inspiration, svar och ev. kodsnuttar.

Programmering (som ämne) är i grund och botten ett tillvägagångssätt. En problemorienterad mentalitet. Definiera problem, klura ut hur det ska lösas, finna smidigast sätt att implementera, samtidigt som du bollar med kort- och långsiktiga mål. Vara medveten och hålla reda på långsiktiga mål kommer med erfarenheter, lite som i förhållanden. Du kan läsa alla böcker i ämnet men det är först när du börjat få några förhållanden under bältet du lär dig hur det appliceras i praktiken. Ibland tar förhållanden slut helt enkelt för att du glömde definiera något viktigt i början. Programmering är likadant.

Kan du göra flödesscheman (google) förstår du redan planeringsstadiet på hur du ska tackla en uppgift. Mitt tips är att för hand testa göra dessa för att lösa en uppgift utan programmering, och när du är säker på att logiken är säker kan du börja klura ut hur man översätter en bubbla i taget i kod. När du blir bättre på detta blir processen mer abstrakt.

Programmering är inget man lär sig genom att vänta till sista kvällen och råplugga. En av få ämnen i min erfarenhet som kräver lite i taget, regelbundet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@FANTEN: Känner verkligen igen mig i det du skriver. Programmering är riktigt kul när man lyckas lösta problem som uppstår och man känner hur man kommer vidare. Problemet med denna kurs är att den i princip skulle kunna jämför med att "ni får en Ikea Billy bokhylla byggsats" och resten får ni klura ut själv. Vi har inte haft en enda workshop i kursen utan läraren slänger fram en färdig kod och visar hur ett program som gör si eller så kan se ut. Även läraren som vi har haft är en lärare som är van att lära ut för datavetare/teknologer. Elever i klassen som tidigare läst programmering på gymnasiet och högskola tycker denna kursen är svår och denna är en "introduktionskurs till Java".Vi har haft uppe detta med ansvariga på skolan då vi detta året har svårare programmering än dom som läst tidigare är som dessutom haft programmering i tidigare kurser.

Så motivationen till kursen försvinner när man inte ens fått till sig hur grunderna ska se ut och uppgifterna som vi har är så högt över ens huvud att man ger upp för man vet inte ens hur man ska lösa dom. Men tar tacksamt emot alla era tips!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2006

Mitt tips är att söka information på nätet. Kolla upp vad det är ni skall lära er, vilka som är kunskapskraven och var själv aktiv i att lära dig.
Jag är själv ganska ny inom programmeringsvärlden, men har redan det hur olika vi är i hur vi förväntar oss att lära. Vissa förväntar sig att bli matad med kunskap från läraren och att det skall räcka. Men så fungerar det inte i verkligheten!
Jag började med att plugga gymnasiekurser på distans och blev snabbt varse om att det gäller att själv vara på tå och ta reda på det man skall lära sig. Att få hjälp av "lärarna" på Hermods som stod för utbildningen kunde man bara glömma. Så jag fick helt enkelt se till att själv söka efter det jag behövde veta.
Vi lever verkligen i en tid där man kan få tag på information snabbt och enkelt. Det man behöver göra om man skall lära sig är att investera i tid och ansträngning.
Det finns inga bra genvägar i att klara en kurs. Vill man klara den så får man lägga den tid man behöver helt enkelt.
Bra för lärandet är också att inte så svar på en fråga man har. Det man bör få tillbaka är andra frågor, som hjälper en att tänka i nya banor för att lösa sitt problem. Man lär sig inte av att skriva av, eller ännu värre, kopiera någon annans kod.

Finns frågor så skriv dem här, detta forum är ett av de bättre där man på svenska kan få hjälp inom ämnet. På engelska är det helt klart Stackoverflow som gäller. Men där handlar det oftast mer om att googla rätt än att ställa en fråga. Det är sällan ett ämne inte redan är svarat på.

En sista grej. Se till att ha en egen motivation över att klara kursen, för din egen skull! Det är en förutsättning för att en kurs skall kunna vara rolig och inte en pina att genomföra.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2005

@memmas: Vad vill du veta? Hur mycket har du förstått? Vad är det du inte förstår?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@ZalamanderRelic: Skulle väll säga att jag förstått "basic grunderna" när man gör allt i samma klass men tycker det blir svårt när det är olika klasser, anropa metoder, konstruktor, skapa objekt m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2005
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av memmas:

@ZalamanderRelic: Skulle väll säga att jag förstått "basic grunderna" när man gör allt i samma klass men tycker det blir svårt när det är olika klasser, anropa metoder, konstruktor, skapa objekt m.m.

Vilken utvecklingsmiljö använder du förresten i kursen?
Har du möjlighet att skärmdela så kan jag försöka förklara via skype eller dyl. Jag jobbar inte som programmerare och är absolut inte någon expert men grunderna lyckades jag iallafall lära mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@FANTEN: Men alltså wow vilka fina människor det finns här inne! Verkligen supersnällt av dig, men jag försöker titta en del på Youtube och läsa i boken men jag känner att jag behöver mest hjälp hur man ska "tänka". För mig blir det lätt att när jag får en uppgift och jag inte vet hur jag ska gå tillväga för att lösa den så ger jag upp, jag behöver kanske lite tips på hur man ska lägga upp det, möta problemet och tänka för att få den där "aha-upplevelsen", men alla tips mottages. Vi jobbar i jGRASP så väldigt basic miljö.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av memmas:

@FANTEN: Men alltså wow vilka fina människor det finns här inne! Verkligen supersnällt av dig, men jag försöker titta en del på Youtube och läsa i boken men jag känner att jag behöver mest hjälp hur man ska "tänka". För mig blir det lätt att när jag får en uppgift och jag inte vet hur jag ska gå tillväga för att lösa den så ger jag upp, jag behöver kanske lite tips på hur man ska lägga upp det, möta problemet och tänka för att få den där "aha-upplevelsen", men alla tips mottages. Vi jobbar i jGRASP så väldigt basic miljö.

Jag kollade lite på killen som ZalamanderRelic länkade till. Denna videon verkar ha att göra med just det du nämnde i tidigare inlägg att det kunde vara svårt. Här skapar han olika klasser och går igenom t.ex. hur en klass kan ärva från en annan och visar några exempel där han sedan skapar objekt med hjälp av konstruktorn i klasserna och hur han sedan anropar objektens/klassernas metoder.
https://www.youtube.com/watch?v=CWYv7xlKydw
Bara hojta till om nåt är oklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@FANTEN: Jag har suttit och kollat en del videos idag och förstår till viss del hur det "funkar", men jag får alltid fel när jag skapar ett nytt objekt och ska anropa en metod från en annan klass. Tex säg att jag har en klass som heter "Husdjur" och en annan klass i en annan fil som heter "Hund" med metoder såsom tex "ät", "sov","lek". Ska jag skapa ett nytt hund objekt i klassen "Husdjur" gör jag som här nedan men då säger den att det är fel klass, vart är det jag tänker fel (förlåt om detta kanske är superdum fråga men det är typ där min nivå ligger atm).

Hund h= new hund();
h.ät();
h.sov();

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018

@memmas: public class hund extends husdjur

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@professorsnö: Så om det ligger i två olika klasser måste man ha med extends för att kunna anropa metoder som ligger i en annan klass?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018

@memmas: jaha nej du menar så. Om du har två klasser: Klass A & Klass B, kan du i klass A göra: KlassB klassB = new KlassB(); klassB.görNågot();

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018

@memmas: Om du däremot skapar en klass som heter Husdjur och definierar metoder som alla husdjur ska ha, kan du skapa en annan klass som ärver från den klassen och får därmed alla anrop som är definierade i husdjur

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@professorsnö: Precis det var så jag menade, men gjorde om allt och nu kunde jag anropa från den andra klassen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Pluggakuten och RosettaCode

Pluggakuten har en Java-tråd.
RosettaCode har både enkla och svåra problem.
Ibland saknas något som ska importeras.
Ibland saknas main.
Men det är ju lätt att fixa.
FizzBuzz fungerar tex direkt. Towers of Hanoi behöver kompletteras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2005

@memmas: Tänkte sätta mig och försöka förklara lite iallafall så gott jag kan just formuleringarna kan vara lite sisådär men kan försöka iallafall.

Om vi tar denna bit av kod först

package game; public class MainClass { public static void main(String[] args) { //Skapar ett objekt av Player som ärver av Players Players player = new Player(); //Skapar ett nytt objekt av Dealer samt parameter player new Dealer(player); } }

Ett objekt är en kopia av en klass där en klass är en mall hur objekten ska se ut. Ett objekt kan du sedan ändra vissa delar på vilket gör att alla objekt kan se olika ut. T ex har du en klass som beskriver hur en mall på en bil där du har färg, hästkrafter, storlek på bil så kan du skapa flera objekt av denna klass och ha då olika färger etc på samtliga bilar.
En varningens tecken är dock statiska variablar och klasser dessa finns bara i en utgåva av och kallas klassparametrar eller klassmetoder och utan static menas då instans och det är dessa som går att ändra på.

Sen kan vi kika på en konstruktor

package game; public class Dealer extends Players{ /* * Konstruktorn tar ett kort och skriver sedan ut värdet av kortet. * Sedan jämförs kortet som dealern har med totala värdet av spelaren och så länge dealern har lägre totalsumma så måste dealern ta ett kort. * Varje runda kontrolleras totalsumman så att dealern inte har över 21 */ public Dealer(Players player) { drawnCard.add(deck.dealCard()); System.out.println("Dealer: "); System.out.println("Dealern har totalt " + getValueOfCards()); while(getValueOfCards() < player.getValueOfCards()) { drawnCard.add(deck.dealCard()); if(checkTotalValue(getValueOfCards())) { System.out.println("Dealern förlorade, spelaren vann. Dealern fick totalt " + getValueOfCards()); System.exit(0); } System.out.println("Dealern har totalt " + getValueOfCards()); //Skriver ut totala kortsumman } System.out.println("Dealern vann"); } }

En konstruktor kan användas för att utföra något när objektet skapas. I dettafall så utför denna konstruktor rätt så mycket genom att bara skapas och anledningen till att det är en klass som parameter är just att jag vill få tillgång till nästan allt i klassen.

Tänk dig som att jag ger dig en kasse med massa innehåll och du får sedan välja vad du vill använda från kassen.

Om vi tittar på new Car();så betyder detta att vi skapar ett objekt av Car där vi använder en default konstruktor som alltid finns även om vi inte skapar den själv och denna konstruktor tar inga parametrar.

new Car("röd", 130); kan t ex vara röd färg med 130hk.

Tanken med klasser är att kunna gruppera saker som hör ihop tillsammans och genom att använda metoder och klasser så behöver man inte skriva samma kod flera gånger.

Vill du t ex räkna arean på ett hus oavsett hur huset ser ut så kan det vara trevligt att kunna anropa en metod bara och skicka med vissa mått och sedan utför metoden det åt dig istället för att behöva skriva den koden på flera flera ställen.

Hm vad mer kan vara bra att veta?

Metoder och parametrar kan vara public,private och protected samt en nivå om man inte skriver något och dessa gör då olika saker där man kan komma åt i samma klass, samma klass i samma paket, alla paket oavsett.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@ZalamanderRelic: Tack för svaret. Känner nu i alla fall att biten med klasser, metoder och konstruktor börjar klarna. Dock bara väldigt basic men det är väll där man får börja.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

Nu har jag testat att göra en väldigt enkel class som heter "Customer", om jag nu vill göra en subklass till den tex "CustomerAccount"
hur hade ni gått tillväga? jag testade att göra "class CustomerAccount extends Customer" men fick det inte att fungera

public class Customer{

private String name;
private String email;
private int ålder;

public Customer(String name,String email,int age ){
this.name=name;
this.email=email;
this.age=age;
}

public String getName() {
return name;
}

public String getEmail(){
return email;
}

public int age(){
return age;
}
public String toString(){
return this.name +" "+ this.email + " " + this.age+ " ";
}

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018

@memmas: Du vill inte att account ärver customer. Om account ärver customer kommer account att vara en customer. Däremot kan en customer ha ett account vilket är en svagare relation än arv. dvs. du kan skapa ett account i en customer så varje customer får ett eget account

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av memmas:

Nu har jag testat att göra en väldigt enkel class som heter "Customer", om jag nu vill göra en subklass till den tex "CustomerAccount"
hur hade ni gått tillväga? jag testade att göra "class CustomerAccount extends Customer" men fick det inte att fungera

public class Customer{

private String name;
private String email;
private int ålder;

public Customer(String name,String email,int age ){
this.name=name;
this.email=email;
this.age=age;
}

public String getName() {
return name;
}

public String getEmail(){
return email;
}

public int age(){
return age;
}
public String toString(){
return this.name +" "+ this.email + " " + this.age+ " ";
}

I konstruktorn här kan du skicka med ett account-objekt också, då får din customer ett account objekt med.

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2020

@professorsnö: Hade du kunnat visa med min kod hur det hade kunnat se ut isåfall? Eller ett exempel på hur en subklass till Customer hade kunnat se ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018

@memmas: https://gyazo.com/eb89c5ee088afd9764a946126c5a3da1

https://gyazo.com/296d60150f8491b4422a110b410c11bd

https://gyazo.com/f63213ce8ebc2e600877391eded1e7a1

kolla på dessa bilderna. framförallt sista. så kommer du förstå hur jag menar.. nu HAR en Customer ett Account.

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2005

@memmas: Hur gick det?