PXE boota RPi utan dnsmasq och/eller isc. (från routerboard) DHCP-option 43!??!?!

Permalänk
Medlem

PXE boota RPi utan dnsmasq och/eller isc. (från routerboard) DHCP-option 43!??!?!

Jag försöker PXE-boota en RPi4 och har stött på problem. Jag har förstått att man behöver inkludera lite vendor-specific information i sitt DHCP-offer men jag får inte till det med sub-options i RB. Så jag installerade dnsmasq på serverdatorn och sniffade rätt på det dhcp-offer-paketet som gav RPi:n "rätt" information och den bootade, kopierade hex:en för option 43 ur det paketet och lade till som option 43 i min dhcp-server. Men det dhcp-paketet som skickas ut med den informationen är felformaterat och informationen jag lade till blev korrupt.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Spåret jag är inne på är att försöka få till dhcp-offer-paketet så det ser snyggt ut så om någon känner sig ha expertis inom det området vore det kanon.

Jag har inkluderat options 67,66,60 och 43 (men 43 är kass änsålänge). dhcp-options i RB är en rad av någon av typerna ( https://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/DHCP_Server#DHCP_Opt... ) så jag tänker att jag behöver en hex-variant som inkluderar lite formatering i paketet(?). Det går inte att ha fler option 43 i samma set.