Uppgradera grafikkort från NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti

Permalänk

Uppgradera grafikkort från NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti

Hej. Grafikkortet på datorn har börjat bråka, massor av grafiska buggar när jag spelar spel.

Tänkte uppgradera grafikkort, men har faktiskt inte koll på vad jag ska uppgradera till?

Är det något mer jag behöver uppgradera för att uppgradera grafikkortet? (förutom allt, jag vet att datorn börjar bli gammal)

Specs

Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
Haswell 22nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97P-D3 (SOCKET 0
Graphics
VE247 (1920x1080@60Hz)
S220HQL (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti (MSI)
ForceWare version: 419.72
SLI Disabled
Storage
1863GB Western Digital WDC WD20EZRX-00D8PB0 (SATA )
232GB Samsung SSD 850 EVO 250GB (SATA (SSD)

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Erakthoth:
Vilka spel kör du?

Ett 1650 super skulle ge en bra prestandaskjuts

https://komponentkoll.se/ut/190116239

+ Om du vill få ut mer prestanda i nyare spel kanske en beg 4770k kan vara bra köp, kostar ca 1000 kr och du kan sälja din nuvarande för ca 400 kr

Undrar även vad du har för cpu-fläkt, är det intel original?

Permalänk

@Kvarnis: Det senaste lite mer "nya" spelet jag spelade där det blev en massa grafiska problem var Assassins creed odyssey.

Jag har inga problem med att gå upp i pris för ett med bättre prestanda, men det kanske inte funkar med resten av mina specs?

Permalänk
Medlem

@Erakthoth:

Det är ej värt att skaffa för snabbt grafikkort med en så gammal i5 processor som bara är 4 kärnor / 4 trådar eftersom den kommer flaskhalsa.

Följade test visar hur din processor presterar i moderna spel, ligger efter rejält.

Dold text
Permalänk

@Kvarnis: Ah, super! Då är jag på rätt väg.

Så om jag ska uppdatera både processor och grafikkort...? Har en skatteåterbäring skramlande i fickan och pengar att göra av med.

Permalänk
Medlem

@Erakthoth: Ajajaj, det är inte bra. Ut och shoppa fort som ögat...
Och ja i vissa spel idag så "behöver" man fler än 4 trådar, så en CPU uppgradering är att rekommendera också.

Spelar du bara eller använder du datorn till något annat tyngre också?

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@Erakthoth:
Har du redan en vettig CPU-fläkt hade jag köpt en beg 4770k och överklockat den maximalt.
Annars hade jag bytt till Ryzen om du har råd (vad har du för budget?)

Ditt gamla moderkort med processor och ram kan få ut relativt mycket pengar för på ex på tradera som ett kit, z97 moderkort är eftertraktade.

Ryzen 3600 + 1650S

Permalänk
Medlem

@Erakthoth: Du får tänka på att du måste uppgradera ram, moderkort och cpu om du ska uppdatera. Min vän med en generation äldre i5a än dig köpte ett 2060 super och såg stor skillnad i spel. Självklart är det smart att uppgradera cpu också, men om du vill börja någonstans så är grafikkort fortfarande det viktigaste.

Permalänk
Medlem

@Erakthoth: Hur ser din budget ut? Jag skulle säga att det är dags för en större uppgradering, men du kan göra en underverk med en nu GPU bara. Visst, till sist flaskar CPUn dig men en förhållandevis rejäl uppgradering av GPU ska ändå gå igenom. T.ex. 1660ti eller ett äldre 1070 kanske. 2060 får du nog se en flaskhals redan där.

Men som någon annan också skrev, vad använder du datorn till mer än spel? Hur ser din budget ut? Hojta till med de bitarna så är vi säkert många som kan dra igång en het diskussion om den bästa kundvagnen för dig.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk

@{SWEC}Rool82: Mest spel, ärligt talat. Kontorsarbete o film, men inget speciellt.

Runt 5k är helt ok att lägga på datoruppdatering om det faktiskt blir vettigt.

Har ingen vana vid att overclocka saker, så undviker det helst så länge faktiskt.

Permalänk
Medlem

@Erakthoth: Vilka spel? Jag ser att du sitter på 2st 60Hz skärmar nämligen, vilka rent krasst hade varit vettiga att byta ut mot högre alternativ.

Med 5000kr så tror jag att endast byte av GPU och skärm är en god start, sen börja lägga undan och byta moderkort, cpu och minnen till hösten kanske.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13538374

Gick strax över budget, men billigaste 144hz+ skärmen 24" samt en vettig GPU som har avsevärt mycket mer kräm än ditt 1050 kort. (Fanns för någon hundring billigare med då blir det ett mini-kort som har sämre kylning och låter mer)

Visa signatur

Permalänk

@Deriveh: Skärmar ska uppdateras, just nu är det mest att jag inte ha en massa grafiska buggar när jag spelar. Hur mycket borde jag lägga för att göra en vettig uppgradering ungefär? Har ingenting emot att lägga lite mer, men kanske under 8k iaf?

Men väntar med att byta skärmar, är mer intresserad av att fixa så datorn funkar ordentligt som den ska, aldrig varit intresserad av den finaste grafiken.

Senast spelade jag Assassins Creed Odyssey och fick en massa grafiska buggar, men också andra spel har bråkat rejält.

Permalänk
Medlem

Om du bestämmer dig för att bygga helt nytt har du här ett par paket för tre olika budgetar. Personligen skulle jag köra på den dyraste, som är optimerad för att ge prestanda och kvalitet utan att kosta för mycket.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Erakthoth:

Hade kört på det nedan om du har vettigt nätaggregat, sedan när du sålt ditt gamla moderkort, cpu, ram (kanske kan få ut bästa fall 1500) kan du köpa en vettig 1080p skärm med 144 hz.

Dold text
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13538452

Så hade jag nog byggt faktiskt, lite kvickare och fabriksöverklockad CPU (Dock 500kr billigare för vanliga 3600:an...) Billigare chassi, men jag hade nog tagit ut de fläktarna och tagit de 3 som paket med fläktkontroller och lagt med istället. (Jäkligt billigt chassi trots härdad glassida)

Nu tog jag allt från samma butik, men det går säkert att "prisjakta" sig ner ett par hundringar genom att ta från olika butiker.

Lade inte med någon SSD eller M2 då du redan har en HDD och en SSD. Möjlig uppgradering längre fram kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Erakthoth:

Hade kört på det nedan om du har vettigt nätaggregat, sedan när du sålt ditt gamla moderkort, cpu, ram (kanske kan få ut bästa fall 1500) kan du köpa en vettig 1080p skärm med 144 hz.

Japp, jag skulle nog kört på det där. Ser mycket vettigt ut, alternativt byta ut grafikkortet mot ett 1660 Super om man nu känner att man vill köra Nvidia kort.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Om det är så att det faktiskt är artefakter och inte bara allmänt låg FPS så skulle jag rekommendera en gammal hederlig baksession.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk

@bregell: För nån som inte är inne i lingot, vad menas med en baksession ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Erakthoth:

Det här ser överlag bra ut, men jag skulle nog rekommendera PowerColor RX 5700 istället. Det finns för 3790kr hos Webhallen, och 2gb mer grafikminne är helt klart värt pengarna för den lilla prisskillnaden. Sen så kan man spara några tior med att ta Asrock B450M Pro4-F istället för vanliga Pro4, men det är en mindre grej.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erakthoth:

Jag tror han menar att göra en system restore i Windows, alltså att gå tillbaka till en tidigare punkt som funkade bättre. I praktiken kan det vara bättre att helt enkelt installera om Windows om du har haft datorn länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erakthoth:

Skrivet av Sando:

Jag tror han menar att göra en system restore i Windows, alltså att gå tillbaka till en tidigare punkt som funkade bättre. I praktiken kan det vara bättre att helt enkelt installera om Windows om du har haft datorn länge.

Om det är artefakter och du har uteslutit mjukvara, dvs installerat om OS och drivrutiner och spel, så beror artefakterna på GPUn.
Ett "vanligt" fel i detta fallet är att lödningar eller liknande har börjat släppa på GPUn.
Då kan det hjälpa, har testat själv med gott resultat, att lägga in sin GPU i ugnen en stund så att lödningarna sätter sig igen.

Hittade en guide här på SwC som jag följde när det begav sig:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/889688-guide-ateruppli...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Om det är artefakter och du har uteslutit mjukvara, dvs installerat om OS och drivrutiner och spel, så beror artefakterna på GPUn.
Ett "vanligt" fel i detta fallet är att lödningar eller liknande har börjat släppa på GPUn.
Då kan det hjälpa, har testat själv med gott resultat, att lägga in sin GPU i ugnen en stund så att lödningarna sätter sig igen.

Hittade en guide här på SwC som jag följde när det begav sig:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/889688-guide-ateruppli...

Ah, ja det var en sån baksession du tänkte på

Det är ju i och för sig något som går att testa, men om killen också vill ha en uppgradering hjälper det ju inte. Sen så är det ofta en tillfällig lösning, och kräver en del kunnande utan att nödvändigtvis ge något resultat. Men om man inte har något att förlora och gillar att leka lite så kan det ju vara intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har man cash och gillar hårdvara så kan man alltid testa båda!
Köp ett nytt och när det kommer så testa att baka, så har du två fungerande GPUer.

Men jag håller väl med föregående talare att det kan vara värt att satsa på en ny platform (Moderkort, CPU, Minne).

Visa signatur

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen, allihopa! Det enda är att moderkortet inte verkar finnas inne någonstans, och vill helst köpa det i butik nu i veckan så jag kan mecka i helgen. (Då det är en av mina få lediga helger.)
Vet ni om det finns något vettigt moderkort som finns inne i någon butik i Stockholmsområdet?

Permalänk
Medlem

@Erakthoth: Då kan du köra på det här:

https://www.inet.se/produkt/1902991/msi-b450m-pro-m2-max

Det funkar också för CPUn.

Visa signatur

Permalänk

Ok, så allt köpt, tack så otroligt mycket för hjälpen! Skulle koppla in grafikkortet i nätagget, men min 8-8 pins sladd passade inte i grafikkortet? Finns det olika sorters 8 - 8 pins?

I "pinsen" är de antingen rundade eller fyrkantiga, men det överensstämmer inte med mellan sladden och grafikkortet.

Själva uttaget i kortet ser ut så här: https://ibb.co/PWNKtqm

Jag har en kontakt som funkar till 6-pin, men det räcker inte för att ge ström till grafikkortet

Permalänk
Medlem

@Erakthoth: Det finns olika typer av 8-pin kontakter som kan se snarlika ut, men de som är till grafikkort är delade som 6+2 och inte 4+4 (4+4 är till moderkortet). Om du fortfarande inte får till det så är det bra om du talar om vilket nätagg det är du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erakthoth:

Ok, så allt köpt, tack så otroligt mycket för hjälpen! Skulle koppla in grafikkortet i nätagget, men min 8-8 pins sladd passade inte i grafikkortet? Finns det olika sorters 8 - 8 pins?

I "pinsen" är de antingen rundade eller fyrkantiga, men det överensstämmer inte med mellan sladden och grafikkortet.

Själva uttaget i kortet ser ut så här: https://ibb.co/PWNKtqm

Jag har en kontakt som funkar till 6-pin, men det räcker inte för att ge ström till grafikkortet

Har du kollat att den är rätt väg (jämför med usb)?

Visa signatur

Permalänk

Ok, verkar som jag behöver en 6+2 hane - 6+2 hane.

Verkar också som att jag kan behöva uppdatera nätagget, börjar bli gammalt i jämförelse med allt annat nytt jag köpt. Några tips?