Permalänk
Medlem

Jag började lära mig programmera med hjälp av något jag gillar, t.ex Minecraft. Jag lärde mig Java genom att programmera plugins för Minecraft. Senare så gick jag vidare till att skapa spel med C# vilket är väldigt liknande till Java.

Jag håller med @drwlz om att välja ett språk som har en stark community och god dokumentation

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Jag tror att det är bra att välja ett språk som har en stark community och god dokumentation och sedan köra på det.

Att börja snirkla in på massa olika har inte varit supereffektivt för min del iaf

Vill dock slå ett slag för Elm som jag gillar. Kan dock vara marigt att gå på funktionella språk till en början, men det kan vara värt att klättra över den höga tröskeln!

Jag håller mig mest till ett enda språk (Python) men då och då stöter jag på problem som inte enkelt låter sig lösas med det enda språket och då kommer andra in i bilden. Då är det bra att ha testat lite andra typer av språk. Därför tycker jag att man kan prova andra språk för att ta reda på likheter och skillnader. Dessutom har jag råkat ut för jobb på en massa olika företag och högskolor där man använt ett specifikt språk och inte ens haft kompilatorer eller interpretatorer för något enda annat språk och i en del fall då man haft tillgång till andra språk har företagets anställda "snöat in" på ett språk och därför har jag valt det språket eftersom resultatet av mitt jobb (källkoden) måste vara begripligt för de som skulle underhålla programvaran. I alla de situationerna har jag haft nytta av att kunna flera typer av språk. Effektivt? I vart fall fick jag en massa uppdrag (pensionerades 1 dec 2012, slutade jobba heltid juni 2019) ...

Kollade lite på Elm och förstår att du gillar det. Har aldrig använt det men ML och Concurrent ML har jag använt och tyckte mig lite hemmastadd när jag läste om Elm (plöjde Evan Czaplicki: "Elm: Concurrent FRP for Functional GUIs").

Min rekommendation till en nybörjare som "är lite sugen på programmering" blir ändå: Börja med Python, testa något funktionellt språk och eventuellt något tredje, gärna rent deklarativt.

Permalänk

Jag har också haft lite funderingar på att det vore kul att lära sig lite programmering. Har läst runt lite här och i andra trådar och min personliga slutsats som jag tror funkar bäst för mig är att först lära mig något som är hyffsat enkelt och med mycket info lättillgängligt som tex Python.

Ett långsiktigt mål jag har som vore grymt att kunna förverkliga är att kunna göra ett plugin eller ett eget program som kan styra ljus via DMX liknande programmet/plugin DMXIS.

Vilket språk kan tänkas vara bäst för att kunna lösa en sån grej?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av ccolliander:

Jag har också haft lite funderingar på att det vore kul att lära sig lite programmering. Har läst runt lite här och i andra trådar och min personliga slutsats som jag tror funkar bäst för mig är att först lära mig något som är hyffsat enkelt och med mycket info lättillgängligt som tex Python.

Ett långsiktigt mål jag har som vore grymt att kunna förverkliga är att kunna göra ett plugin eller ett eget program som kan styra ljus via DMX liknande programmet/plugin DMXIS.

Vilket språk kan tänkas vara bäst för att kunna lösa en sån grej?
Tack på förhand

Python har DMX-stöd i paketet PyDMXControl och Java har också DMX-stöd i flera paket bl.a. ett för OpenDMX. Programvara jag sett har varit skriven i Python, C, C++, Java så man kan nog anta att programspråket inte spelar så stor roll om det gäller programmering för datorbaserade lösningar men ska man in i Android- eller iOS-världen blir språkvalet mer begränsat. iOS har jag inte sysslat med alls men på Android-sidan är det framförallt Java som gäller. Andra språk finns det stöd för men jag har inte testat något utöver Java och Groovy. Med lite erfarenhet (några års programmering) tror jag att man kan välja ganska fritt. Jag skulle välja ett språk med objektstöd, objektorienterat eller objektbaserat eftersom man vill hålla reda på aktuellt tillstånd hos de fysiska objekt man kontrollerar. Utöver det, om man är intresserad av just Python som programspråk så finns Kivy som är ett open source-bibliotek för Python för utveckling av programvara som ska kunna köras på Windows, MacOSX, Linux, Android och iOS men jag har inte testat det (ännu).

Korrigerade länk
Permalänk

@serafim: Tack så mycket för bra svar Idag blev det premiär i Python, även premiär i programmering öht för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av ccolliander:

@serafim: Tack så mycket för bra svar Idag blev det premiär i Python, även premiär i programmering öht för min del

För mig blev det ett första test med (Python och) Kivy. Verkar vara helt OK och naturligtvis mer än OK om det går att använda till Linux, Windows, OS X, Android, iOS och Raspberry Pi. Blir spännande att testa. Länken till Kivy verkar inte fungera i mitt tidigare inlägg men jag har korrigerat den och hoppas den fungerar här.