Permalänk
Medlem

Framtiden för Frontend?

Håller på att välja nu mellan Frontend eller .Net utbildning. Har lekt runt med både backend och frontend och tycker båda verkar intressanta men tycker mest om Frontend, men är lite orolig hur branschen kommer se ut om några år. Eftersom det verkar tydligen vara väldigt populärt och många som utbildar sig till just frontend-utvecklare. Är det värt att utbilda sig till det eller ska man köra .Net för att vara på säkra sidan?

Mvh Hampus

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Håller på att välja nu mellan Frontend eller .Net utbildning. Har lekt runt med både backend och frontend och tycker båda verkar intressanta men tycker mest om Frontend, men är lite orolig hur branschen kommer se ut om några år. Eftersom det verkar tydligen vara väldigt populärt och många som utbildar sig till just frontend-utvecklare. Är det värt att utbilda sig till det eller ska man köra .Net för att vara på säkra sidan?

Man tenderar att bli bäst på det man tycker är mest intressant, så börja med det som är mest intressant, sen fyller du på. Mest eftertraktat är nog fullstack-utvecklare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Är själv fullstack och har sittit med .NET vilket inte är någon favorit direkt, det är okej men det finns så mycket annat som är riktigt roligt.

Permalänk
Medlem

Är fullstackutvecklare å sitter med .net i backend och en mix av angularjs, angular och webforms i frontend. jag gillar dock backend mer så försöker hålla mig ifrån frontend bitarna men som folk ovan skriver så ta det du tycker är kul, men se till att du lär dig lite av båda.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Som webbutvecklare med fokus på frontend i ganska många år så tycker jag som så här - och detta är mina personliga åsikter - bryr du dig inte så mycket om detaljer och att saker ska *kännas bra*, så kommer du nog inte bli en bra frontendutvecklare. Tror du att du klarar dig utan en designer men saknar helt känsla för formgivning så bör du inte heller satsa på frontend. Du kanske kan vara duktig rent tekniskt, men du bör inte huvudsakligen jobba med det. Är du petig med detaljer, och tänker på saker som en designer kanske inte tänker på (de har ofta fel, men är oftast nödvändiga), så kan nog frontend vara något för dig.

Tyvärr förväntas någon jobbar med fullstack vara lika intresserad av frontend som en dedikerad frontendare, men så är det sällan. De bryr sig oftast aningen, eller i många fall mycket, mindre. Fullstack, på riktigt, är nästintill en myt. Det finns många fullstackare som är teknisk begåvade inom alla områden, men de flesta saknar det där lilla extra fokuset som krävs på det ena eller andra hållet.

Permalänk
Medlem

Är också fullstack, kan variera väldigt mycket hur man känner från dag till dag. Återkommande är backend för min del, har aldrig varit en höjdare på design-biten men det löser man. Men som fullstack så tvingas man ofta in i frontend ändå vare sig man vill eller inte.

Har alltid återkommit till att man bör ha javascript nära till hands, frameworks varierar och man får bara växa sig in i dem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Som webbutvecklare med fokus på frontend i ganska många år så tycker jag som så här - och detta är mina personliga åsikter - bryr du dig inte så mycket om detaljer och att saker ska *kännas bra*, så kommer du nog inte bli en bra frontendutvecklare. Tror du att du klarar dig utan en designer men saknar helt känsla för formgivning så bör du inte heller satsa på frontend. Du kanske kan vara duktig rent tekniskt, men du bör inte huvudsakligen jobba med det. Är du petig med detaljer, och tänker på saker som en designer kanske inte tänker på (de har ofta fel, men är oftast nödvändiga), så kan nog frontend vara något för dig.

Tyvärr förväntas någon jobbar med fullstack vara lika intresserad av frontend som en dedikerad frontendare, men så är det sällan. De bryr sig oftast aningen, eller i många fall mycket, mindre. Fullstack, på riktigt, är nästintill en myt. Det finns många fullstackare som är teknisk begåvade inom alla områden, men de flesta saknar det där lilla extra fokuset som krävs på det ena eller andra hållet.

Gillar JS delen i frontend men hatar css och design. Sitter främst med backend, men hoppar gärna in och skriver JS då och då. Men att sitta och flytta runt divar och pilla med styling är döden.

Fullstack är bara ett påhitt för företag att spara pengar genom att anlita en person att göra tre personers arbete.
Det är väldigt få som kan vara så bra på allt som en renodlat front eller backendare är. Däremot kan du förväntas fixa buggar eller liknande i hela stacken då det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Fullstack är bara ett påhitt för företag att spara pengar genom att anlita en person att göra tre personers arbete.
Det är väldigt få som kan vara så bra på allt som en renodlat front eller backendare är. Däremot kan du förväntas fixa buggar eller liknande i hela stacken då det behövs.

Visst är det så.

Jag har jobbat med massor av utvecklare som kallar sig för fullstack, majoriteten av dessa är backendare med en ganska begränsad kunskap om frontend. Visst kan de fixa någon JS-bugg på ett ställe och göra en halvdan styling av en inforuta på något annat ställe, men skulle de sätta sig och ta ett större ansvar för frontenden så hade det inte blivit bra. Därför är de i praktiken inte fullstack.

Permalänk
Medlem

Om jag enbart ska gå på de som jag tycker är roligast och mest intressant så är det ju Frontend men jag undrar om marknaden kommer vara mättad snart eftersom det verkar vara populärt att studera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Mvh Hampus

Om vi återgår till själva frågan...

Det är troligen lättare att få jobb som .Net-utvecklare än frontendare. Mellan tummen och pekfingret så skulle jag nog gissa på att det går 5 backendutvecklare på varje frontendare ute hos företagen. Ibland fler backendare än så.

Dock har du ju fördelen som frontendare att du inte blir lika beroende av vilken teknik som används i backenden om du skulle vilja byta jobb. Något ställe kör .Net, något annat php. I praktiken påverkar det inte dig så mycket.

Å andra sidan... Det är både tacksamt och otacksamt att vara frontendutvecklare, då det händer så många saker i ett rasande tempo. Det bibliotek du lär dig nu är kanske utdaterat om 2 år. Förmodligen får du sitta med ett bibliotek på en arbetsplats, men på en annan arbetsplats så använder de ett annat bibliotek som du inte behärskar. Jobbar man för länge på en arbetsplats där de inte gärna ser förändring eller nya projekt, så kommer du efter några år sitta på förlegad kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Om jag enbart ska gå på de som jag tycker är roligast och mest intressant så är det ju Frontend men jag undrar om marknaden kommer vara mättad snart eftersom det verkar vara populärt att studera?

Tycker du att frontend är roligast så är det klart att du ska välja det. Jobb kommer du att få, förutsatt att Coronakrisen inte påverkar marknaden allt för mycket, men då lär .Net-utvecklare bli lika påverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Det är troligen lättare att få jobb som .Net-utvecklare än frontendare. Mellan tummen och

Detta resonemang sprack direkt i mina ögon då många frontendutvecklare använder just .NET.

Håller dock med om att tempot på frontend är klart högre än i backend, ofta onödigt högt, då "the latest and greatest" ofta skapar fler problem än det löser. Behovet av att skapa något nytt verkar ofta varit en starkare drivkraft än att faktiskt tillföra något. Känns ofta som många utvecklingsavdelningar är något slags digitalt vuxendagis där fokus på affärsnytta och lösningar som håller över tid får stå tillbaka för drömmen om att köra något ännu nyare än kompisarna/konkurenterna. Nej då, jag är inte alls bitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta resonemang sprack direkt i mina ögon då många frontendutvecklare använder just .NET.

Jag förstår inte hur du menar?

.NET är det ramverk som används i backenden. Som dedikerad frontendare pillar du relativt lite på detta, eventuellt inte alls. Förmodligen är du bara intresserad av att det finns API:er som du kan prata med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

.NET är det ramverk som används i backenden.

Bland annat ja, men det innehåller även t.ex. ASP.NET och har gjort det i typ 15 år eller så. Sen bör det väl sägas att .NET idag kan betyda lite olika saker iom .NET Core, men det förändrar inget i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bland annat ja, men det innehåller även t.ex. ASP.NET och har gjort det i typ 15 år eller så. Sen bör det väl sägas att .NET idag kan betyda lite olika saker iom .NET Core, men det förändrar inget i detta fall.

Jag förstår fortfarande inte hur det är relevant.

Visst kan du skriva html i olika former i .NET, det har jag själv gjort massor i både Webforms och Razor, men att säga att man är frontendutvecklare för att man är .NET-utvecklare håller jag inte alls med om.

Om någon skriver i sitt CV att de är .NET-utvecklare så är backend det första majoriteten skulle tänka på. Inte Frontend. Inte heller fullstack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Jag förstår fortfarande inte hur det är relevant.

Visst kan du skriva html i olika former i .NET, det har jag själv gjort massor i både Webforms och Razor, men att säga att man är frontendutvecklare för att man är .NET-utvecklare håller jag inte alls med om.

Om någon skriver i sitt CV att de är .NET-utvecklare så är backend det första majoriteten s. kulle tänka på. Inte Frontend. Inte heller fullstack.

Det är ingen som påstått att man måste vara frontend-utvecklare för att man håller på med .NET, däremot har du påstått att .NET bara skulle vara till för backend vilket är fel. Varken Webforms eller Razor är för övrigt HTML, däremot kan båda kombineras med HTML, Javascript etc. samt även renderar HTML (även även Javascript i vissa fall).

Det viktiga för så väl den som skriver eller läser ett CV är nog att man kan sin sak och har koll på begreppen så behöver man inte anta och gissa så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Är frontend konsult själv och kan säga att det finns gott om frontend förfrågningar där ute, om du gillar frontend och har intresse så kör på det, Kör inte på "fullstack" etc. Du vill briljera i ett område, bara då kan du bli efterfrågad till slut av andra stora företag som tex apple etc.

Kan dock vara bra att ha lite koll på backend så du kan kommunicera med backend ( alltså kollegorna ) och begära data från dem på ett lämpligt sätt samt ha förståelse för deras situation de befinner sig i.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Den enda sanningen av frontend som jag vet är att modet ändras varje år och alla utvecklare har i princip en unik uppsättning verktyg, bibliotek, språk och metoder de använder. Man kan kanske kalla det ett fingeravtryck. Känns som att alla är i princip självlärda av sitt intresse och behöver ständigt förbättras och ändras. All gammal kod är skit och allt ska skrivas om med jämna mellanrum, uppfinn dock aldrig hjulet igen.

Frontend för mig är oförståeligt och inte intressant problemlösning, ärligt känns det som att mycket av det handlar om att skapa lösningar på saker som inte riktigt är problem. Ska man jobba med frontend är man antingen ointresserad och gör sitt jobb eller så är jobbet ens liv, verkar inte finnas något däremellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska man jobba med frontend är man antingen ointresserad och gör sitt jobb eller så är jobbet ens liv, verkar inte finnas något däremellan

Det där är väll ändå att ta i? Det är ju en smaksak, om man är intresserad av ett språk så vill man säkert hålla sig uppdaterad ständigt om vad som förekommer och försiggår. Alla vill inte sitta i ett 30 år gammalt system o jobba på.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Permalänk
Medlem

@medbor Du inser att frontend är där både kunder och användare normalt befinner sig och att utan dom är de flesta övriga lager rätt ointressanta? Detsamma gäller väl för övrigt normalt sett för ett frontend utan underliggande lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det där är väll ändå att ta i? Det är ju en smaksak, om man är intresserad av ett språk så vill man säkert hålla sig uppdaterad ständigt om vad som förekommer och försiggår. Alla vill inte sitta i ett 30 år gammalt system o jobba på.

Jag tror dock att @medbor menar något annat än vad det som skrevs uppfattas som. Något som inte är helt ovanligt när backend-programmerare ska tala direkt med användare och kunder. För att inte tala om databasister som gärna ska ha med INNER JOIN i minst var tredje mening

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag tror dock att @medbor menar något annat än vad det som skrevs uppfattas som. Något som inte är helt ovanligt när backend-programmerare ska tala direkt med användare och kunder. För att inte tala om databasister som gärna ska ha med INNER JOIN i minst var tredje mening

Haha jo känner igen det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är ingen som påstått att man måste vara frontend-utvecklare för att man håller på med .NET, däremot har du påstått att .NET bara skulle vara till för backend vilket är fel. Varken Webforms eller Razor är för övrigt HTML, däremot kan båda kombineras med HTML, Javascript etc. samt även renderar HTML (även även Javascript i vissa fall).

Det viktiga för så väl den som skriver eller läser ett CV är nog att man kan sin sak och har koll på begreppen så behöver man inte anta och gissa så mycket

Jag har inte heller skrivit att Webforms eller Razor är HTML, jag skrev att du kan skriva html i "olika former", och mina exempel var just dessa. En razorfil är ju ändå oftast typ till 90% vanlig HTML, sedan lite fluff på det. I Webforms drog man ofta in hela "komponenter" som skapade script och sådant också, men även det var baserat på HTML.

Jag har inte påstått att .NET bara används till backend. Det används även för helt vanliga applikationer eller Silverlight och andra saker, och det används jättemycket till frontend - eller rättare sagt generera frontend. Men det betyder inte att resultatet blir bra om man inte kan frontend och du blir inte en frontendare bara för att du använder .NET för att skapa din frontend.

Pratar man om hur ett företags stack ser ut så brukar .NET anges som backend.

Trådskaparens fråga var om han skulle gå en .NET-utbildning eller Frontend. Mitt svar är att, enligt mina egna erfarenheter, så så går det kanske 5 backendare på varje frontendare. En .NET-utvecklare är, i min värld, inte en frontendutvecklare. Om det ser annorlunda ut, enligt dina erfarenheter, så får det stå för dig.

Just my two cents.

Permalänk
Medlem

@nerderer Vad du menade vet du förmodligen bäst själv men om du kollar ovan så har du både skilt på .net-utvecklare och frontend-utvecklare samt beskrivit det som att .NET bara skulle användas i backend vilket jag inte höll med om

Grundproblemet i denna diskussion är nog att frontend inte är ett helt väldefinierat begrepp och att alla utgår från sin egen definition som det vore en självklarhet för alla vad det innebär. Det kan därmed komma att innebära allt från typ UX-designer till någon som programerar C# som körs clientside via WebAssembly och konsumerar REST API:er dagarna i ända.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med utveckling ganska länge och har skrivit en hel del UI i flera olika projekt. Jag tycker inte det är kul helt enkelt, men det förstod ni säkert. Varje gång web-frontend diskuteras på jobbet är det alltid olika tycken och smak. Vi har 15+ produkter med olika web-komponenter och ui. Jag tror alla använder HELT olika strukturer, vissa angular, några react, några random java bibliotek, andra material... alla gör som de själva vill eller skriver egna bibliotek för att bootstrap inte hade någon funktion som man ville ha för stunden eller blandar alla scriptspråk i samma fil för att spara 3 rader av PHP.

Jag försöker bara säga att om man vill bli frontend får man göra sig beredd på att sätta sig in i någon annans skitkod och för att lära sig allt man behöver bör man vilja sitta alla sin vakna tid och leka med olika tekniker framför datorn. Vi har heltidsanställda som nästan bara letar efter, testar och leker med nya ramverk och bibliotek för att använda till våra nyare produkter, när dessa utvecklare slutar kommer nästa våg av tekniker att ta över.

Sanningen är att det mesta frontend gör är ganska lätt att fixa. Animationer är lite mer känsligt och en bra UX är jobbigt såklart, men att visa lite information, fylla några forms, prata lite REST, allting är ’enkelt’. ’Alla’ som är frontend kan lösa dessa problem (inte alltid bra dock). Jag skulle säga att alla vi har är helt utbytbara så länge vi har några veckor att få in en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Jag har inte heller skrivit att Webforms eller Razor är HTML, jag skrev att du kan skriva html i "olika former", och mina exempel var just dessa. En razorfil är ju ändå oftast typ till 90% vanlig HTML, sedan lite fluff på det. I Webforms drog man ofta in hela "komponenter" som skapade script och sådant också, men även det var baserat på HTML.

Jag har inte påstått att .NET bara används till backend. Det används även för helt vanliga applikationer eller Silverlight och andra saker, och det används jättemycket till frontend - eller rättare sagt generera frontend. Men det betyder inte att resultatet blir bra om man inte kan frontend och du blir inte en frontendare bara för att du använder .NET för att skapa din frontend.

Pratar man om hur ett företags stack ser ut så brukar .NET anges som backend.

Trådskaparens fråga var om han skulle gå en .NET-utbildning eller Frontend. Mitt svar är att, enligt mina egna erfarenheter, så så går det kanske 5 backendare på varje frontendare. En .NET-utvecklare är, i min värld, inte en frontendutvecklare. Om det ser annorlunda ut, enligt dina erfarenheter, så får det stå för dig.

Just my two cents.

Intressant. För mig är .Net typ C# och windows program utveckling, annars hade jag kallat det för ASP eller något annat, men alla har sina egna bakgrunder och ryggsäckar.

Permalänk
Medlem

För att undvika missförstånd och för att förenkla diskussionen , vad .NET är och inte är avgörs väl främst av vad Microsoft anser (så länge det är Microsoft .NET som åsyftas) då dom ligger bakom ramverket. Sen har det väl förändrats en hel del över tid sen ramverket lanserade men så är det väl med det mesta.

https://dotnet.microsoft.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har jobbat med utveckling ganska länge och har skrivit en hel del UI i flera olika projekt. Jag tycker inte det är kul helt enkelt, men det förstod ni säkert. Varje gång web-frontend diskuteras på jobbet är det alltid olika tycken och smak. Vi har 15+ produkter med olika web-komponenter och ui. Jag tror alla använder HELT olika strukturer, vissa angular, några react, några random java bibliotek, andra material... alla gör som de själva vill eller skriver egna bibliotek för att bootstrap inte hade någon funktion som man ville ha för stunden eller blandar alla scriptspråk i samma fil för att spara 3 rader av PHP.

Detta är ett av skälen till att jag gillar .NET (eller liknande). Det är förmodligen inte det mest sexiga man kan hålla på med, men det fungerar för det mesta riktigt bra, är väl dokumenterat, kommer fortsätta fungera och supportas om ett antal år osv. Detsamma gäller dock inte för många av alternativen, där det precis som du säger är lite för hög förändringstakt och ofta en salig röra av olika tekniska lösningar för samma sak. I synnerhet när man börjar ge sig in i Javascript världen där folk verkar lika rädda för att göra som alla andra som en tonåring som vill ha en egen stil och vara först med det senaste. Mina högst personliga erfarenheter är också att det är där man hittar den sämsta koden, då tröskeln för att bli JS programmerare är lite lägre än den för att bygga flerskits-lösningar me OOP osv. där det helt enkelt kräver mer kunskap och erfarenhet för att få grejerna att ens starta.

Skrivet av medbor:

Jag försöker bara säga att om man vill bli frontend får man göra sig beredd på att sätta sig in i någon annans skitkod och för att lära sig allt man behöver bör man vilja sitta alla sin vakna tid och leka med olika tekniker framför datorn. Vi har heltidsanställda som nästan bara letar efter, testar och leker med nya ramverk och bibliotek för att använda till våra nyare produkter, när dessa utvecklare slutar kommer nästa våg av tekniker att ta över.

Även om jag nog anser att "skitkod" finns i alla lager så håller jag delvis med här, men det är egentligen inte något man kan skylla på frontend i sig utan för att många som jobbar med det helt enkelt inte är så duktiga som dom tror och inte riktigt har koll på helheten. T.ex. saker som säkerhet och prestanda verkar gått många helt förbi, det viktiga är att det är en SPA som ser snygg ut. Har sett några rejäla mardrömmar i synnerhet gällande säkerhet, där många inte ens tycks vara medvetna om att deras kod är fullt läsbar på klienten, inkl eventuella "hemliga" lösenord man lagt i koden när man anropar APIer osv.

Skrivet av medbor:

Sanningen är att det mesta frontend gör är ganska lätt att fixa. Animationer är lite mer känsligt och en bra UX är jobbigt såklart, men att visa lite information, fylla några forms, prata lite REST, allting är ’enkelt’. ’Alla’ som är frontend kan lösa dessa problem (inte alltid bra dock). Jag skulle säga att alla vi har är helt utbytbara så länge vi har några veckor att få in en ny

Vet inte hur det är med just dig men jag får känslan överlag att många som primärt kodar backend har en något naiv inställning till just hur lätt allt är när det gäller frontend. Backend är ofta i mina ögon klart lättare även om koden i sig kan vara mer komplex då man har färre saker att ta hänsyn till , det mesta av koden exekveras topdown utan event hantering och med väldigt strikta krav på hur metoder får anropas och vad som returneras. Och är man inte helt nöjd så kastar man ett exception så är man klar sen. Allt exekveras dessutom i en trygg och stabil miljö på ens egna servrar skyddade bakom ett par brandväggar och IPS/IDS:er.

Frontend kod, i synnerhet sådan baserad på JS, ser ofta lättare ut. Men ska köras i kundens webbläsare i en högst osäker miljö gällande inställningar, plugins, olika webbläsare osv. Dessutom ska det kunna hantera att användarna ofta beter sig rätt ologiskt, typ får för sig att börja klicka runt under sidladdningar/postbacks, ta en timmes paus medan dom fyller i ett formulär och hinner bli utloggade under tiden osv.

Jag föredrar själv den trygga, lugna och stabila miljön i backend men hamnar ofta i den stressiga och kaotiska miljön i frontend

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjohnson:

Mvh Hampus

Om du nu inte redan gett upp tråden så är ingångsfrågeställningen här, som du kanske märkt, inte helt korrekt. Det finns inget motsatsförhållande mellan frontend och .NET. Däremot finns det alternativ till båda, så att du kan köra ett frontend gjort i något annat mot ett backend gjort i .NET, eller ett frontend gjort i .NET mot ett backend gjort i något annat. För egen del tror jag att WebAssembly kommer vara framtiden på bekostnad av JS, som ärligt talat växt ur sin kostym till stor del idag.

Tröskeln för att bli frontend är nog lite lägre så att det är lättare att kalla sig frontend-programmerare genom att man lättare kan få något att fungera i typ en webbläsare än att få till ett backend. Det är dock inte detsamma som att man skulle vara en bra frontend-programmerare för att man lyckas få till Hello World i frontend, och efterfrågan på bra frontend-utvecklare är mycket god (förutsatt att marknaden i stort för IT finns kvar osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För egen del tror jag att WebAssembly kommer vara framtiden på bekostnad av JS, som ärligt talat växt ur sin kostym till stor del idag.

Detta tror jag också. Eller, inte att det blir större än JS, men jag jag tror att Blazor kommer att växa till sig rejält de kommande åren.