Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Detta tror jag också. Eller, inte att det blir större än JS, men jag jag tror att Blazor kommer att växa till sig rejält de kommande åren.

Inte bara Blazor, med webassembly kan du köra c++ m.m. i webbläsaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Detta tror jag också. Eller, inte att det blir större än JS, men jag jag tror att Blazor kommer att växa till sig rejält de kommande åren.

Bra att vi kan enas om något

Problemet med JS tycker jag är att det känns som man hela tiden kämpar i motvind jämfört med "riktig" utveckling (kom inte på något bättre ord). Varken språk eller IDE känns som det riktigt kan matcha andra alternativ som C#, Java, Visual Studio, Rider osv. och tycker även man snabbt växer ur det som webbläsarna erbjuder. Det har blivit mkt bättre senaste åren men ändå tycker jag kaoset lätt infinner sig när applikationerna växer. Det var väl aldrig riktigt tänkt att användas som det gör nu när det väl skapades en gång i tiden. Många av dessa problem tror jag löses genom WebAssembly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bra att vi kan enas om något

Problemet med JS tycker jag är att det känns som man hela tiden kämpar i motvind jämfört med "riktig" utveckling (kom inte på något bättre ord). Varken språk eller IDE känns som det riktigt kan matcha andra alternativ som C#, Java, Visual Studio, Rider osv. och tycker även man snabbt växer ur det som webbläsarna erbjuder. Det har blivit mkt bättre senaste åren men ändå tycker jag kaoset lätt infinner sig när applikationerna växer. Det var väl aldrig riktigt tänkt att användas som det gör nu när det väl skapades en gång i tiden. Många av dessa problem tror jag löses genom WebAssembly.

Det är väl egentligen endast definitionen av NET-utvecklare som vi inte är överens om. I övrigt instämmer jag med det mesta du har skrivit.

C# är klart ett trevligare språk än Javascript.

Bara det att Typescript ens existerar är ett tecken på att Javascript borde kunna fungera bättre. Likaså är många av de ramverk och metodiker som har blivit vanliga bara sätt att kringgå de begränsningar som man annars manuellt måste tampas med. Det har ju dock blivit lite bättre med ES6. Samtidigt så vänjer man sig också vid hur det fungerar. Några enstaka saker i Javascript är trevliga, som att du kan skicka med en funktion som en parameter, och man kan göra väldigt "kreativa" och flexibla lösningar. Å andra sidan är det väl flexibiliteten i Javascript som också något av det som bidrar till att koden i många fall blir ganska smutsig.

Just Blazor är en av de tekniker som jag tycker känns mest spännande just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Det är väl egentligen endast definitionen av NET-utvecklare som vi inte är överens om. I övrigt instämmer jag med det mesta du har skrivit.

C# är klart ett trevligare språk än Javascript.

Bara det att Typescript ens existerar är ett tecken på att Javascript borde kunna fungera bättre. Likaså är många av de ramverk och metodiker som har blivit vanliga bara sätt att kringgå de begränsningar som man annars manuellt måste tampas med. Det har ju dock blivit lite bättre med ES6. Samtidigt så vänjer man sig också vid hur det fungerar. Några enstaka saker i Javascript är trevliga, som att du kan skicka med en funktion som en parameter, och man kan göra väldigt "kreativa" och flexibla lösningar. Å andra sidan är det väl flexibiliteten i Javascript som också något av det som bidrar till att koden i många fall blir ganska smutsig.

Just Blazor är en av de tekniker som jag tycker känns mest spännande just nu.

Tror faktiskt vi är eniga om det mesta kring detta som det låter, även om det tog ett tag för oss att komma fram till det. Men blir väl inte mycket till diskussion om alla är eniga hela tiden (även när dom är det)

Jo, just kreativiteten i kombination med den låga tröskeln tror jag är starkt bidragande till problemen (och för all del vissa av möjligheterna). Det är lite för lätt att köra igång utan att riktigt ha koll på hur man designar något större än än en sida och då blir det lätt kaos när applikationen växer och den inte är väl designad i grunden. När dessutom saker som OOP osv knappt var möjligt för bara några år sedan så blir det som det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Kör inte på "fullstack" etc. Du vill briljera i ett område, bara då kan du bli efterfrågad till slut av andra stora företag som tex apple etc.

Inte alla som vill till storföretag. För egen del tycker jag att Fullstack är guld för att bli attraktiv för småföretag, där man kan agera bläckfisk med tentakler överallt. Då får man garanterat varierande arbetsuppgifter

Men, till TS. Gör som alla säger och fokusera på det du tycker är roligast. Sedan kan du skaffa dog ett gym om backend i frsm8, om du känner för det.

Edit: Och visst finns behov av Frontendare. Vi fiskade i tre år innan vi fick en på kroken på min arbetsplats.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Inte alla som vill till storföretag. För egen del tycker jag att Fullstack är guld för att bli attraktiv för småföretag, där man kan agera bläckfisk med tentakler överallt. Då får man garanterat varierande arbetsuppgifter

Men, till TS. Gör som alla säger och fokusera på det du tycker är roligast. Sedan kan du skaffa dog ett gym om backend i frsm8, om du känner för det.

Edit: Och visst finns behov av Frontendare. Vi fiskade i tre år innan vi fick en på kroken på min arbetsplats.

Fullstack är något man blir med tid, driv och erfarenhet. Svårt att plugga till fullstack och bli bra på allt direkt. Jag ser hellre att man nischar in sig på antingen backend eller frontend och sedan expanderar med tiden. Det är jätte bra att ha koll på hela stacken, för man får en djupare förståelse i hur man löser problemen. Men det är bättre att ha ett expertområde, annars blir man som den här hästen, där man försöker lära sig allt på en gång och blir bara halvbra på allt.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren allihopa. Jag kommer köra på Frontend om jag kommer in på nån av skolorna vill säga.

Mvh Hampus