Högskoleingenjör Datateknik KTH

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör Datateknik KTH

Hej
Jag är 30+ och har jobbat 10 år i en bransch som är hårt utsatt av Corona. Håller på att titta på lite alternativ ifall det skulle behövas.

Alltid haft ett stort intresse för datorer. Sista åren har jag kodat en del som hobby, kört en del IOS (Swift), och på slutet JavaScript med NodeJs och React. Känns därför naturligt att fortsätta med detta. Väger lite olika alternativ, men har ändå fastnat för Högskoleingenjör datateknik på KTH.

Eftersom jag är 30+ känns tyvärr inte civilingenjör försvarbart, känns prio att komma ut i arbetslivet igen snarast. YH skulle kunna vara ett alternativ, men känns ändå bättre att ha en "riktig" examen på lång sikt. Även om kanske YH gör dig till en bättre utvecklare direkt efter utbildningen.

Är det någon här som pluggat den utbildningen och kan ge lite feedback? Hur gick det med jobb efter utbildning?
Jag har inte pluggat matte på 10 år, så misstänker att jag får repetera gymnasiematten rätt hårt innan det eventuellt drar igång?
Hur hård är utbildningen generellt, är det många som jobbar extra vid sidan av?

Permalänk
Medlem

30+ och pluggar till Civilingenjör, ser inget problem med det, det är många år kvar tills du går i graven 😋

Matten kommer vara key ja, den är grunden inse flesta ämnen.

Jobba vid sidan av är nog väldigt olika, det tar isf all extra tid du har och det är sällan mycket.

Jobb efter enligt de siffror som presenteras av KTH till sina studenter brukar vara ganska bra men inget kommer ju automatiskt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har inte pluggat datateknik men kan säga allmänt om ingenjörsutbildningar att bland de som väljer att hoppa av så brukar ganska många göra det pga matten. Så matten är viktig och inte att underskatta. Vissa har lätt för matte och andra får lägga 2-3 ggr så mycket tid på att förstå samma sak. Så om du inte pluggat matte på 10 år så gör du rätt i att inte underskatta den delen. Fast du kanske har lätt för matte, vad vet jag. Bli nu inte överdrivet rädd bara för det, bara man lägger tid och planerar sina studier så går det.

KTH har också ett förberedande program som kan vara intressant: https://www.kth.se/rcn/utbildning/inledande/sf1651-forberedan...

Sedan så vad jag vet så bedrivs det YH datatekniksutbildningar både i Kista och Flemmingsberg. Du kan jämföra vad du tycker verkar bäst.

Det kan också vara intressant att titta på "Teknik och Ekonomi" programmet som blandar in lite mera företagsekonomi innan du väljer datateknik. Det kan vara rätt smart om man ska jobba på företag, eller ha själv i egen firma senare.

https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=TIDAB,TITEH

Jobb efter utbildning brukar allmänt sett inte vara något problem från KTH, visserligen är det coronatider nu men när du är klar är det säkert över. KTH har bland det högsta antalet "anställda efter examen" i landet.

Permalänk
Medlem

Jag läste det programmet i Linköping. Gick dock inte klart. Det jag kan säga är att man inte nödvändigtvis ska stirra sig blind på datateknik utbildningen. Framförallt inte om målet är att bli systemutvecklare. Det finns fler utbildningar som kan vara bättre, t.ex. innovativ programmering osv (obs jag har ingen personlig erfarenhet från just den utbildningen, mest ett exempel på att det finns fler)

Jag hade önskat mig mer programmering under utbildningen. Känner också att den var lite för fokuserad på lågnivå utveckling. Vilket förstås är bra om man vill in mot inbyggda system eller liknande. Iom att det är en ingenjörs utbildning är den även ganska tung teoretiskt med rätt mycket matte.

Jag vill inte alls låta negativ. Jag tycker högskoleingenjörs programmet är jätte bra och är bättre än att hoppa av civil efter 3år. Vill man vidare till något liknande så kan man ta en master vilket i princip är detsamma som en civilingenjörs examen. Det jag försökt lyfta med inlägget är att ta en liten bredare titt runt kring vilka utbildngar som finns tillgängliga iom att datateknik är så pass "känd". Själv hade jag nog velat läst något med mer varierad programmering.

Ingen av mina vänner som gick klart (förutom en som tog sig igenom utbildningen utan att riktigt fastna för programmering) hade problem att få jobb.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Flertalet när jag studerade civilingenjör var över 30. Ifall du idag är 30 kommer du ha 30 år kvar i arbetslivet efter examen! Ingen ide att begränsa sig

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North