Hjälp att minimera datainsamling och övrigt konsumentfientligt - Xiaomi

Permalänk
Medlem

Hjälp att minimera datainsamling och övrigt konsumentfientligt - Xiaomi

Hejsan!

Jag har nyligen fått hem en ny Xiaomi Mi Note 10 som jag har tänkt byta över till. Efter en del (sent) googlande har jag blivit varse om både överdriven datainsamling via deras appar, telefonövervakning och forcerad reklam. Jag förstår ju att samtliga giganter samlar in data, men det vore ju skönt att minimera detta så mycket det går. Min fråga är då följande, vad kan jag göra initialt med min nya telefon för att bli av med så mycket onödig dynga som möjligt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag är ej allt för påläst.. Men insamlingen skedde väl endast via deras egna webbläsare? Jag kan rekommendera webbläsaren Brave till Android!
Mvh Xiaomi Mi mix 2s 🙂

Permalänk
Medlem

Om du orkar och har vetskapen kan du ju flasha en annan ROM till den. Kolla på xda-developers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Jag är ej allt för påläst.. Men insamlingen skedde väl endast via deras egna webbläsare? Jag kan rekommendera webbläsaren Brave till Android!
Mvh Xiaomi Mi mix 2s 🙂

Den insamling de garanterat verkar göra är all användning av deras egna appar. Men jag läste också något om att det generella appanvändandet också loggades, men har inte hittat några supersolida källor för det ännu. Så, jag vet inte var gränsen är dragen. Tack för tipse, ska ta en titt på den!

Skrivet av m4gnify:

Om du orkar och har vetskapen kan du ju flasha en annan ROM till den. Kolla på xda-developers.

Hm, ja det är ju ett alternativ. Jag är inte insatt i det men misstänker att jag skulle kunna göra det, förutsatt att guiden är tillräckligt utförlig. Innebär att flasha en annan ROM samma sak som att roota telefonen eller är de två olika saker? Har sett båda termerna kastas runt när jag googlat här under kvällen men har inte hunnit sätta mig in i någondera. Vad är fördelar/nackdelar med att flasha på det viset? Ska följa upp din länk där också, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Den insamling de garanterat verkar göra är all användning av deras egna appar. Men jag läste också något om att det generella appanvändandet också loggades, men har inte hittat några supersolida källor för det ännu. Så, jag vet inte var gränsen är dragen. Tack för tipse, ska ta en titt på den!

Hm, ja det är ju ett alternativ. Jag är inte insatt i det men misstänker att jag skulle kunna göra det, förutsatt att guiden är tillräckligt utförlig. Innebär att flasha en annan ROM samma sak som att roota telefonen eller är de två olika saker? Har sett båda termerna kastas runt när jag googlat här under kvällen men har inte hunnit sätta mig in i någondera. Vad är fördelar/nackdelar med att flasha på det viset? Ska följa upp din länk där också, tack!

"Flasha" gör du antagligen root också, men nej, dom är inte riktigt samma sak. Flashar du en ROM så skriver du över hela operativsystemet (oftast dvs). Det finns tredjeparts-versioner av Android, t.ex LineageOS. Jag suger på att förklara, så du lär dig nog mer av att googla och läsa på xda Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Flasha" gör du antagligen root också, men nej, dom är inte riktigt samma sak. Flashar du en ROM så skriver du över hela operativsystemet (oftast dvs). Det finns tredjeparts-versioner av Android, t.ex LineageOS. Jag suger på att förklara, så du lär dig nog mer av att googla och läsa på xda Lycka till!

Yes, jag ska ta mig en titt! Jag misstänker att sådana företagande lär bryta garantin, så det är ju i så fall något jag måste ta ställning till. Tack!

Någon som har några andra tips kring datainsamling eller övrig dålig praxis som mobiljättarna sysslar med? Dela gärna med er av era egna åtgärder, sådant är alltid nyttigt att läsa om!

Permalänk
Inaktiv

Kanske är fixat nu, men har för mig att rootade/flashade telefoner inte fungerar med Bank-ID? Men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Kanske är fixat nu, men har för mig att rootade/flashade telefoner inte fungerar med Bank-ID? Men jag kan ha fel.

Just Bank-ID verkar det inte vara många som har haft problem med från vad jag kan se. Däremot verkar det ju finnas en del appar som kontrollerar huruvida telefonen har blivit rootad eller inte, o fungerar bara för orootade apparater. Detta verkar då i sin tur gå att förbikomma med maskerande mjukvara, likt Magisk.

Rootande/flashande verkar ju förvisso kunna lösa de problem jag nämnde, men samtidigt bistå med andra. Då jag i dagsläget inte har något behov av systemrättigheter utöver att bli av med det onödiga så vore den gyllene vägen att rensa telefonen orootad. Jag har inte helt uteslutit att roota telefonen, men det känns ju synd på en ny telefon om den skulle bli brickad. Jag har inte heller fullt förstått hur garantin påverkas, om det går att lämna in telefonen vid fel efter att den har rootats eller ej.

Några fler idéer/förslag om åtgärder som kan tas, eller är det så svart eller vitt som ett val mellan bloatware/spioneri och rootad lur?

Trevlig helg på er!

Permalänk
Medlem

Finns det någon god källa kring vad som är fördelar/nackdelar med rootande av telefon? Jag har googlat en del men har väldigt svårt att hitta några svenska källor som är konsekventa och utförliga. Det jag är intresserad av är väl hur det påverkar garanti-/reklamationsrätt och vilka appar som kan tänkas börja bråka för att telefonen är rootad. Vill ju inte gärna bli av med mobilt bankID eller liknande. Där av varför svenska källor är av störst intresse. Har även läst från någon äldre diskussionstråd att kameran ska kunna påverkas negativt av att roota, men vet inte om det ligger någon sanning där.

Sedan har jag ju hittat en del artiklar om just Xiaomis datainsamling och även reklampåtvingande i deras lurar. Men de flesta, om inte alla, av dessa artiklar lär härstamma från USA. Någon som vet om samma sak gäller för de produkter som är släppta till försäljning här inom EU?

Skrev det första stycket mer utförligt. Lade till det andra stycket.