Asus router kan inte logga in

Permalänk
Medlem

Asus router kan inte logga in

Hejsan!! Behöver en fullkomlig guide , jag är inte dataexpert så ha överseende ! Jag försöker alltid att läsa mig till saker sen provar jag och så går det åt skogen.. jag vet helt ärligt inte ens hur jag lyckades installera min router det tog många timmar o helt plötsligt så bara funka det men jag vet inte hur..

Detta va ca ett år sedan jag installerade routern och jag har aldrig gjort det och har en ivrig dotter med adhd som bara ville ha igång internet !! Så jag forska inte mer vad jag skulle göra mer än att få igång det !!

Nu till saken... min dotter är ute på farliga sidor o läste mig till att där finns parentcontroll i min router tydligen .. perfekt tänkte jag !! Så googla som fasen i två dagar eftersom jag inte kunde logga in med admin admin och vad jag vet så har jag ALDRIG ens loggat in i routern !! Läste att den kan ändra lösen själv .. !! Hursomhelst så fatta jag att jag måste reseta router till sina ursprungliga fabriksinställningar.. försökte detta efter en manual på asus.. man skulle dra ut kontakt hålla inne reset tills powerlampan börja blinka sen släppa o den börja blinka åt a helvete.. o slutade aldrig att blinka.. Wi-Fi lampan helt död... sen funka inte internet min dator hittade inte min router osv.. googla googla som fan alla engelska trådar jag kunde hitta men fann inga svar...

Så jag drog ut kontakten o satte på den igen sen va allt som vanligt och internet funka utan problem.. hade en nära döden upplevelse där för en stund ...

Kan fortfarande inte logga in med admin admin .. så gissar på att den inte blev återställd!!
Efter paniken att datan inte hitta min router vågar jag nu inte röra mer i det.. för jag känner jag fixar inte det om det inte funkar sen...
Jag minns ju inte ens hur jag lyckades att installera routern ..

Läste ngt om att alla inställningar försvinner o att det är riski att återställa den .. men vilka inställningar?? I routern? Den har jag ju aldrig varit inne i !! Eller menar dom inställningar som i när man installera routern ?? Där backar jag efter som jag inte minns hur jag fick igång den !!

Är det svårt att göra om det ? Behöver nog en fullständig guide i hur man gör !!

Måste jag glömma nätverket i alla datorer o enheter först? Ska jag dra ut alla nätverkskablar i routern innan jag återställer ?
Måste jag ha en nätverkskabel från routern till en dator när jag återställer ?

Asus router RT-n12e-ci

Jag har i princip gett upp .. hade frågat min bror om han var i livet !!
Annars får jag väl sätta en block på webbsidan jag inte vill min dotter besöker hur man nu gör det utan ett program!!
Men tänker att jag kanske ändå måste återställa routern för om framtida problem dyker upp det är kanske bra att ha tillgång till login i routern

Förlåt om jag rört till men tror jag fått med de mesta här i text ! Formulering är inte min starka sida!

Har läst i trådar här men behöver fullkomlig hjälp

Permalänk
Medlem

Hej Mirella,

Det här ska vi nog kunna lösa! Det är inte alltid sådana här saker är så lätta som man vill att dom ska vara

Det är alltid bäst att du är ansluten till din router från din dator via nätverkskabel när du ska konfigurera den och/eller göra några inställningar. Nätverkskablen ska anslutas i datorns nätverksuttag och sedan i en av nätverksportarna på routern som är markerade 1, 2, 3 el 4.
Det nätverksutaget som är markerat med en liten jordglob eller "WAN" är reserverad till nätverkskabeln som kommer ifrån ditt "internetuttag" alt. ditt kabelmodem (beror på vilket bredbandsleverantör du har).

När du har anslutit en nätverkslabel mellan din dator och routern så kommer datorn att bli få en sk. IP-adress från routern automatiskt och kan därmed prata med den (windows kan fråga om detta nya nätverk är ett hemmanätverk eller ett publikt, välj då hemmanätverk).

För att sedan komma åt routerns inställningar så öppnar du din webläsare, t.ex Internet Explorer, Edge, Firefox eller Chrome. I adressfältet skriver du 192.168.1.1 och du ska då komma till en Asus inloggningssida. Det är här det ska funka att ange admin som användarnamn och admin som lösenord. Är det detta du redan har provat att göra när du säger att admin/admin inte funkar?

Om användarnamnet och lösenordet inte funkar så har du rätt i att du måste återställa din router till fabriksinställningar. Gör detta genom att följa dessa steg:

*Dra ut alla nätverkskablar
*Se till att routern har ström och att den är påslagen
*Håll in resetknappen (brukar vara en liten knapp bredvid på/av-knappen som man behöver en penna eller annat spetsigt, men inte vasst, föremål för att trycka in) i minst 6 sekunder. Lika bra att hålla in den och räkna till 10 långsamt

Routern kommer nu att starta om automatiskt och då ska den vara återställd. Prova och se om du nu kan logga in på routern genom att göra som jag skrev ovanför punkterna om fabriksåterställning.

Låt oss veta om det funkade eller inte

Lycka till!

Mvh
Tobias

p.s. Tänk på att när/om du gör en fabriksåterställning så kommer routern att antingen stänga av wifi (trådlösa nätverket) eller byta namn på det. Detta leder till att dina datorer som pratar med routern trådlöst kommer att tappa kontakten. Bli inte rädd, vi hjälper dig att sätta upp det igen d.s.

La till post scriptum
Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Heeeej Tobias

@=):

Taaack såå himla mkt för ditt kvicka svara.. jaaa det är precis så jag har gjort.. dock drog jag inte ut några nätverkskablar och hade heller ingen nätverkskabel mellan dator och router och det hände inget med återställning .. på ngt magiskt vi hitta datorn nätverket igen ju när jag drog ut kontakten o satte i igen till routern.. phueeew🤩

Men om jag ska göra återställningen då ska jag bara ha nätverkskabel mellan dator och router endast ??

Är du säker på att man inte ska stänga av modemet ? Det stod i manualen 🤣
Om det du säger inte funkar ska man då göra 30.30.30 sekunders metoden??

Kommer den byta namn helt på nätverket?? Eller den kommer heta vad den hette från början?? Jag har inte ens ändrat namnet på den 🤣🤣

JAa jag kommer återkomma... va säker på det😂👌🏽 Men jag måste bara hitta rätt tillfälle när ungen är i skolan och jag är hemma själv annars mördar hon väl mig om jag sabbar internet för då kan hon inte teama eller va det beteende sina kompisar (enda hon gör nuförtiden )

Jag är sååå himla rädd att jag inte ska lyckas ”installera” routern igen .. det tog som sagt flera timmar och super frustration 😵😵
Tack igen

Permalänk
Medlem

Hej igen Mirella!

Dessa saker kan verkligen vara frustrerande, det håller jag med om!

Jag tror att det är bäst att vi får lite mer info av dig för att kunna komma vidare, så att vi vet lite mer vad det är för utrustning. Vad har du för internetleverantör och har du ett modem (kabelmodem) innan routern? Kan det vara så att du fick den routern som du pratar om (Asus router RT-n12e-ci) direkt av din internetleverantör? Eller har du köpt den själv?

Ok, det är bra att du aldrig bytt namn på ditt trådlösa nätverk, då kommer det att heta samma sak efter att du gör en fabriksåterställning

Det här ska nog lösa sig!

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |

Permalänk
Medlem

@=):

JAa speciellt om man inte vet vad man ska göra om det går åt skogen...
Men kan man säga att det är lite som att installera en ny router ?

Jag har bredband2.. routern köpte jag själv !! På Netonnet!!
Jag har fiber så det sitter ett modem på väggen..

Jag är fortfarande rädd 🤩😂😂😂

Man läser andra som återställt o vilka problem det har fått !! Vill inte hamna i den sitsen haha det funkar ju liksom just nu ...

Permalänk
Medlem

I did it !!

Tack så himla jättemkt för hjälpen!! Nu fick jag äntligen tummarna loss o vågade för internet funkade inte !! Kolla alla up adresser o alla andra uppgifter.. osså bara höll jag inne resetknappen .. skapade nytt login , nu ska jag bara ändra namn o lösen på nätverket ..för det är väl bäst ? hoppas jag kan reda ut det, men tar det imorgon ! Och alla enheter anslöt sig till nätverket precis som om inget hade hänt !! Det var ju JÄTTEENKELT !! Och så har jag vart så scared o inte vågat Hahaha!!
Tack ännu en gång 🙏🏽😍😍😍

Permalänk
Medlem

Va kul att det löste sig och bra jobbat!

Om du byter namn och lösenord på ditt wifi så kommer du att behöva "berätta" det för alla enheter som du vill ansluta till det. Så jag rekommenderar att du har det som det är nu

Det viktigaste är att det är skyddat av ett lösenord.

Mvh
Tobbe

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Din router har inte tillräckligt kompetent parental control för att vara till någon hjälp här. Och vad man än hittar på så fixar de vägar runt. Dela internet från mobilen tex. Jag rekommenderar att prata med henne istället. Förklara vad som kan hända osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!