Asus router kan inte logga in
Hejsan!! Behöver en fullkomlig guide , jag är inte dataexpert så ha överseende ! Jag försöker alltid att läsa mig till saker sen provar jag och så går det åt skogen.. jag vet helt ärligt inte ens hur jag lyckades installera min router det tog många timmar o helt plötsligt så bara funka det men jag vet inte hur..
Detta va ca ett år sedan jag installerade routern och jag har aldrig gjort det och har en ivrig dotter med adhd som bara ville ha igång internet !! Så jag forska inte mer vad jag skulle göra mer än att få igång det !!
Nu till saken... min dotter är ute på farliga sidor o läste mig till att där finns parentcontroll i min router tydligen .. perfekt tänkte jag !! Så googla som fasen i två dagar eftersom jag inte kunde logga in med admin admin och vad jag vet så har jag ALDRIG ens loggat in i routern !! Läste att den kan ändra lösen själv .. !! Hursomhelst så fatta jag att jag måste reseta router till sina ursprungliga fabriksinställningar.. försökte detta efter en manual på asus.. man skulle dra ut kontakt hålla inne reset tills powerlampan börja blinka sen släppa o den börja blinka åt a helvete.. o slutade aldrig att blinka.. Wi-Fi lampan helt död... sen funka inte internet min dator hittade inte min router osv.. googla googla som fan alla engelska trådar jag kunde hitta men fann inga svar...
Så jag drog ut kontakten o satte på den igen sen va allt som vanligt och internet funka utan problem.. hade en nära döden upplevelse där för en stund ...
Kan fortfarande inte logga in med admin admin .. så gissar på att den inte blev återställd!!
Efter paniken att datan inte hitta min router vågar jag nu inte röra mer i det.. för jag känner jag fixar inte det om det inte funkar sen...
Jag minns ju inte ens hur jag lyckades att installera routern ..
Läste ngt om att alla inställningar försvinner o att det är riski att återställa den .. men vilka inställningar?? I routern? Den har jag ju aldrig varit inne i !! Eller menar dom inställningar som i när man installera routern ?? Där backar jag efter som jag inte minns hur jag fick igång den !!
Är det svårt att göra om det ? Behöver nog en fullständig guide i hur man gör !!
Måste jag glömma nätverket i alla datorer o enheter först? Ska jag dra ut alla nätverkskablar i routern innan jag återställer ?
Måste jag ha en nätverkskabel från routern till en dator när jag återställer ?
Asus router RT-n12e-ci
Jag har i princip gett upp .. hade frågat min bror om han var i livet !!
Annars får jag väl sätta en block på webbsidan jag inte vill min dotter besöker hur man nu gör det utan ett program!!
Men tänker att jag kanske ändå måste återställa routern för om framtida problem dyker upp det är kanske bra att ha tillgång till login i routern
Förlåt om jag rört till men tror jag fått med de mesta här i text ! Formulering är inte min starka sida!
Har läst i trådar här men behöver fullkomlig hjälp