Undervattens- " RC " bil / tank - helst SLADDstyrd. Bygg / mod? behöver tips.

Permalänk
Medlem

Undervattens- " RC " bil / tank - helst SLADDstyrd. Bygg / mod? behöver tips.

HUR GÖR JAG EN RC BIL TILL SLADDSTYRD ISTÄLLET FÖR RADIOSTYRD ? - på enklaste sätt?

Hej! jag tänkte fixa en undervattens- " RC " bil / tank - helst sladdstyrd.gärna för att kunna köra i saltvatten också. behöver tips!
radiosignalerna går ju dåligt i vatten och ännu sämre i saltvatten, det gör mig inget om jag måste ha en 30 meter lång sladd.

finns ju undervattensdrönare t.ex. "chasing dory" sladdstyrd att köpa för ca 5000 sek. så om det blir mkt dyrare än det kan jag ju lika gärna skaffa en sån. men är ute efter nåt lite enklare alternativ...

Antingen Bygga från grunden men hellre så enkelt som möjligt och modifiera något som redan finns.
T.ex. ta någon slags vattentät RC bil eller tank / stridsvagn och helt enkelt göra den sladdstyrd. Frågan är hur man gör det?

Det hade ju varit coolt att sätta en kamera på, frågan är om det går att sända videosignalen i kabel till typ telefonen eller om det blir för omständigt? jag kan ju alltid bara spela in med en gopro och sen kolla på materialet i efterhand.

mvh Joakim

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag tycker du följer efter vad chasing dory gör. Dvs en boj som flyter och agerar "trådlös brygga". Sladden till bojen är ju egentligen bara jättelånga förlängningssladdar från kontrollerkortet, istället för en jättekortsladd direkt till en antenn på själva drönaren.

Att vattentäta en bil blir nog krångligt. På vanliga RC-bilar sätter man ju som en ballong runt servon, fartkontroller och annat för att skydda, men drar man ner bilen i plurret är man körd ändå.

Du tänkte sen vidare utsätta stackars elektroniken och övriga rörliga delar för saltvatten? Det blir nog ett kul projekt men minsta läcka du råkar ut för kommer ju riskera att grilla din elektronik.

Radiosignaler går inte dåligt i vatten, dom går typ inte alls, du måste köra sladd upp till ytan

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge du bara skall köra i sötvatten så behöver du ju inte tänka så mycket på vattentätning.
Går ju rätt smärtfritt att köra den mesta lågvoltelektroniken i den om man verkligen vill.

Saltvatten däremot, är rena döden för oskyddad elektronik.

Permalänk
Medlem

Jaha, hade ingen aning att det var så stor skillnad på salt och sötvatten. då menar jag alltså sötvatten i sjöar, inte helt rent alltså. så elektronik fungerar alltså under vattnet i en sjö? coolt, hade jag ingen aning om
jag är ingen elektronik expert direkt men är väl lite lagom händig ändå på nån slags fumlig nivå...

hur skulle jag på enklaste sätt göra en billig "vattentät" RC amfibie bil som är gjord för att köra på ytan i en sjö/damm, till att bli sladdstyrd? okej, att göra den tyngre så den kör på bottnen lär ju inte vara så svårt. men vad skulle liksom principen vara för att bygga om radiosändningen till sladdstyrning? gärna med samma kontroll. den har väl typ 2 eller 4 kanaler hur man nu ser det. 4 knappar på kontrollen, som är vänster och höger och fram och bak för varje sida. den som jag har är "stridsvagnsstyrd" liksom...vad ska jag dra sladdar mellan? i princip alltså....