halv/nybyggd dator hänger sig helt random.

Permalänk
Medlem

Hoppas hoppas hoppas

Permalänk
Medlem

Hepp... fungera ej med senaste nu heller

Har börjat tröttna på detta.. Testar en ännu äldre drivrutin till grafikkortet... funkar inte det så är det dags å reklamera.

Permalänk
Medlem

@ToirRisker:

Tog för sakens skull och tittade på MSI:s sida och tittade på kompatibla minnesmoduler med ditt moderkort, och dina Ballistix 16GB (BL2K8G36C16U4B) 3600MHz CL16 verkar inte vara listade.

Även om det fungerar för din kompis, så kan det vara någon marginell skillnad i tillverkningsprocessen som gör att dina inte fungerar med din CPU. Alternativt så finns det någon skullnad mellan 3300x och 3600 som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

@Pinos: Vilken gick du tillbaka till? Jag har testat gå tillbaka till 445.87, kanske måste gå ännu längre?

Ska kolla imorgon vilken jag gick tillbaka till är inte vid datorn just nu.

Permalänk
Viking
Skrivet av ToirRisker:

@cooldfs: Minnena ska fungera med detta moderkort. Kompisen har samma moderkort+minnen

Bara för att de fungerar för han kan man inte vara helt säker att de fungerar för dig. Testa använda båda stickorna enskilda.

Skrivet av ToirRisker:

@Viita: Alright ska ta en titt på det, tack. Dock en BIOS som är ett år gammalt, kommer den ha stöd för 3300x cpun?

Såg att dem släppte en Beta BIOS för 3 dagar sedan. Vågar man använda sådant?

Detta kan också vara värt ett försök eftersom ett år gammalt BIOS måste vara från lanseringen av Ryzen 3000, och då var det nog inte helt felfritt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Nedgradering till 442.74 och det har tuffat på i 2 timmar utan problem. Tidigare gick det inte mer än 30min.

@Donnerstal: Har testat dem var för sig som sagt.

@Viita: Dem är inte listade men ska fungera fin fint till moderkortet.. är fler som använder dessa.

@Pinos: Jag gick till 442.74 och verkar fungera utan strul nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Nedgradering till 442.74 och det har tuffat på i 2 timmar utan problem. Tidigare gick det inte mer än 30min.

@Donnerstal: Har testat dem var för sig som sagt.

@Viita: Dem är inte listade men ska fungera fin fint till moderkortet.. är fler som använder dessa.

@Pinos: Jag gick till 442.74 och verkar fungera utan strul nu.

Något som är intressant med kompatibilitetsguiden på MSI:s sida, är att de listar minnen bekräftade kompatibla med olika CPU-typer snarare än relevant till moderkortet självt. Det kan även vara så att det finns en anledning som vi inte känner till som är orsaken till att de inte finns med som listade kompatibla.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK-MAX#sup...

Permalänk
Medlem

Har nu kört på 442.74 ett par timmar utan några som helst problem.

edit: hängde sig när jag lämnade dator.. Nu är jag så less på detta att jag skiter å felsöka mer. Den åker tillbaka.

Tack alla som ha engagerat sig i tråden och försökt hjälpa.

Permalänk
Medlem

Ok jag kunde inte släppta det...

Installerade w10 1909 och problemen är nu helt borta. Vad i 2004 är det som ställer till?

Permalänk
Medlem

@ToirRisker:
https://www.sweclockers.com/nyhet/29722-microsoft-stoppar-win...

Förmodligen något relaterat till detta.
Kan vara en obskyr inställning någonstans, eller någon udda drivrutin kopplad till någon hårdvara som inte borde vara något problem, men som blir det med version 2004.
Det kan även vara någon äldre programvara som du vill använda som också är orsaken. Om det är något sådant du installerat.