Skillnad på Raspberry och Arduino

Permalänk
Medlem

Skillnad på Raspberry och Arduino

Hej

Vad är skillnaden egentligen på Raspberry och Arduino?

När jag tittar på Raspberry, så känns det som om det är en liten dator på ett kort, som man inte kan göra mer med än med min vanliga bordsdator. Dvs jag kan med min bordsdator göra allt som Raspberry kan?

Och Arduino är en programmerbar mikrokontroller, som man kan styra saker med eller avläsa sensorer.

Så, vad är skillnaden mellan dessa och vad gör ni eller har gjort med dessa?

Tackar för svar.

Permalänk
Medlem

@Jem: Största skillnaden är väl (enligt mig) att en Raspberry kör ett OS medans en arduino är en 'riktig' microcontroller, med färre resurser såsom minne/prestanda. På en Raspberry kan du köra program, skriva kod, kompilera kod osv. Allt som du kan på en vanlig dator. Raspberry är en superdator i jämförelse av hårdvaran. En Arduino måste flashas via en annan maskin för att köra dina program.

Permalänk
Medlem

Lite olika tips på användningsområden för Pi: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1372291-vad-gor-du-med...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Datavetare

Precis som @Rolexius säger körs Arduino (som inte är en specifik HW, utan ett API) på mikrokontrollers.

Precis som de mikrokontrollers har även RPi s.k. GPIO-pinnar, dessa kan med fördel används till att styra olika prylar. RPi kan också användas som en "vanlig" dator, om än lite begränsad även om RPi4 nu kan fås med hela 8 GB RAM.

Skulle säga att den tekniskt mest relevanta skillnaden (ignorerat pris, strömförbrukning etc) är att mikrokontrollers normal körs på ett sätt som tillåter "hård realtid", d.v.s de kan hantera applikationer med extremt tighta krav på timing mellan händelser. RPi kör normal Linux, Linux har realtidsfunktioner men det är ett s.k. "mjukt realtidssystem" så man kan inte använda detta i applikationer där uppgifter ibland inte hinner utföras inom en specifik tidsrymd.

Ignorerar man hård vs mjuk realtid är det fullt möjligt att köra Arduino (APIet) på en RPi!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Hej

Vad är skillnaden egentligen på Raspberry och Arduino?

När jag tittar på Raspberry, så känns det som om det är en liten dator på ett kort, som man inte kan göra mer med än med min vanliga bordsdator. Dvs jag kan med min bordsdator göra allt som Raspberry kan?

Och Arduino är en programmerbar mikrokontroller, som man kan styra saker med eller avläsa sensorer.

Så, vad är skillnaden mellan dessa och vad gör ni eller har gjort med dessa?

Tackar för svar.

Raspberryn är mer som en bordsdator men den har en io-kontakt som man kan koppla in lite olika saker på, jag har tex byggt en PiDP-11 med en pi. Dvs anslutit en riktigt PDP11 frontpanel till den och sen en PDP11 emulator på pi:n. Du vet en gång i tiden hade datorerna en massa blinkande lampor....

Arduinon togs fram som ett läromedel i början, dvs det är väldigt lätt komma igång o jobba med den. Dock rätt begränsat minne, ca 30 KB för program och 3 KB för data, så bra för mindre projekt. Arduinon har inte heller nåt OS så man kommer åt hårdvaran direkt utan strul. Prestanda är väl 1/1000 eller mindre av en PI, det är 8 bit i 16 MHz mot 4x32 bit i 900 MHz för PI-2.

Arduinobyggen:

Avläsning av temperaturer och styrning av varmvattensberedare så man kan se temperatur i olika delare av tanken.
Mätning av temperatur och fuktighet i träet på norrsidan av vinden, data från 2019:

Avkodning av data från elmätare så man kan aktuell elförbrukning.
Batteritestare för att testa kapacitet av laddningsbara li-ion och ni-mh batterier.
En styrning av solpaneler för att generera 230V AC:

Anslut ett par solpaneler så kan du ladda bärbar dator och telefoner mm när solen skiner.
Arduinon är längst ned till vänster, resten är skrotade delar från jobbet. I stället för två solpaneler så kan man ansluta en solpanel och ett batteri så kan man få ström även när solen inte skiner men det får bli senare kanske.