Jag uppgraderar i onödan - varför? Frustrerad.

Permalänk
Medlem

Tror många känner igen sig i din post. Skulle köpa ny cpu + moderkort, slutade med ett nytt bygge för 24k...

Permalänk
Inaktiv

@Choppe Det smarta vore ju att du säljer ditt 3080 på Tradera och kanske till och med få mer för den än vad du köpte den för. Sen köper du ett 1060/1070 billigt och sätter pengarna som blir över p

Permalänk

Det är väl i grunden bara ett enkelt köpberoende. Försök få den där belöningen på något annat sätt än genom (onödiga) inköp.

Permalänk
Medlem

Själv ödslar jag tid på att sätta mig in i allt som är nytt, men samtidigt är inget är bra nog så jag kan lika gärna köra vidare på min i7 2600K och R9 290. Och jag ödslar verkligen tid på att nörda ner mig i allt utan att trycka på köpknappen. Varför? För att spel inte är kul. Spel har inte blivit roligare de senaste 20 åren. Snarare tvärtom. Så varför ödslar jag tid på det här? Ingen aning. Kanske för att slippa ta itu med sånt som skulle kunna ha varit viktigt på riktigt. Visst... mitt quakeande hade mått bra av en uppgradering. Men jag tänder bara på ett bra pris/prestandaförhållande. Bara råprestanda utan vettig prislapp gör mig riktigt avtänd. Tycker personligen att det är riktigt sinnesslött att vilja ha sånt som kostar pengar när spel inte ens är kul. Det ska i så fall va skitbra men ändå nära på gratis. Köper jag något så måste jag först ha försäkrat mig att näringsidkaren antingen gick break even eller gjorde en förlustaffär. Vägrar tillåta andra kapitalisera på min blåtta existens. Har låtit mig köras över tillräckligt av manipulativa chefer, exflickvänner etc i mitt liv att jag nått en gräns där allt istället slår bakut.

Är quake kul? Ibland... men jag spelar mest för att jag hatar att förlora. Sålänge det inte är en förlust mot någon som välförtjänt är betydligt bättre än mig dvs. Alla dessa tendenser tycks även förvärras med åren. Aningen bitter? Minst sagt. Men jag har åtminstone min humor kvar. Så när jag väl inte är förbnnad så skrattar jag åt eländet. Är det bara jag som tror att skinnjackan och Lisa Su ligger med varandra förresten?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jo visst, men behöver man verkligen ha allt på max? Duger inte medium? Nu låter jag säkert jobbig, men inte är det mycket man behöver här i livet. Jag köpte en ny telefon under black friday just för att jag ville ha det. Min nuvarande fungerar helt utan problem, även om batteriet börjar framhäva sin ålder. Kunde även göra allt jag ville göra med den.

Nä, jag kör på en blandning av medium/high i spel eftersom jag vill ha 144 fps i 1440p.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det krävs nog mer eller mindre en superdator för att få att få ordning på hitbox/hitreg i CS GO

Det ante mig. Väl värt pengarna för att ta mig ur silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

@Choppe Det smarta vore ju att du säljer ditt 3080 på Tradera och kanske till och med få mer för den än vad du köpte den för. Sen köper du ett 1060/1070 billigt och sätter pengarna som blir över p

Helt sant, köpte ju det för intropriset så ett litet övervärde borde det fortfarande ha.

Permalänk
Medlem

Datorn som hobby är ändå väldigt billig jämfört med mina andra hobbys, så jag får väl vara glad för det

Oftast gör jag oftare sidegrades, eller köper något halvdant istället för att satsa fullt ut från början, vilket gör att jag måste sälja den halvdana saken och köpa den bättre och då gå med lite förlust.

Jag hade ju tänkt uppgradera mitt rtx2070 till något vassare nu när min 1440P-skärm tog död på allt spelintresse jag hade, men har gått tillbaka till 1080P på speldatorn, och 1440P på allt i allo-datorn, så nu behöver jag inte uppgradera på ett tag när det gäller spelande.

Köpte dock en Nvidia Jetson Nano på BF (ersätter min raspberry pi 4 på alla sätt) , och redan innan jag fått leveransen så funderar jag på att köpa en jetson xavier nx istället... *suck*

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sitter på snart 10 år gammal dator så tycker jag känner av ett legitimt behov att uppgradera datorn,
+ att bios börjar beté sig lite underligt så jag tror den kommer dö innom en oförseélig framtid.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

efter ja kamma hem 3080 kände ja inget längre för hypen, de var jakten efter kortet som var spännande. måste känna igen känslan för o få stopp på den, kan vara pga nån bokstavskombination

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hade samma problem, tills jag gick över till Mac... sen försvann behovet att ha det senaste och bästa. Helt enkelt nöjd med prestandan och att allt fungerar.

Svär inte i kyrkan...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Mitt trigger finger satt på ett 32gb ram kit i helgen. Men jag har absolut inget behov av detta. Har 8gb nu och inga spel strular.

Som tur var så fick mitt förnuft tag i mig.

Min största bov någonsin var när jag hade en helt duglig dator för world of warcraft men fick för mig att köpa en Intel i7 med nytt moderkort och ram. Gav runt 10.000kr och fick noll boost i spelet

Permalänk
Medlem

Jag känner igen mig väldigt väl. Tror att jag har blivit bättre med åren, men det händer fortfarande att jag köper hårdvara (eller annat) för stora pengar utan någon egentlig eftertanke. Förbannat dumt.

Önskar ibland att hela konsumtionssamhället kunde lägga sig och dö. Eller i vart fall att hela reklambranschen lades ned, ink. företagens PR-avdelningar. Så att man enbart köpte det man faktiskt har behov av, inte det man lurats att man villhöver.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Om du har råd att uppgradera i onödan har du för mycket pengar Sätt upp ett månadssparande som drar pengar från ditt lönekonto dagen efter löning varje månad. Det enklaste sättet att hålla dig från att uppgradera är att ta bort dina kontanta medel. Din månadsbudget behöver bara räcka till vanliga utgifter och där ingår inte tekniska prylar för tusentals kronor.

Permalänk
Medlem

Är väl snarare tvärt om jämfört med TS, använder oftast sakerna länge och köper mer sällan nytt.

Handlar om flera delar.
Dels ett hållbarhetstänk och undvikande av slit- och släng som är onödigt om sakerna fungerar bra. Även ekonomiskt då man förlorar rätt mycket på att ständigt ligga i framkant.
Datorn jag använder dagligen är en Lenovo M93p med 4570T, från 2013..
Därmed inte sagt att jag inte byter saker när det är läge, t ex om jag hittar något lämpligt erbjudande och/eller om jag har köpare för de gamla sakerna.
Det handlar främst om att nå nivåer med god funktion.

Visst är det väl kul med nya prylar ja, för egen del löser sig den biten till stor del på arbetet där jag i hög grad styr över val av hårdvara till en stor och resursstark kund.
Skulle aldrig kunna pyssla med så många nya prylar om jag skulle behöva stå för dem själv, bekanta är alltför snåla för att köpa nytt och om det blir så blir det budgetmodeller.

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa ditt 5700 om du villgöra dig av med det... Får ju inte tag på något 6800 =/

PM om det är intressant

Visa signatur

Nytt bygge: Anubis

OLD: "Reaper"
Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
EVGA GeForce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Lägg några tusen i sparande (på börsen) varje månad istället, över tid kommer det bli en fin slant. Till slut har du en liten, eller kanske stor ”pengamaskin”

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Svär inte i kyrkan...

Det måste man få göra ibland.

Men faktum är nog att för min del, så var det nog så att iom att det hela tiden var något som strulade, så letade man alltid efter något nytt bättre, snabbare och stabilare.
Det var ju alltid spännande och gav en ett litet kortvarigt lyckorus, när man fick hem något nytt. Men vad mycket pengar man sparar och kan lägga på annat istället...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

För att dryga ut lite hur länge köp-dopaminet varar, kolla här istället:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1439348-hur-investerar...

Spänningen kan återupphållas precis hur länge som helst för era köp

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Choppe:

Helt sant, köpte ju det för intropriset så ett litet övervärde borde det fortfarande ha.

Det är ju jul snart. folk kommer bli som galna på att köpa ett 3080 till sina barn och på så sätt bräcka grannbarnen.