USPS, Arlanda & Postnord

Permalänk
Medlem

USPS, Arlanda & Postnord

Har för ett tag sen beställt några varor från USA, som varit i transit 28 dagar idag. 18 av dom dagarna har dom varorna varit Sverige. Senaste uppdateringen från USPS är att paketet avgick och överlämnat till en annan post agent på Arlanda för 18 dagar sen. Fick i början av månaden från Postnords sida att försändelsen är registrerad men inget mer. Så jag ringde häromdagen till Postnord och fick köa i 40 minuter för att se om dom visste något mer, typ om det fastnat i tullen eller dylikt. Men som sagt så har inte postnord uppdaterat försändelsen mer än att den är registrerad. Och fick till svar att dom inte tagit emot något paket, så jag skulle antingen vänta lite till eller kontakta företaget jag beställt varorna ifrån och reklamera dom. Jag kontaktade USPS och företaget och dom hänvisar att paketet ska ligga på postnords bord, vilket dom säger att det inte gör. Någon mer som har eller haft erfarenhet och problem om något liknande när det gäller dom här tre nämnarna.

Permalänk
Medlem

Det kan lätt ta en månad numera för posten att hanteras på Arlanda innan förtullning. Har du sökt på "https://portal.postnord.com/betalamoms/search" för att se om den är registrerad där?

Permalänk
Medlem

Postnord har såvitt jag märkt för vana att ge alla försändelser ett nytt ID som de inte meddelar mottagaren. Så paketen kommer att vara i "limbo".

Egentligen så borde detta tas upp med PTS.

Jag har dessutom varit med om att paket som har kommit in har fått nytt ID men det gamla har inte "klistrats över" utan utlämningsstället har då registerat det gamla medan min avi haft det nya. Men genom att jag hade det gamla så fick jag ut paketet.

Permalänk
Medlem

Har sökt via länken du angivit ett flertal gånger, men matar jag in mitt försändelse-ID som förövrigt är samma på USPS som på den registrerade försändelsen hos postnord står det att "Vi hittade ingen försändelse. Kontrollera dina uppgifter"

Permalänk
Medlem

Hur gör dom med paket som hamnar i Limbo? Man tycker ju att i alla fall dom på Postnord borde se att paketet fått ett nytt ID eller liknande

Permalänk
Medlem

Limbo paket dyker oftas upp efter ett tag 1-2 mån.
Men det kan även hända att dom är borta heller har legat på ett utlämningsställe (som inte alls behöver vara ditt ställe) i 2 veckor och skickats tillbaks vilket kan ta månader det med.

Det enda som funkar bra idag för paket från övriga världen över hela landet är DHL, ups/fedex fungerar OM man bor i dom tre största städerna men inte för långt ut från kärnan.
I övriga sverige så är det 50/50 om man får se ups/fedex paket överhuvudtaget, posten är ju dock betydligt bättre på att man faktiskt får se ett paket nån gång även om det kan ta 1-2 mån.
Tex centrala Örebro till ett företag är samma sak dvs 50/50 om dom behagar ta sig dit heller inte.
Övriga fraktbolag så är det med stor säkerhet posten som tar över i sverige så dvs lika sketna.

Och ja dom borde se om paket fått nytt ID (vilket det oftas men inte alltid får) och det gör dom troligen men jag gissar på att det kan vara info som bara en beställare kan få ut uppgifter om, dvs INTE kunden och beställarna tex bob´s rotten gpu´s i usa skiter ju fullständigt i detta då dom inte vill kontakta nåt sketet svensk ruttet företag som troligen kommer ge dom en skaplig rundvandring innan nån info alls råkar slippa ut.

Permalänk
Medlem

Ringde precis kundsupporten på postnord igen, fick tag i något annat nummer så nu slapp jag i alla fall köa över huvud taget. Hon sa att paketen skannas direkt dom landar och då ska man få upp info via deras system om försändelsen och lika så via deras spårnings tjänst. Så hon sa i princip som dom jag var i kontakt med förra veckan att antingen väntar du eller så kontaktar du företaget och USPS och ser om dom kan hjälpa mig. Det hon dock tyckte var konstigt är att paketet borde gå via Malmö och inte Arlanda. För tydligen finns det olika koder i försändelse-IDet som indikerade på det. Konstiga är ju dock att det enligt USPS ska ligga på Arlanda. Vet inte riktigt vart jag ska gå till väga efter det här, ska ge det ett till försök att kontakta företaget och se vad dom säger om det hela och om dom kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirogjohan:

då ska man få upp info via deras system om försändelsen och lika så via deras spårnings tjänst.

Ja man får info om att det kommit till sverige och sen beror det på om dom ändrat ID heller inte.
Om det ändrats så ser man absolut ingenting mer (dvs för oss vanliga dödliga kunder) så länge man ej knappar in det nya ID nummret vilket man aldrig får förens man får en AVI i lådan.
Ändras inte ID nummret (vilket typ är 5-15% chans enligt mina erfarenheter) så ser man allt.

Finns två anledningar till att du får dessa svar.
1, Dom vet inte ett skit om vad dom talar om.
2, Dom ljuger/drar till med nåt som låter bra för att bli av med dig så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Då borde man ju kunna uppge sina uppgifter så borde dom ju kunna få fram den nya försändelsen om dom nu byter ID på den. Men hur sjutton blir det med tull på varorna om jag inte vet vart paketet finns förens avin ligger i brevlådan hemma?

Permalänk
Medlem

Glömde bort moms skiten.
Man får antingen ett SMS med betal info, heller ett brev med betal info.

Heller om avsändaren skrivit mobil nummer lite otydligt, nån på posten/etc tytt en siffra fel så får nån annan ett SMS med betal info för ditt paket.
Vilket då leder till att antingen betalar denna person och du får ditt paket om namn/adress är rätt, heller det skickas tillbaks då moms/etc ej betalats.
Och har man ej det svenska ID numret (som oftas är ändrat från orginal ID) så är man körd då man ej kan se vad som händer.

Sen om man har betalat in momsen o dom hutlösa avgifterna så tar det troligen 1-3 veckor innan man ser nåt hända alls, sen så fort det börjar röra på sig efter "tullen" så tar det samma tid som för vanliga paket från stockholm/malmö eller var det nu tullades igenom.

Ruttet?
JAPP!
Kan det göras bättre?
JAPP och det oerhört lätt!

Skrivet av grizzly666:

Finns två anledningar till att du får dessa svar.
1, Dom vet inte ett skit om vad dom talar om.
2, Dom ljuger/drar till med nåt som låter bra för att bli av med dig så fort som möjligt.

Skrivet av pirogjohan:

Då borde man ju kunna uppge sina uppgifter så borde dom ju kunna få fram den nya försändelsen om dom nu byter ID på den.

Ja dom bör se det men!
Se nummer 1 och 2!

Permalänk
Medlem

I mitt fall så fastnade ett paket där i ca 6 månader från att det kom in i landet till att jag faktiskt fick ett meddelande med att betala tullavgiften. Hade regelbunden kontakt med säljaren på aliexpress men tillslut så tröttnade vi båda två.. "kommer det så kommer det".
Tidigare har en trackball fastnat i tullen i ca 3½ månad (beställd från japan).

Permalänk
Medlem

Är väldigt buggigt just nu. Har själv väntat i veckor på ett packet som lämnade flygplatsen i New York men aldrig verkade landa här trots att sen väntade det ett par veckor till. Ringde en del men de visste inte mycket. Fick till slut en avi om betalning av moms, väntat, men kunde inte betala då den fanns inte. De lyckades uppdatera detta och jag fick betala till slut. Nu står det fortfarande inget om detta på postnord fortfarande info från 11 november. Dock så ser jag att något händer när jag kollar på en global trackingsida local agent där verkar ha kommit vidare hoppas få den senare i veckan.

Permalänk
Medlem

Avsändaren äger paketet till dess att det är levererat, så DE måste starta ett reklamationsärende. Vänd dig till din återförsäljare och be dem söka ditt paket alternativt skicka ett nytt. Hoppas du var smart o tog det på faktura. Då kan du vänta med betalning (bestrid fakturan officiellt till avsändaren).

Välj DHL eller Schenker nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Avsändaren äger paketet till dess att det är levererat, så DE måste starta ett reklamationsärende. Vänd dig till din återförsäljare och be dem söka ditt paket alternativt skicka ett nytt. Hoppas du var smart o tog det på faktura. Då kan du vänta med betalning (bestrid fakturan officiellt till avsändaren).

Välj DHL eller Schenker nästa gång

Känns lite bökigt att betala på faktura på leveranser från USA. Har aldrig sett det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Glömde bort moms skiten.
Man får antingen ett SMS med betal info, heller ett brev med betal info.

Ibland skickar Postnord försändelsen direkt till ombudet och så får man betala vid utlämning. De gånger detta sker går det mycket snabbare att få försändelsen.

Skrivet av grizzly666:

Heller om avsändaren skrivit mobil nummer lite otydligt, nån på posten/etc tytt en siffra fel så får nån annan ett SMS med betal info för ditt paket.
Vilket då leder till att antingen betalar denna person och du får ditt paket om namn/adress är rätt, heller det skickas tillbaks då moms/etc ej betalats.
Och har man ej det svenska ID numret (som oftas är ändrat från orginal ID) så är man körd då man ej kan se vad som händer.

Ska inte Postnord skicka ut en påminnelse efter en vecka? Påminnelsen skickas väl både som SMS och som brev? Brevet borde man få även om SMS:et går till fel telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Ska och gör är ju tyvärr inte samma sak!

Permalänk
Medlem

Har en liten uppdatering här, paketet är nu påväg hem till mig från Malmö. Fick för ett par dagar sen flera uppdateringar från USPS att paketet var i Malmö, och hade ankommit till tullen där. Fick lite senare en uppdatering från postnord att paketet var hos dom och att jag skulle betala Tullavgift. Så nu är allt som det ska vara och har imorgon, 11 December mitt paket om det inte blir några fördröjningar. Jag har ingen aning om vart paketet har varit i nästan en månads tid när det stod att det hade landat på Arlanda, och de kommer jag nog aldrig få veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ibland skickar Postnord försändelsen direkt till ombudet och så får man betala vid utlämning. De gånger detta sker går det mycket snabbare att få försändelsen.

Det där gör inte PostNord längre. Det gjorde så där innan tullverket sa till PostNord o ta ut tull på allt 2018. Sedan dess har jag alltid behövt betala tull/moms avgifter innan paketet levereras till ombudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där gör inte PostNord längre. Det gjorde så där innan tullverket sa till PostNord o ta ut tull på allt 2018. Sedan dess har jag alltid behövt betala tull/moms avgifter innan paketet levereras till ombudet

Förra året fick jag ett paket från Japan (tjänsten 国際小包) som gick direkt till ombudet. Postnord verkar ha båda varianterna (betalning på moms.postnord.se och betalning hos ombudet). Jag vet inte om det är valet av posttjänst som avgör var man får betala för momsen. Paketet skulle ändå gå till ombudet för utlämning, så det kanske var därför jag fick betala moms där.

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara från vilket land paketen kommer ifrån som spelar roll.
Tex från Kina/Taiwain/Indien/osv dvs dom billigare länderna där det är oerhört vanligt att dom skriver fel värden och kryssar i "gift" på allt.
Därmed är behovet betydligt större att inte bara kontrollera utan även kanske öppna paketen och och kolla så värdet på innehållet stämmer (vilket dom på Q8 macken troligen inte har nån större lust att pyssla med!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det kan ju även vara från vilket land paketen kommer ifrån som spelar roll.
Tex från Kina/Taiwain/Indien/osv dvs dom billigare länderna där det är oerhört vanligt att dom skriver fel värden och kryssar i "gift" på allt.
Därmed är behovet betydligt större att inte bara kontrollera utan även kanske öppna paketen och och kolla så värdet på innehållet stämmer (vilket dom på Q8 macken troligen inte har nån större lust att pyssla med!).

Förtullningen sker alltid i Postnords terminal. Det enda som ibland kan ske hos ombudet är betalningen, men då har Postnord redan kollat hur mycket man ska betala. Ombudet kollar bara vilket belopp Postnord har uppgett och begär så mycket pengar av mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Förra året fick jag ett paket från Japan (tjänsten 国際小包) som gick direkt till ombudet. Postnord verkar ha båda varianterna (betalning på moms.postnord.se och betalning hos ombudet). Jag vet inte om det är valet av posttjänst som avgör var man får betala för momsen. Paketet skulle ändå gå till ombudet för utlämning, så det kanske var därför jag fick betala moms där.

Det kan inte vara så att tull/moms avgifter betalas av avsändaren? För jag har inte haft något paket där jag kunnat betala momsen på ombudet sedan ändringen kom för snart 3 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det kan inte vara så att tull/moms avgifter betalas av avsändaren? För jag har inte haft något paket där jag kunnat betala momsen på ombudet sedan ändringen kom för snart 3 år sedan

Nej. På spårningssidan stod det att paketet kom till UPK Malmö och där förtullades det. Efter att det skickats från UPK Malmö till Toftanäs stod det att Postnord lagt till en extratjänst: importavgift. UPK Malmö verkar vara en särskild avdelning vid Toftanäs paketterminal som hanterar försändelser som inte ännu passerat tullen. Vid utlämningen talade ombudet om att jag skulle betala. Några dagar senare kom det en pappersavi i brevlådan om att paketet fanns tillgängligt för utlämning och att moms skulle betalas vid utlämning. Jag var inne och sökte efter paketet på moms.postnord.se en massa gånger i tron om att det skulle dyka upp där, men det skickades vidare till ombudet för betalning vid utlämningen istället.

Permalänk
Medlem

Jag har ett snarlikt problem med ett paket som skickats från Makeship (som syr ihop gosedjur från kända spel - en glad Carbot Animations Zergling i detta fall). De fick för sig att vara snälla mot mig eller snarare elaka tycker jag och valde att skicka med något som heter MGG Express Kina som skall vara ett mellanhandsföretag i Sverige (Halmstad) som skall göra att det bli avgiftsfritt.

"Okej schysst" tänker jag. Men nu är det så att försändelsen som är UIxxxxxxSE (klassat som 1:a klass varubrev, jo tjena ja) bara "Registrerat" på PostNord medan Aftership-spårningstjänst magiskt nog kan spåra det till att sedan fjärde december i år har paketet "Lämnats över till lokal kurir" (Delivered to local courier) i Halmstad. Jag har kontaktat MGG Express Kina som sagt att de (och PostNord) har många paket just nu att hantera och att jag bara borde vänta några dagar.

Sistnämnda förstår jag men hur kommer det sig då att massa paket från Webhallen och Inet hela tiden hinner hanteras medan det gått över fem arbetsdagar med deras överlämnande till kuriren i Halmstad? (som enligt PostNords registrering klassas - och därmed bör hanteras som - ett första klass varubrev?) Jag följde upp med att fråga om just de faktiskt hade lämnat in paketet till PostNord men har inte fått något svar ännu om det vilket kan bero på att det är helg.

Ajja, jag avskyr att de inte bara kan skicka vidare paket och skicka enskild faktura via Kivra eller liknande. Bara skicka SÄPO på en om man inte betalat tull+avgift på 150 SEK inom en vecka? Hur svårt kan det vara? Hela postsystemet i Sverige borde subventioneras av andra länder för det är sannerligen ett "U-land" utan motstycke till skillnad från "falska U-landet" Kina som faktiskt subventioneras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

"falska U-landet" Kina som faktiskt subventioneras.

Ändras inte det från och med årsskiftet på grund av det omförhandlade postavtalet? Trump hotade att USA skulle lämna Världspostföreningen och lösningen blev något som skulle göra det dyrare för bland annat Kina att skicka brev till utlandet.