Apple förbjuds ta provision för köp utanför appar

Permalänk
Melding Plague

Apple förbjuds ta provision för köp utanför appar

Domaren i Apples tvist med Epic Games ryter till mot företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Citat från domaren: Apple VP of Finance Alex Roman "outright lied under oath"

Man kan tycka att det borde bli straffrättsligt prövat.

https://arstechnica.com/tech-policy/2025/04/fortnite-will-ret...

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

snorleffe

Permalänk

Jag ser det positivt att pengar till mellanhänder minskas. Microsoft ska inte ha betalt för alla appar som installeras på en windowsdator, inte heller några pengar för diverse avgifter till tillverkan. detsamma borde gälla Apple och Google Appstore.

Det jag gillade med Blackberry Appstore var att den inte var full med appar som på olika sätt försöker lura av folk pengar, som att ha lätt åtkomliga knappar som startar abonnemang som kostar 99kr/veckan. Inte heller konstig reklam för saker som folk som tjänar skitmycket pengar på olika spel som Bingo. Även en massa reklam för spel som kan vara roliga, sedan när folk laddar hem spelet så är det något annat, där man måste betala med riktiga pengar om det ska hända något.

Sedan har vi Apple och Google Appstore. Jag ser inte vad som är så mycket bättre med Apples, det enda jag hör är att folk säger det är så mycket bättre. Sedan tillägger de ofta att de knappt använder någon Appstore, de laddar aldrig hem spel därifrån osv.

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Apple kan dra åt helvete

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Antar att apple inte behöver hosta apparna?

Om apple inte har något sätt att få in pengar för en app - varför skulle de vilja tillhandahålla den?
För app-tillverkaren är det isf en gratis distrubitonskanal - tacka och ta emot

Nu tycker jag inte speciellt synd om apple 😂 men jag antar att de inte förväntas tillhandahålla allas appar gratis nu när alternativa appstores är tillåtet.

Så bara yxa dem från appstore och låt apptillverkarna fixa sin egen hosting.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om apple inte har något sätt att få in pengar för en app - varför skulle de vilja tillhandahålla den?

Nu tycker jag inte speciellt synd om apple 😂 men jag antar att de inte förväntas tillhandahålla allas appar gratis nu när alternativa appstores är tillåtet.

Kan snabbt bli tråkigt för Apple om flera appar faktiskt försvinner från AppStore. Är väl dock inte orimligt med någon % för Apple då det som sagt kostar pengar att tillhandahålla.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Apple kan dra åt helvete

Vissa saker de håller på med tycker jag är bra:

Apple Warns More Users About Mercenary Spyware Attacks
https://www.macrumors.com/2025/04/30/apple-warnings-spyware-a...

Andra mindre bra. Som exempelvis det denna artikel tar upp.

Men dra åt helvete tycker jag inte de behöver göra. Däremot bättra sig på punkter där de inte gör ett så bra jobb. Som alla företag mer eller mindre?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Tack Epic Games

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen illa om Epic och hur Tim Sweeney personligen beter sig, men här har Apple tydligt gjort fel.

Skrivet av snorleffe:

Citat från domaren: Apple VP of Finance Alex Roman "outright lied under oath"

Man kan tycka att det borde bli straffrättsligt prövat. Dom får väl skänka Trump några miljoner $ till så det löser sig.

https://arstechnica.com/tech-policy/2025/04/fortnite-will-ret...

Domaren har refererat fallet till straffrättsliga myndigheter.

John Gruber (Daring Fireball) lägger till några detaljer. Apple’s finanschef Luca Maestri meddelade ganska nyligen att han skulle ”ta ett steg tillbaka”, något som är ganska vanligt hos Apple innan högre chefer går i pension. Efterträdaren är INTE ovan nämnda Roman utan en tredje person. Gruber spekulerar att Maestri i princip fick kicken när Tim Cook insåg precis vad han och Roman hade hittat på. Gruber brukar ha bra källor inom Apple, och jag tror inte att han hittade på den här teorin helt själv.

Skrivet av LeonHart:

Kan snabbt bli tråkigt för Apple om flera appar faktiskt försvinner från AppStore. Är väl dock inte orimligt med någon % för Apple då det som sagt kostar pengar att tillhandahålla.

Jag tänker så här: om det är en ny app så kanske man håller sig till att köpa via Apple. Ingen idé att riskera att skicka kreditkortsnummer till Kina för att få ett par procent lägre avgift på nåt man inte handlar så mycket på. Är det däremot en app där man gärna lägger ner hundratals kronor (folk spenderar de nivåerna på pay-to-win) så är det väl mer troligt att man vill spara de där procenten. Det låter faktiskt helt OK - att Apple får en procent på de första köpen men inte om man handlar i samma app om och om igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"Apple kommer överklaga beslutet" Bara skakar på huvudet.
Så sjukt girigt att kräva att få stoppa handen i syltburken för alla app köp och köp i appar som görs i en persons privata telefon. För den är väl privat... om de inte börjar jiddra som Ubisoft och hävda att du faktiskt egentligen inte äger telefonen.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Då ska vi se.
Värst vad USA håller på, de hämmar innovation. Apple borde sluta sälja sina produkter där.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Jag tycker verkligen illa om Epic och hur Tim Sweeney personligen beter sig, men här har Apple tydligt gjort fel.

Domaren har refererat fallet till straffrättsliga myndigheter.

John Gruber (Daring Fireball) lägger till några detaljer. Apple’s finanschef Luca Maestri meddelade ganska nyligen att han skulle ”ta ett steg tillbaka”, något som är ganska vanligt hos Apple innan högre chefer går i pension. Efterträdaren är INTE ovan nämnda Roman utan en tredje person. Gruber spekulerar att Maestri i princip fick kicken när Tim Cook insåg precis vad han och Roman hade hittat på. Gruber brukar ha bra källor inom Apple, och jag tror inte att han hittade på den här teorin helt själv.

"Tim Apple" vill sjävklart distansera sig från soppan. Dom högst upp skyller gärna på underhuggare.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Apple kan ta betalt för tjänster som nedladdningar istället för nån arbiträr % och låta de som vill hosta sina egna nedladdningar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Profitmarginalen på App Store är 85%, så att låtsas att det skulle vara svårt att gå runt om utvecklarna inte skinnades håller inte.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Apple tar redan betalt för hosting i form av memberships fee Choosing a Membership

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Drenmi:

Profitmarginalen på App Store är 85%, så att låtsas att det skulle vara svårt att gå runt om utvecklarna inte skinnades håller inte.

Sökte lite på detta, vad jag kan hitta har bruttovinstmarginalen (eng. gross profit margin) uppskattas till mellan 75-78 % för App-store. Det är inte samma sak som att vinstmarginalen är så hög.

Vinstmarginalen går bara att få ut på hela företaget. Vad den blir på enskilda delar är bara en övning i bokföringen, man kan justera den nivån väldigt mycket beroende på vad man anser ska ingå.

I fallet App-store ska ju någon betala för utvecklingsverktyg, APIer och FoU, inget av det ingår i bruttovinstmarginalen (däremot ingår kostnad av servers och kostnad för internetaccess etc.).

75-78 % är en hög, men inte uppseendeväckande hög siffra, tjänsteföretag har höga nivåer här. Som jämförelse har Microsoft över hela bolaget en bruttovinstmarginal på 69 %. Apple har "bara" 47 %, men trenden har varit ökande då omsättning från tjänster har ökat senaste åren.

Det skrivet: känns fullt rimligt att Apple inte ska kunna ta en avgift på det som händer utanför deras egen butik. Samtidigt är det inte helt självklart hur man hanterar det hela då en sätt att missbruka detta är att väldigt många lägger upp sina produkter på app-store för 0 kr och sedan låter allt vara "in-app köp".

Så den dåliga effekten av detta är att "gratis-appar" kanske inte längre fungerar, om nu inte 99 USD/år/organisation täcker alla tänkbara kostnader. Frågan är då hur man hanterar saker som bank-ID, SL-appen, traven med parkeringsappar etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är då hur man hanterar saker som bank-ID, SL-appen, traven med parkeringsappar etc.

Tar Apple provision påvbetalningarna i parkeringsappar?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av xOnium:

Tar Apple provision påvbetalningarna i parkeringsappar?

Nä, betalning för tjänster/varor som helt konsumeras "helt utanför applikationen" och har sin egen betallösning är sen redan tidigare undantaget från 15-30 % "Apple-fee".

Poängen var denna: idag åker rimligen gratis-applikationerna snålskjuts på att de appar som har betalningar även täcker de kostnaderna. Det var nog inget problem då dessa appar inte ger någon relevant kostnadsökning + deras existens tillför värde till App-store.

Ett potentiellt problem framåt om många appar som idag kostar pengar och/eller har en större mängd in-app köp designas så de helt duckar 15-30 % "Apple-fee" är ju att "någon" kommer behöva betala för de kostnader som ändå finns. En möjlighet är ju att hela App-store blir ungefär som Apple-arcade, d.v.s. den som använder butiken får betala en löpande kostnad.

Kan nog fungera om kostnaden är tillräckligt liten, typ de 12 SEK/mån iCloud 50 GB kostar. Det lär i alla fall inte räcka med de 99 USD varje utvecklarkonto betalar per år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

"Tim Apple" vill sjävklart distansera sig från soppan. Dom högst upp skyller gärna på underhuggare.

Nu är det inte Apple som säger att det är Luca Maestri och Alex Roman som är skyldiga, det är domaren. Alex Roman, som är den som eventuellt kan få skaka galler för det här, blir anklagad för mened. Tror inte för en sekund att Cook bad honom att ljuga i vittnesbåset - det hade varit exceptionellt korkat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Skrivet av mpat:

Nu är det inte Apple som säger att det är Luca Maestri och Alex Roman som är skyldiga, det är domaren. Alex Roman, som är den som eventuellt kan få skaka galler för det här, blir anklagad för mened. Tror inte för en sekund att Cook bad honom att ljuga i vittnesbåset - det hade varit exceptionellt korkat.

Ja alltså, det vore exceptionellt korkat om det fanns dokumenterat att så skett, men sedan är ju frågan vad de realistiska alternativen är.

Jag tycker, utifrån hur Apple verkar ha agerat sett till helheten, att alternativ som att det skulle ha varit ett helt individuellt inititativ osv skaver mer än att Apple allra minst haft som strategi att avsiktligt försöka dölja sanningen.
Det känns isf mer sannolikt att det enbart är gradskillnaden mellan "att dölja sanningen" och "att dölja sanningen så ivrigt att man säger saker som (enligt vad som påstås) formellt uppfyller kraven för mened" som varit utanför "Tim Apples" kontroll.

Men ja, vi får kanske se.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja alltså, det vore exceptionellt korkat om det fanns dokumenterat att så skett, men sedan är ju frågan vad de realistiska alternativen är.

Jag tycker, utifrån hur Apple verkar ha agerat sett till helheten, att alternativ som att det skulle ha varit ett helt individuellt inititativ osv skaver mer än att Apple allra minst haft som strategi att avsiktligt försöka dölja sanningen.
Det känns isf mer sannolikt att det enbart är gradskillnaden mellan "att dölja sanningen" och "att dölja sanningen så ivrigt att man säger saker som (enligt vad som påstås) formellt uppfyller kraven för mened" som varit utanför "Tim Apples" kontroll.

Men ja, vi får kanske se.

Eposten mellan Jobs och några till gällande iBooks och att då förhindra att andra skulle ha möjligheten att sälja böcker direkt i en app fanns ju kvar, så jag förväntar mig att det finns saker kvar här också.

Gissar att Alex Roman har saker sparade, och beroende på om och vad han blir åtalad för så finns det ju en chans att han får för sig att dela med sig av vad han har mot då strafflindring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

"Apple kommer överklaga beslutet" Bara skakar på huvudet.
Så sjukt girigt att kräva att få stoppa handen i syltburken för alla app köp och köp i appar som görs i en persons privata telefon. För den är väl privat... om de inte börjar jiddra som Ubisoft och hävda att du faktiskt egentligen inte äger telefonen.

Spelare behöver också sluta upp med att köpa skit i spel, det är en sak om det är nåt billigt skin för att hålla igång spelet men att köpa lootlådor, eller annat skräp för att kunna vara med i toppen och tävla är bara sjukt, då bör man hitta ett annat spel istället som inte är P2W.
Jag är även övertygad om att i många P2W-spel så finns det avlönad personal som spelar och ser till att folk måste spendera stora summor för att hålla sig över dem i styrka.

Århundraste P2W-spel måste ju gå till Diablo Immortal…

Permalänk
Moderator
Moderator

Några inlägg med tramsigt munhuggeri har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser det positivt att pengar till mellanhänder minskas. Microsoft ska inte ha betalt för alla appar som installeras på en windowsdator, inte heller några pengar för diverse avgifter till tillverkan. detsamma borde gälla Apple och Google Appstore.

Det jag gillade med Blackberry Appstore var att den inte var full med appar som på olika sätt försöker lura av folk pengar, som att ha lätt åtkomliga knappar som startar abonnemang som kostar 99kr/veckan. Inte heller konstig reklam för saker som folk som tjänar skitmycket pengar på olika spel som Bingo. Även en massa reklam för spel som kan vara roliga, sedan när folk laddar hem spelet så är det något annat, där man måste betala med riktiga pengar om det ska hända något.

Sedan har vi Apple och Google Appstore. Jag ser inte vad som är så mycket bättre med Apples, det enda jag hör är att folk säger det är så mycket bättre. Sedan tillägger de ofta att de knappt använder någon Appstore, de laddar aldrig hem spel därifrån osv.

håller med 100%, väljer man ha sin app på en store utanför ex appstore eller google play så bör ju inte apple eller google få ta nått av det. Men då ska ju inte häller en app få läggas upp på Appstore/google play för 0kr för att sen ha köp i appen som sker utanför platformen, enbart för att få tillgång till en andvändar bas gratis.

sen personligen skulle inte jag varken köpa eller ladda ner appar utanför appstore, jag vill ha kontroll på vad som finns där, och jag litar inte på en plötslig 3:e parts sida som poppat upp.

exempel på kontroll på appar är att i början av google playstore så kunnde folk bara ladda upp vad dom ville och ta betalt, ex så såldes appar som inte var appar utan bara tomma skal för över 100kr.. dvslurade folk, men sånt försvan efter ett tag då goog play store blev bättre på det.

sen vad gäller spel från appstore, så laddar folk visst ner spel även om dom säger att dom inte gör det.. annars skulle det inte finnas spel där. och ja spel har jag på telefonen jag med. men spelar knappt då spel i telefon är inte min grej, och det dödar batteriet bara.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra domslut! Ser framför mig hur domar klubban drämmer till äpplet 😆

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]