Vill läsa QR-kod in i applikation från webkamera

Permalänk

Vill läsa QR-kod in i applikation från webkamera

Hej,
Ett labview-program jag knåpar på behöver ha in QR-kod. Labview kan hantera DLL:er och göra anrop å sånt.
Jag testade webkameran i datorn med win10 och installerade från Win Store deras QR-kodscanner Codex.
Den läser av den 4x4 mm stora QR-koden bra.
Min fråga är nu; Var kan man hämta den koden nånstans? Labview behöver ju ta över rollen som Codex har. Finns det andra program som kodar av en webkamera och ex.vis placerar koden i en fil? Eller känner ni till nåt API som kan göra jobbet och som Labview kan kommunicera med?

Tips mottages med tacksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

den 4x4 mm stora QR-koden

Wow, finns det så små QR-koder?

Permalänk
Skrivet av lydell:

Det sitter såna på IC-kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

Det beror ju på hur mycket data du sparar också i koden.

Till trådstartare, jag hade kollat om det finns något sätt att prata med labview via typ html / python / Javascript / websocket etc.

sedan använt något javascript-library för att läsa koden, som sedan skickar datan till labview.

Kanske är lite fel väg att gå, men borde vara lätt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Sweedland

Google är din vän!

https://youtu.be/-U4vow9g8Ro

Vision

La till Vision
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Jodå, jag har googlat. De använder en addon (VISION) som är ganska dyr och det bör gå att lösa det med en webkamera bara man hittar rätt API.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Det beror ju på hur mycket data du sparar också i koden.

Till trådstartare, jag hade kollat om det finns något sätt att prata med labview via typ html / python / Javascript / websocket etc.

sedan använt något javascript-library för att läsa koden, som sedan skickar datan till labview.

Kanske är lite fel väg att gå, men borde vara lätt.

Ja. Labview kan som sagt anropa externa DLL:er typ system32 etc. så om jag finner en API som har de verktyg jag behöver så ska det gå vägen.
Jag hittade en opensource i sourceforge. Den hette nåt med zcam eller nåt. Testade den lite snabbt. Den läste koder man höll upp framför kameran. Dock INTE den qr jag behöver läsa. Den kan säkert moddas så den kan kanske göra jobbet. Ändå hoppades jag det fanns ett snabbare sätt typ "Installera denna dll och gör si och så så får du koden i retur":
Nästa steg kan vara en handhållen scanner och hoppas på att den har verktyg i sin toolbox så LV kan läsa ur den datat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Ja. Labview kan som sagt anropa externa DLL:er typ system32 etc. så om jag finner en API som har de verktyg jag behöver så ska det gå vägen.
Jag hittade en opensource i sourceforge. Den hette nåt med zcam eller nåt. Testade den lite snabbt. Den läste koder man höll upp framför kameran. Dock INTE den qr jag behöver läsa. Den kan säkert moddas så den kan kanske göra jobbet. Ändå hoppades jag det fanns ett snabbare sätt typ "Installera denna dll och gör si och så så får du koden i retur":
Nästa steg kan vara en handhållen scanner och hoppas på att den har verktyg i sin toolbox så LV kan läsa ur den datat.

den scanner jag har tillgång att leka med på jobbet skickar datan som vanlig textsträng via usb (så för datorn är det som att strängen kommer ifrån ett tangentbord).
går att configa via coder man läser med scannern på den modell jag har

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

den scanner jag har tillgång att leka med på jobbet skickar datan som vanlig textsträng via usb (så för datorn är det som att strängen kommer ifrån ett tangentbord).

DET är precis det jag behöver. Jag har aldrig labbat med en handscanner förut så jag är novis på det. Webkamera är väl en ganska bra lösning men handscanner är mer familjärt. Operatören skulle kunna placera det dubbla kretskortet under linsen men sen måste ta ut och scanna andra kretskortet. En handscanner skulle nog vara bättre. Får hem en sån i veckan.
Då får gärna berätta vilket märke handscannern du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

DET är precis det jag behöver. Jag har aldrig labbat med en handscanner förut så jag är novis på det. Webkamera är väl en ganska bra lösning men handscanner är mer familjärt. Operatören skulle kunna placera det dubbla kretskortet under linsen men sen måste ta ut och scanna andra kretskortet. En handscanner skulle nog vara bättre. Får hem en sån i veckan.
Då får gärna berätta vilket märke handscannern du har.

Symbol är märket. Modellen kan jag dock inte utantill

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Jodå, jag har googlat. De använder en addon (VISION) som är ganska dyr och det bör gå att lösa det med en webkamera bara man hittar rätt API.

Kan detta vara en start?
https://lavag.org/topic/16964-barcode-decoder-by-using-labvie...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Tack. Jag noterar märket Symbol. Ska kolla på måndag.
Angående Bengt-Arnes förslag så kan det absolut vara nåt. Det trista är att scanner-modulen måste vara up-and-running på typ 8h. Måste använda en metod som är minimalt med labbande och rakt-på. Inte quick-and-dirty. Snarare Quick-and-funktionellt utan att vara "programmatiskt snyggt":
Tack för alla tips. Jag vet nu mera.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

En kanske dum fråga men googlade på "Symbol Scanner" och vissa scanners är 1D scanners medan andra är 1D och 2D scanner. Undra om det är barcode (1D) och QR (2D) som avses?

Om texten "slinker in" via USB porten in i ex. ett textdokument tyder det på att det är en vanlig serieport och det kan LabView handskas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

En kanske dum fråga men googlade på "Symbol Scanner" och vissa scanners är 1D scanners medan andra är 1D och 2D scanner. Undra om det är barcode (1D) och QR (2D) som avses?

Om texten "slinker in" via USB porten in i ex. ett textdokument tyder det på att det är en vanlig serieport och det kan LabView handskas med.

1D är vanlig barcode och 2D är i mitt fall datamatrix gs1 som jag testat med.
Jag tror att scannern dyker upp som vanlig HID . Har inte kollat då det fungerar i windows rakt av.
Går att konfigurera så den skickar typ "enter" efter att ha läst koden (så användaren slipper att trycka på något själv för att gå vidare)
Fimns även scanners som står upp på bord själva som inte är speciellt känsliga i vilken vinkel man håller koden framför läsaren (tänk scanner på ica typ) som kanske är ett ännu bättre val.
Bara att kolla att de stödjer den sortens qr-kod du vill använda.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

1D är vanlig barcode och 2D är i mitt fall datamatrix gs1 som jag testat med.
Jag tror att scannern dyker upp som vanlig HID . Har inte kollat då det fungerar i windows rakt av.
Går att konfigurera så den skickar typ "enter" efter att ha läst koden (så användaren slipper att trycka på något själv för att gå vidare)
Fimns även scanners som står upp på bord själva som inte är speciellt känsliga i vilken vinkel man håller koden framför läsaren (tänk scanner på ica typ) som kanske är ett ännu bättre val.
Bara att kolla att de stödjer den sortens qr-kod du vill använda.

Det låter som att jag borde skriva en spec och skicka den till nån firma som kan välja rätt scanner. Den är ganska liten som sagt och den sitter på ett av två identiska kretskort.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Symbol är märket. Modellen kan jag dock inte utantill

Fick hem scannern. Symbol ZT nånting..volym som typ en cigarettask. Läser qr kod på 4x4 mm med lätthet. Har ett rött kryss.
Skriver rakt in i ex.vis Word som om du skrev på tangentbordet.
Fixar problemet med den scannern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweedland:

Fick hem scannern. Symbol ZT nånting..volym som typ en cigarettask. Läser qr kod på 4x4 mm med lätthet. Har ett rött kryss.
Skriver rakt in i ex.vis Word som om du skrev på tangentbordet.
Fixar problemet med den scannern.

Ah kul att höra

Visa signatur