Myndigheters AI-system ska granskas för jämställdhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Därtill så är väl frågan om den tränas på den data som kommer finnas tillgänglig för ändamålet och den kommer fram till (den gör inga anspråk på kausalitet för övrigt) att de med låg inkomst ska prioriteras ner, kom ihåg att den hypotetiska situationen är att den kausala variabeln som samvarierar med inkomst inte är känd eller kan användas e.d, så borde detta ändå allt annat lika leda till en mer effektiv allokering (frånsett ev. högre värderad produktion som höginkomsttagaren kan innebära). Ska man då inte få använda den information som finns? Låt säga att kostnaden för att inte använda informationen innebär att 50 % fler i populationen dör. Vad är egentligen etiskt i sådana fall? Inte helt enkla saker, och att det finns objektiva svar ställer jag mig tveksam till.

Sedan finns nog ibland omotiverade skillnader där man behöver träna på annan/bättre data osv såklart.

Men nu förutsätter du att den tränas på bästa möjliga data. Det kan du inte anta. Menar du att de AI-system vi har i användning idag är tränade på bästa möjliga data? Knappast!

Alternativet till att använda den kassa AI-modellen jag ansatte i exemplet är inte nödvändigtvis att inte göra något alls. Alternativet kan vara att läkare och statistiker tittar på den och kommer fram till att begynnelsevillkor/träningsdata är undermåliga. Den kausala variabeln kan ju var mer eller mindre känd bland läkarna. Däremot är det långt ifrån säkert att det gått att skapa en operationell definition av alla parametrar en människa skulle tagit hänsyn till.

I valideringsprocessen kan man ju komma fram till att AI:n presterar sämre än människor skulle gjort. Sen håller jag med dig om att det finns många etiska aspekter men det är väl bara ytterligare en anledning till att undersökningar som den som beskrivs i artikeln bör göras?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lhugo:

Men nu förutsätter du att den tränas på bästa möjliga data. Det kan du inte anta. Menar du att de AI-system vi har i användning idag är tränade på bästa möjliga data? Knappast!

Alternativet till att använda den kassa AI-modellen jag ansatte i exemplet är inte nödvändigtvis att inte göra något alls. Alternativet kan vara att läkare och statistiker tittar på den och kommer fram till att begynnelsevillkor/träningsdata är undermåliga. Den kausala variabeln kan ju var mer eller mindre känd bland läkarna. Däremot är det långt ifrån säkert att det gått att skapa en operationell definition av alla parametrar en människa skulle tagit hänsyn till.

I valideringsprocessen kan man ju komma fram till att AI:n presterar sämre än människor skulle gjort. Sen håller jag med dig om att det finns många etiska aspekter men det är väl bara ytterligare en anledning till att undersökningar som den som beskrivs i artikeln bör göras?

Håller med. Så länge man gör vetenskapliga undersökningar av detta och inte politiserar sådana komplexa frågor med en viss bakomliggande agenda tycker jag det är jättebra. Har dålig koll på både utförarna och beställaren, men förhoppningsvis blir det transparent vad de gjort och varför. DO hyser jag personligen större förtroende till så hade, ex ante för mig, varit mer intressant om de vore med eller vore avsändaren. Kanske får jag lite mer kunskap om jämställdhetsmyndigheten efter detta oavsett.

Nej, i exemplet du gav finns såklart brister som borde kunna övervinnas men som du förstår finns det ibland inneboende konflikter som alltid i dilemman.

Edit: ibland är dilemmat inte lika tydlig med direkt kostnad i liv per se utan monetära kostnader som i sig kan "köpa" liv (behandlingar eller preventiva åtgärder) eller annat. Sedan är det nog avgörande vad innebörden av om en AI är jämställd eller ej är, där kan nog meningar gå isär. DO har ju dock ganska klara besked på vad diskriminering är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Håller med. Så länge man gör vetenskapliga undersökningar av detta och inte politiserar sådana komplexa frågor med en viss bakomliggande agenda tycker jag det är jättebra. Har dålig koll på både utförarna och beställaren, men förhoppningsvis blir det transparent vad de gjort och varför. DO hyser jag personligen större förtroende till så hade, ex ante för mig, varit mer intressant om de vore med eller vore avsändaren. Kanske får jag lite mer kunskap om jämställdhetsmyndigheten efter detta oavsett.

Nej, i exemplet du gav finns såklart brister som borde kunna övervinnas men som du förstår finns det ibland inneboende konflikter som alltid i dilemman.

Edit: ibland är dilemmat inte lika tydlig med direkt kostnad i liv per se utan monetära kostnader som i sig kan "köpa" liv (behandlingar eller preventiva åtgärder) eller annat. Sedan är det nog avgörande vad innebörden av om en AI är jämställd eller ej är, där kan nog meningar gå isär. DO har ju dock ganska klara besked på vad diskriminering är.

Jag kan inte heller säga att jag har koll på beställarna eller utförarna av denna undersökning och jag har mycket lite kunskap om Jämställdhetsmyndigheten . Jag även med om att det finns etiska problem i både användandet av AI och granskandet av densamma. Detta är helt legitima funderingar.

Anledningen till att jag gav exemplet från första början var att tråden istället för att handla om den spännande teknik AI är och vilka problem en felaktigt tränad sådan kan ge så spårade den totalt. Det blev rasism, mysogyni och allt annat som inte borde höra hemma här. Plus en total oförståelse av vad AI-teknik innebär. Blev uppriktigt förvånad hur den generella nivån på kunskap/mognad var.

Oavsett tack till dig och ni andra som bidrog till seriösare diskurs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Men nu förutsätter du att den tränas på bästa möjliga data. Det kan du inte anta. Menar du att de AI-system vi har i användning idag är tränade på bästa möjliga data? Knappast!

Alternativet till att använda den kassa AI-modellen jag ansatte i exemplet är inte nödvändigtvis att inte göra något alls. Alternativet kan vara att läkare och statistiker tittar på den och kommer fram till att begynnelsevillkor/träningsdata är undermåliga. Den kausala variabeln kan ju var mer eller mindre känd bland läkarna. Däremot är det långt ifrån säkert att det gått att skapa en operationell definition av alla parametrar en människa skulle tagit hänsyn till.

I valideringsprocessen kan man ju komma fram till att AI:n presterar sämre än människor skulle gjort. Sen håller jag med dig om att det finns många etiska aspekter men det är väl bara ytterligare en anledning till att undersökningar som den som beskrivs i artikeln bör göras?

Ett exempel jag själv sätt är att köra AI och handläggare parallellt under en period för att lokalisera skillnader för att baserat på dessa skillnader kunna ta ett par rundor till med träningsdatan.

Sen för att tillföra till diskussionen kan det ju vara lämpligt att börja med små beslut som görs av AI för att lämna tid till handläggare för mer komplexa sådana. Varje person som någon gång samlat in data i någon form vet nog hur många som, trots idoga försöka att förhindra detta, lämnar in felaktiga svar där t.ex. något saknas eller ett fält är ifyllt fel. Om en AI kan sorterar ut allt sådant och hantera att skicka ut påminnelser/halta processen tills den är korrekt finns nog mycket tid att vinna. På samma sätt finns det nog många myndighetsbeslut som egentligen är väldigt simpla men likväl tar tid, ju fler sådana vi kan automatisera desto bättre så länge de är jämställda och kan vi bevisa det är jag helt för detta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Tycker mycket om jämställdhet så länge det handlar om möjlighet och inte resultat. Är det jämställdhet i resultat dom är ute efter är jag absolut emot.
Vet man vad det är man kommer mäta av detta i denna utredning tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Jämställdhet vill inte ens feminister ha och med allt annat som försöks gömmas bakom ridån känns detta väldigt olustigt.

Låter mer som du inte vet vad feminism är för något.

Skrivet av anon236072:

Skratta eller gråta? 😂
En AI om något har ju 0 ”fördomar” & borde va det optimala för ”jämställt” bemötande.
Men det är väl som vanligt i Sverige, data är bara ”bra” om den visar ”rätt”.

Smått ironisk kommentar kan man tycka.

Kort och gott bygger detta på att AI lätt kan manipuleras. Sedan sitter folk och tolkar detta som fan tolkar bibeln och därigenom gör exakt det som man är rädd för att AI skall göra.

Skrivet av tBiorrith:

Men alltså va? En AI ser ju mönster, den skiter i genus och härkomst. Så blir en viss grupp behandlat annorlunda av systemet så finns det en anledning!

Problemet är att om man matar den med ett visst mönster så kommer sagda mönster att genomsyra hela AIn tankestruktur. Så den skiter bara i genus om den blivit matad att göra det enbart.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så den är inte genuscertifierad o har mage (ehrm, intelligens) att göra skillnad på olika grupper då vi är....OLIKA!

Nåväl, då hamnar Sverige efter ännu mer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Så den är inte genuscertifierad o har mage (ehrm, intelligens) att göra skillnad på olika grupper då vi är....OLIKA!

Nåväl, då hamnar Sverige efter ännu mer.

Så det är bra om myndigheters chattbottar och verktyg diskriminerar på bland annat kön? Kanske även hudfärg?

Till kvinnor: "Nej, du skulle inte passa i industrin. Satsa på förskolan istället."
Till män: "Jobba på istället för att ta föräldraledighet, det blir bättre så."

Hu... Det känns som att man väldigt lätt fastnar i det förgångna med stereotyper. Nä du, jag vill gärna se att vi strävar till att bli bättre som människor och samhälle.

Permalänk
Medlem

Sonen frågar mamma.

Nu har jag väntat på att få ett svar från min AI kurator om vilket jobb jag ska söka.

Mamma svarar: Först måste censur och genus experter granska svaret från AI.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Viktigast är transparens om våra myndigheter lade ut dom AI modellar man tagit fram så att vem som helst skulle kunna granska dessa. Då finns det möjligheter för externa organisationer att kunna bedöma hur jämställd modellen är, utan att behöva förlita sig på en enskild utredning.

Så vill jag också. Och om vi bygger AI/maskininlärda system så ska vi givetvis bygga dem så att de kan redovisa hur de kommer fram till ett resultat (alltså utöver att redovisa modellen). Normalt ska den redovisningen också lämnas ut till den som berörs av myndighetens beslut (lämpligen undantaget när ett AI till exempel hittar skattesmitare). För då kommer vi också få en återkopplingsloop som snabbt gör AIt minst lika bra som en handläggare i de fall där ett AI är lämpligt att använda.

Skrivet av lhugo:

Jag kan inte heller säga att jag har koll på beställarna eller utförarna av denna undersökning och jag har mycket lite kunskap om Jämställdhetsmyndigheten . Jag även med om att det finns etiska problem i både användandet av AI och granskandet av densamma. Detta är helt legitima funderingar.

Boktips: önska er "Genusdoktrinen" av Ivar Arpi och Anna-Karin Wyndhamn i julklapp. Jag har arbetat på myndighet tillsammans med en handfull av dem som intervjuas i boken, och även fast jag är tveksam till mycket av det Ivar Arpi producerar så är min bedömning att boken kommer mycket nära sanningen om det politiska spelet som lett till att det finns en Jämställdhetsmyndighet och varför implementationen av den är olycklig.

Edit. syftningsfel som gjorde sista meningen obegriplig.
Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk

Jag ser att byggandet av modelerna i ett AI system inom myndigheterna kommer spela stor roll i hur framtida myndighets praxis kommer se ut. Det är fler än bara Skatten och FK som påbörjat sitt arbete kring att ta fram modeller för att förbättre sitt arbete. Allt bygger på den data som anväds för att bygga modellerna och problemet myndigheterna har är att dem egentligen inte får använda "riktig" data alltså namn personnr kunskapsmönster osv som tillhör medborgarna. Dem måste istället ta fram modeller baserat på fiktiv data och det kanske inte är det bästa.

Vill man vara med och påverka är det nu man ska ge sig in i det och ta anställning för att verkligen få en rättvis modell som inte blir så som artikeln skriver. Allt har mycket att göra kring vem som sitter bakom spakarna och myndigheterna har mer gemensamt med sin data än vad många tror så profiler och modeller som tas fram för att AI "robotar" skall kunna utföra ett jobb snabbare än en människa kanske inte är så långt bort som många tror.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Låter mer som du inte vet vad feminism är för något.

Smått ironisk kommentar kan man tycka.

Kort och gott bygger detta på att AI lätt kan manipuleras. Sedan sitter folk och tolkar detta som fan tolkar bibeln och därigenom gör exakt det som man är rädd för att AI skall göra.

Problemet är att om man matar den med ett visst mönster så kommer sagda mönster att genomsyra hela AIn tankestruktur. Så den skiter bara i genus om den blivit matad att göra det enbart.

En AI som blockerade dryga och korkade kommentarer, det hade varit något 👌

Permalänk
Medlem

Lite roligt är det ändå att så fort någon yttrar ordet "Jämställdhet" så börjar vissa känna obekvämhet till den grad att de allt måste skriva av sig hur samhället förstörs av fenomenet. Det är typ nästan ett socialt experiment.

Skrivet av anon236072:

En AI som blockerade dryga och korkade kommentarer, det hade varit något 👌

Rädd för framtiden? Om AIn skulle blocka alla korkade och dryga kommentarer så vore det ju hemskt.. eftersom man då inte kan njuta av solstrålar som din kommentar.

Skrivet av Solaris:

Helt rätt, mänskligheten skall utrotas.

Hade löst alla problem som mänskligheten lider av i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Mycket bra poäng. Det fick mig att tänk, eftersom machine learning AI enbart mönstermatchar, kan man se det som att den antar att all korrelation är causalitet. Detta kan fungera om vi har tillgång till väldigt stor mängd data, som är väldigt välfördelat mellan de olika parametrarna. Men det är sällan fallet i komplexa system med ovanliga hörnfall.

Nja, man kan väl inte riktigt säga att en AI betraktar en korrelation som det ena eller det andra, kausalitet är inte ett begrepp som någon AI kan begripa (ännu). Men det skulle kunna tänkas att människor med en övertro på vad AI kan komma fram till tolkar AIns slutsatser som att de säger något om kausalitet, fast de inte gör det. Det är väl lite det som är risken, de flesta vet att statistiska modeller bara ger oss korrelationer, men AI-branschen jobbar hårt på att säga att AI är något mer avancerat. Och det är det ofta, men inte så avancerat att det är en kvalitativ skillnad i vad det kan göra. Jag tror att åtminstone en del av problemet här är att AIns funktion inte är transparent för användaren, och då är det viktigare att AIn själv inte hittar de orimligaste mönstren.

Jag såg någon forskare (som ej forskar på AI om jag minns rätt, men använder det till annan forskning) på Twitter uttrycka det ganska bra: "När vi söker finansiärer, då heter det AI. När vi anställer, då säger vi maskininlärning, och när vi gör jobbet då är det logistisk regression". Det sista är alltså en vanlig och användbar statistisk metod som funnits under hela 1900-talet. Lite tillspetsat, men ofta börjar man nog med enkla modeller och bygger uppåt.

Mönstermatchning kan egentligen bara ge oss korrelationer, det spelar ingen roll hur mycket data vi har. Men mer data kan, rätt tolkat, ge oss bättre gissningar, åtminstone för den människa som ska tolka det AIn presenterar. För att vara säker på kausalitet måste vi i regel ändra något ute i världen och sen se vad som händer. Om vi ser en korrelation mellan något vi mäter och något vi själva gjorde, då kan vi vara ganska säkra på att det var handlingen vi gjorde som orsakade att något annat ändrades. T.ex. när vi vaccinerar en grupp och låter en kontrollgrupp vara ovaccinerade (för att ta ett aktuellt exempel). I princip skulle robotar kunna testa sig fram genom att ändra verkligheten, men de AI som finns i expertsystem är ju mest mönsterletare.

Citat:

Edit: Kom på ett roligt exempel. Någon i tråden nämnde att det är vanligare att folk med låg inkomst röker. Om det stämmer, och vi har med inkomst som input till vår AI som ska identifiera vad som orsakar lungcancer, så kommer den dra slutsatsen att låg inkomst orsakar lungcancer.

Precis! Detta är ett vanligt problem i statistisk modellering generellt, inte bara AI. Då är det egentligen två problem, att veta vad som är orsak och verkan kan aldrig statistiken eller AIn tala om för oss ensamt. Men det andra problemet, att någon variabel vi inte mätt kan vara den intressanta variabeln, händer ofta. I ditt exempel kan det bli precis så, att man i en regressionsmodell finner en korrelation mellan inkomst och sjukdom och antar att inkomsten är den viktiga faktorn. Lösningen då är enkel, har man med rökning i modellen så kan den upptäcka t.ex. att de personer som har låg inkomst men inte röker är lika friska som andra som inte röker, och att personer med hög inkomst som röker är lika sjuka som andra som röker. Detta är jättevanligt i "vanlig" statistik, t.ex. för den frågeställningen hade en logistisk regression varit en lämplig metod, den hade haft just det problemet och den lösningen som jag just nämnde. De AI-system vi pratar om här har samma problem, vilket verkar vara just det diskuterade jämställdhetsprojektets poäng: det gäller att träna på data som ger det utfall vi har mest nytta av.

Skrivet av anon236072:

Beror ju på ifall man tycker att faktisk data & statistik är fördomar eller sannolikhet.

Det är det som är grejen, fördomar är sannolikhet. Men precis som en AI inte har tillgång till all relevant information så har inte våra hjärnor det heller. Ett delproblem här är att för det mesta leder våra fördomar oss rätt, men de kallas bara för fördomar när de leder till något dåligt. I de fall när våra fördomar leder oss fel, t.ex. jag försöker köra till jobbet fastän det är julafton (baserat på min statistiska kunskap att på nästan alla tidigare torsdagar har jag kört till jobbet), så upptäcker jag oftast det innan någon skada är skedd. Just eftersom människor också har förmågan att tänka efter och fråga sig om det verkligen är så att den information jag agerar på nu, är det den relevanta informationen, eller behöver jag ta reda på mer?

En AI däremot har ingenting av detta. Därför är det relevant att tänka extra på vilken data den tränas på, t.ex. om den tränats på tidningsartiklar (som speglar vad journalister vill sälja klick med) eller på en mer korrekt representation av världen.

Det är egentligen inget magiskt med detta, jag tolkar projektet i artikeln mest som en omformulering av principen "dålig data in, dålig data ut". Men genom att relatera till "heta" och engagerande ämnen som "AI" och "jämställdhet" så blev det en sexigare nyhet

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Nja, man kan väl inte riktigt säga att en AI betraktar en korrelation som det ena eller det andra, kausalitet är inte ett begrepp som någon AI kan begripa (ännu). Men det skulle kunna tänkas att människor med en övertro på vad AI kan komma fram till tolkar AIns slutsatser som att de säger något om kausalitet, fast de inte gör det. Det är väl lite det som är risken, de flesta vet att statistiska modeller bara ger oss korrelationer, men AI-branschen jobbar hårt på att säga att AI är något mer avancerat. Och det är det ofta, men inte så avancerat att det är en kvalitativ skillnad i vad det kan göra. Jag tror att åtminstone en del av problemet här är att AIns funktion inte är transparent för användaren, och då är det viktigare att AIn själv inte hittar de orimligaste mönstren.

Jag såg någon forskare (som ej forskar på AI om jag minns rätt, men använder det till annan forskning) på Twitter uttrycka det ganska bra: "När vi söker finansiärer, då heter det AI. När vi anställer, då säger vi maskininlärning, och när vi gör jobbet då är det logistisk regression". Det sista är alltså en vanlig och användbar statistisk metod som funnits under hela 1900-talet. Lite tillspetsat, men ofta börjar man nog med enkla modeller och bygger uppåt.

Mönstermatchning kan egentligen bara ge oss korrelationer, det spelar ingen roll hur mycket data vi har. Men mer data kan, rätt tolkat, ge oss bättre gissningar, åtminstone för den människa som ska tolka det AIn presenterar. För att vara säker på kausalitet måste vi i regel ändra något ute i världen och sen se vad som händer. Om vi ser en korrelation mellan något vi mäter och något vi själva gjorde, då kan vi vara ganska säkra på att det var handlingen vi gjorde som orsakade att något annat ändrades. T.ex. när vi vaccinerar en grupp och låter en kontrollgrupp vara ovaccinerade (för att ta ett aktuellt exempel). I princip skulle robotar kunna testa sig fram genom att ändra verkligheten, men de AI som finns i expertsystem är ju mest mönsterletare.

Precis! Detta är ett vanligt problem i statistisk modellering generellt, inte bara AI. Då är det egentligen två problem, att veta vad som är orsak och verkan kan aldrig statistiken eller AIn tala om för oss ensamt. Men det andra problemet, att någon variabel vi inte mätt kan vara den intressanta variabeln, händer ofta. I ditt exempel kan det bli precis så, att man i en regressionsmodell finner en korrelation mellan inkomst och sjukdom och antar att inkomsten är den viktiga faktorn. Lösningen då är enkel, har man med rökning i modellen så kan den upptäcka t.ex. att de personer som har låg inkomst men inte röker är lika friska som andra som inte röker, och att personer med hög inkomst som röker är lika sjuka som andra som röker. Detta är jättevanligt i "vanlig" statistik, t.ex. för den frågeställningen hade en logistisk regression varit en lämplig metod, den hade haft just det problemet och den lösningen som jag just nämnde. De AI-system vi pratar om här har samma problem, vilket verkar vara just det diskuterade jämställdhetsprojektets poäng: det gäller att träna på data som ger det utfall vi har mest nytta av.

Det är det som är grejen, fördomar är sannolikhet. Men precis som en AI inte har tillgång till all relevant information så har inte våra hjärnor det heller. Ett delproblem här är att för det mesta leder våra fördomar oss rätt, men de kallas bara för fördomar när de leder till något dåligt. I de fall när våra fördomar leder oss fel, t.ex. jag försöker köra till jobbet fastän det är julafton (baserat på min statistiska kunskap att på nästan alla tidigare torsdagar har jag kört till jobbet), så upptäcker jag oftast det innan någon skada är skedd. Just eftersom människor också har förmågan att tänka efter och fråga sig om det verkligen är så att den information jag agerar på nu, är det den relevanta informationen, eller behöver jag ta reda på mer?

En AI däremot har ingenting av detta. Därför är det relevant att tänka extra på vilken data den tränas på, t.ex. om den tränats på tidningsartiklar (som speglar vad journalister vill sälja klick med) eller på en mer korrekt representation av världen.

Det är egentligen inget magiskt med detta, jag tolkar projektet i artikeln mest som en omformulering av principen "dålig data in, dålig data ut". Men genom att relatera till "heta" och engagerande ämnen som "AI" och "jämställdhet" så blev det en sexigare nyhet

Mycket bra inlägg. Min poäng angående kausalitet är att AI börjar implementers för att fatta beslut. Du har vi någon stans längs vägen antagit att korrelation räcker för att ta beslut, alternativt antar att korrelation är kausalitet. Beroende på hur man ser på det är det kanske inte AIn som gjort det antagandet, men när IAn tar beslut är det inte så långt ifrån heller.

Permalänk
Medlem

Det som de kan ha sin super-duper-AI till kan ju t.ex vara att när en person söker ersättning från sin A-kassa så kan den gå igenom om alla dokument som skickats in av sökanden för att se om denne fått med allt för att snabba på processen lite. Som det ser ut nu så får väl alla papper ligga tills en handläggare börjar titta på det, handlar väl om en 6-8 månader oftast nu innan det upptäcks att sökanden har ju glömt att få med arbetsgivarintyget. Då ska det skickas ut ett brev till sökanden att denne behöver komplettera med detta. Och så går det veckor/månader innan någon tittar på det igen. Det kan en super-duper-AI roa sig med så att alla dokument som behövs för att kunna fatta ett beslut finns när en handläggare väl ska börja med ärendet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Det som de kan ha sin super-duper-AI till kan ju t.ex vara att när en person söker ersättning från sin A-kassa så kan den gå igenom om alla dokument som skickats in av sökanden för att se om denne fått med allt för att snabba på processen lite. Som det ser ut nu så får väl alla papper ligga tills en handläggare börjar titta på det, handlar väl om en 6-8 månader oftast nu innan det upptäcks att sökanden har ju glömt att få med arbetsgivarintyget. Då ska det skickas ut ett brev till sökanden att denne behöver komplettera med detta. Och så går det veckor/månader innan någon tittar på det igen. Det kan en super-duper-AI roa sig med så att alla dokument som behövs för att kunna fatta ett beslut finns när en handläggare väl ska börja med ärendet.

Behövs det verkligen AI för det? Borde det inte räcka med ett formulär som varnar ifall saker saknas, och kanske en mer djupgående koll på uppgifterna om det är något som saknas där när de väl har lästs in. Det behövs liksom ingen AI för att fylla ett formulär och en kalender och hitta hål i dem.

Nu var det länge sedan jag behövde oroa mig för A-kassa men då var det strul varenda gång, antingen hade min arbetsgivare inte fyllt i exakt korrekt eller så var det någon annan detalj som att de inte kunde anta att jag var arbetslös den dagen jag inte hade redovisat mellan mina fem jobb och två utbildningar utan var tvungna att pausa hela processen.