Permalänk
Medlem

Uppror mot nordisk tangentbordslayout

Efter runt 20 år som Mac-användare har jag precis bytt till PC och inser att man numera får dras med så kallad Nordisk tangentbordslayout på majoriteten av alla bärbara datorer (samt externa tangentbord) som säljs.

Det måste finnas fler som stör sig på denna styggelse som inte ens är en egen tangentbordslayout utan enbart tre nationella layouter tryckta på samma tangentbord.

Vilket resulterar i att:

  1. Samma symboler finns på fler än en tangent vilket gör det plottrigt och försvårar även för ovana användare att veta vilken tangent som faktiskt ger den efterfrågade symbolen.

  2. Eller att samma symboler trycks med olika färg på tangenterna vilket skapar ett ännu kluddigare intryck och förfular hårdvaran.

Det märkliga är varför vi i Norden ska dras med detta samtidigt som tillverkarna gladeligen tillverkar landspecifika tangentbord för betydligt mindre marknader än den svenska layouten, som även används i Finland och därför täcker runt 16 miljoner människor.

Hade de nordiska länderna faktiskt kommit överens om en enhetlig nordisk layout, som bland annat skulle innebära att Danmark behöver byta plats på Æ och Ø, så hade detta varit förståeligt. Men de nordiska layouterna skiljer sig uppenbarligen alldeles för mycket ifrån varandra för att detta ska funka eller se bra ut i dagsläget.

Resultatet är alltså att vi i Norden betalar samma priser men får dras med fulare och mindre användarvänlig hårdvara än övriga marknader där produkterna fortfarande säljs med nationella tangentbord. De enda tillverkarna som mig veterligen fortfarande har kvar landspecifika layouter även i Norden är Apple som har detta på hela sitt sortiment, samt HP och Lenovo som har det på sitt företagssortiment (Elitebook och Thinkpad).

Nedan en GIF-animation på mitt nuvarande tangentbord med nordisk layout samt hur det skulle (borde) se ut om det sålts med svensk layout.

Permalänk
Medlem

Jag hade föredragit en ren layout med svenska, men helt ärligt så är det inget som jag går och stör mig på. Har en Dell XPS 13 och en Latitude 7300, båda har nordisk layout.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Brukar inte titta på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Riktiga PC användare tittar inte på tangentbordet när man skriver

Skämt å sido så har väl Apple inte så många olika versioner av sina datorer att de kan göra specifika för flera små marknader.
Vissa PC tillverkare säljer nog så få av respektive modell att det skulle vara en förlustaffär att göra specifika versioner av tangentborden, men då spekulerar jag bara

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

jag skulle inte ha röstat egentligen. Borde finnas ett val i omröstningen för typ "Bryr mig inte om detta i-lands problem"

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajo:

Efter runt 20 år som Mac-användare har jag precis bytt till PC och inser att man numera får dras med så kallad Nordisk tangentbordslayout på majoriteten av alla bärbara datorer (samt externa tangentbord) som säljs.

Det måste finnas fler som stör sig på denna styggelse som inte ens är en egen tangentbordslayout utan enbart tre nationella layouter tryckta på samma tangentbord.

Vilket resulterar i att:

  1. Samma symboler finns på fler än en tangent vilket gör det plottrigt och försvårar även för ovana användare att veta vilken tangent som faktiskt ger den efterfrågade symbolen.

  2. Eller att samma symboler trycks med olika färg på tangenterna vilket skapar ett ännu kluddigare intryck och förfular hårdvaran.

Det märkliga är varför vi i Norden ska dras med detta samtidigt som tillverkarna gladeligen tillverkar landspecifika tangentbord för betydligt mindre marknader än den svenska layouten, som även används i Finland och därför täcker runt 16 miljoner människor.

Hade de nordiska länderna faktiskt kommit överens om en enhetlig nordisk layout, som bland annat skulle innebära att Danmark behöver byta plats på Æ och Ø, så hade detta varit förståeligt. Men de nordiska layouterna skiljer sig uppenbarligen alldeles för mycket ifrån varandra för att detta ska funka eller se bra ut i dagsläget.

Resultatet är alltså att vi i Norden betalar samma priser men får dras med fulare och mindre användarvänlig hårdvara än övriga marknader där produkterna fortfarande säljs med nationella tangentbord. De enda tillverkarna som mig veterligen fortfarande har kvar landspecifika layouter även i Norden är Apple som har detta på hela sitt sortiment, samt HP och Lenovo som har det på sitt företagssortiment (Elitebook och Thinkpad).

Nedan en GIF-animation på mitt nuvarande tangentbord med nordisk layout samt hur det skulle (borde) se ut om det sålts med svensk layout.

https://drive.google.com/uc?id=1DhlAFgDyuw4lSgd5OVOBew9znJCFvNzE

Har direkt inga åsikter och är för min del en ickefråga.
Jag har suttit framför datorn så pass länge genom åren, att jag knappt tittar på tangenterna när jag skriver.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag var tvungen att kika om jag hade nordisk eller svensk layout - det var nordisk.

Med det sagt så är det ganska givet att jag bryr mig väldigt lite om det.

Permalänk
Medlem

Vissa tillverkare har ju rena svenska tangentbord.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tittar i princip inte på tangentbordet, så det är inget som stör.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det är så klart ett i-landsproblem och jag tittar inte heller på tangenterna när jag skriver. Men likväl känns det som en väldigt billig lösning vilken dessutom försvårar för alla de användare som inte är lika fingerfärdiga.

Jag är väl skadad av alla år med Apples hårdvara vilket gör att det blir en fråga mellan bra eller dålig design.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft ett tredje val i omröstningen. Valet "spelar ingen roll". På min Lenovo dator så är det svensk layout. Samma på både Elitebook 8470p från 2012 och Probook 6450b från 2010. På mitt Ducky tangentbord till den stationära datorn så är det nordisk layout. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om detta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kunde bry mig mindre om detta. Det jag dock extremt stör mig på är att tangenterna sitter på olika ställen. Jag får ofta kopiera in backslash \ då jag fjärrstyr en dator, då den sitter lite olika ställen jag tror den brukar finnas vid < tangenten. Sedan kan man ofta enkelt byta tangentbord slayout i gränssnittet.
Värst är det vid inloggning och man sitter där och ska skriva in ett specialtecken och det finns ingen möjlighet att kopiera att klistra in. Det där är bara börja leta efter tecknet på tangentbordet och svära att de ej kan ha samma placeringar på tecknen så att man bara kunde se på ens tangentbord var tecknet finns.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket tecken och symboler kvar på mitt Logitech ultra x flat så detta känns inte som ett problem 😂

Permalänk

Använder us layout sedan 2008 plus bindat om en hel del knappar, way better.

Permalänk
Hedersmedlem

Klart jag hade föredragit svensk, men jag bryr mig inte så mycket. Har ett Wooting Two med tysk layout (üäö samt QWERTZ på översta raden, och YXCV osv nedre) eftersom nordisk var slut/kanske rent av inte tillverkas längre.

Kör en svensk dvorak-layout så det är oavsett bara ett fåtal tangenter som A och M som stämmer med verkligheten ändå

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hade också velat haft ett tredje alternativ med "bryr mig inte/påverkas inte". Använder mig av en MBP i jobb och kör PC hemma, så hoppar dagligen mellan olika tangentbord. Har aldrig reflekterat över detta 🤭

Permalänk
Medlem

Hmm, jag föredrar egentligen US tangentbordslayout Men om jag måste välja blir det helt klart Svensk layout.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Använder faktiskt danskt ø ibland.
Så är förvånansvärt smidigt att se på tangentbordet när jag behöver det.
Så jag är helt klart för ett unifierat nordiskt tangentbord!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Ska det vara svensk layout så ska det ju vara svensk och inget hopkok med massa blandat.

Permalänk

1st world problems! Ser absolut inget problem med ett nordiskt tagentbord, lite fulare? Mja är man inte bara onödig petig då? Insåg just nu att jag sitter på ett nordiskt tagentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Använder faktiskt danskt ø ibland.
Så är förvånansvärt smidigt att se på tangentbordet när jag behöver det.
Så jag är helt klart för ett unifierat nordiskt tangentbord!

Jag håller med om att ett unifierat nordiskt tangetbord egentligen hade varit att föredra, men det nuvarande är ju inte unifierat. Utan Ø är ju tryckt på både den svenska tangenten för Ö och Ä exempelvis då Norge och Danmark valt olika placering av Ø och Æ.

Nuvarande lösning är lite som att man försökt unifiera något utan att faktiskt unifiera. Frågan är vem som ens bestämmer hur ett lands layout ska se ut, där borde ju Norden i så fall kunna samarbeta om att ta fram en riktig enhetlig layout.

Finland har ju gjort ett försök till att lansera en enhetlig nordisk standard, men det verkar ingen tillverkare ha brytt sig om än. https://sv.wikipedia.org/wiki/SFS_5966

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ska det vara svensk layout så ska det ju vara svensk och inget hopkok med massa blandat.

Äntligen någon som förstår mig haha

Permalänk
Medlem

En röst till på ”jag bryr mig inte”.
Titta på mina tre närmaste bärbara, den senaste fick jag i november. Alla tre har svensk ISO layout.

Tangentbord jag irriterar mig på är svensk/nordisk med ANSI layout. Det ska vara liten vänsterskift och stor return på ett svenskt tangentbord!

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

jag skulle inte ha röstat egentligen. Borde finnas ett val i omröstningen för typ "Bryr mig inte om detta i-lands problem"

Det roliga är ju att du brydde dig tydligen tillräckligt för att berätta att du inte bryr dig Typiskt i-landsproblem!

Permalänk
Avstängd

Var tvungen att kolla och mina laptops har svensk layout, Dell jobblaptop och Thinkpad privat. Däremot har mina lösa tangentbord nordisk inklusive mitt Surface-tangentbord. För mig spelar det ingen roll, jag tittar inte på tangentbordet direkt. Möjligtvis på nya laptops då det skiljer sig en del mellan modeller, men det handlar ju inte om Å, Ä och Ö i så fall utan mer vart Fn och Ctrl sitter, hur kommer jag åt Home/End, funktionstangenterna på eller av default och så. Tysk layout funkar mestadels utan problem tycker jag, rätt lik svensk. Amerikansk layout är jobbigt däremot. Fransoserna kan dra åt helvete med sin skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajo:

Hade de nordiska länderna faktiskt kommit överens om en enhetlig nordisk layout, som bland annat skulle innebära att Danmark behöver byta plats på Æ och Ø, så hade detta varit förståeligt. Men de nordiska layouterna skiljer sig uppenbarligen alldeles för mycket ifrån varandra för att detta ska funka eller se bra ut i dagsläget.

Var tänkte du dig att man skulle besluta om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Var tänkte du dig att man skulle besluta om detta?

I Sweclockers forum såklart! Var annars?

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

I omröstningen borde det även finnas med;
- Hur mycket är du beredd att betala extra för svensk tangentbords layout?

EDIT: Som andra tråden blev jag nyfiken om hur det ser ut min laptop och tangentbord.. och tittade efter;
HP Elitebook x360 har svensk layout
Steel Series Apex M750 har nordiskt layout.
Barnens tangentbord, Steelseries Apex Pro TKL och HyperX Alloy FPS RED har nordisk layout.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

I Sweclockers forum såklart! Var annars?

/z

Vi måste ju få med röster från övriga länder. Jag tänkte CS och/eller UFC-turnering

Permalänk
Medlem

Så när kommer OLED-tangenter som skiftar layouten beroende på datorns inställda språk????
Vi behöver inte 60" 16K datorskärmar med 500Hz och 1ms responstid. Ge oss OLED-tangenter istället!!!

OnT: Hade ingen aning om att Æ och Ø verkligen fanns på både Ö och Ä 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB