Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Så när kommer OLED-tangenter som skiftar layouten beroende på datorns inställda språk????
Vi behöver inte 60" 16K datorskärmar med 500Hz och 1ms responstid. Ge oss OLED-tangenter istället!!!

OnT: Hade ingen aning om att Æ och Ø verkligen fanns på både Ö och Ä 😅

Det kom väl för många år sedan, yes Optimus Keyboard kom 2007. Blev ganska dyrt tyvärr. Väldigt coolt var det dock.

Edit: Hittade en fin video:

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte tänka mig något jag bryr mig mindre om än vad det står på tangenterna. Det viktiga är att de sitter där fingrarna förväntar sig, vilket brukar vara ett mycket större problem när vi ändå talar laptops, där det ska vara ny idiotlayout för varje modell.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kom väl för många år sedan, yes Optimus Keyboard kom 2007. Blev ganska dyrt tyvärr. Väldigt coolt var det dock.

Edit: Hittade en fin video:
https://www.youtube.com/watch?v=qj7GYU-wedo

Häftigt! Apple verkar ha vart inne på detta, kanske är det något som var tänkt att användas istället för den nuvarande Touch-bar:en? Eller ja, blev utbytt mot en i touch istället

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Väljer att avstå röstningen då jag ej finner ett alternativ till icke bryende till vilket som används.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Var tänkte du dig att man skulle besluta om detta?

Som jag skrev i ett tidigare svar undrar jag själv vem som ens fastställer ett lands tangentbordslayout. Någon som vet?

Men annars hade man väl kunnat föreställa sig att man kunnat enas om en ny standard inom det politiska nordiska samarbetet som ändå finns?

Finland tog fram ett förslag till ny nordisk layout 2006 (SFS5966) som man hade kunnat bygga vidare på exempelvis. Men den har Microsoft inte ens efter 15 år brytt sig om att göra valbar i Windows.

Permalänk
Medlem

Köper jag en Apple-dator för 30 000 vill jag nog ha ett "rent" tangentbord. För min billiga PC med tangentbord för ett par hundra, tja, äh, det spelar ingen större roll. Antar att det underlättar mer för (i mitt fall) Logitech än de skulle tjäna på att dela upp det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kom väl för många år sedan, yes Optimus Keyboard kom 2007. Blev ganska dyrt tyvärr. Väldigt coolt var det dock.

Edit: Hittade en fin video:
https://www.youtube.com/watch?v=qj7GYU-wedo

Nostalgi, hade helt glömt bort det där! Kommer ihåg att jag verkligen ville ha det där när det kom men att det både var väldigt dyrt och blev extremt försenat.

Permalänk
Medlem

Egentligen tycker jag att internationell ISO är den absolut bästa layouten. För mig som utvecklare vore dedikerade tangenter för semikolon, hash, och hakparentes mycket mer användbart än å,ä,ö. Tyvärr är svensk layout ingrodd sedan jag var barn och jag har alltid gett upp varje gång jag försökt byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det roliga är ju att du brydde dig tydligen tillräckligt för att berätta att du inte bryr dig Typiskt i-landsproblem!

Brist på annat att göra på jobbet just nu så något måste man ju göra för att hålla sig sysselsatt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Finns väl en del folk som vill kunna byta mellan de nordiska språk så det är väl bra.

Permalänk
Inaktiv

Ja alltså om jag nu måste välja så svensk antar jag.

Men jag bryr mig verkligen inte, det känns som ett ickeproblem för mig och jag lär aldrig basera att köp på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

I omröstningen borde det även finnas med;
- Hur mycket är du beredd att betala extra för svensk tangentbords layout?

EDIT: Som andra tråden blev jag nyfiken om hur det ser ut min laptop och tangentbord.. och tittade efter;
HP Elitebook x360 har svensk layout
Steel Series Apex M750 har nordiskt layout.
Barnens tangentbord, Steelseries Apex Pro TKL och HyperX Alloy FPS RED har nordisk layout.

En poäng är just att vi inte har fått billigare hårdvara sen tillverkarna började införa den nordiska layouten. Det som de vinner på detta stoppar de i så fall i egen ficka. För att ta datorn på bilden i ursprungsinlägget som exempel så är detta en Huawei Matebook X Pro som sälj för runt 14000 kr med nordiskt tangentbord. Den kostar i princip samma oavsett i vilket EU land du köper den om du räknar bort moms och andra påslag.

Den säljs bland annat i Belgien med belgisk tangetbordslayout eller i Portugal med portugisisk layout. För runt 1300 EUR. Belgien har 11,46 miljoner invånare och Portugal 10,28 miljoner. Den svenska layouten har en marknad på runt 16 miljoner då den också används i Finland. Skulle man sluta med den nordiska layouten skulle i såfall danskar och norrmän vara de som skulle vara rädda för dyrare hårdvara. Men då flera tillverkare idag till och med trycker upp egen layout för Islands 364 134 invånare (!), som alltså inte är en del av den nordiska layouten, så tror jag inte det hade varit ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Klart jag hade föredragit svensk, men jag bryr mig inte så mycket. Har ett Wooting Two med tysk layout (üäö samt QWERTZ på översta raden, och YXCV osv nedre) eftersom nordisk var slut/kanske rent av inte tillverkas längre.

Kör en svensk dvorak-layout så det är oavsett bara ett fåtal tangenter som A och M som stämmer med verkligheten ändå

Kom att tänka på Blowrak när du nämner svorak.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv

Då jag sällan kollar på tangentbordet så bryr jag mig inte jättemycket, men ser lite kladdigt ut som det är förstås. Som användare av mekaniska tangentbord går det att fixa med. Mitt primära jobbtangentbord har faktiskt svensk uppsättning, något basic Logitech.

På laptops är det ett lite större bekymmer, speciellt laptops med mer "kreativa" layouter där man behöver kolla vart tangenter placerats.

Hade varit intressant att se vad det skulle kosta att få ett svenskt tangentbord, men merparten av konsumenterna vill nog inte betala extra för något sådant misstänker jag.

Skriver för övrigt bara på svenska och engelska och det räcker svensk layout bra som det är. Röstade svensk layout, unionsupplösningen har redan skett.

Permalänk
Skrivet av sajo:

Finland tog fram ett förslag till ny nordisk layout 2006 (SFS5966) som man hade kunnat bygga vidare på exempelvis. Men den har Microsoft inte ens efter 15 år brytt sig om att göra valbar i Windows.

Är det inte den som Microsoft kallar för svenska med stöd för samiska?

Varför ska man bli påtvingad bärbara datorer med bokstäver på tangentbordet? Varför säljer de inte internationella tangentbord med tangenter utan något på?

En gång när jag skulle köpa ny dator var det något fel på Dells svenska hemsida. En viss bärbar dator kunde köpas med amerikanskt eller spanskt tangentbord. Förmodligen var tanken att den skulle finnas med amerikanskt och nordiskt tangentbord, men någon hade gjort fel. Därför hade jag spanskt tangentbord på datorn i några år.

Permalänk
Medlem

Kör med ANSI tangentbord. Bättre hade varit att skippa den stora fula ISO Enter.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Klickade på tråden i tron om att den handlade om svenska/nordiska layoutens idiotiska positionering av många tecken som används ofta i terminalfönster/programmering etc.

Hamnade i en tråd där en macanvändare rantar att "layouten ser ful ut!".

Antar att det inte är så konstigt att jag aldrig haft en mac, ni som kör det verkar leva i en annan värld

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Häftigt! Apple verkar ha vart inne på detta, kanske är det något som var tänkt att användas istället för den nuvarande Touch-bar:en? Eller ja, blev utbytt mot en i touch istället

Skrivet av sajo:

Nostalgi, hade helt glömt bort det där! Kommer ihåg att jag verkligen ville ha det där när det kom men att det både var väldigt dyrt och blev extremt försenat.

Jo, de har ju släppt mindre varianter, med typ tio knappar på en lös enhet och så, som förstås är billigare. Men jag vet inte om det hade varit så användbart egentligen.

Men det är ju väldigt coolt. Jag minns någon demo där de hade satt upp det så att varje knapptryckning skapade "ringar på vattnet" ut från trycket och så. Jag har samma funktion på vissa tangentbord nu men bara i belysningen förstås, och det är ju häftigt i fem minuter men sen bara irriterande. Jag tror mycket av tanken var att kunna hantera mer komplicerade layouter, typ kinesiska och så, och förstås kunna byta mellan QWERTY eller AZERTY och liknande. Men också typ hotkeys för program och spel, lite som Apples idé.

Sen fanns det ju de där tangentborden där man kunde liksom byta ut knappsatsen beroende på spel men också för exempelvis Photoshop och så. Jag lyckas inte hitta dem just nu, men fula var de.

Skrivet av urban22:

Egentligen tycker jag att internationell ISO är den absolut bästa layouten. För mig som utvecklare vore dedikerade tangenter för semikolon, hash, och hakparentes mycket mer användbart än å,ä,ö. Tyvärr är svensk layout ingrodd sedan jag var barn och jag har alltid gett upp varje gång jag försökt byta.

Jag har hört det där en del men samtidigt är det ju andra saker som ligger värre till liksom. Jag tror att eventuell vinst för att få vissa knappar "närmare" äts upp väldigt snabbt av att de inte sitter där ens muskelminne tror liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det inte den som Microsoft kallar för svenska med stöd för samiska?

Nä tyvärr verkar det inte vara samma. Den som heter "stöd för samiska" är mer begränsad i sin teckenuppsättning.

SFS 5966 kan användas till att skriva i pricip samtliga europeiska språk och går snarare jämför med den svenska standardteckenuppsättningen på Linux eller Mac där man lätt kan få fram specialtecken som tex tyskt dubbel-s (ß).

När jag försökte hitta bild på teckenuppsättningen som nämns ovan precis så dök förövrigt ett bra exempel upp där den nordiska layouten ställt till det. I och med att symbolen "|" tryckts på fler än en tangent:

https://superuser.com/questions/973442/how-do-i-type-the-pipe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Klickade på tråden i tron om att den handlade om svenska/nordiska layoutens idiotiska positionering av många tecken som används ofta i terminalfönster/programmering etc.

Hamnade i en tråd där en macanvändare rantar att "layouten ser ful ut!".

Antar att det inte är så konstigt att jag aldrig haft en mac, ni som kör det verkar leva i en annan värld

Haha jag ber om ursäkt för mina konstiga prioriteringar. Men min poäng är att det förutom att vara fult även är oanvändarvänligt för speciellt nya användare.

Se länk i inlägget precis ovan.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte nämnvärt egentligen då jag inte behöver kolla på tangentbordet. En billig lösning vore väl för tillverkarna att skicka med extra tangenter/ettiketter?

Jag är mer bekymrad om layouter. T ex på min Dell XPS sitter page up och page down bredvid piltangenterna vilket är helt idiotiskt, som tur är går det mesta att komma förbi med autohotkey (dock kan jag inte använda det på min nerlåsta jobbdator).

Det värsta med svenska (nordiska?) layouten är enter knappen som inte är tillräckligt långt för att man ska kunna nå den med t ex lillfingret och liknande. Många tangenter jag använder dagligen är svåra att nå utan att hålla nere extra tangenter och liknande. Sen har vi ju helt onödia knappar som t ex höger ctrl, Alt Gr, caps lock och dylikt. Gör de hellre blanka och låt Microsoft lansera en default remapper med Windows och synka den med ens konto så man kan ha samma överallt.

Permalänk
Medlem

Mitt gamla Microsoft-gamingtangentbord med bakbelysning har svensk layout, vilket bevisar att iaf vissa tillverkare bryr sig. En sak som jag tycker är mysko att detta borde vara ett tämligen lätt problem att lösa iaf med mekaniska tangentbord. Bara skicka med olika keycaps och låt användaren byta ut efter vad den föredrar. Problemet löst till en minimal extra kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Brukar inte titta på tangentbordet.

Skrivet av flukke:

Riktiga PC användare tittar inte på tangentbordet när man skriver

Skämt å sido så har väl Apple inte så många olika versioner av sina datorer att de kan göra specifika för flera små marknader.
Vissa PC tillverkare säljer nog så få av respektive modell att det skulle vara en förlustaffär att göra specifika versioner av tangentborden, men då spekulerar jag bara

För egen del tittar jag nästan mer på tangentbordet än skärmen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Muskelminnet bryr sig inte om hur symbolerna ser ut och tur är det för tangenterna är sedan länge tillbaka ANSI utan ÅÄÖ.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Laptop tillverkarna kommer på den smarta ideen att börja sälja "gör det själv"-sats ersättningsknappar för skandinavisk layout till en "clean" svensk layout.... för 1000kr nu.

Permalänk
Medlem

Har aldrig ens noterat att det är nåt som skiljer? Jag har nordisk på en dator, men svenska på de flesta. Alla knappar ser ut att sitta där de ska. Och de funkar som normalt. Ett icke-problem helt enkelt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atazhaia:

Mitt gamla Microsoft-gamingtangentbord med bakbelysning har svensk layout, vilket bevisar att iaf vissa tillverkare bryr sig. En sak som jag tycker är mysko att detta borde vara ett tämligen lätt problem att lösa iaf med mekaniska tangentbord. Bara skicka med olika keycaps och låt användaren byta ut efter vad den föredrar. Problemet löst till en minimal extra kostnad.

Har också funderat på varför man inte gör så med mekaniska tangentbord. Eller låter folk plocka ihop sin helt egna layout enklare. Tangenter med exempelvis enbart Ä och Ö trycks ju ändå för den tyska marknaden, så de finns ju redan.

Har man ett nordiskt tangentbord går det förövrigt att göra detta helsvenskt genom att plocka keycaps från ett tyskt tangentbord. Förutom § tangenten som man istället får plocka från ett schweiziskt. Problemet är bara att det blir jävligt dyrt att köpa tre laptops bara för att få helsvenskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Märkligt många som inte bryr sig i ett forum om tangentbord där det inte är ovanligt att diskutera om tangenten låter rätt när den trycks ner. Eller där man köper speciella keycaps med en väntetid på upp till ett år innan leverans bara för att få rätt färg, font eller form på hattarna, eller där man provar vilka switchar som känns/låter rätt.

Så det är klart som f-n att nordiska keycaps är en styggelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gimbal:

Märkligt många som inte bryr sig i ett forum om tangentbord där det inte är ovanligt att diskutera om tangenten låter rätt när den trycks ner. Eller där man köper speciella keycaps med en väntetid på upp till ett år innan leverans bara för att få rätt färg, font eller form på hattarna, eller där man provar vilka switchar som känns/låter rätt.

Så det är klart som f-n att nordiska keycaps är en styggelse.

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara samma personer, vissa kanske är lite mer utilitaristiskt lagda.

Kan jag skriva snabbt och obehindrat på det så är det 10/10 👍 att ha estetisk ångest över överflödiga ligaturer lämnar jag åt Macfolket, det är deras domän.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt tangentbord jag skriver på nu sedan 2014. Jag har aldrig ens tänkt på att jag har norska/danska tecken på det förrän nu. Stör jag mig på det för tillfället när jag vet om det? Nej.