Byta DNS server på Telias Wifi-router Technicolor DGA433OTS (med Cobalt (18.3.u) version) hjälp

Permalänk
Medlem

Byta DNS server på Telias Wifi-router Technicolor DGA433OTS (med Cobalt (18.3.u) version) hjälp

Hej vet inte om jag skriver i rätt forum, men som titeln lyder är jag ute efter att försöka byta DNS-server på telias Wifi-router Technicolor DGA433OTS router. De har av någon anledning plockat bort den delen i interfacet som fanns under "local network" förrut (se bild här). Jag undrar om någon vet hur man kanske kan komma förbi detta? Jag kan ju alternativt gå till varje enhet i huset och byta DNS-server på enheterna, men det känns lite väl drygt. Varför jag vill byta DNS är för att jag nyss satt upp en PI-hole server jag tänkte nyttja som adblocker.

Hälsningar,
ye546

Permalänk
Medlem

Vet inget om Telias routrar men är det något som du är tvingad att ha?

Annars hade jag nog själv bytt ut den till något som ger bättre kontroll över nätverkskonfigurationen. Om du måste ha kvar telia routern så kolla om du kan ställa den i bridge-mode eller liknande så den bara ger över din internet IP till en router som du kopplar in efter.

Byta firmware är väl annars en möjlighet, frågan är väl om det finns något som ens stöder den där modellen.

Permalänk
Medlem

Vill du ha kontroll över ditt nätverk behöver du byta ut Telias router till en egen. Antingen byta ut den helt, eller alternativt sätta den i bryggat läge som ovan tipsar om. Har stött på att samma inställning är avstängd på Comhem-routrar, antar att de vill ha bättre kontroll över sina kunder, samt kunna blockera sidor som Pirate Bay osv...

Permalänk
Medlem

Antar att jag kommer få brygga en router, eftersom det inte verkar finnas något annat alternativ. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Om du inte har IPTV så kan du byta router till nåt annat.
På min Fast Telia router kan man inte byta DNS men det går att stänga av DHCP.
Pi-Hole kan ju agera DHCP server.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Du kan kasta ut telias router även om du har IPTV.. tex. Asus routrar har inställningar för det.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Telias IPTV oftast går på VID 845 snabb inställning så kan du använda vilken router du vill som stödjer VID inställning. Slippa bryggat läge och allt annat skit med två routrar framme som drar ström