Permalänk
Medlem

RX 5700 XT, 90 grader normalt?

Hallå! Har precis köpt en dator med rx 5700 xt i den. Jag spelar mestadels warzone och mitt grafikkort går gärna upp och lägger sig på 90 grader, är det normalt eller bör jag vara orolig? Mvh Filip

Permalänk
Medlem

Om du tänker på temperaturen vid dess så kallade "hotspot" (d.v.s. mätpunkten där det kan bli som varmast) så är det normalt

Edit: syftade på junction temperature

Permalänk
Medlem

Så det gör liksom absolut inget att spela med 90 grader då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip96:

90 grader är rätt jävla varmt för ett grafikkort, det är ju inte skadligt men lär definitivt påverka prestandan. Vad är det för chassi?

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr ett chassi från hp omen 25 L har satt en toppen fläkt och en botten men verkar inte hjälpa

Permalänk
Medlem

"In a blog post Team Red released, it details that AMD Radeon RX 5700 XT graphics cards that hit 110 degrees Celsius are operating within specs and are totally fine. This is due to how these graphics cards measure temperatures. Rather than throttling at an average temperature, like most GPUs, the RX 5700 XT will only throttle when the hottest part of the GPU hits the 110 degrees Celsius thermal junction temperature.

At the end of the day, though, AMD does say these high temps are normal and are nothing to worry about. So, if you've been seeing high temperatures on your graphics card, you can rest assured that it's not about to melt in your PC case."

En annan fläkt kurva kanske är att tänka på?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cc93ka/rx_5700_xt_defau...

Vad för typ av 5700 xt är det?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - XFX RX 6800 XT Merc 319 - Kingston Fury 32GB 3600MHz CL 18 Beast - MSI MAG B550 Tomahawk - be quiet! Pure Base 500 DX - EK-AIO Elite Aurum 360 - Seasonic FOCUS GX 850W

Permalänk
Medlem

Har ett par 1200 rpm nu men har köpt nya noctua som går 2000 rpm! Sätta in 3 sånna så kommer det väl gå bra hoppas jag 👍🏻

Permalänk
Medlem

Precis som ovan skriver... Finns två temperaturer att hålla koll på på ett 5700xt (AMD kort). Junction temperature är "ok" upp till 110 enligt AMD själva.
Vanlig GPU-temp bör som vanligt inte gå över 85 °C, helst hållas under 80.

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät högt först, men kollade lite recensioner av 5700 xt kort här på SC och de korten verkar gå så varmt....

Permalänk
Hedersmedlem

90º är inget problem. Så som det fungerar nu när grafikkorten själva bestämmer hur mycket de boostar så kommer grafikkortet att lägga sig på en hastighet som är ok utifrån bland annat effekt och temperatur. Som redan sagts så säger AMD själva att 110º är ok för Tjunktion vilket jag gissar att du tittar på. Du har alltså hela 20º marginal till att det ska throttla.

Jag tror inte att andra chassifläktar kommer att göra så stor skillnad. Det man kan göra är att justera fläktkurvan på grafikkortet om det går. Det kan hända att det gör att du får lite mer prestanda om det är temperaturen som begränsar hastigheten.

Historien har vissa CPU'er och GPU'er som haft väldigt höga arbetstemperaturer. Det är bara att acceptera. Man kan inte jämföra olika GPU'er med varandra när det kommer till temperatur.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip96:

Beror på vad dessa 90 grader är, är det junction temp så är det hyfsat normalt, är det generell temp över GPU eller t.ex. VRM så är det lite väl högt.

Du kan ta reda på det genom att ladda ner HWinfo och sen kör du t.ex. Furmark för maximal värmeutveckling och ser vilka sensorer som visar vilken temp.

Vad är det för märke/modell av 5700XT du har?

Skrivet av giplet:

90º är inget problem. Så som det fungerar nu när grafikkorten själva bestämmer hur mycket de boostar så kommer grafikkortet att lägga sig på en hastighet som är ok utifrån bland annat effekt och temperatur. Som redan sagts så säger AMD själva att 110º är ok för Tjunktion vilket jag gissar att du tittar på. Du har alltså hela 20º marginal till att det ska throttla.

Jag tror inte att andra chassifläktar kommer att göra så stor skillnad. Det man kan göra är att justera fläktkurvan på grafikkortet om det går. Det kan hända att det gör att du får lite mer prestanda om det är temperaturen som begränsar hastigheten.

Historien har vissa CPU'er och GPU'er som haft väldigt höga arbetstemperaturer. Det är bara att acceptera. Man kan inte jämföra olika GPU'er med varandra när det kommer till temperatur.

Det det är bara en del av sanningen, går ens 5700XT på 90 grader så är det antagligen en dålig kylare eller ett defekt ASUS-kort ( har de ens fungerande Radeon-kort? ).

Bara för att chippet klarar av en viss temp betyder det inte att det är normal temp, något som reddit har spridit runt tyvärr.

De sämsta korten ligger på runt 70-80c vid full belastning, oftast är det minnet som lider pga dålig kylare eller dålig kontakt.

Permalänk
Medlem

Helt normalt. 90c junction är rätt bra, nådde 108-110c med mitt RX 5700 XT Gaming X från MSI och det kraschade aldrig. Den höga temperaturen visade sig bero på dålig kontakt mellan kylaren och GPU, detta från fabrik (!), det löste sig genom att jag satt dit 4 st 0,5mm brickor vid fästanordningen runt GPU (sök på "washer mod" för mer information). Passade även på att byta den rätt så uttorkade kylpastan mot Kryonaut. Slängde även på en "undervolt" (sänka spänningen) på kortet i AMDs mjukvara, 1100 mV. Nu ligger jag kring 85-92c junction med en fläktkurva som maxar vid 40% hastighet och kortet är mycket tyst under full belastning.

Med tanke på din temperatur hade jag rekommenderat att prova att sänka spänningen på kortet, antingen manuellt (läs på/kolla guide) eller med den automatiska "Auto Undervolt" i AMDs mjukvara. Den sänkte spänningen med 50 mV i mitt fall och där skalades några grader bort från maxtemperaturen.