långsam läshastighet på server

Permalänk
Medlem

långsam läshastighet på server

På stället jag jobbar har vi en server för hantering av cad-filer men har märkt av att det tar otroligt mycket längre tid att öppna filerna på servern än lokalt. När jag kör en CrystalDiskMark test på hårddisken över nätverket får jag 10 gånger högre på random 4kb köad skrivning än 4kb köad läsning. Är detta normalt? Är ju någon form av raid på servern men känns konstigt att det blir så pass dåligt, även just att den är så olika.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju kanske inte så vanligt att du får en queue depth på 32 när du bara läser in ett enskilt projekt skulle jag tro, så sannolikt är det bara skillnaden på överförinshastighet du märker av.

Sannolikt finns det skrivcache antingen i RAID-controller, RAM eller SSD på servern som cachar små skrivningar medans dito läsningar inte är cachade så de hämtas från snurrande disk.

Permalänk
Medlem

Provade på en mot en gammal HPE DL380 gen 5 med 64GB RAM, 6st 2.5" 300GB 10krpm dual port SAS-diskar (över 80000 timmars drifttid på dessa) och P400 Smart-array HW-RAID med 512 MB ramcache och där satt 3/4-del som write-cache och 1/4-del som read-cache och med BBWC - här konfigurerad som BTRFS egna mjukvaru-RAID5 (använde alltså inte P400 egna HW-RAID-funktion, men RAM-cachen för diskarna användes då syftet med build:en var att stressa BTRFS RAID-säkerhet - vilket hittills fungerat lysande i över 2 år och har hunnit med en mdadm-RAID5-haveri på en köpeburk under tiden av outgrundlig orsak, men än så länge ingen BTRFS RAID5-haveri trots 2 maskiner igång med detta sedan länge, dock P400-RAID-kortet är inte i IT-mode då det inte går med P400-kortet hur mycket man än bönar och ber...) och alltihop dras runt av en ubuntu 20.04 headless server och en samba-server på denna som mätningen skedde igenom

Det är också en router av dyngalink-kvalitet och switch för att grena ut ethernetkopplingarna i kedjan mellan server och mätdator och som mätdator provat med en ASUS 753 spellaptop, även om moderkorts Ethernet oftast inte är lika bra som de som finns i servrar och deras dedikerade nätverkskort...

har inte klippt och klistrat forumbilder men Crystaldismark gav i samma ordningsföljd som ovan

läsning
113.38 MB/s
100.61 MB/s
89.78 MB/s
19.10 MB/s

skrivning
110.24 MB/s
104.36 MB/s
99.23 MB/s
10,32 MB/s

Sista posten vid läsning och skrivning verka hänga väldigt på nätverkets fördröjningar.

Noterbart - Ubuntu med 64 GB RAM disk-cachar oerhört aggressivt och det är tveksamt hur mycket diskarnas fysiska aktivitet faktiskt återspeglar mätvärdena och det är kanske mängder RAM-minne och använda OS i servern som förklarar mycket av skillnaderna i värdena på post 2 och 3 för både läsning och skrivning mellan din och min mätning. - men vid sekventiellt läsning på snurr-diskarna så pallar det för ungefär 600 MB/s och skrivning ca 450 MB/s, då allt via mjukvaru-RAID i RAID5 som hanteras av BTRFS. Serverdatorn har ingen flash-minnes-cache eller annat och skall man ha det snabbt så verkar det vara RAM som gäller - så mycket det går och har råd med.

edit: - när jag provade att läsa och skriva 64GB block (lika stort som servern RAM-minne) så hamnade rad 3 för läsning nere på 62 MB/s vid 5 gånger och 32 MB/s vid 2 gånger medans skrivning var runt 102 MB/s i båda fallen.

Det betyder på att effekterna du ser förmodligen hänger mycket på hur mycket RAM-minne du har på servern och hur mycket av det som ockuperas av konkurrerande skriv och läsaktiviteter samtidigt.