Delay efter jag trycker på power knappen

Permalänk
Medlem

Delay efter jag trycker på power knappen

Hej!
Jag har för ca en vecka sedan byggt ihop min första gaming dator. Bygget gick bra och datorn bootade bara fint efter första försöket.
Men efter några dagar så har jag en delay på 5-10 sek när jag trycker på power on knappen. Jag har laddat ner alla drivrutiner (vad jag vet iallafall, jag är som sagt ganska färsk) och idag uppdaterade jag bios till senaste versionen nyss. Någon som haft liknande problem och kan hjälpa till?
Det ända jag minns vi missade var att ta bort plasten under ssd skydden på moderkortet men en dag eller två efteråt så plockade jag bort det och såg inga skador på varken ssd eller plasten.

Specs:
Chassi: phanteks p600s
Cpu: ryzen 5 5600x
Gpu: evga 3070 ftw ultra
Moderkort: asus rog strix x570 f-gaming
Ram: corsair vengence ddr4 3200mhz
Ssd: samsung 970evo
Cpu kylare: noctua nh-d15
Psu: corsair RM750X v2
Fläktar: 6 st corsair ll140

Permalänk
Rekordmedlem

Vad menar du med delay, måste du hålla inne startknappen i över 5 sekunder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med delay, måste du hålla inne startknappen i över 5 sekunder ?

Nä utan jag trycker på knappen som vanligt och ingenting händer på 5-10 sekunder sen så startar datorn som vanligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nizzzo:

Nä utan jag trycker på knappen som vanligt och ingenting händer på 5-10 sekunder sen så startar datorn som vanligt.

Prova koppla ut alla tillbehör och nätverket och kolla också om du verkligen startar datorn eller om du väcker den ut energisparläge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova koppla ut alla tillbehör och nätverket och kolla också om du verkligen startar datorn eller om du väcker den ut energisparläge.

Det ska jag göra. Just nu är jag bortrest tills imorgonkväll men jag uppdaterar hur det går då.
Jag har kommit på en eventuell flaskhals också efter att ha läst runt lite. Jag har en grendosa med tre uttag där jag har två dataskärmar ikopplade och i det sista uttaget har jag en till grendosa ikopplad där datorkabel och en laptopladdare sitter i. Kanske dumt att jag inte tänkte på det men kan det vara så att datorn inte får tillräckligt med ström?

Ytterligare en fråga. Finns det risk att mina datadelar tar skada av det problem jag beskrivit tror du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nizzzo:

Det ska jag göra. Just nu är jag bortrest tills imorgonkväll men jag uppdaterar hur det går då.
Jag har kommit på en eventuell flaskhals också efter att ha läst runt lite. Jag har en grendosa med tre uttag där jag har två dataskärmar ikopplade och i det sista uttaget har jag en till grendosa ikopplad där datorkabel och en laptopladdare sitter i. Kanske dumt att jag inte tänkte på det men kan det vara så att datorn inte får tillräckligt med ström?

Ytterligare en fråga. Finns det risk att mina datadelar tar skada av det problem jag beskrivit tror du?

Grendosorna ska inte vara nått problem om det är vanliga dosor och inte nån master/slave version för så kan den ta lite tid att slå igång.
Det ska inte vara nån risk att nått skadas pga grendosorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Grendosorna ska inte vara nått problem om det är vanliga dosor och inte nån master/slave version för så kan den ta lite tid att slå igång.
Det ska inte vara nån risk att nått skadas pga grendosorna.

Okej. Då behöver jag inte oroa mig över min hårdvara iallafall! Jag uppdaterar hur det gått imorgonkväll när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova koppla ut alla tillbehör och nätverket och kolla också om du verkligen startar datorn eller om du väcker den ut energisparläge.

Jag testade att koppla ur alla tillbehör som hade till datorn så att jag enbart hade strömkabeln ikopplad. Fortfarande samma problem. Jag förstår dock inte hur jag kan kolla om jag startar datorn eller väcker den ur viloläge.. jag stänger alltid av datorn i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nizzzo:

Hej!
Jag har för ca en vecka sedan byggt ihop min första gaming dator. Bygget gick bra och datorn bootade bara fint efter första försöket.
Men efter några dagar så har jag en delay på 5-10 sek när jag trycker på power on knappen. Jag har laddat ner alla drivrutiner (vad jag vet iallafall, jag är som sagt ganska färsk) och idag uppdaterade jag bios till senaste versionen nyss. Någon som haft liknande problem och kan hjälpa till?
Det ända jag minns vi missade var att ta bort plasten under ssd skydden på moderkortet men en dag eller två efteråt så plockade jag bort det och såg inga skador på varken ssd eller plasten.

Specs:
Chassi: phanteks p600s
Cpu: ryzen 5 5600x
Gpu: evga 3070 ftw ultra
Moderkort: asus rog strix x570 f-gaming
Ram: corsair vengence ddr4 3200mhz
Ssd: samsung 970evo
Cpu kylare: noctua nh-d15
Psu: corsair RM750X v2
Fläktar: 6 st corsair ll140

Hade samma problem som dig med mitt Cooler Master V1000, hade det i 6 månader innan det började krångla. Satte i mitt gamla nätagg och då försvann problemet.

Testade att byta tillbaka till V1000 och efter några veckor så kom problemet tillbaks, min delay på strömknappen verkade bara öka och öka desto längre nätagget satt inkopplat.

Slutade använda V1000 och problemet kom aldrig mer tillbaka (flera år sen det hände).

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Hade samma problem som dig med mitt Cooler Master V1000, hade det i 6 månader innan det började krångla. Satte i mitt gamla nätagg och då försvann problemet.

Testade att byta tillbaka till V1000 och efter några veckor så kom problemet tillbaks, min delay på strömknappen verkade bara öka och öka desto längre nätagget satt inkopplat.

Slutade använda V1000 och problemet kom aldrig mer tillbaka (flera år sen det hände).

Jag har misstänkt nätagget men hoppas på att det är något annat pga att jag inte har något annat nätagg att testa med. Som sagt är det splitternytt nätagg och ska vara en av dom bättre enligt recensioner så frågan är om man måste kontakta Inet där jag köpte den ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nizzzo:

Jag har misstänkt nätagget men hoppas på att det är något annat pga att jag inte har något annat nätagg att testa med. Som sagt är det splitternytt nätagg och ska vara en av dom bättre enligt recensioner så frågan är om man måste kontakta Inet där jag köpte den ifrån?

Enklaste är väl att testa ett annat nätagg, du kanske känner någon som har ett liggandes? Kan ju vara något annat fel också, men det låter väldigt likt min situation.

Mitt enda andra förslag är att dra ur strömsladden ur nätagget i 24-48h, koppla in igen och se om det för tillfället tar bort/minimerar power delayen när du startar datorn.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nizzzo:

Jag testade att koppla ur alla tillbehör som hade till datorn så att jag enbart hade strömkabeln ikopplad. Fortfarande samma problem. Jag förstår dock inte hur jag kan kolla om jag startar datorn eller väcker den ur viloläge.. jag stänger alltid av datorn i Windows.

Om du väljer stäng av i menyn på win så hamnar kanske datorn i en sorts hibernation, väljer du starta om startar den om på riktigt.
Du kan väja hur "stäng av" fungerar på menyn nedan, välj bort "Aktivera snabb start" så bör den inte använda hibernationsläge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa koppla ur strömkabeln men låt brytaren på aggregatet vara på och håll in startknappen 10-15 sekunder. Koppla in strömkabeln igen och se om den startar på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Enklaste är väl att testa ett annat nätagg, du kanske känner någon som har ett liggandes? Kan ju vara något annat fel också, men det låter väldigt likt min situation.

Mitt enda andra förslag är att dra ur strömsladden ur nätagget i 24-48h, koppla in igen och se om det för tillfället tar bort/minimerar power delayen när du startar datorn.

Jag har börjat fråga runt kompisar om dom jag kan låna deras nätagg för att testa. Förhoppningsvis får jag tag i ett 650w idag som är ca 1 år gammalt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nizzzo:

Jag har börjat fråga runt kompisar om dom jag kan låna deras nätagg för att testa. Förhoppningsvis får jag tag i ett 650w idag som är ca 1 år gammalt bara.

Varför läser du inte alla inlägg och tips du har fått, har du gjort det som har föreslagits? Vad hände då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du väljer stäng av i menyn på win så hamnar kanske datorn i en sorts hibernation, väljer du starta om startar den om på riktigt.
Du kan väja hur "stäng av" fungerar på menyn nedan, välj bort "Aktivera snabb start" så bör den inte använda hibernationsläge.
https://i.imgur.com/ksEBWw5.png

Skrivet av xSean145:

Testa koppla ur strömkabeln men låt brytaren på aggregatet vara på och håll in startknappen 10-15 sekunder. Koppla in strömkabeln igen och se om den startar på en gång.

Tyvärr ingen skillnad alls. När jag drog ut strömkabel och ''tömde den på ström'' så blev delayen till och med lite längre än vanligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en dubbelkoll eftersom ingen frågat... Vad är det som dröjer? Är det att du trycker, sen efter 10 sek börjar fläktar och ev HDD snurra (och innan dess står allt 100% stilla och är 100% ljudlöst), eller är det att skärmen kommer igång efter 10 sek?
Det senare är rätt normalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Bara en dubbelkoll eftersom ingen frågat... Vad är det som dröjer? Är det att du trycker, sen efter 10 sek börjar fläktar och ev HDD snurra (och innan dess står allt 100% stilla och är 100% ljudlöst), eller är det att skärmen kommer igång efter 10 sek?
Det senare är rätt normalt.

Det är datorn som det inte händer något med. Jag trycker på startknappen på mitt chassi och ingenting händer och datorn är helt död i ca 10 sekunder sen hoppar den igång och startar som vanligt.
Vill ni att jag spelar in en video och lägger upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nizzzo:

Det är datorn som det inte händer något med. Jag trycker på startknappen på mitt chassi och ingenting händer och datorn är helt död i ca 10 sekunder sen hoppar den igång och startar som vanligt.
Vill ni att jag spelar in en video och lägger upp?

Har du valt fast boot i bios eller har du angivit att du vill starta från DVD/CD i första hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Har du valt fast boot i bios eller har du angivit att du vill starta från DVD/CD i första hand?

Fast boot är enabled och jag har valt att datorn ska starta från min SSD där jag har operativsystemet installerat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför läser du inte alla inlägg och tips du har fått, har du gjort det som har föreslagits? Vad hände då?

Om du läser tråden så ser du att jag har läst alla tips jag fått, testat dom och återkopplat vad som har hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du väljer stäng av i menyn på win så hamnar kanske datorn i en sorts hibernation, väljer du starta om startar den om på riktigt.
Du kan väja hur "stäng av" fungerar på menyn nedan, välj bort "Aktivera snabb start" så bör den inte använda hibernationsläge.
https://i.imgur.com/ksEBWw5.png

Jag avaktiverade snabb start och valde att datorn skulle stänga av sig och inte i nått viloläge. Blev inte heller där någon skillnad.

Permalänk

Jag hade samma problem på en dator tidigare. Det var så i några år tills jag byggde ny dator. I mitt fall hände inget mer än så åtminstone utan det var lite störande bara. Förhoppningsvis är det inget allvarligt fel.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag hade samma problem på en dator tidigare. Det var så i några år tills jag byggde ny dator. I mitt fall hände inget mer än så åtminstone utan det var lite störande bara. Förhoppningsvis är det inget allvarligt fel.

Okej. Såg du videon jag la ut? Var det likadant, lika lång delay osv?

Permalänk
Medlem

Antigen nätaggregatet, moderkortet eller chassit, d.v.s. powerknappen.

Har du testat gå förbi powerknappen, d.v.s. starta med ett annat chassi, skruvmejsel eller liknande?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Skulle helt klart provat ett annat nätaggregat (kom ihåg att inte blanda nätaggens kablar bara, använd de kablar som hör till det nätagg du använder) då det förmodligen är kasst.

https://forums.tomshardware.com/threads/computer-has-a-delay-...
https://superuser.com/questions/1171810/delay-in-startup-afte...
https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/2b8r5x/long_del...
osv osv

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av nizzzo:

Okej. Såg du videon jag la ut? Var det likadant, lika lång delay osv?

Ja det ser ut att vara lika länge, men det var några år sedan jag hade den datorn.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nizzzo:

Om du läser tråden så ser du att jag har läst alla tips jag fått, testat dom och återkopplat vad som har hänt.

Jag sökte efter liknade fel på nätet och fann att det kan bero på felaktiga kondensatorer på moderkortet, tyvärr är finns det ju ingen snabb fix till detta, antingen lever du med detta eller så provar du ett annat moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Antigen nätaggregatet, moderkortet eller chassit, d.v.s. powerknappen.

Har du testat gå förbi powerknappen, d.v.s. starta med ett annat chassi, skruvmejsel eller liknande?

Jag har läst att man kan göra det men jag har inte vågat göra det än. Jag är inte den mest kunniga när det kommer till datorer så jag vill inte förstöra nått. Har du nått bra tips hur man gör?