@balensforme
Om det du inte har något personligt mot Apple skulle jag säga: sedan lansering av M1 är det med råge de bästa bärbara du hittar för programmering under 20k strecket. Även om det handlar om C#/.Net finns ju VS Code samt .Net-core till MacOS (och även Linux). MBA har en överlägsen touchpad, bättre skärm än 99 % av alla PC-laptops och i sista generationen också ett bra tangentbord då Apple tillslut insåg vilket haveri deras butterfly keyboard var.
Sedan jag börjat jobba på Windows igen (spelutveckling) har jag lite svårt att förstå varför man skulle vilja använda Visual Studio. VS Code är i min mening en bättre kod-redigerare och tar väsentligt mycket mindre resurser (viktigt på en laptop, mindre kritisk på en stationär).
Andra problemet med Visual Studio är att det inte verkar kunna hantera lite större projekt, hela miljön börjar lagga (det på min stationära 3900X) t.ex. när Intellisense jobbar (och "lagga" här är pauser på tiotals sekunder). Men det lär rimligen vara ett icke-problem för alla projekt som dyker upp under en utbildning.
Om inte VS Code fungerar är JetBrians Rider ett långt vettigare val, de har stöd för allt från C#, Java till C++. Men även här finns fördelar med VS Code, den miljön stödjer i princip varenda språk som har någon relevans idag.
Vill du pressa priset på bärbar för programmering bör du offra CPU-kraft, RAM- och diskutrymme. Högsta prio är skärm, tangentbord och touchpad.
Ser att ASUS Zephyrs är nämnd i tråden. Håller med om att det är en riktigt bra PC laptop, men trots sitt pris är det inte världens bästa skärm (för programmering vill man ha högupplöst skärm, 1920x1080 är i underkant), inte världens bästa touchpad (skulle säga att den var rätt dålig och Notebookcheck håller med i deras test) och för egen del går alla ASUS-datorer bort då de använder ANSI-layout (inte ISO-layout) även på svenska tangetbord.
Dell XPS, Lenovo X1 samt Microsoft Surface Laptop är mina tips på PC-sidan, tyvärr är ingen av dessa billiga (de är minst lika dyra som en MBA och skulle säga att alla är sämre om man leva med MacOS).
Har haft Dell Latitude som jobblaptop under väldigt många är. Dessa har direkt lysande Linux stöd (kört Ubuntu LTS på mina), riktigt bra tangentbord och OK touchpad. Skärmen lämnar en del övrigt att önska på denna serie, och de är inte heller speciellt billiga...
Testade att starta motsvarande program (och VS projektet är rätt STORT, det dubblade RAM åtgången), Visual Studio är en RAM-hog (samma projekt tar ~hälften så mycket RAM med VS Code)
Klicka för mer information
Visa mer
Har jag motsvarande igång på jobb-laptop med Ubuntu 20.04LTS är mängd använd RAM även där ~10 GB, men endast ~4 GB är allokerat av program och resten används som disk-cache.
Trodde det var iGPU som drar upp "maskinvarureserverat", men min Surface Pro kör med iGPU och har ändå <100 MB allokerat till sådant (med 3D rendering i bakgrunden).
Till TS: 8 GB är på gränsen idag, om man kör Windows, men borde fungera för vad som kan tänkas dyka upp på en utbildning. 16 GB RAM är att föredra, 8 GB är bara något att fundera på om priset riktigt ska pressas. 8 GB RAM med t.ex. Ubuntu borde fungera utmärkt och rätt säker att 8 GB räcker med M1-Mac:ar (vi har 3 st M1 Mac:ar i familjen, två har 8 GB men "safe:ade" med 16 GB på min...).