Permalänk

Laptop för programmering

Halloj!

Jag ska börja läsa programmering på komvux nu till hösten,
för att senare kunna söka högskoleutbildning och fortsätta där.

Önskar köpråd för en laptop för utveckling helt enkelt.

Kriterier är att den inte ska bli slö vid flera instanser av program öppna samtidigt,
har bara använt Visual Studio 2019 än så länge på min stationära.

Helst ska den även ha en USB-C port som stöder dockningsstation.
Har en sådan som fixar ström, nätverk, flera skärmar etc redan,
så det skulle vara jättesmidigt för användning hemma.

Skärmstorleksmässigt tror jag nog hellre att jag tar en lite större, blir snabbt less när det är svårt att se.

Windows är det enda jag är bekväm med, ogillar Mac och Linux har jag aldrig stött på tidigare.

Pris: Tja, åt det billigare hållet helst såklart, men lägger gärna lite mer om det krävs för mina krav
eller för att den helt enkelt ska hålla längre än något år!

Permalänk
Medlem

Kolla helst i butik först för att se att bildskärm är bra. Tangentbord är också något som kan variera i kvalitet kraftigt och ju mer slimmad desto sämre tangentbord.

Andra kriterier som man skall se upp med - har den inbyggt nätverksuttag eller måste man ha en separat dongel som tar upp USB-C?

Du kan sällan få för många portar på en dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera årets modell Asus zephyrus G15. Men det är 20 000kr för den lägsta modellen med rtx3060 och det kanske är för mycket?

Annars så ser okså nya Lenovo legion 5 pro helt ok ut på papper med. Men kaske okså för mycket, Och overkill för det du ska göra?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ska du börja programmera rekommenderar jag att åtminstone testa Linux. Personligen kör jag med två partitioner, där ena är Windows för spel och andra är Linux för utveckling.

Gällande rekommendation av dator så tycker jag att en 14" Thinkpad med någon Ryzen CPU från 4000-serien är att rekommendera!

Permalänk
Medlem

Dell XPS-serien är härlig imo.

Permalänk
Medlem

https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/huawei-mate...

3:2 förhållande på skärmen, vettig amd processor, tillräckligt med ram och till ett rimligt pris med tanke dagens brist på datorer.

Just 3:2 skärmen är för mig den största faktorn, mer vertikal yta är otroligt när man sitter och skriver kod.

Permalänk
Medlem

Den programmering du kommer utföra på komvuxnivå, samt åtminstone under de första åren på högskola/universitet är inte mer krävande (för datorn alltså, för studenterna kan den vara nog så krävande) än att i princip vilken någorlunda modern laptop som helst klarar det med glans.

Det du bör leta efter är alltså inte högsta möjliga prestanda, utan snarare saker som får dig att trivas med datorn, såsom skärmstorlek/upplösning, vikt, batteritid, byggkvalitet, funktioner (t.ex. pekskärm) och liknande.

Jag skulle rekommendera hyfsat hög upplösning då man ofta vill ha bra översikt över koden, så minst FHD. På en för liten skärm kan det bli obekvämt med för hög upplösning, så jag skulle föreslå 14"-15" för programmering. En extern skärm hemma på skrivbordet kan vara ett alternativ om valet faller på en dator med liten skärm.

Byggkvalitet är också något jag skulle prioritera högt...hur försiktig man än är så kommer en dator man bär med sig hela tiden att få sig en och annan törn.

Permalänk

som inlägget ovan är skärm,tangentbord och batteritid,touchpad att prioritera i detta fall. du kommer väldigt långt på det. du kommer kunna kompilera+exekvera allt som du gör under din komvux/högskoleutbilding på väldigt lite prestanda. windows/mac/linux kvittar också. jag utgår från att alla bärbara datorer har SSD idag. det är såklart att du ska ha det.

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Den programmering du kommer utföra på komvuxnivå, samt åtminstone under de första åren på högskola/universitet är inte mer krävande (för datorn alltså, för studenterna kan den vara nog så krävande) än att i princip vilken någorlunda modern laptop som helst klarar det med glans.

Det du bör leta efter är alltså inte högsta möjliga prestanda, utan snarare saker som får dig att trivas med datorn, såsom skärmstorlek/upplösning, vikt, batteritid, byggkvalitet, funktioner (t.ex. pekskärm) och liknande.

Jag skulle rekommendera hyfsat hög upplösning då man ofta vill ha bra översikt över koden, så minst FHD. På en för liten skärm kan det bli obekvämt med för hög upplösning, så jag skulle föreslå 14"-15" för programmering. En extern skärm hemma på skrivbordet kan vara ett alternativ om valet faller på en dator med liten skärm.

Byggkvalitet är också något jag skulle prioritera högt...hur försiktig man än är så kommer en dator man bär med sig hela tiden att få sig en och annan törn.

Håller inte med. Jag köpte en laptop med 8gb ram och märkte att min dator swappade hela tiden när jag kompilera applikationer vilket förkortar SSD livslängden.

Skaffa en laptop med 16:10 eller 3:2 och ha minst 16 GB ram.
Tror på mig, gör inte samma misstag som jag gjorde. Jag var tvungen att sälja min laptop eftersom minnet var löddade så jag kunde inte uppgradera

Permalänk

Jag tillhör skaran som säger vilken dator som helst. Dock så går behoven hela tiden upp. 16GB ram och 500GB ssd är egentligen kravet för vad en bra windowsdator idag bör ha. Inga konstigheter, mer än att både ram och ssd har gått upp i pris och blivit dyrare.

Nå de senaste laptopparna jag har köpt in så har jag köpt dem på rea. De rear ut maskiner rätt som det är.
T.ex denna hade jag kanske själv köpt:
https://www.webhallen.com/se/product/325484-Acer-Aspire-5-A51...
Men google, youtuba på modellen innan.

Det jag inte gillar med datorn ovanför är att jag tycker den är onödigt dyr för vad en student behöver ha.
*edit*
Angående Apple så om man läser bland en drös andra som har en sådan dator såvisst. Sitter man där själv så får man själv krångla med egna lösningar och man förlorar tid. Nu beror det också på vad för programmering man sysslar med, då vissa saker är enklare än andra att direkt jobba på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av balensforme:

Önskar köpråd för en laptop för utveckling helt enkelt.

Välj en vars tangentbord som du trivs med. Idag finns så många bärbara datorer med undermåliga tangentbord, och det är verkligen inte priset på datorn som avgör. Ett säkert alternativ är ju några av kontorsdatorerna från Dell, HP eller Lenovo. Huawei har riktigt trevliga tangentbord på de modeller som jag känt på, men jag är inte lika förtjust i deras layout, bland annat att de saknar lätt åtkomliga page up/page down invid piltangenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

Håller inte med. Jag köpte en laptop med 8gb ram och märkte att min dator swappade hela tiden när jag kompilera applikationer vilket förkortar SSD livslängden.

Skaffa en laptop med 16:10 eller 3:2 och ha minst 16 GB ram.
Tror på mig, gör inte samma misstag som jag gjorde. Jag var tvungen att sälja min laptop eftersom minnet var löddade så jag kunde inte uppgradera

På den tiden jag studerade datavetenskap så använde jag en (redan då gammal) Pentium 4 med 256MB RAM, 80GB HDD och Gentoo Linux, och det flöt på utan problem. Väldigt många av de uppgifterna vi gjorde under de första årens kurser används än idag för motsvarande kurser.

Skulle säga att det är först när man kommer till lite mer avancerade kurser som det behövs mer datorkraft. När det handlar om trådad / parallell programmering är det såklart trevligt att ha 4 st kärnor eller fler (på min tid fick vi logga in remote på skolans datorer för att köra äkta flerkärnigt). Det enda tillfället jag upplevde att min dator var lite gammal och svag var vid rendering av datorgrafik och vid riktigt avancerade matlabberäkningar...men det enda problemet var att det tog lite extra tid (i storleksordningen några minuter), så jag vidhåller bestämt att vilken modern dator som helst duger.

Sedan rekommenderar jag ju självklart inte att trådskaparen skall köpa en P4 med 256MB RAM, utan en med dagens mått mätt modern dator (den skall ju helst klara moderna uppgifter utanför skolarbetet också, såsom filmvisning, enklare bildbehandling och liknande).

Vad jag menar med att han inte behöver jaga prestanda är att en i5 (eller t.o.m. i3) kommer klara jobbet nästintill lika bra/snabbt som en i7/i9 (handlar sannolikt om som mest några enstaka sekunders skillnad vid exempelvis kompileringsjobb på den nivån), och 16GB extra RAM är kanske inte värt det om det står mellan det och en bättre skärm.

En laptop ur någon av de stora tillverkarnas (såsom HP, Dell, Lenovo) businessortiment skulle jag rekommendera. I klassen 10-15tkr bör man kunna hitta en dator av mycket bra kvalitet, med bra skärm och tangentbord, hyfsat låg vikt och bra batteritid samt klart godkänd prestanda. Letar man i en lägre prisklass skulle jag föreslå något liknande, fast begagnad istället (1-2 år gammal, inte mer).

Permalänk
Skrivet av PeCe:

På den tiden jag studerade datavetenskap så använde jag en (redan då gammal) Pentium 4 med 256MB RAM, 80GB HDD och Gentoo Linux, och det flöt på utan problem. Väldigt många av de uppgifterna vi gjorde under de första årens kurser används än idag för motsvarande kurser.

Skulle säga att det är först när man kommer till lite mer avancerade kurser som det behövs mer datorkraft. När det handlar om trådad / parallell programmering är det såklart trevligt att ha 4 st kärnor eller fler (på min tid fick vi logga in remote på skolans datorer för att köra äkta flerkärnigt). Det enda tillfället jag upplevde att min dator var lite gammal och svag var vid rendering av datorgrafik och vid riktigt avancerade matlabberäkningar...men det enda problemet var att det tog lite extra tid (i storleksordningen några minuter), så jag vidhåller bestämt att vilken modern dator som helst duger.

Sedan rekommenderar jag ju självklart inte att trådskaparen skall köpa en P4 med 256MB RAM, utan en med dagens mått mätt modern dator (den skall ju helst klara moderna uppgifter utanför skolarbetet också, såsom filmvisning, enklare bildbehandling och liknande).

Vad jag menar med att han inte behöver jaga prestanda är att en i5 (eller t.o.m. i3) kommer klara jobbet nästintill lika bra/snabbt som en i7/i9 (handlar sannolikt om som mest några enstaka sekunders skillnad vid exempelvis kompileringsjobb på den nivån), och 16GB extra RAM är kanske inte värt det om det står mellan det och en bättre skärm.

En laptop ur någon av de stora tillverkarnas (såsom HP, Dell, Lenovo) businessortiment skulle jag rekommendera. I klassen 10-15tkr bör man kunna hitta en dator av mycket bra kvalitet, med bra skärm och tangentbord, hyfsat låg vikt och bra batteritid samt klart godkänd prestanda. Letar man i en lägre prisklass skulle jag föreslå något liknande, fast begagnad istället (1-2 år gammal, inte mer).

Instämmer. Sedan är inte sambandet komplext och krävande likgiltigt.
Och detta leder till att under studierna så kanske man kan jobba med komplexa saker, men väldigt ofta är det rena skolexempel man kör. Det är då inte på något sätt krävande. När man kommer ut i arbetslivet så kan det vara raka motsatsen, det är inget komplext som man gör, men oj så bloatad det är.
Så en enkel dator dator rekommenderar jag. Det som jag tycker är tråkigt är som sagt ramminnesprisera har stigit samtidigt som windows behov har ökat. Jag själv ligger nu på 12GB ramanvändning och jag har typ inte öppet ett skit, lite chrome, outlook något program. Säkerligen är det så att programmen nyttjar ram för de kan.
Men detta leder till att utbudet av billiga datorer minskas om man själv ej uppgraderar minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det går inte att jämnföra med "din tid" med tanke innan då så används 32bit OS och dess applikationer, vilket kräver mindre ram resurser, dessutom var program på din tid mindre resurskrävande generellt.

Idag är det 64bit och windows OS kräver mer ram och du måste komma ihåg att studenten inte enbart "programmera" utan använder chrome/firefox för att researcha på hur man löser koderna. Webbläsare äter upp så mycket ram att 8 gb RAM inte är tillräckligt.
Detta har jag erfarenhet då jag började läsa c# förra årret. min ssd swappade som i helvete varje gång jag kompilera applikationer.
8gb ram windows laptop är inte tillräckligt för en programmerare som använder windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag hade bara 4 chrometabbar uppe och 1 visual studio program öppen

Jag var tvungen att sälja min laptop som sagt

Permalänk
Medlem

Köpte en g14 förra året. Bästa laptopen jag haft. Liten som en businesses laptop, kraftfull som en gaming och schysst skärm. Kodar väldigt mkt på den. Slår Macbook pros och diverse gaming laptops jag haft. Dock börjar de runt 20.000

Permalänk
Medlem
Skrivet av yunos:

https://i.imgur.com/ye01IRa.png

Du hade väldigt mycket "Maskinvarureserverat". Det hade kunnat varit något du skulle ha kontrollerat hur det kom sig.
Men nu var den väl såld, so to late.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Du hade väldigt mycket "Maskinvarureserverat". Det hade kunnat varit något du skulle ha kontrollerat hur det kom sig.

Du skrev till någon annan men tackar för tipset.

Skrivet av yunos:

Som ovanför skrev, men ändå så ligger jag på runt samma. Och det känns riktigt skit att 8GB ram börjar bli gränsen för att typ inte göra ett skit. Samtidigt har jag upplevt detsamma hänt med följande ramminnesmängder för att endast göra basic i windows: 4,8,16,32,64,128,256,512,1024,2048,4096 och nu 8168Mb ram (Win 3.1 -> Win10 H20) och varför skulle behovet stanna av att öka just nu?
Så 16GB ram + 500GB ssd är vad jag rekommenderar, fast dessa brukar vara dyra för studenter.

Om man vill vara snål köp en laptop med 8GB ram som är uppgraderingsbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

När det gäller med laptops, så kan man inte ändra hur mycket minnet bli reserverade. Det här är en bios inställning som många företag inte låter användaren få åtkomst på.

Permalänk
Datavetare

@balensforme

Om det du inte har något personligt mot Apple skulle jag säga: sedan lansering av M1 är det med råge de bästa bärbara du hittar för programmering under 20k strecket. Även om det handlar om C#/.Net finns ju VS Code samt .Net-core till MacOS (och även Linux). MBA har en överlägsen touchpad, bättre skärm än 99 % av alla PC-laptops och i sista generationen också ett bra tangentbord då Apple tillslut insåg vilket haveri deras butterfly keyboard var.

Sedan jag börjat jobba på Windows igen (spelutveckling) har jag lite svårt att förstå varför man skulle vilja använda Visual Studio. VS Code är i min mening en bättre kod-redigerare och tar väsentligt mycket mindre resurser (viktigt på en laptop, mindre kritisk på en stationär).

Andra problemet med Visual Studio är att det inte verkar kunna hantera lite större projekt, hela miljön börjar lagga (det på min stationära 3900X) t.ex. när Intellisense jobbar (och "lagga" här är pauser på tiotals sekunder). Men det lär rimligen vara ett icke-problem för alla projekt som dyker upp under en utbildning.

Om inte VS Code fungerar är JetBrians Rider ett långt vettigare val, de har stöd för allt från C#, Java till C++. Men även här finns fördelar med VS Code, den miljön stödjer i princip varenda språk som har någon relevans idag.

Vill du pressa priset på bärbar för programmering bör du offra CPU-kraft, RAM- och diskutrymme. Högsta prio är skärm, tangentbord och touchpad.

Ser att ASUS Zephyrs är nämnd i tråden. Håller med om att det är en riktigt bra PC laptop, men trots sitt pris är det inte världens bästa skärm (för programmering vill man ha högupplöst skärm, 1920x1080 är i underkant), inte världens bästa touchpad (skulle säga att den var rätt dålig och Notebookcheck håller med i deras test) och för egen del går alla ASUS-datorer bort då de använder ANSI-layout (inte ISO-layout) även på svenska tangetbord.

Dell XPS, Lenovo X1 samt Microsoft Surface Laptop är mina tips på PC-sidan, tyvärr är ingen av dessa billiga (de är minst lika dyra som en MBA och skulle säga att alla är sämre om man leva med MacOS).

Har haft Dell Latitude som jobblaptop under väldigt många är. Dessa har direkt lysande Linux stöd (kört Ubuntu LTS på mina), riktigt bra tangentbord och OK touchpad. Skärmen lämnar en del övrigt att önska på denna serie, och de är inte heller speciellt billiga...

Skrivet av yunos:

Testade att starta motsvarande program (och VS projektet är rätt STORT, det dubblade RAM åtgången), Visual Studio är en RAM-hog (samma projekt tar ~hälften så mycket RAM med VS Code)

Klicka för mer information
Visa mer

Har jag motsvarande igång på jobb-laptop med Ubuntu 20.04LTS är mängd använd RAM även där ~10 GB, men endast ~4 GB är allokerat av program och resten används som disk-cache.

Visual Studio med spelprojekt öppet

Här är även Unreal Engine Editor igång

På min Surface tog ungefär samma mindre RAM...

Trodde det var iGPU som drar upp "maskinvarureserverat", men min Surface Pro kör med iGPU och har ändå <100 MB allokerat till sådant (med 3D rendering i bakgrunden).

Till TS: 8 GB är på gränsen idag, om man kör Windows, men borde fungera för vad som kan tänkas dyka upp på en utbildning. 16 GB RAM är att föredra, 8 GB är bara något att fundera på om priset riktigt ska pressas. 8 GB RAM med t.ex. Ubuntu borde fungera utmärkt och rätt säker att 8 GB räcker med M1-Mac:ar (vi har 3 st M1 Mac:ar i familjen, två har 8 GB men "safe:ade" med 16 GB på min...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Sedan jag börjat jobba på Windows igen (spelutveckling) har jag lite svårt att förstå varför man skulle vilja använda Visual Studio. VS Code är i min mening en bättre kod-redigerare och tar väsentligt mycket mindre resurser (viktigt på en laptop, mindre kritisk på en stationär)

Kör med samma mjukvara som de andra i utbildningen är mitt råd.
Det andra leder till problem, men är man duktig så kan man hantera problemen..

Angående Apple så har de en 13", inget fel med den. Ska man ha en 15'6" så rekommenderar jag nästan alla avvakta till Arm-versionen.

Det borde ingå versionshantering i alla utbildningar idag och jag själv tycker detta hanteras annorlunda i Visual studio och code till den grad att det är lite omständligt att växla. Men jag gissar att det inte ingår så mycket versionshantering i utbildningen.

Permalänk

Köp en Macbook Air M1 så är du good to go.

Permalänk
Skrivet av NathanSwiift:

Köp en Macbook Air M1 så är du good to go.

Jag tror den är populär på utbildningar. Frågan är om man inte skulle besöka skolan innan och se vad årskursen innan använder? Kommer man inte i klassen nästan alla kör MacBook så blir man utanför med pc när man inte kan köra samma applikationer. Men raka motsatsen, så om man köper 16GB versionen av macbooken så kan man köra windows virtuellt om man skulle vilja, det går säker också på 8GB versionen men i tråden pratar vi om att windows suger så mycket ram så 8GB är program nativ.

Både i arbetslivet och i skolan har jag sedan varit med om att kund och läraren kräver att arbetet ska utföra så att det enkelt går att öppna i version X av program Y. Och jag tror att de flesta ska försöka satsa på utbildningarna att försöka köra samma program oavsett vad de nu är för några.

Permalänk
Medlem

En Lenovo ThinkPad ur T-serien som du petar i 16 GB extra RAM i för att få totalt 32 GB. Skönt tangentbord, gjord för att arbeta på och så dålig grafikkrets att du inte ens kan bli distraherad om du så vill

Sitter själv på en billigare sort, L490, och förutom att den verkar vara ett måndagsex är den underbar att jobba på, laddning via powerbank är helt obeskrivligt bra; jag har 4 hela laddningar fördelat på 2 powerbanks i datorväskan och för textredigering kan du lätt använda maskinen i 4-6 timmar från fullt till tomt batteri.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

En andrahandslaptop för 3-4k kommer duga gott och väl för att programmera med, du behöver absolut ingen Macbook Air M1 för 12k eller mer. 16GB ram och en SSD är nog det viktigaste för att det ska flyta på bra.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

@balensforme

Om det du inte har något personligt mot Apple skulle jag säga: sedan lansering av M1 är det med råge de bästa bärbara du hittar för programmering under 20k strecket. Även om det handlar om C#/.Net finns ju VS Code samt .Net-core till MacOS (och även Linux). MBA har en överlägsen touchpad, bättre skärm än 99 % av alla PC-laptops och i sista generationen också ett bra tangentbord då Apple tillslut insåg vilket haveri deras butterfly keyboard var.

Sedan jag börjat jobba på Windows igen (spelutveckling) har jag lite svårt att förstå varför man skulle vilja använda Visual Studio. VS Code är i min mening en bättre kod-redigerare och tar väsentligt mycket mindre resurser (viktigt på en laptop, mindre kritisk på en stationär).

Andra problemet med Visual Studio är att det inte verkar kunna hantera lite större projekt, hela miljön börjar lagga (det på min stationära 3900X) t.ex. när Intellisense jobbar (och "lagga" här är pauser på tiotals sekunder). Men det lär rimligen vara ett icke-problem för alla projekt som dyker upp under en utbildning.

Om inte VS Code fungerar är JetBrians Rider ett långt vettigare val, de har stöd för allt från C#, Java till C++. Men även här finns fördelar med VS Code, den miljön stödjer i princip varenda språk som har någon relevans idag.

Vill du pressa priset på bärbar för programmering bör du offra CPU-kraft, RAM- och diskutrymme. Högsta prio är skärm, tangentbord och touchpad.

Ser att ASUS Zephyrs är nämnd i tråden. Håller med om att det är en riktigt bra PC laptop, men trots sitt pris är det inte världens bästa skärm (för programmering vill man ha högupplöst skärm, 1920x1080 är i underkant), inte världens bästa touchpad (skulle säga att den var rätt dålig och Notebookcheck håller med i deras test) och för egen del går alla ASUS-datorer bort då de använder ANSI-layout (inte ISO-layout) även på svenska tangetbord.

Dell XPS, Lenovo X1 samt Microsoft Surface Laptop är mina tips på PC-sidan, tyvärr är ingen av dessa billiga (de är minst lika dyra som en MBA och skulle säga att alla är sämre om man leva med MacOS).

Har haft Dell Latitude som jobblaptop under väldigt många är. Dessa har direkt lysande Linux stöd (kört Ubuntu LTS på mina), riktigt bra tangentbord och OK touchpad. Skärmen lämnar en del övrigt att önska på denna serie, och de är inte heller speciellt billiga...

Testade att starta motsvarande program (och VS projektet är rätt STORT, det dubblade RAM åtgången), Visual Studio är en RAM-hog (samma projekt tar ~hälften så mycket RAM med VS Code)

Klicka för mer information
Visa mer

Har jag motsvarande igång på jobb-laptop med Ubuntu 20.04LTS är mängd använd RAM även där ~10 GB, men endast ~4 GB är allokerat av program och resten används som disk-cache.

Visual Studio med spelprojekt öppet
https://i.imgur.com/uSCgUg4.png

Här är även Unreal Engine Editor igång
https://i.imgur.com/8DWpDYU.png

På min Surface tog ungefär samma mindre RAM...

Trodde det var iGPU som drar upp "maskinvarureserverat", men min Surface Pro kör med iGPU och har ändå <100 MB allokerat till sådant (med 3D rendering i bakgrunden).

Till TS: 8 GB är på gränsen idag, om man kör Windows, men borde fungera för vad som kan tänkas dyka upp på en utbildning. 16 GB RAM är att föredra, 8 GB är bara något att fundera på om priset riktigt ska pressas. 8 GB RAM med t.ex. Ubuntu borde fungera utmärkt och rätt säker att 8 GB räcker med M1-Mac:ar (vi har 3 st M1 Mac:ar i familjen, två har 8 GB men "safe:ade" med 16 GB på min...).

Hej! Härliga svar, och ser att du verkar kunnig inom området! Fin läsning och mycket bra svar, jag lånar och bumpar tråden lite.
Ska utbilda mig i höst till .NET utvecklare och är extremt sugen att köpa en macbook M1 pro med den kvalitèn datorn har.
Går det att ta sig förbi en .NET utbildning med C# utan att göra allt för mycket komplikationer kontra en windows dator? Setat på PC hela mitt liv och spelat, haft en macbook för några år sedan, men ingen klår den kvalitèn på skärm osv än vad tex M1 gör. Jag betalar hellre runt 30k för en macbook och jag vet exakt vad jag får.

Har du kunskapen inom detta?

Mvh /

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Datavetare
Skrivet av emlmartensson:

Hej! Härliga svar, och ser att du verkar kunnig inom området! Fin läsning och mycket bra svar, jag lånar och bumpar tråden lite.
Ska utbilda mig i höst till .NET utvecklare och är extremt sugen att köpa en macbook M1 pro med den kvalitèn datorn har.
Går det att ta sig förbi en .NET utbildning med C# utan att göra allt för mycket komplikationer kontra en windows dator? Setat på PC hela mitt liv och spelat, haft en macbook för några år sedan, men ingen klår den kvalitèn på skärm osv än vad tex M1 gör. Jag betalar hellre runt 30k för en macbook och jag vet exakt vad jag får.

Har du kunskapen inom detta?

Mvh /

Har ingen kunskap om utbildningen, är det .NET Core (eller .NET 5/6 vilket är första versionerna sedan .NET Core blev "standardversionen")? Om så är fallet fungerar det rimligen bra med Windows, MacOS och till och med Linux.

Vad kan säga relaterat till .NET och MacOS/M1 är att "riktiga" Visual Studio finns på MacOS, sedan i våras finns det även som ARM64 version. Det är inget krav om man ska köra .NET Core, egentligen vilken editor som helst fungerar då.

Men finns saker som i praktiken kräver "riktiga" Visual Studio, ett sådan exempel är spelutveckling med Unity. Där fanns aldrig något officiellt stöd för VS Code och det stöd som ändå fanns var inte lika bra som för Visual Studio (och numera är VS Code stödet "unsupported"). Sådana fall fungerar fortfarande att köra på MacOS (men man tappar tyvärr Linux stödet).

Om du väljer MacOS på MacOS är det viktigt att välja M1 versionen (ARM64 versionen) av Visual Studio. Även om x86_64 versionen fungerar via Rosetta 2 och själva editor-delen fungerar helt OK under Rosetta 2 är det skitsegt att kompilera via Rosetta 2. Med M1 versionen får man förväntad prestanda, d.v.s. snabbare än i princip alla andra bärbara (vilket för det man gör på en utbildning är overklll, men ändå trevligt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Har ingen kunskap om utbildningen, är det .NET Core (eller .NET 5/6 vilket är första versionerna sedan .NET Core blev "standardversionen")? Om så är fallet fungerar det rimligen bra med Windows, MacOS och till och med Linux.

Vad kan säga relaterat till .NET och MacOS/M1 är att "riktiga" Visual Studio finns på MacOS, sedan i våras finns det även som ARM64 version. Det är inget krav om man ska köra .NET Core, egentligen vilken editor som helst fungerar då.

Men finns saker som i praktiken kräver "riktiga" Visual Studio, ett sådan exempel är spelutveckling med Unity. Där fanns aldrig något officiellt stöd för VS Code och det stöd som ändå fanns var inte lika bra som för Visual Studio (och numera är VS Code stödet "unsupported"). Sådana fall fungerar fortfarande att köra på MacOS (men man tappar tyvärr Linux stödet).

Om du väljer MacOS på MacOS är det viktigt att välja M1 versionen (ARM64 versionen) av Visual Studio. Även om x86_64 versionen fungerar via Rosetta 2 och själva editor-delen fungerar helt OK under Rosetta 2 är det skitsegt att kompilera via Rosetta 2. Med M1 versionen får man förväntad prestanda, d.v.s. snabbare än i princip alla andra bärbara (vilket för det man gör på en utbildning är overklll, men ändå trevligt).

Hej och tacksam för svar! Har skickat ett PM till dig.
Men som sagt, jag gillar kvalitè och framförallt prestandan i macbook M1 Pro versionen, och hittar inte en windows laptop som känns genuint som är snarlik med macbook m1 pron, batteritid och framförallt skärmen som högst troligen enligt många är en fröjd att programmera/koda med.

Vet inte om jag skrev det ovan i tidigare inlägg, men frågat lärarna på högskolan och dom säger även att det skall gå att klara utbildningen med en mac såsom windows OS, men jag är inte helt 100 på det i.om. många svar man får från diverse forum.

Om inte så är fallet att mac OS fungerar, har tittat på asus vivobook, XPS 13,15, just skärmen med hög upplösning (OLED) och så rimligt batterinivå som möjligt.

Visa signatur

// Mvh

Permalänk
Skrivet av emlmartensson:

Hej och tacksam för svar! Har skickat ett PM till dig.
Men som sagt, jag gillar kvalitè och framförallt prestandan i macbook M1 Pro versionen, och hittar inte en windows laptop som känns genuint som är snarlik med macbook m1 pron, batteritid och framförallt skärmen som högst troligen enligt många är en fröjd att programmera/koda med.

Vet inte om jag skrev det ovan i tidigare inlägg, men frågat lärarna på högskolan och dom säger även att det skall gå att klara utbildningen med en mac såsom windows OS, men jag är inte helt 100 på det i.om. många svar man får från diverse forum.

Om inte så är fallet att mac OS fungerar, har tittat på asus vivobook, XPS 13,15, just skärmen med hög upplösning (OLED) och så rimligt batterinivå som möjligt.

Oroa dig inte, du kommer kunna genomföra det med din macbook!

// Nån med några år på nacken nu