Tyska Amazon-anställda går ut i strejk

Permalänk
Melding Plague

Tyska Amazon-anställda går ut i strejk

Amazon gör sig en hacka under pandemin. Det säger fackförbundet Verdi, som kräver ökade löner och bättre arbetsvillkor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stå på er, kära knegare!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Man får ej diskutera politik. Men det är ett stort problem att visa jättar tar över marknaden och kör över små. Väljer dessa jättar även dra ner på personalkostnader genom att behandla dem dåligt, så konkurrerar de ut de mindre som har schysta arbetsvillkor.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!
Det tar emot lite att beställa från Amazon. Jag undviker oftast och letar andra ställen.
Men senast två kattspadar och ett GPU stöd som jag inte hittade någon annan stans.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Representanten Orhan Akman från Verdi anser att "Amazon gör sig en hacka under pandemin" och att bara det är en anledning i sig att säkerställa rättvis lön åt de anställda.

Det spelar väl ingen roll vad Amazon tjänar? De borde istället jämföra med andra arbetsgivare med motsvarande tjänster. Och sätter inte kollektivavtalet minimilönen?

Men för all del, jag är helt för strejk. Men problemet är väl att ju mer de gör detta desto fler kommer de att byta ut mot robotar.

Permalänk

Praktexempel till varför facken fortfarande behövs även om många tycker att dom aldrig får ut något av det förutom en avgift. Enskilda medarbetare eller politiker har väldigt liten möjlighet att påverka, utan det behövs starka fackliga organisationer för att tampas med stora starka företag. Nu pratar jag ej om stora dyra luftslott med knähundar som många arbetstagarorganisationer har blivit i det moderna samhället.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Bilden jag får i huvudet är hur Oompa-Lompierna reser sig i protest mot Willy Wonka...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Hoppas att det gör någon skillnad för dem och att jag får mina paket snart... beställde igår..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Representanten Orhan Akman från Verdi anser att "Amazon gör sig en hacka under pandemin" och att bara det är en anledning i sig att säkerställa rättvis lön åt de anställda.

Det spelar väl ingen roll vad Amazon tjänar? De borde istället jämföra med andra arbetsgivare med motsvarande tjänster. Och sätter inte kollektivavtalet minimilönen?

Men för all del, jag är helt för strejk. Men problemet är väl att ju mer de gör detta desto fler kommer de att byta ut mot robotar.

Varuplockslager är inte gjorda för människor. Helvetet med ergonomin. Det finns andra arbetsuppgifter om det görs om till ett robotlager, förmodligen minskar personalstyrkan också. Byt ut skiten mot robotar. Jobben ska inte slita ut personalen, hoppas detta smittar av sig till hela Amazon.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Miniklumpen:

Praktexempel till varför facken fortfarande behövs även om många tycker att dom aldrig får ut något av det förutom en avgift. Enskilda medarbetare eller politiker har väldigt liten möjlighet att påverka, utan det behövs starka fackliga organisationer för att tampas med stora starka företag. Nu pratar jag ej om stora dyra luftslott med knähundar som många arbetstagarorganisationer har blivit i det moderna samhället.

Fast om de har legat i konflikt sedan 2013 och om det är som Amazon säger, att 90% av personalen jobbat som vanligt under strejkerna, så är det väl frågan om medlemmarna faktiskt får ut så jäkla mycket och det inte lutar mer åt hållet att betala avgift som du nämner.
Att utlysa en kort strejk ibland känns mest som ett sätt att visa att de minsann gör något men det måste väl vara resultatet som är viktigast, särskilt över en så lång tidsperiod.

Håller givetvis tummarna för att de får vad de önskat om kravet är befogat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Skräll att Amazon skulle bli anklagade för låga löner, osv.

(Relaterat south park klipp)
https://www.youtube.com/watch?v=bBYHndbr1g8&ab_channel=GeorgH...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Är väl inget nytt direkt, och har aldrig verkar ha någon effekt mot Amazon.
De hittar alltid nytt folk osv.

Amazon i USA har väl varit på tapeten i hur många år som helst med anställda osv.

Det är väl som BEST i Sverige, har det ens hänt något med deras sjuka arbetsvillkor? Eller typ de flesta transportföretag idag där villkoren är sjuka.

Vårdanställda har har problem i alla år med extremt dåliga arbetsvillkor osv, och även om de fått igenom lite så är det minimal förändring till det bättre.
Likaså med polisyrket etc.
Hell, det finns läkare som utför livsviktiga åtgärder som går på uppåttjack för de ska klara av de sjuka arbetstiderna osv. Betydligt mer oroande.

Sen att företag tjänar massa pengar under pandemin i sig spelar ju noll roll för något. Typ de flesta e-handels företagen har gått med stora vinster sen pandemin började.
Sure man kan ge goodwill löneökning till sina anställda, men imo har det absolut inte med saken att göra.

Arbetsvillkoren absolut, men att alla anställda ska ha mer lön för ett företag tjänar mer pengar känns rätt udda. Då hade många anställda på e-handels bolag i världen fått en rejäl löneökning, och så ser verkligheten inte ut iaf. Så här är knappast Amazon ett undantag.

Verkar som många inte förstår hur verkligheten ser ut på väldigt många arbetsplatser i Sverige idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Varuplockslager är inte gjorda för människor. Helvetet med ergonomin. Det finns andra arbetsuppgifter om det görs om till ett robotlager, förmodligen minskar personalstyrkan också. Byt ut skiten mot robotar. Jobben ska inte slita ut personalen, hoppas detta smittar av sig till hela Amazon.

Att vissa jobb borde bli automatiserade kan vi nog alla skriva under. Däremot kommer inte nya jobb skapas i samma hastighet i framtiden. Jag kan inte hitta inspelningen nu, men för 2-3 år sedan var det en pod på p1 där forskare räknat ut att vid 2050-2060 så kan vi komma i ett prekärt läge då vi helt enkelt inte behöver mer än 50% av tjänsterna i dagens sverige om utvecklingen fortsätter i samma anda. Givetvis är det svårt att sia så långt in i framtiden och vem vet vilka nya jobb som kan ploppa upp som kräver massvis med arbetskraft och kanske sätter denna forskningen till historien, men tänk om de har rätt. Vad göra då? Antingen låta hälften av folket jobba å resten gå arbetslösa, eller gå ner på 50% arbetstid? Och ifall gå ner på 50%, hur blir det då med pensionen?

Jag vet att vi är långt utanför topic nu men det är en väldigt intressant funderare.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Fast om de har legat i konflikt sedan 2013 och om det är som Amazon säger, att 90% av personalen jobbat som vanligt under strejkerna, så är det väl frågan om medlemmarna faktiskt får ut så jäkla mycket och det inte lutar mer åt hållet att betala avgift som du nämner.
Att utlysa en kort strejk ibland känns mest som ett sätt att visa att de minsann gör något men det måste väl vara resultatet som är viktigast, särskilt över en så lång tidsperiod.

Håller givetvis tummarna för att de får vad de önskat om kravet är befogat.

Jag skulle inte vara förvånad om väldigt få är anslutna till facket om 90 procent arbetar som vanligt. Tyvärr tappar arbetstagarorganisationerna allt inflytande om anslutningsgraden är låg eftersom företaget kan säga att majoriteten är nöjda och strejkar ej.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på en mer oskyldig tid, innan jag förstod vad marknadsliberalism var för något

https://www.youtube.com/watch?v=jLJOJmBMdR4&list=PL02C144DFDC...

Med det sagt så undviker jag Amazon. Dels, som man ser, så verkar det inte som ett väldigt roligt bolag överlag och hemsidan är oroligast av alla sidor utöver det. Lagt en beställning där, verktyg som inte annars fanns i Sverige utan fick importeras, 1/2 verktyg levererades, ett kom aldrig fram. Jag fick tillbaks pengarna automatiskt, så inga problem så, men ingen vidare kundupplevelse heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Praktexempel till varför facken fortfarande behövs även om många tycker att dom aldrig får ut något av det förutom en avgift. Enskilda medarbetare eller politiker har väldigt liten möjlighet att påverka, utan det behövs starka fackliga organisationer för att tampas med stora starka företag. Nu pratar jag ej om stora dyra luftslott med knähundar som många arbetstagarorganisationer har blivit i det moderna samhället.

Ett av problemen med "får inget av dem" är att företagen aldrig annonserar att facken har gjort något.
Har jobbat inom facket i ett visst stort varuhus nära mig där vi fått kämpa oerhört länge för att få ut något medans företagsledarna kämpat imot. När det väl gått igenom så går företagen ut med att det är dem som "med sin goda vilja" "belönar" arbetarna utan någon inblanding av facket.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mycket bra!
Det tar emot lite att beställa från Amazon. Jag undviker oftast och letar andra ställen.
Men senast två kattspadar och ett GPU stöd som jag inte hittade någon annan stans.

Dåliga arbetsvillkor är nog vanligare i Sverige än man tror. Titta bara på Apotea, där personalen låstes in och tvingades arbeta övertid i några timmar. Eller H&M som anklagas för att ha en sektliknande kultur. Eller Best, där chaufförerna pressas hårt, där de bland annat tvingas bryta mot lagen för att själv inte åka på en dänga. Det är bra att sånt här kommer fram, och att de anställda vågar sätta ner foten. Men att tro att Amazon är de enda som pissar på sina anställda är väldigt naivt. Sverige präglas av usla arbetsvillkor, och de anställda tiger oftast av rädsla att förlora jobbet. Att facket eller DO ska rädda dig är inte lika säkert idag som för 20 år sedan. Idag går ju inte ens offentligt anställda säker när de uppmärksammar brister i en offentlig sektor, trots att de har lagligt skydd.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Att vissa jobb borde bli automatiserade kan vi nog alla skriva under. Däremot kommer inte nya jobb skapas i samma hastighet i framtiden. Jag kan inte hitta inspelningen nu, men för 2-3 år sedan var det en pod på p1 där forskare räknat ut att vid 2050-2060 så kan vi komma i ett prekärt läge då vi helt enkelt inte behöver mer än 50% av tjänsterna i dagens sverige om utvecklingen fortsätter i samma anda. Givetvis är det svårt att sia så långt in i framtiden och vem vet vilka nya jobb som kan ploppa upp som kräver massvis med arbetskraft och kanske sätter denna forskningen till historien, men tänk om de har rätt. Vad göra då? Antingen låta hälften av folket jobba å resten gå arbetslösa, eller gå ner på 50% arbetstid? Och ifall gå ner på 50%, hur blir det då med pensionen?

Jag vet att vi är långt utanför topic nu men det är en väldigt intressant funderare.

Men samtidigt gäller detta all teknisk utveckling liksom. Vad hände med isleverantörerna när kylskåpen kom liksom? Eller alla anställda i jordbruket när mjölkningsmaskinerna och traktorerna blev standard? Jobb försvinner hela tiden till automatisering eller effektivisering och ändå är arbetslösheten hyfsat konstant över tid. Inget talar för att det inte kommer att bli samma sak nu. Sen kan det förstås bli lite jobbigt för de som bara har jobbat på lager i en övergångsperiod, men samtidigt är automatisering fortfarande för dyrt för mindre operationer så det är inte så att jobben kommer att försvinna över en natt eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Och sätter inte kollektivavtalet minimilönen?

Det finns väl ett skäl till att det mesta amazon säljer i sverige kommer från tyskland,
men oavsett så brukar de ha rätt få anställda och mest timvikarier via underföretag för att slippa
- de har just nu en stämning mot sig i USA om att anställda inte fick lunchpauser eller gå på toa...

Under tiden kan ni få höra amazons syn på saken:

Permalänk
Avstängd

På tal om dåliga arbetsvillkor så fick jag äran att prata med en person som arbetar högt upp inom en kurir som är direkt konkurrerande med Budbee. Personen berättade att Budbee-chaufförer tjänar runt 100 kr/timme före skatt och får böta (dras från lön) om de inte hinner med paket i tid och så vidare.

Sedan finns det vissa yrken vars arbetsvillkor jag har 0 empati för - jag tittar på Dig "telefonförsäljare med automatisk uppringning". Valde du att arbeta för djävulen så valde du det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Selo:

Ett av problemen med "får inget av dem" är att företagen aldrig annonserar att facken har gjort något.
Har jobbat inom facket i ett visst stort varuhus nära mig där vi fått kämpa oerhört länge för att få ut något medans företagsledarna kämpat imot. När det väl gått igenom så går företagen ut med att det är dem som "med sin goda vilja" "belönar" arbetarna utan någon inblanding av facket.

Varför går man inte ut som fackförening då och säger "Vi har genom våra förhandlingar lyckats ändra X till Y."?
I min bransch upplever jag nästan det motsatta, att föreningarna inte har problem att ta cred även för saker som inte direkt legat i deras makt. T.ex. villkor/ersättningar under corona-relaterade korttidspermitteringar här senast.

(Nu har vi dock mer än en handfull fackföreningar endast för en personalkategori jag jobbar med och har själv arbetat "under" två andra, min normala arbetsplats väldigt nära min nuvarande fackliga representant, så jag kanske har lite annan erfarenhet av fackföreningar är gemene man.)

Förmodligen inte så svårt att lista ut vad jag jobbar med men doxade lite väl mycket kanske. :P
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det finns väl ett skäl till att det mesta amazon säljer i sverige kommer från tyskland,
men oavsett så brukar de ha rätt få anställda och mest timvikarier via underföretag för att slippa
- de har just nu en stämning mot sig i USA om att anställda inte fick lunchpauser eller gå på toa...

Fast folk bryr sig ju inte? Det är lätt att skriva något på sin telefon på sin toapaus (som man får ta ) om att det är för dåliga villkor och sedan går folk ändå och handlar av amazon.
Folk är generellt sett hycklare och keyboard-warriors så att folk blir upprörda på nätet betyder i princip ingenting för företagen - så länge de är billigast så får de sälja.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Att vissa jobb borde bli automatiserade kan vi nog alla skriva under. Däremot kommer inte nya jobb skapas i samma hastighet i framtiden. Jag kan inte hitta inspelningen nu, men för 2-3 år sedan var det en pod på p1 där forskare räknat ut att vid 2050-2060 så kan vi komma i ett prekärt läge då vi helt enkelt inte behöver mer än 50% av tjänsterna i dagens sverige om utvecklingen fortsätter i samma anda. Givetvis är det svårt att sia så långt in i framtiden och vem vet vilka nya jobb som kan ploppa upp som kräver massvis med arbetskraft och kanske sätter denna forskningen till historien, men tänk om de har rätt. Vad göra då? Antingen låta hälften av folket jobba å resten gå arbetslösa, eller gå ner på 50% arbetstid? Och ifall gå ner på 50%, hur blir det då med pensionen?

Jag vet att vi är långt utanför topic nu men det är en väldigt intressant funderare.

Det är därför man har börjat diskutera medborgarlön och minskad arbetstid mer och mer numera. Över hela jorden faktiskt. Själv har jag inget emot att en del (kanske alla) jobb automatiseras. Men då måste man ju också se till att införa en medborgarlön som antagligen kan finansieras med skatter på robotar, AI osv. Och lägre arbetstid förstås. Den lägre lönen och pensionen kan säkert fyllas ut med hjälp av medborgarlönen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Utan anställda stannar verksamheten så det är helt rätt are kräva ordentligt med lön, vettiga arbetstider och bra förmåner. Amazon ska inte slippa undan. Slaveriets tid är förbi och arbetsgivare inklusive Amazon måste fatta det!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är vidrigt när ett amerikanskt företag kommer till Europa med sina arbetsvillkor. Stå på er!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mycket bra. Utan anställda stannar verksamheten så det är helt rätt are kräva ordentligt med lön, vettiga arbetstider och bra förmåner. Amazon ska inte slippa undan. Slaveriets tid är förbi och arbetsgivare inklusive Amazon måste fatta det!

Svårt för en kontinent som byggdes upp av slavar att vilja tacka nej till mer eller mindre gratis arbetskraft.

Jag skrattar alltid när jag hör att USA har "bannlyst slaveri" och sedan bara blickar över deras största företag med deras så kallade "löner".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dåliga arbetsvillkor är nog vanligare i Sverige än man tror. Titta bara på Apotea, där personalen låstes in och tvingades arbeta övertid i några timmar. Eller H&M som anklagas för att ha en sektliknande kultur. Eller Best, där chaufförerna pressas hårt, där de bland annat tvingas bryta mot lagen för att själv inte åka på en dänga. Det är bra att sånt här kommer fram, och att de anställda vågar sätta ner foten. Men att tro att Amazon är de enda som pissar på sina anställda är väldigt naivt. Sverige präglas av usla arbetsvillkor, och de anställda tiger oftast av rädsla att förlora jobbet. Att facket eller DO ska rädda dig är inte lika säkert idag som för 20 år sedan. Idag går ju inte ens offentligt anställda säker när de uppmärksammar brister i en offentlig sektor, trots att de har lagligt skydd.

Självklart vet jag att detta gäller fler företag. Jag har full koll på det företag du nämner. Men mitt inlägg precis som artikeln handlade om Amazon

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Musikälskare

Väldigt bra men betvivlar på att det kommer att hända något, det går alltid att byta ut folk som är desperata efter jobb och det utnyttjar man till fullo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Det är därför man har börjat diskutera medborgarlön och minskad arbetstid mer och mer numera. Över hela jorden faktiskt. Själv har jag inget emot att en del (kanske alla) jobb automatiseras. Men då måste man ju också se till att införa en medborgarlön som antagligen kan finansieras med skatter på robotar, AI osv. Och lägre arbetstid förstås. Den lägre lönen och pensionen kan säkert fyllas ut med hjälp av medborgarlönen.

Gamla jobb försvinner nya uppkommer så har det alltid skett och det har fungerat.
Det som är tråkigt nu är att det är en ny grupp som drabbas som tidigare har haft det bra.
Social kompetens blir viktigare, förr så om man var duktig och ville arbeta så kunde man ha ett väldigt bra arbetsliv utan att prata med en enda människa.

Hur man ska ändra vårt samhälle för förändringarna är en bra fråga men det blir en politisk fråga. Självkörande fordon när de fungerar bra kommer ta många jobb. Och även om nya jobb kommer så är det inte alla lastbilschaufförer som precis kan jobba som influenser, bloggare, utvecklare eller liknande även om detta arbetsbehov ökas.

Det jag ser ironisk med detta är att många som i framtiden passar för rätt jobb, kanske för 50 år sedan hade varit personer som hade haft det svårt på arbetsmarknaden. Då de mer var " personer som bara sitter på en stol och tjötar och inte gör något fysisk". *ironi*
Poängen är dock att "folkgrupper" som bruka ha haft det lätt kan få det svårt.

*edit*
Jag är utvecklare och bonde. Den utvecklaren jag ringer för hjälp när det gäller ett stort datateknisk problem, är inte precis samma person som jag skulle ringa om en tjur på 700kg hade kommit loss och jag skulle fånga in den.
Olika personer är som sagt bra på olika saker och vi pratar om att hela deras kroppar har olika förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Utifrån min erfarenhet när det kommer till lager så är 95% av uppgifterna enkla och upprepande. Det krävs på sin höjd en arbetsdag för att lära upp en ny person att utföra samma jobb.

Jag tror inte Amazon bryr sig. Sätt kostnaden mot att lära upp nya vs 4.5% ökning för samtliga anställda. Ekvationen är väldigt enkel. Amazon kommer aldrig gå med på det. Utöver det finns en stor andel arbetslösa som gärna tar deras plats.

Det enda motgiftet är att skaffa sig en kompetens på arbetsmarknaden så man inte kan bollas runt med hur som helst.