Spelserver genom Windows VM på NAS

Permalänk
Geeks Gaming

Spelserver genom Windows VM på NAS

Halloj. Vet ej om detta riktigt är en fråga för servrar eller nätverk.
Har nyligen byggt mig själv en NAS med lite saker jag hade efter uppgraderat min dator.
Installerat TrueNas Core. Tanken va mest att köra Plex och extra backup. Vilket jag har fått att funka fin fint.

Men så blev jag sugen på att testa köra lite VM's på den också. Och i sig har det inte varit några större problem. Har kunnat installera en windows server. Fått den till att köra RDP. Kommer åt nätet.
Tänkte köra mindre spelservrar på den för mig och nära vänskap. Problemet jag infinner är att den enbart syns lokalt. Och det är precis som den inte får någon ip utåt. Har öppnat portar men går ej att pinga dom.

Är det någon Windows brandvägg jag missat ställa in?
Eller kan DHCP som gör att det strular?

Har även försökt öppna portar i routern men får upp UPnP redan har dom öppna. Men hittar inte att just dom portarna är öppna även om jag stänger av UPnP så får jag att dom är öppna.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Geeks Gaming

Nvm har löst de.
Problemet låg ganska mycket i min router och UPnP.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|