Permalänk
Medlem

PS4 hårddisk byte

Lite historik för den nyfikne:
Har införskaffat en begagnad PS4 som när jag testade verkade fastna i nån sorts Safe mode loop.
Testade uppdatera & ominstallera mjukvaran, både via USB och att ladda ned via nätverk, men den kommer alltid tillbaka till safe mode och efter omstarten klagar t.ex. på att den kan inte använda USB minnet som sitter i (fast den läste update filen från den några minuter innan) eller att den måste uppdateras (igen).
Till slut läste jag någonstans att man kan formatera om disken i PC:n så jag provade det. I något forum påstods det att man skulle köra full formatering, dvs. ej snabb så det tog sin tid att göra det via min externa HDD-docka. Efter många timmar när formateringen kom till 99% kom det upp meddelande att formateringen har inte slutförts.
Efter det kan varken PC eller PS4 känna av disken, så jag verkar ha avlivat den på något sätt.

Hur som helst så har jag köpt en ny disk nu: https://www.dustinhome.se/product/5010980457/barracuda

Första gången att jag mekar med en PS4 så jag undrar om någon kan besvara ett par frågor och spara mig lite tid.
Behöver jag formatera om disken i PC:n innan jag monterar den i PS4:an eller kan PS4 sköta det?
Om den ska formateras i PC:n, vad skulle ni välja för format på en 2TB disk, FAT32 eller exFAT?

Tack på förhand!

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem

Behöver inte formatera på datorn först.

Bara lägga PS4 uppdatering på USB minne - https://www.playstation.com/sv-se/support/hardware/reinstall-...

Montera disken och starta i safe mode sedan

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Vad jag minns behövde man inte formatera.

Vet att om man kopplar in en extern HDD med "fel" format så kan den läsa media från den men inte lagra spel varav den frågar om den ska formatera om den åt dig.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

OK, då blir det enklare.
Tack för era svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Det gick som smör, det var bara och skruva in den nya disken direkt från ESD påsen. Hade en nyladdad ominstallationsfil redo på USB sticka och sedan var det bara och följa instruktioner på skärmen.
Återkopplar mest för att bekräfta att man inte behöver formatera den nya disken innan, precis som Anton_Cimex och Lambdan svarade i sina inlägg ovan.
Tack för hjälpen igen!

Visa signatur