Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Dator för programmering/spel

Permalänk

Dator för programmering/spel

Hej gänget,

Jag är på jakt efter en laptop som är lite mer all around. Jag har fått för mig att testa på utveckling (i första hand på min egen tid för att se om det lockar) men vill även kunna ha en relativt framtidssäker speldator*. Behöver kanske inte en värsting, men hade gärna fått in lite tips på vad jag bör tänka på och vad jag ska sikta in mig på. Budgeten ligger runt 10k skulle jag säga, men det finns svängrum.

* = Spel såsom Diablo 4 och inte nödvändigtvis på högsta settings med miljoner i fps.

Tacksam för alla svar jag får in i denna djungeln av frågor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MountainOakman:

Hej gänget,

Jag är på jakt efter en laptop som är lite mer all around. Jag har fått för mig att testa på utveckling (i första hand på min egen tid för att se om det lockar) men vill även kunna ha en relativt framtidssäker speldator*. Behöver kanske inte en värsting, men hade gärna fått in lite tips på vad jag bör tänka på och vad jag ska sikta in mig på. Budgeten ligger runt 10k skulle jag säga, men det finns svängrum.

* = Spel såsom Diablo 4 och inte nödvändigtvis på högsta settings med miljoner i fps.

Tacksam för alla svar jag får in i denna djungeln av frågor

Tror det blir svårt, jag framförallt älskar att utveckla på en MacBook Pro speciellt nu med m1 CPU - vet många likasinnade som tycker lika.
Annars finns det såklart andra alternativ på vanliga Windows markanden.

Permalänk
Avstängd

Programmering är inte så krävande egentligen, det man bör fokusera på där är väl mer ett bra tangentbord, bra skärm och så. Spel däremot är ju det mest krävande en vanlig person gör på sin dator. Jag försökte kombinera lite hobbyutveckling och spel i samma dator och köpte en med Quadro-grafik och så, men den duger knappt att spela på ändå så jag är inte helt nöjd med valet idag. Datorn funkar ju ändå väldigt bra till programmering och så, men den är ju onödigt stor, tung och energislukande jämfört med en dator utan fet grafik. Hade jag kört på en gaming-laptop så hade den inte varit lika trevlig att programmera på dock då deras tangentbord inte brukar vara så mycket att ha, och den hade säkert varit ännu tyngre och ha ännu sämre batteritid.

Jag vet inte vad den bästa kompromissen är riktigt, kanske typ en Razer Blade som är hyfsat tunn och lätt, med bra tangentbord, men ändå klarar av spel då det är en spellaptop. Thinkpad X1 Extreme är ju motsvarande från andra hållet liksom, en business-dator med grymt tangentbord och så, men med ett grafikkort som fixar spel. Båda dessa alternativ är rätt dyra dock. Köper du en begagnad "proffsdator" för programmering och en separat gaming-laptop, antingen begagnad eller lite under toppskiktet i alla fall, så borde du hamna på ungefär samma pris totalt.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska "testa på" utveckling skulle jag inte stirra mig blind på den delen, duglig mellanklass-CPU, minst 16 gB ram o en inte alltför liten SSD så är du hemma (även om det så klart beror på vad du utvecklar). För att på det klara spelkraven borde typ motsvarande ett 2060-kort vara tillräckligt och rymmas inom budget, har du tur hittar du t.o.m. något med typ 3060-predtanda.