Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en 24p switch

Hej!

Har skaffat en herrans massa uttag i hemmet och ska nu koppla ihop allt detta i nätverksskåp med tillhörande switch.

I dagsläget handlar det om 13 portar, men kommer inom några år utökas till 17 portar.

Därför hade jag tänkt mig en 24 portar switch eller ska man tittar på 2 st 12 portar?

Har ni förslag på vilka switchar som är bra. Helst en omanagerad så jag slipper mecka med den.

Har även kikat på att köpa en begagnad switch, men är det att rekommendera ?

Mvh Adde

Permalänk
Medlem

Switchar är IMHO rätt okomplicerade om man väljer en omanagerad. Plug and play.
En sak möjligen att kolla är hur mycket energi den drar, och om det är fläktar i för ljudnivå. Switchar för datorhallar är ofta lite högljudda.

Men även om du får tag i en managerad (härlig svengelska där) så om du bara struntar i att ställa in nåt så funkar den ju rätt av.

Begagnat funkar nog lika bra som nytt. Möjligen kan nån port ha gett upp i värsta fall, men det är rätt sällsynt ändå. Det som gör en switch omodern är väl att det kommer snabbare standards hela tiden. Men för hemmabruk räcker 1 Gbit långt. Väldigt långt. Om man inte ska tanka väldigt stora filer från en NAS ofta.

Permalänk
Medlem

För en vanlig "dum" switch skulle jag välja en modell från Netgear. De brukar "bara funka", har bra rykte om sig, och finns att köpa typ överallt.

Mer specifikt skulle jag titta på en Netgear GS524v3 eller Netgear GS324v2. Verkar inte vara några signifikanta tekniska skillnader mellan de två så köp den du hittar billigast.

Du kan säkert hitta begagnade switchar från Netgear av lite äldre modeller, men då ovanstående inte är så himla dyra i nyskick (runt 1500kr, beroende på butik) är det väl tveksamt om det är värt det. Men hittar du en billig begagnad så är oddsen goda att den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Switchar är IMHO rätt okomplicerade om man väljer en omanagerad. Plug and play.
En sak möjligen att kolla är hur mycket energi den drar, och om det är fläktar i för ljudnivå. Switchar för datorhallar är ofta lite högljudda.

Men även om du får tag i en managerad (härlig svengelska där) så om du bara struntar i att ställa in nåt så funkar den ju rätt av.

Begagnat funkar nog lika bra som nytt. Möjligen kan nån port ha gett upp i värsta fall, men det är rätt sällsynt ändå. Det som gör en switch omodern är väl att det kommer snabbare standards hela tiden. Men för hemmabruk räcker 1 Gbit långt. Väldigt långt. Om man inte ska tanka väldigt stora filer från en NAS ofta.

Skrivet av Erik_T:

För en vanlig "dum" switch skulle jag välja en modell från Netgear. De brukar "bara funka", har bra rykte om sig, och finns att köpa typ överallt.

Mer specifikt skulle jag titta på en Netgear GS524v3 eller Netgear GS324v2. Verkar inte vara några signifikanta tekniska skillnader mellan de två så köp den du hittar billigast.

Du kan säkert hitta begagnade switchar från Netgear av lite äldre modeller, men då ovanstående inte är så himla dyra i nyskick (runt 1500kr, beroende på butik) är det väl tveksamt om det är värt det. Men hittar du en billig begagnad så är oddsen goda att den fungerar.

Tack för svar.
Jag har nog inga problem att köpa en managerad, så länge den är per default "plug and play"... i händelse av att man någon gång i framtidens ska börja mecka med portar.
Jag tänker i framtiden om man vill separera smarta prylar från nätverket.

Hur är det med switchar och POE. Borde jag köpa någon switch som har stöd för det ?

Permalänk
Medlem

Läge att fundera på POE direkt kanske?

Ska du montera accesspunkter eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marr:

Läge att fundera på POE direkt kanske?

Ska du montera accesspunkter eller liknande?

Alltså det är så att jag har en router just nu som jag har tänkt att byta ut.. sedan tänkte jag använda den gamla routern som en slags repeter. Är det klokt ?.

Har du förslag på ngn switch med POE?

Edit: är POE nödvändigt ? Där jag tänkt att ha min repeater/accesspunkt så finns det tillgång till el.
Eller när vill man ha POE? Är det om man ska ha kameror och grejer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Edit: är POE nödvändigt ? Där jag tänkt att ha min repeater/accesspunkt så finns det tillgång till el.
Eller när vill man ha POE? Är det om man ska ha kameror och grejer ?

Det beror på om du har pryttlar som drivs av strömmen direkt från nätverkskabeln. T.ex en Ubiquity Unifi Accesspunkt som jag har t.ex. Det är dock det enda jag driver över PoE, och det är inte med switchen utan med en mellanplug som man sätter in. Funkar lika bra i mitt fall då sladdarna ändå hamnar i ett skåp, men blir ju nån sladd extra. M.a.o, jag har inte PoE, men det funkar ändå. Men, om man vet att man har behovet så kan det vara värt att kolla upp, men det blir också rätt mycket dyrare, och kolla att PoE kan leverera den effekt du behöver. Alla PoE är inte lika..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det beror på om du har pryttlar som drivs av strömmen direkt från nätverkskabeln. T.ex en Ubiquity Unifi Accesspunkt som jag har t.ex. Det är dock det enda jag driver över PoE, och det är inte med switchen utan med en mellanplug som man sätter in. Funkar lika bra i mitt fall då sladdarna ändå hamnar i ett skåp, men blir ju nån sladd extra. M.a.o, jag har inte PoE, men det funkar ändå. Men, om man vet att man har behovet så kan det vara värt att kolla upp, men det blir också rätt mycket dyrare, och kolla att PoE kan leverera den effekt du behöver. Alla PoE är inte lika..

Känns som POE inte är ett måste för mig då accesspunkterna kan istället placeras så man kan koppla in dem separat i eluttaget.

Bör jag välja en managerad switch? Är lite nojig att jag ska behövas konfigurera den innan jag kan börja använda den. Finns det managerade switchar som i princip är omanagerad när man köper den?

Permalänk
Medlem

Skaffa en managerbar med PoE är min klara rekommendation.
Kommer vara bra i felsökningssyfte framöver och PoE är verkligen en no brainer imo.
Kan vara trevligt att ha mkt i samma ekosystem men det är en fråga om tycke och smak.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Känns som POE inte är ett måste för mig då accesspunkterna kan istället placeras så man kan koppla in dem separat i eluttaget.

Bör jag välja en managerad switch? Är lite nojig att jag ska behövas konfigurera den innan jag kan börja använda den. Finns det managerade switchar som i princip är omanagerad när man köper den?

Jag tror att default inställningarna för i princip alla managerbara switchar är "allt öppet", dvs de fungerar precis som en "dum" icke-managerbar switch fram tills dess man ändrar inställningar.

Nackdelen med en managerbar switch, eller en med stöd för PoE, är att de är dyrare. Men förutom priset (som i och för sig kan vara nog så viktigt) finns det egentligen ingen anledning till att inte skaffa en managerbar switch med stöd för PoE.

Permalänk
Medlem

Vet inte var du bor, men hade du bott nära Ängelholm så hade du kunnat få en 24p Cisco 2960 med POE av mig

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit denna och sen bytt i framtiden om behov uppstår
https://www.dustinhome.se/product/5011220049/gs1100-24ev3-24-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chstro:

Jag skulle tagit denna och sen bytt i framtiden om behov uppstår
https://www.dustinhome.se/product/5011220049/gs1100-24ev3-24-...

Tack!

Det verkar medfölja rackmonteringssats. Jag ska köpa 19" nätverksskåp, så jag antar att den kommer passa ?

Fråga. I och med att den är omanagerad. Om man i framtiden vill hålla på med portar och dylikt. Kan man inte bara utöka med en mindre managerad port/POE (typ 5 portar) och koppla den till zyxcel-switchen.... istället för att köpa en helt ny 24p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Fråga. I och med att den är omanagerad. Om man i framtiden vill hålla på med portar och dylikt. Kan man inte bara utöka med en mindre managerad port/POE (typ 5 portar) och koppla den till zyxcel-switchen.... istället för att köpa en helt ny 24p?

Snarare om du kopplar Zyxel-switchen till den du köper, då. Det hjälper ju inte att koppla in en switch som förstår VLAN i en som inte förstår det, allt i den omanagerade kommer antingen hamna på samma nät ändå eller så kommer det inte fungera alls (om du skickar taggad trafik till en switch som inte förstår VLAN-taggar). Om du däremot utgår från den managerade som "huvudswitch" så kan du ju separera allt som sitter i Zyxelswitchen till ett annat nät. Jag hade ju dock förmodligen bara köpt en switch du kan managera från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Tack!

Det verkar medfölja rackmonteringssats. Jag ska köpa 19" nätverksskåp, så jag antar att den kommer passa ?

Beror på om du vill ha ett rackskåp eller inte, det är valfritt.

Skrivet av adde1337:

Berror på vad du har för krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Snarare om du kopplar Zyxel-switchen till den du köper, då. Det hjälper ju inte att koppla in en switch som förstår VLAN i en som inte förstår det, allt i den omanagerade kommer antingen hamna på samma nät ändå eller så kommer det inte fungera alls (om du skickar taggad trafik till en switch som inte förstår VLAN-taggar). Om du däremot utgår från den managerade som "huvudswitch" så kan du ju separera allt som sitter i Zyxelswitchen till ett annat nät. Jag hade ju dock förmodligen bara köpt en switch du kan managera från början.

Tack.

Har du tips på något specifikt märke ? Tänker något märke som är noob-vänligt vad gäller konfiguration och gränssnitt?

Edit:
https://www.dustinhome.se/product/5011356115/gs1900-24e-24-po...
Vad tror du ni om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Tack.

Har du tips på något specifikt märke ? Tänker något märke som är noob-vänligt vad gäller konfiguration och gränssnitt?

Edit:
https://www.dustinhome.se/product/5011356115/gs1900-24e-24-po...
Vad tror du ni om den?

Ingen större erfarenhet av Zyxel men de är säkert bra. Jag antar att du främst vill kunna separera nät med hjälp av VLAN så det finns ju inte så mycket som kan gå fel, eventuellt att terminologin för vad som är otaggad trafik skiljer sig (typ native, untagged, access, pvid etc). Kolla blocket annars om du kan få tag på en begagnad Ubiquiti eller nått. Eller Cisco för all del men då får du lära dig IOS och confa den med CLI.

För hemmabruk hade jag nog sagt att Ubiquiti har cementerat sin plats som power user men inte enterprise typ, väldigt potenta grejer men med lättnavigerade webbinterface och ett sammanhängande ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ingen större erfarenhet av Zyxel men de är säkert bra. Jag antar att du främst vill kunna separera nät med hjälp av VLAN så det finns ju inte så mycket som kan gå fel, eventuellt att terminologin för vad som är otaggad trafik skiljer sig (typ native, untagged, access, pvid etc). Kolla blocket annars om du kan få tag på en begagnad Ubiquiti eller nått. Eller Cisco för all del men då får du lära dig IOS och confa den med CLI.

För hemmabruk hade jag nog sagt att Ubiquiti har cementerat sin plats som power user men inte enterprise typ, väldigt potenta grejer men med lättnavigerade webbinterface och ett sammanhängande ekosystem.

Nu har jag kollat runt lite och gjort efterforskningar.
POE känns ju helt klart intressant, men priset sticker iväg ganska snabbt.

En managerad switch med POE och 24 portar blir ganska snabbt ett några tusenlappar och då vet jag knappt vad jag i dagsläget ska koppla in med POE, möjligtvis accesspunkten.

Kan en mellanväg vara att jag i dagsläget köper en managerad switch, typ Zyxel-switchen och sedan om jag behöver POE så köper jag en injektor för att driva de väldigt få grejer som jag eventuellt skulle ha?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köpa den billigaste dumma switchen du kan hitta, både managed och POE kräver att andra enheter ochså har stöd. Det finns saker i en managed switch som kan vara användbart, men det är mycket pill om man ska använda det, och speciellt om man inte jobbat med en switch av samma märke. För att använda vlan, det jag skulle säga är mest användbart, behöver din router och access punkter(eller så har man flera) ha stöd för vlan tagging.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swesen:

Tycker du ska köpa den billigaste dumma switchen du kan hitta, både managed och POE kräver att andra enheter ochså har stöd. Det finns saker i en managed switch som kan vara användbart, men det är mycket pill om man ska använda det, och speciellt om man inte jobbat med en switch av samma märke. För att använda vlan, det jag skulle säga är mest användbart, behöver din router och access punkter(eller så har man flera) ha stöd för vlan tagging.

Håller med här. Om du behöver en PoE-switch är det för att man har relativt många (skulle säga 5+) enheter som behöver det och man vill övervaka och centralisera strömförsörjningen. Annars kan man köpa billiga PoE-injektorer. Och det låter inte som du behöver en managerad switch om du heller inte har intresset att sitta och konfigurera VLAN och annat. Fördelen är att en omanagerad 24-portarsswitch inte kostar många korvören och behöver du mer avancerade funktioner om några år kan du uppgradera då.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Nu har jag kollat runt lite och gjort efterforskningar.
POE känns ju helt klart intressant, men priset sticker iväg ganska snabbt.

En managerad switch med POE och 24 portar blir ganska snabbt ett några tusenlappar och då vet jag knappt vad jag i dagsläget ska koppla in med POE, möjligtvis accesspunkten.

Kan en mellanväg vara att jag i dagsläget köper en managerad switch, typ Zyxel-switchen och sedan om jag behöver POE så köper jag en injektor för att driva de väldigt få grejer som jag eventuellt skulle ha?

Ja, skit i POE. Köp injektorer om du behöver. En switch med 24 portar med POE sätter man in på ett företag där man har 24 accesspunkter ungefär.

Och egentligen kan du nog skita i att köpa en managerad switch också om du inte har en brandvägg/router som också förstår sig på VLAN. Har du inte det, köp istället en begagnad brandvägg som kan använda VLAN och sen så har du helt enkelt en mindre dumswitch per nätverk du vill separera. VLAN måste så att säga fungera högst upp i kedjan för att det ska vara någon idé att fundera på.

Permalänk
Medlem

Det finns en del rackmonterbara switchar i olika modeller både på marketplace o blocket. Går säkert att göra fynd.