Permalänk
Medlem

USB-Hub

Hej!

Va osäker på om jag skulle lägga denna i köpråd eller support, då det kanske gäller mer kringutrustning.
Flytta den gärna om den hamna fel.

Jag har monterat min stationära dator under ett höj och sänkbart skrivbord på mitt kontor och håller för stunden på med cable management. Då jag är fotograf så åker minneskortet ur kameran i och ur ganska många gånger på en vecka och vill gärna slippa krypa under bordet varje gång.

Jag söker därför tips på en USB-Hub/adapter man kan ställa snyggt på bordet, gärna med PD för telefonen eller annan laddning.

Har även en fundering..behöver en USB-C hub extern ström som USB-A hubbarna eller räcker det med USB-C porten på moderkoret bara?

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för USB-C är på moderkortet och hur mycket ström du vill ha i hubben. Ska du ladda laptop etc? Ska du bara ha hubben för smidig åtkomst o mobilladdning kanske du lika gärna kan kolla in någon USB-A hubb? Större utbud och de flesta USB-C hubbarna brukar ha fast kabel vilket gör det svårt att dra från baksidan av stationär PC.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog välja en USB-A hub med egen strömförsörjning om du också tänker ladda en massa saker vid bordet.

att skicka en massa ström genom en längre USB-C kabel luktar problem om den inte förhandlar upp till 18 eller 24 Volt som sedan sänks med omvandlare till lämplig nivå per USB-port i använda USB-hubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Beror på vad det är för USB-C är på moderkortet och hur mycket ström du vill ha i hubben. Ska du ladda laptop etc? Ska du bara ha hubben för smidig åtkomst o mobilladdning kanske du lika gärna kan kolla in någon USB-A hubb? Större utbud och de flesta USB-C hubbarna brukar ha fast kabel vilket gör det svårt att dra från baksidan av stationär PC.

Jag vill ha mobil laddning, gärna snabbladdning då OP9 Pro laddar kanske fort med rätt strömförsörjning.

Går det ladda laptoppen är väl en bonus, men ingen nödvändighet.

Vill ha ström för att kunna köra systemkameran som "webbkamera" och minneskortläsare först och främst.

Kanske koppla in nå Xbox dosa om man känner för att spela.

Nackdelen med A hubbar jag kollat på, verkar va att det är svårt att hitta med kortläsare.. 🤔 Och alla C är designade för laptops och har typ 5cm lång kabel, så förlängning är given och vet inte hur de påverkar heller..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort lär aldrig ha USB-PD ut och ytterst tveksamt om någon större andel av de enklare/billigare USB-C hubbar som finns på marknaden har stöd för det på in-sidan. De brukar i bästa fall ha stöd för charging pass-through, dvs du kan koppla en extern USB-PD nätadapter till den för laddning av den laptop som hubben är ansluten till. För att få USB-PD ut lär du nog behöva gå upp till en avsevärt dyrare dockningsstation och då har den nog antingen ett eget nätagg eller kräver separat USB-PD nätadapter.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ditt moderkort lär aldrig ha USB-PD ut och ytterst tveksamt om någon större andel av de enklare/billigare USB-C hubbar som finns på marknaden har stöd för det på in-sidan. De brukar i bästa fall ha stöd för charging pass-through, dvs du kan koppla en extern USB-PD nätadapter till den för laddning av den laptop som hubben är ansluten till. För att få USB-PD ut lär du nog behöva gå upp till en avsevärt dyrare dockningsstation och då har den nog antingen ett eget nätagg eller kräver separat USB-PD nätadapter.

Så...? Bättre att satsa på en usb-A hub? Tips på någon med kortläsare?

Sånt här har jag hur som https://www.inet.se/produkt/1903209/msi-x570-mag-tomahawk-wif...

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige

Jag kör sedan ett halvår med den här varianten: https://www.amazon.de/gp/product/B07N73L3NJ/ref=ppx_yo_dt_b_a... och en smidig liten Sandisk-kortläsare (https://www.fotokungen.com/minneskort/kortlasare/sandisk/sand...). För mig har det fungerat väldigt bra hittills.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en sån här på skrivbordet https://www.amazon.de/-/en/APANAGE-Transfer-Charger-Active-Si...
Den funkar bra för dataöverföring och har tillräckligt stor nätdel för att inte säcka ihop direkt (max 2,4A) men ska man snabbladda nått så ska man inte gå via en hub och vill man ha kortläsare så skaffar man en lös och pluggar in.
En fördel med den typen är att man har strömbrytare på portarna så att man kan ha mycket/allt inkopplat men utan att det måste vara igång förrän man vill använda det vilket kan vara vettigt i vissa lägen. Det finna ännu större också om man behöver det men jag har också en 8 portars usb 2 hub för långsamma saker typ tangentbord och möss.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missat något men är sådana hära inte aktuella?

Satechi USB-adapter 10 portar Silver

Belkin Thunderbolt 3 Dock Plus

Belkin - Multiport hub - USB-C 11-in-1

Belkin - Multiport Hub - USB C 6-in1

Belkin Thunderbolt 3 Dock Pro

Speciellt denna sista verkar ju passa bra. Dyr men kanske värt det. Kolla länken för baksidan.

Permalänk
Samsung Sverige

Den sista är en Thunderbolt 3-dock, och moderkortet som TS länkade har inte Thunderbolt 3, om jag inte missar något.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vet inte om jag missat något men är sådana hära inte aktuella?

Allt är väl aktuellt, undra mest bara om det finns någon smart lösning som har USB-portar OCH minneskortläsare för att slippa USB-stickan för minneskort som jag kör nu, går det köra USB-C är det en bonus då det blir en kabel mindre kontra en USB-A med strömförsörjning. =D Meeen, det ser tungt ut på den fronten, så får nog införskaffa en vanlig USB-A och nöjda mig där, blir nog också bra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det kostar på att ha alla skärmutgångar och sånt som TS inte behöver, men annars kan de absolut funka.

Själv kör jag en jättegammal USB2-hub som duger till mus, tangentbord, XB-kontroll och så, dock inte så bra för minneskort eller liknande förstås då USB 2 är ganska segt nu. För mig är det viktiga att kunna använda den för att byta mellan min laptop, jobblaptopen och den stationära, skärmen har ingångar så det räcker men jag vill ju helst undvika att byta så många sladdar helt enkelt. Sen har jag en separat enhet för laddning (och strömförsörjning av några saker som behöver USB), den ser ut som en USB-hub men är bara en laddare med fem utgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Allt är väl aktuellt, undra mest bara om det finns någon smart lösning som har USB-portar OCH minneskortläsare för att slippa USB-stickan för minneskort som jag kör nu, går det köra USB-C är det en bonus då det blir en kabel mindre kontra en USB-A med strömförsörjning. =D Meeen, det ser tungt ut på den fronten, så får nog införskaffa en vanlig USB-A och nöjda mig där, blir nog också bra.

Den sista där hade 4 vanliga, SD och USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Den sista är en Thunderbolt 3-dock, och moderkortet som TS länkade har inte Thunderbolt 3, om jag inte missar något.

Ja det verkar inte vara något problem:

Skrivet av Webhallen:

Kraften, hastigheten och pixlarna med Thunderbolt 3 är bäst i klassen, och den smarta dockan har alla fördelar i en lösning med en docka. Den är kompatibel med Mac och Windows, vilket gör att du bara ansluter din laptop* med Thunderbolt 3 eller USB-C™ med den medföljande Thunderbolt 3-kabeln för att omedelbart skapa en kraftfull arbetsstation.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hypermode:

Ja det verkar inte vara något problem:

Om du inte ansluter med Thunderbolt 3 så kommer du att tappa flera funktioner, så det blir fortfarande inte optimalt (och du betalar för onyttjade grejer).

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Usb C är en kontakt, tänk på det och blanda inte ihop det med vad kontakten kan användas till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Om du inte ansluter med Thunderbolt 3 så kommer du att tappa flera funktioner, så det blir fortfarande inte optimalt (och du betalar för onyttjade grejer).

Tänker du på skärmprestandan?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hypermode:

Det är inte bara skärmprestanda, utan att det över huvud taget fungerar att köra en skärm via USB C. Det ställer krav på att datorn har stöd för alt mode på USB C. Om jag inte är ute och cyklar helt så är det vanligast på bärbara i dag, men ändå långt ifrån alla.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hypermode:

Från Belkins FAQ på dock:en.

Citat:

14. Can this be used with a USB-C™ (non-Thunderbolt) computer?

Yes. The Belkin F4U097 dock (Powered by the Intel® Titan Ridge Thunderbolt 3 chipset) intelligently adapts to your Thunderbolt 3 or USB-C (USB 3.1 Gen 1 and Gen 2) laptop offering optimal performance and compatibility.

NOTE: Not all USB-C ports support the full functionality of the USB Type-C standard. Ensure that your laptop's USB-C port supports DisplayPort™ Alternate Mode and USB Power Delivery (USB-PD).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu skulle jag ju ha den i en stationär dator, så skärmprestanda känns ganska irrelevant till diskussionen

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tott3:

Nu skulle jag ju ha den i en stationär dator, så skärmprestanda känns ganska irrelevant till diskussionen

Ja, precis. Det är ju en produkt som främst är ämnad till bärbara datorer, inte stationära. Men det är bra att vara tydlig så att ingen kikar in i tråden och tänker att den ju ser perfekt ut till en stationär dator, och sedan blir besviken när det inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

https://www.amazon.se/Twelve-South-MacBooks-b%C3%A4rbara-skri...

Denna tycks ha det mesta du letar efter, samt löstagbar kabel mellan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

Lite sen på bollen xD Blev lite på is detta, men sitter och kikar nu igen. En sån här lösning såg ju riktigt trevlig ut. Men hur funkar den utan strömförsörjning?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tott3:

Lite sen på bollen xD Blev lite på is detta, men sitter och kikar nu igen. En sån här lösning såg ju riktigt trevlig ut. Men hur funkar den utan strömförsörjning?

Usb 3 i "dataläge" ska ge 5V 900 mA, har du tur och inget mer är anslutet i datorn så blir det i så fall max vad du kan få ut men strömmen kan ju redan ha delats upp och då blir det mindre så ska du göra nått utöver dataöverföringar då bör prylarna ha en egen nätdel.

Visa signatur