JayzTwoCents - I FINALLY listened to you and tried Linux... Why did I wait so long?

Permalänk
Medlem

JayzTwoCents - I FINALLY listened to you and tried Linux... Why did I wait so long?

JayzTwoCents gör som PewDiePie och skapar en video om vad han tycker om Linux

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de visar hur lätt det har blivit att installera och använda Linux jämfört med för 10-15 år sen.

Tror många som drar sig för att installera det idag är såna som hänger kvar i hur det var sist dom testade. Det har blivit mycket, mycket mera användarvänligt på bara ett par år. Och terminalen som så många är rädda för, är väldigt sällan man behöver använda idag (om man inte vill)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge som man inte kan spela de populära online spelen och inte kan använda den mest populära sviten programvara som adobe photoshop så kommer nog inte massan byta till linux. För många kompromisser tyvärr.

Permalänk
Medlem

Brukar någon gång varje år ta en testrunda med Linux. Idag så tänkte jag testa KUbuntu. Så gör som det brukar rekommenderas, skapade en live USB och testade det. Kollade default appar och att hårdvaran stöds. Avslutade med att snabbt surfa in på sweclockers för att se att internet fungerade. Vilket det gjorde.

Valde då att installera KUbuntu. Gick fint och inga varningar eller dylikt. Bootade KUbuntu och gick igenom lite teman och kollade inställningar. Även bytte till nvidia drivrutin. Allt fint 4K, 120Hz perfekt dags installera lite program...NOPE tydligen så funkar inte internet längre. Finns inget spår av mitt nätverkskort längre.

Bara tar orken helt ur en. Dessa helt random skumma saker som alltid brukar dyka upp dom gånger jag testat Linux. Varför fungerar internet via Live USB men efter installation inte? Bootade Windows och tog bort Linux. Kanske nästa år är "The year of Linux".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk

Kör Bazzite och är toknöjd. Allt funkar för mig. Bästa är game mode där du styr allt med spelkontroll. Blir som en spelkonsol

Spelen klarar högre fps än med Windows i alla fall för mig.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja köra Linux mer.
Men gång på gång på gång på gång:
Så efter bara en liten stund efter man installerat så startar det inte längre. Svart skärm efter någon dags användning.
Eller inget nätverk, eller inget ljud.

Debian fungerar ok på en av mina laptops.
På en annan snarlik är det rent kaos för det minsta lilla.
Inbyggda terminalen har jag inte fått igång på den trots ominstallation.

Hit and miss.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Bara tar orken helt ur en. Dessa helt random skumma saker som alltid brukar dyka upp dom gånger jag testat Linux. Varför fungerar internet via Live USB men efter installation inte? Bootade Windows och tog bort Linux. Kanske nästa år är "The year of Linux".

Jag kanske hade samma problem för några månader sen.
Det löste sig efter att jag hade brutit strömmen till datorn.
Wifi och bluetooth funkade efteråt.
Nu har jag CachyOS installerat och jag tror att färdig med Windows.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att köra typ en VM i linux och ändå få gameperformance? Utan att behöva dualboota. Då hade det varit lite lättare att helt gå över och ändå kunna spela dom spel som absolut inte funkar pga. diverse anticheat och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Finns det något sätt att köra typ en VM i linux och ändå få gameperformance? Utan att behöva dualboota. Då hade det varit lite lättare att helt gå över och ändå kunna spela dom spel som absolut inte funkar pga. diverse anticheat och annat.

Ja, IOMMU/PCI passthrough med flera namn. Tyvärr är det rätt komplicerat eftersom olika hårdvara och andra valmöjligheter gör det komplicerat. Moderkortet behöver ha vettigt stöd och i alla fall förr var Nvidia kinkiga med att tillåta stöd på konsumenthårdvara. Därtill tillkommer problemet med att lösa mus och tangentbord samt skärm, dvs vilken maskin de ska tillhöra. Poängen är att VM:en ska ha direkt tillgång till hårdvaran.

Det här är typiskt en sak man kollar upp innan man köper hårdvara. Samtidigt som man kollar att all hårdvara har stöd i mainline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Brukar någon gång varje år ta en testrunda med Linux. Idag så tänkte jag testa KUbuntu. Så gör som det brukar rekommenderas, skapade en live USB och testade det. Kollade default appar och att hårdvaran stöds. Avslutade med att snabbt surfa in på sweclockers för att se att internet fungerade. Vilket det gjorde.

Valde då att installera KUbuntu. Gick fint och inga varningar eller dylikt. Bootade KUbuntu och gick igenom lite teman och kollade inställningar. Även bytte till nvidia drivrutin. Allt fint 4K, 120Hz perfekt dags installera lite program...NOPE tydligen så funkar inte internet längre. Finns inget spår av mitt nätverkskort längre.

Jag har en linuxdator, d.v.s. en dator byggd för linux och där windows aldrig varit installerat.
Datorn kommer från den engelska tillverkaren StarLabs.
Det är inte min primära dator, utan en extradator som mest används på semester och resor.

Även om jag inte använder den hela tiden så underhåller jag den, så i maj drog jag igång den och uppdaterade till Ubuntu 25.04 utan problem.

Nu när semestern började drog jag igång den... och upptäckte att den inte hade internet.
Ubuntu hittade ingen wifi-hårdvara i datorn.
Jag provade att installera om, men inte ens Ubuntu live-USB hittade något wifi.

Jag kontaktade StarLabs som meddelade att detta är en känd bug i Ubuntu 25.04 som redan fixats till.

I teorin är det bara att skaffa en ethernet-dongel, koppla in en nätverkskabel och uppdatera Ubuntu så löser sig problemet.

Nu har jag dock tröttnat på Ubuntu och tänkte installera Fedora istället.
Tyvärr har Fedora 43s installationsprogram en känd bugg, som gör att det inte går att installera.

Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta in Debian 13, som borde släppas inom några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag har en linuxdator, d.v.s. en dator byggd för linux och där windows aldrig varit installerat.
Datorn kommer från den engelska tillverkaren StarLabs.
Det är inte min primära dator, utan en extradator som mest används på semester och resor.

Även om jag inte använder den hela tiden så underhåller jag den, så i maj drog jag igång den och uppdaterade till Ubuntu 25.04 utan problem.

Nu när semestern började drog jag igång den... och upptäckte att den inte hade internet.
Ubuntu hittade ingen wifi-hårdvara i datorn.
Jag provade att installera om, men inte ens Ubuntu live-USB hittade något wifi.

Jag kontaktade StarLabs som meddelade att detta är en känd bug i Ubuntu 25.04 som redan fixats till.

I teorin är det bara att skaffa en ethernet-dongel, koppla in en nätverkskabel och uppdatera Ubuntu så löser sig problemet.

Nu har jag dock tröttnat på Ubuntu och tänkte installera Fedora istället.
Tyvärr har Fedora 43s installationsprogram en känd bugg, som gör att det inte går att installera.

Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta in Debian 13, som borde släppas inom några veckor.

Är det en känd bugg så bör dom ju uppdatera iso filen på deras hemsida? Dock kanske det hade gått att köra internetdelning via telefonen (via USB) och via den vägen uppdatera. Får se om jag testar det under helgen. Tack för informationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ja, IOMMU/PCI passthrough med flera namn. Tyvärr är det rätt komplicerat eftersom olika hårdvara och andra valmöjligheter gör det komplicerat. Moderkortet behöver ha vettigt stöd och i alla fall förr var Nvidia kinkiga med att tillåta stöd på konsumenthårdvara. Därtill tillkommer problemet med att lösa mus och tangentbord samt skärm, dvs vilken maskin de ska tillhöra. Poängen är att VM:en ska ha direkt tillgång till hårdvaran.

Det här är typiskt en sak man kollar upp innan man köper hårdvara. Samtidigt som man kollar att all hårdvara har stöd i mainline.

Tack, verkar lättare att bara dualboota 😅

Permalänk
Medlem

Största problemet för mig när jag spelat kompetativa spel är anti-cheat som i många fall bara finns till Windows, tråkigt men väntar på den dagen där det finns för Linux, och först då kommer jag byta.

Kör Linux på jobbdatorn dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Jag hade ett liknande problem när jag gick över till Linux för några år sedan och provade olika distros. Wifi/bluetooth funkade i Live USB miljön men inte efter installation. Lösningen var att stänga av datorn, dra ur strömkabeln och kallboota efter några minuter. Efter det så dök problemet aldrig upp igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Jag hade ett liknande problem när jag gick över till Linux för några år sedan och provade olika distros. Wifi/bluetooth funkade i Live USB miljön men inte efter installation. Lösningen var att stänga av datorn, dra ur strömkabeln och kallboota efter några minuter. Efter det så dök problemet aldrig upp igen.

Man tycker att ett par omstarter borde ha åstadkommit samma sak men får se om jag tar mig an ett till försök under helgen. Dock kan det vara något som rensas mer då datorn inte ville stänga av normalt (omstarter gick utan problem) och jag var tvungen hålla inne strömknappen för att stänga av datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Största problemet för mig när jag spelat kompetativa spel är anti-cheat som i många fall bara finns till Windows, tråkigt men väntar på den dagen där det finns för Linux, och först då kommer jag byta.

Kör Linux på jobbdatorn dock!

Som jag förstått det så kommer det faktum att microsoft kommer att kasta ut anti-cheatkoden från windowskärnan öppna för att anti cheat kommer att fungera i Linux också när de som gör anti-cheat behöver anpassa sig.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Som några andra har skrivit, jag har försökt/försöker mig på Linux, Manjaro i mitt fall.

Det första jag tycker är krångligt med Linux är att veta vilken av alla sjuttioelva varianter man ska ta. Detta hoppas jag löses med SteamOS när det blir mera släppt.

Det andra är att problem bara kan "uppstå", jag gjorde en uppdate av kärnan(?) som det rekommenderas att man ska göra, efter det så dog Wifi om det inte konstant användes. Löste det genom att nergradera kärnan till en äldre variant.

Men hur ska man veta att inte göra en update eller så?

Sen tycker jag att vissa program bara att skitdryga att uppdatera, typ Discord för om inte senaste uppdateringen finns i terminalen(?)/sudo(?) då måste man använda någon .tar fil och det är ju inte bara att köra en .exe fil.

Vill gilla Linux, men det känns fortfarande lite för krångligt och då har jag ändå hållit på med datorer väldigt länge.

PS: Vem i hela friden tyckte det var en bra idé att sätta spara i anteckningar på ctrl+O?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Som några andra har skrivit, jag har försökt/försöker mig på Linux, Manjaro i mitt fall.

Det första jag tycker är krångligt med Linux är att veta vilken av alla sjuttioelva varianter man ska ta. Detta hoppas jag löses med SteamOS när det blir mera släppt.

Det andra är att problem bara kan "uppstå", jag gjorde en uppdate av kärnan(?) som det rekommenderas att man ska göra, efter det så dog Wifi om det inte konstant användes. Löste det genom att nergradera kärnan till en äldre variant.

Men hur ska man veta att inte göra en update eller så?

Sen tycker jag att vissa program bara att skitdryga att uppdatera, typ Discord för om inte senaste uppdateringen finns i terminalen(?)/sudo(?) då måste man använda någon .tar fil och det är ju inte bara att köra en .exe fil.

Vill gilla Linux, men det känns fortfarande lite för krångligt och då har jag ändå hållit på med datorer väldigt länge.

PS: Vem i hela friden tyckte det var en bra idé att sätta spara i anteckningar på ctrl+O?

Du kan testa Discord som flatpak istället.

Sen är ju grejen med Arch/Arch-baserade distros att det kommer uppdateringen 500 gånger per dag, och då är det bara en tidsfråga innan någonting någonstans strular. Vill man ha frekventa uppdateringar med mindre risk (obs, subjektivt!) kan Fedora (eller Nobara) vara ett alternativ. Annars klarar man sig ofta väldigt bra med en distro som inte uppgraderar alla sina paket till senaste versionen direkt vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Du kan testa Discord som flatpak istället.

Sen är ju grejen med Arch/Arch-baserade distros att det kommer uppdateringen 500 gånger per dag, och då är det bara en tidsfråga innan någonting någonstans strular. Vill man ha frekventa uppdateringar med mindre risk (obs, subjektivt!) kan Fedora (eller Nobara) vara ett alternativ. Annars klarar man sig ofta väldigt bra med en distro som inte uppgraderar alla sina paket till senaste versionen direkt vid release.

Hur funkar flatpak?

Det är det här jag menar med att det finns för många alternativ.

Har aldrig haft så många "how to" saker för att bara installera ett program som hos Linux.
Använder det fortfarande till och från (när jag ska spela Helldivers).

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Hur funkar flatpak?

Det är det här jag menar med att det finns för många alternativ.

Har aldrig haft så många "how to" saker för att bara installera ett program som hos Linux.
Använder det fortfarande till och från (när jag ska spela Helldivers).

Ja, fragmenteringen har både för och nackdelar, men det gör det absolut svårare när man är ny.

Kör du Gnome eller KDE kan du integrera flatpak i "Software" eller "Discover". Se https://wiki.archlinux.org/title/Flatpak

Permalänk
Medlem

Bootc, Fedora Atomic + Ublue = Bazzite. Det är Fedora + containerverktyg + ublue = bazzite och andra. Det är asballt, man kan göra egna spins på 15 minuter som byggs i Github. Workflow: Ta Fedora silverblue image, lägg till whatever med dnf install -y i en container fil, tryck bygg och du har en egen costum image du kan boota ifrån. https://github.com/ublue-os/image-template

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Så länge som man inte kan spela de populära online spelen och inte kan använda den mest populära sviten programvara som adobe photoshop så kommer nog inte massan byta till linux. För många kompromisser tyvärr.

Vill man inte kompromissa och inte är nyfiken på ett annat OS så finns ingen anledning att inte vara kvar hos MS och Adobe. Man kanske är rätt nöjd där.

Man måste nog vara en person som kanske är lite trött på Adobes betalmodell och är villig att prova annan programvara.
Etc.

Dvs så länge de större företagen inte stödjer valfritt OS så kommer de som inte vill kompromissa överhuvudtaget inte att se åt något annat håll, och all fred åt dessa. Jag vet bara inte var "tyvärr" kommer ifrån. Vill man inte byta så vill man inte : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vill man inte kompromissa och inte är nyfiken på ett annat OS så finns ingen anledning att inte vara kvar hos MS och Adobe. Man kanske är rätt nöjd där.

Man måste nog vara en person som kanske är lite trött på Adobes betalmodell och är villig att prova annan programvara.
Etc.

Dvs så länge de större företagen inte stödjer valfritt OS så kommer de som inte vill kompromissa överhuvudtaget inte att se åt något annat håll, och all fred åt dessa. Jag vet bara inte var "tyvärr" kommer ifrån. Vill man inte byta så vill man inte : )

Adobe finns redan på andra plattformar än Windows.

Heter macOS. Ett operativsystem som fungerar utan krångliga fel som dyker upp helt random när man gör en systemuppdatering.
Som svart skärm.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Adobe finns redan på andra plattformar än Windows.

Heter macOS. Ett operativsystem som fungerar utan krångliga fel som dyker upp helt random när man gör en systemuppdatering.
Som svart skärm.

MacOS har också haft sina problem, de är inte problemfria

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Eller tweakar och tunar, sjukt många användbara grejer som folk slängt ihop som bara existerar till windows. Sen vet jag inte hur det är nu för tiden. Men för en 5-10 år sedan så va det enklare att bricka en Linux install med ostabil hårdvara. Medans windows 7 och framåt är väldigt robust på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Eller tweakar och tunar, sjukt många användbara grejer som folk slängt ihop som bara existerar till windows. Sen vet jag inte hur det är nu för tiden. Men för en 5-10 år sedan så va det enklare att bricka en Linux install med ostabil hårdvara. Medans windows 7 och framåt är väldigt robust på den fronten.

Exakt samma kan väl sägas om Linux egentligen? Finns väldigt många funktioner i linux som saknas i windows.

Förstår inte riktigt vad du menar med att "bricka" systemet pga ostabil hårdvara?

Visa signatur