Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nätagg ger ifrån sig varm lukt av elektronik

Permalänk
Medlem

Nätagg ger ifrån sig varm lukt av elektronik

Ställer frågan här i hopp om råd och insikt.

När grafikkortet kör i full load går nätagget igång och kort därefter känner man lukt av varm elektronik i utblåset. Ser att fläkten snurrar på och det hörs även. Nätagget är ett hp 500w 80+ gold som i detta fall driver ett 980ti. Har blåst rent med tryckluft så tror inte det ligger damm i vägen.

Vad kan man dra för slutsatser om lukten? Är detta ett varningstecken eller kan man se det som att nätagget helt enkelt kämpar på? (Därmed ofarligt) Vill notera att det inte luktar bränt. Vet att jag varit med om detta för andra datorer tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Ställer frågan här i hopp om råd och insikt.

När grafikkortet kör i full load går nätagget igång och kort därefter känner man lukt av varm elektronik i utblåset. Ser att fläkten snurrar på och det hörs även. Nätagget är ett hp 500w 80+ gold som i detta fall driver ett 980ti. Har blåst rent med tryckluft så tror inte det ligger damm i vägen.

Vad kan man dra för slutsatser om lukten? Är detta ett varningstecken eller kan man se det som att nätagget helt enkelt kämpar på? (Därmed ofarligt) Vill notera att det inte luktar bränt. Vet att jag varit med om detta för andra datorer tidigare.

Du behöver inte oroa dig, vet när mitt förra agg dog att då luktade det typ som om jag hade ett lik i sängen.

Den "doften" spred sig i hela lägenheten och stannade kvar i typ 3 dagar efteråt, så tro mig, skulle det vara på väg att dö så kommer du märka det.

Doften du upplever uppkommer när komponenterna blir varma och eventuella plaster, oljor, medel osv utsätts för värme.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

komponenterna blir varma och eventuella plaster, oljor, medel osv utsätts för värme.

Damm/fett/kaffe/cola/katt/hundhår/osv/osv.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Du behöver inte oroa dig, vet när mitt förra agg dog att då luktade det typ som om jag hade ett lik i sängen.

Den "doften" spred sig i hela lägenheten och stannade kvar i typ 3 dagar efteråt, så tro mig, skulle det vara på väg att dö så kommer du märka det.

Doften du upplever uppkommer när komponenterna blir varma och eventuella plaster, oljor, medel osv utsätts för värme.

/Lifooz

Jag startade en gammal stor batteriladdare i lägenheten och primärsidans filterkonding exploderade. Det lade sig en tjock matta rök på golvet i hela köket, men märkligt nog luktade det inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Svårt att svara när man inte känt doften själv. Men jag vet med mig att nätagg kan lukta lite speciellt vid hög användning.
Det är inte så att det är damm eller annat som letat sig in och håller på att bränna?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Damm/fett/kaffe/cola/katt/hundhår/osv/osv.

Hahah! Ja det med, eller som med en dator jag fick nävarna på, den var totalt proppfull i katthår!

Fullt i hela chassit.

Katthår i nätaggregatet, katthår i kylarens fläkt, och mellan kylflänsarna, katthår vid moderkort och hårddisk också.

Fattar inte ens hur den kunde fungera, tur nog så fanns en kompressor till hands som fick tas fram för att råda bot på skiten!

/Lifooz

Skrivet av Meathim:

Jag startade en gammal stor batteriladdare i lägenheten och primärsidans filterkonding exploderade. Det lade sig en tjock matta rök på golvet i hela köket, men märkligt nog luktade det inte så mycket.

Vet bara hur mitt förra PSU stank satan när det dog.
Din batteriladdare kanske inte ville driva sin ägare ut ur hus och hem när den tog livet av sig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!