Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bra studiedator för Datateknik

Permalänk
Medlem

Bra studiedator för Datateknik

Hej!
Till hösten kommer jag (förhoppningsvis) att börja studera Datateknik och skulle därför behöva köpa en ny laptop!
Utöver prestanda så vill jag gärna ha en dator som håller länge (programmet är 5 år) och en hyfsad batteritid så att man inte blir beroende av uttag!
Jag har kikat lite överallt men tycker det är svårt att urskilja de olika alternativen och hitta den bästa.

Uppskattar all hjälp jag kan få

Ha en fortsatt bra dag!

Permalänk

kommer det vara din enda dator?
eller är det datorn som ska följa med till skolan och du har en stationär hemma?
jag just läst första året Datateknik(3år) och gjort det på en thinkpad x250 som bärbar, har en stationär dator som jag sitter på hemma.
det enda jag användt den bärbara på skolan till är att läsa dokument/skriva anteckningar så det krävs ingen super dator.
det mesta av programmeringen och liknande kommer ske antingen på datorerna på skolan eller när man är hemma så har du en stationär så skulle jag köpa någon billig bärbar med hyffsad skärm( vet att ASUS Vivobook används av flera i klassen).
om det är din enda datorn skulle jag rekomendera t.ex en thinkpad t14/p14s med processor efter budget och 16gb ram.
värt att tänka på är att du kommer troligtvis behöva windows då iallafall vi har varit tvungna att använda mjukvara som endast fungerar på windows, sen är vi många som även använder linux så skulle rekomendera åtminstonde 500gb ssd om du vill kunna använda båda i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brownien:

Hej!
Till hösten kommer jag (förhoppningsvis) att börja studera Datateknik och skulle därför behöva köpa en ny laptop!
Utöver prestanda så vill jag gärna ha en dator som håller länge (programmet är 5 år) och en hyfsad batteritid så att man inte blir beroende av uttag!
Jag har kikat lite överallt men tycker det är svårt att urskilja de olika alternativen och hitta den bästa.

Uppskattar all hjälp jag kan få

Ha en fortsatt bra dag!

MacBook Pro M1 (Apple silicon) du kommer inte kunna få tag på något bättre.
(Är utvecklare (DevOps) och driftar VMware miljö osv) så jag vet att den funkar

Edit;
Kör på 16GB Ram och 256GB disk räcker allt är ändå i icloud eller liknande.

Permalänk
Medlem

Som @interouse säger, kommer det vara din enda dator? Isåfall kanske det är värt att köpa en ny.
Jag börjar till hösten 3e året på datateknik och har använt mig av en gammal laptop med Linux utan problem. Tänk på att det finns datorsalar i skolan där alla program och miljöer för dina kurser finns installerade, så det är där de flesta brukar labba osv. Dock kan det ju absolut vara bekvämt med en laptop men i ärlighetens namn krävs inget kraftpaket direkt för de första åren, så jag skulle spara mina pengar om jag varit du.

Lycka till och hoppas att du kommer in

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

Mitt råd avvakta till skolan börjar se vad dina klasskamrater har. Alltså hamnar du i ett gäng där alla i gruppen har en macbook, vissa vilken dator som då är enklast att jobba med? Dock vill jag påstå 16B ram och 500GB ssd versionen är ett minimum, såvida man inte använder fjärrstyr andra maskiner som terminalservrar.

Det jag gjorde var att köpa en billig laptop i början, sedan efter ett antal år när jag behövde bättre så skaffade jag en bättre maskin.

*edit*
Min nuvarande erfarenhet av studenter är att jag har varit handledare åt några exjobbare för deras sista läsår. Och de brukar "kräva" att de får låna en dator, många företag ha också en policy att de ändå inte hade fått egna.
Poängen är att även om man gör ett systemkrävande exjobb i årskurs 5, så är chansen stor att man ändå inte får göra det på sin egen dator.

Permalänk
Medlem

Jag kör 5te året på Datateknik. Har använt en MacBook Pro 13 2016, en Matebook X Pro, en MacBook Air M1, och har nu en ThinkPad X1 Carbon gen 9.

Så här i efterhand ångrar jag att jag bytte bort från förstnämnda, dvs MBP 2016. Många av mina klasskamrater (och lärare) använder Mac och det var aldrig något problem att köra något av programmen vi behövde. På Windows-datorerna jag nämnde är det inga problem hellre, men det är lite mer jobb (man får använda typ WSL eller någon VM ibland). Men det är klart smidigare med Mac, vilket beror på att macOS är Unix-baserat.

Angående M1 Macarna; som tidigare ägare av MBA M1 kan jag inte rekommendera dem för Datateknik. Vissa av de kurser jag läste krävde att man körde x86 VMs, och detta går inte att göra på M1-datorerna. Har även stött på program som helt enkelt inte går att köra alls, på grund av att Rosetta (som översätter x86 till ARM) inte kan hantera AVX-instruktioner, vilket ett flertal program jag använt i studierna innehåller. Det är inte säkert att dessa problem kommer drabba dig, och det finns ju datorsalar, men jag skulle inte ta risken.

Jag kan istället rekommendera t.ex. den ThinkPad jag har nu, dvs X1 Carbon gen 9. Den är bra på alla sätt: vikt, batteritid, prestanda, tangentbord, skärm. Men M1-datorerna slår den på nästan alla punkter, utom bl.a. kompabilitet, som sagt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super