Intel-based RPi-motsvarighet tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snraway:

Alltså jag kan driva en av mina externa USB-hårddiskar i taget från RPi:en utan problem, men inte båda samtidigt.

Sätter jag båda samtidigt i min laptop eller valfri annan dator funkar det dock fintfint, vilket säger mig att det är Pien som orkar försörja 1 disk, men ej 2 samtidigt. Det är också vad kernel-loggarna i Raspian säger när den lägger sig på rygg. Därför letar jag ett starkare alternativ till Pien som kan leverera kraft enligt USB-specen på alla USB-portar samtidigt.
En NUC eller annan minidator löser tex detta problem, så är lite inne på att testa det enligt förslag i tråden.

Strömmen är per roothub så det är inte alls säkert att det funkar bättre på nån "liten" dator och på större datorer (läs: vanliga stationära pc) med många usb så kan det också vara besvärligt att fördela lasten så att det fungerar men chansen är större där för det brukar finnas ett flertal usbkontrollers på ett vanligt moderkort men många gånger blir det problem med saker som drar mycket ström typ wifidonglar, hdder och tangentbord och man har sällan mer än en "laddport"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns ju raspberry pi 4 compute module io, som då har vanlig 12V adapter för ström.
Då kan du ha ett PCI kort för att koppla in hårddiskarna också.

Ett annat alternativ eftersom du inte alls verkar behöva io-portarna, är att skaffa en laptop med Intel Nxxx cpu, då jag aldrig sett en sådan ha fläkt. Mina förra hade en N3060 och var helt fläktfri och med prestanda långt över en raspberry pi 4.
Och så kör du någon linuxdist på denna istället för Windows.

Dessa brukar räkans som riktig lowend laptops, så priserna är därefter

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Peta in
max_usb_current=1
i /boot/config.txt så ska det nog gå bättre utan att köpa ny hårdvara
En annan enklare och billigare lösning är att antingen använda en grenkabel för USB så att extern strömförsörjning kan användas, eller en kabinett som har möjlighet till det från start. En strömförsörjd USB-hubb skulle fungera utmärkt också iom. att 4an har USB3.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Behöver köra en hel del kod som bara finns för x86 och har också behov av mer än 15W.

Kravet jag har är att ersättaren fortfarande är någorlunda liten (max ~12x12cm), fläktbefriad, 30W+. Det är självklart ok om den kostar lite mer än vad en pie gör.

Skrivet av snraway:

Min RPi4 idag har redan strömproblem med sin 3A-adapter, och utöver att lösa detta har jag en till USB-hårddisk på hyllan som jag skulle vilja hänga på den när utrymme finns i strömbudgeten.

Så för att komma upp i stabilitet behöver jag först och främst upp lite över 15W i strömförsörjning. Sedan ska en extern USB-hårddisk hängas på som kommer dra litegrann. Och sen vill jag helst inte ligga exakt på gränsen. Så då tänker jag mig att ca 25W kanske vore lämpligt att kunna leverera.

Fast det är 2 olika saker.
Eller du kanske menar samma hela tiden.
Men det folk blir förvirrade av är att först låter det som att du vill ha en dator som drar minst 25-30W och sen talar du om strömförsörjning.

Exempelvis om jag bygger en stationär dator så skulle jag kunna köpa ett nätagg som kan leverera över 1000W.
Men jag kan fortfarande bygga en dator som antingen har integrerad grafik eller använda ett dedikerat grafikkort av en relativt strömsnål modell och inte något speciellt strömtörstigt i övrigt.
Så jag kan bygga en dator där strömförbrukningen ligger någonstans i 100W till 300W intervallet.
Men jag kan fortfarande använda ett nätagg på exempelvis 1200W.

Det är onödigt att ha ett så kraftigt nätagg till en relativt strömsnål dator och innebär att jag lägger onödigt mycket pengar på nätagget (om jag köper ett av bra kvalité, bra märke/modell).
Men i de flesta fall är det inga problem att ha ett för kraftigt nätagg.
Mer än slöseri med pengar.
(Kommer man ner för långt i utnyttjandegrad av nätagget så brukar även effektiviteten sjunka).

.
Att du vill ha en dator med marginal på strömförsörjningen är INTE samma sak som att du vill ha en dator som drar mycket ström i sig själv.
Tror detta är vad som förvillar folk.

Har för mig att det exempelvis fanns någon NUC modell som hade trådlös laddning i locket.
Så du kan lägga din smartphone ovanpå NUCen och ladda telefonen på det sättet (om din telefon stöder det). Tror även den hade minst 1st USB laddport och vad mer det var.
Så själva nätagget till NUCen var på över 100W.
Men det betyder inte att själva NUCen i sig drar så mycket.
Utan är avsett för att ge marginal till att utöver driva själva NUCen, även saker som är inkopplade och trådlös laddning.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Antar att du menar att usbportarna inte orkar driva diskarna på pi4an.

Usb 3 portarna är upp till 900mA och usb2 portarna 500mA

Inga probs att köra 2.5" usbdiskar i 3 portarna medans 2portarna endast klarar driva lättdrivna ssd diskar i princip utan extern strömförsörjning.

Så strömbegränsningen är inte i pien i sig utan i usb standarden för usbportar.

Jag har för mig att även USB 2.0 med 500mA strömförsörjning ska kunna driva åtminstone vissa modeller av externa 2.5" hårddiskar (HDD, mekaniska hårddisk)
Men då måste datorn kunna mata 500mA per port.
Är det 2 eller fler portar som delar på 500mA kapacitet.
Eller kanske att totala kapaciteten portarna delar på är över 500mA, men att det blir mindre än 500mA per port.

Exempel
Säg 4st USB 2.0 portar som delar på 800mA effekt (max 500mA per port).
Använder du bara en av dessa portar kan den leverera sina fulla 500mA.
Men använder du 2-4 av dessa portar så måste övriga saker vara tillräckligt strömsnåla för att du ska få ut fulla 500mA på en av dessa portar.

Generellt är Raspberry Pi ganska begränsad på att driva externa saker via sin egen strömförsörjning.
Stationära x86 datorer, inkl. NUC är generellt bättre på det.

Skrivet av snraway:

Behöver egentligen inte mer prestanda än en RPi4 levererar.

Jag har själv en äldre NUC.
Broadwell, Core 5000 serien.
En med Core i3 (2C/4T).
Det går att ställa fläktkurva i BIOS/UEFI på den.
Kan välja en lägsta temperatur för CPU och lägsta temperatur för något mer.
Kan ställa vilken fläkthastighet ska vara (i procent) under dessa temperaturer.
Samt hur många % fläkthastigheten ska öka per extra grad när tröskelvärdet överstigs.
Minns inte exakt vilka inställningar jag har.
Men jag har satt minimum fläkthastighet till 0%.
Vilket innebär att fläkten står helt still när temperaturen är tillräckligt låg.
Eller...
När man startat datorn drar den först igång fläkten och sen efter en liten stund när den passerat något steg i uppstarten så sänks fläkthastigheten successivt tills den stannar helt.

Sen står fläkten still (passivt kyld) tills temperaturen överstiger tröskelvärde.
För CPU temp satte jag det till något strax över 70°.
Vilket innebär att vid idle och lättare användning, exempelvis vanlig webbsurf (om det inte är för mycket flikar eller krävande saker) så håller den sig under tröskelvärde och kyls helt passivt.
Men om jag kör något krävande.
Exempelvis Cinebench, då blir den för varm och fläkten går igång.

Däremot har jag både en M.2 SSD och en 2.5" HDD i min NUC och när den är både tillräckligt sval och HDD är parkerad så upplever jag den som ljudlös.
Men när HDD drar igång så hörs den och motsvarar ett lågt/mellan fläktljud.
Så motsvarande lägre än 100% fläkthastighet.
Men inte ljudlös när HDD drar igång.

Långt inlägg...

Min slutsats.
Tror du skulle kunna bli nöjd med en NUC.
Core i3 känns som en sweetspot.
Bättre prestanda än Celeron/Pentium modeller.
Lägre strömförbrukning/värmeutveckling än Core i5/i7 modeller så den kan köras passivt kyld större delen av tiden (om du inte ligger på konstant hög belastning).

Om du inte behöver datorn förrän i höst så kan ett tips vara att vänta in lanseringen av Alder Lake.
Är själv lite sugen på att byta ut min gamla NUC mot en nyare.
Om Alder Lake baserade NUCar blir tillräckligt bra till ok pris så kanske jag köper en ny i höst/vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tror du skulle kunna bli nöjd med en NUC.
Core i3 känns som en sweetspot.
Bättre prestanda än Celeron/Pentium modeller.
Lägre strömförbrukning/värmeutveckling än Core i5/i7 modeller så den kan köras passivt kyld större delen av tiden (om du inte ligger på konstant hög belastning).

Om du inte behöver datorn förrän i höst så kan ett tips vara att vänta in lanseringen av Alder Lake.
Är själv lite sugen på att byta ut min gamla NUC mot en nyare.
Om Alder Lake baserade NUCar blir tillräckligt bra till ok pris så kanske jag köper en ny i höst/vinter.

Guldtips! Tack!