Varför drar "Windows Logon GUI Application" 50-70% CPU kraft?

Permalänk

Varför drar "Windows Logon GUI Application" 50-70% CPU kraft?

Tja, jag har haft detta problemet i säkert 2år nu. Programmet verkar vara kritiskt för att windows ska fungera. Tänkte först att ett virus gömde sig i programmet, har granskat med olika virusprogram men inget hittas. När jag drar upp Task Manager så försvinner den en stund. Men sen märker jag att mina FPS droppar på mitt spel, då har programmet dratt igång igen.. Har formaterat hårddiskar, köpt nya hårddiskar och fört över Windows dit, har till och med bytt moderkort och processor under dessa 2 åren. Ingenting jag har provat har fungerat. Så nu söker jag hjälp här, hoppas jag har hamnat i rätt händer, tack på förhand. //Isak

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakeriksson:

Tja, jag har haft detta problemet i säkert 2år nu. Programmet verkar vara kritiskt för att windows ska fungera. Tänkte först att ett virus gömde sig i programmet, har granskat med olika virusprogram men inget hittas. När jag drar upp Task Manager så försvinner den en stund. Men sen märker jag att mina FPS droppar på mitt spel, då har programmet dratt igång igen.. Har formaterat hårddiskar, köpt nya hårddiskar och fört över Windows dit, har till och med bytt moderkort och processor under dessa 2 åren. Ingenting jag har provat har fungerat. Så nu söker jag hjälp här, hoppas jag har hamnat i rätt händer, tack på förhand. //Isak

Vad för specs har datorn, det är bra o veta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Permalänk

Specs: CPU: Intel i510600K, GPU: ASUS ROG 1070, Moderkort: ASUS prime z490, 16gb ram.

Har återställt datorn, jag tryckte på ”ta bort allt” eller vad det stog. Sedan valde jag att den skulle om-installera Windows. Inte super säker på att det funkade för min bakgrund och lite annat små-bös låg kvar. Typ totalt 1GB men ändå, det var ju inte borta.

Tack för tipsen, ska prova ikväll!

Permalänk

Har fixat det nu. Det var en sida som heter monerohash.com som har minat bitcoins med min CPU. Gjorde en virus scan med malwarebytes. La viruset i karantän och nu funkar det.

Är detta något man bör anmäla? Isåfall var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakeriksson:

Har fixat det nu. Det var en sida som heter monerohash.com som har minat bitcoins med min CPU. Gjorde en virus scan med malwarebytes. La viruset i karantän och nu funkar det.

Är detta något man bör anmäla? Isåfall var?

hehe nån som har installerat xmr och minat monero, inte bitcoin^^

Kan nog inte göra så mycket mer än att installera antivirus/adblockers osv och inte klicka på skumma popups och erbjudanden som verkar för bra för att vara sant

2 år asså de måste blivit några kronor iallafall.

Permalänk
Avstängd

Vad installerar du för program vid nyinstallation? Det måste vara något som hänger med saker du gör normalt om du fått tillbaks problemet över flera installationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakeriksson:

Tja, jag har haft detta problemet i säkert 2år nu.

En modern dator bör enligt mig inte dra mer än 2-3% CPU när datorn "idlar". Vid mer än så bör man dra öronen åt sig.

MalwareBytes är din vän! Ett annat tips är att använda VirusTotal.com, då vanliga antivirus på datorn är lätta att slå ut.