Vad rekommenderar ni för backupprogram?

Permalänk

Vad rekommenderar ni för backupprogram?

Hej,

Jag behöver installera mjukvara på en lokal dator som gör säkerhetskopior automatiskt på en extern disk.

Vad har ni för erfarenhet av olika program? Är det någon som fått arslet räddat av någon mjukvara som ni kan rekommendera?

Jag har inga problem med att betala om det ger bättre kvalitet. Vet att det finns en del gratisprogram därute.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Hej,

Jag behöver installera mjukvara på en lokal dator som gör säkerhetskopior automatiskt på en extern disk.

Vad har ni för erfarenhet av olika program? Är det någon som fått arslet räddat av någon mjukvara som ni kan rekommendera?

Jag har inga problem med att betala om det ger bättre kvalitet. Vet att det finns en del gratisprogram därute.

Tacksam för svar!

Nu har du inte så många detaljer om de involverade systemen, men jag använder rsync för alla mina backup-behov.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag kör backintime för att ta snapshots 6 gånger om dagen, rullat på i över ett år nu utan problem. Kör rsync i botten så ser ingen anledning till att det skulle braka ihop i närmsta laget

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Är här jag älskar Mac och dess Time Machine. Önskar Windows hade något lika bra och enkelt.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Använder Acronis True Image som ofta går att köpa till bra pris.
Det är smidigt att konfigurera programmet för att göra en automatisk backup när jag ansluter en extern disk.

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Använder Acronis True Image som ofta går att köpa till bra pris.
Det är smidigt att konfigurera programmet för att göra en automatisk backup när jag ansluter en extern disk.

Tack för svar!
Jag har kollat på det. Verkar vara en årlig kostnad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krockmannen:

Tack för svar!
Jag har kollat på det. Verkar vara en årlig kostnad?

Nja ... Du säger bara upp prenumerationen och får sedan erbjudanden om uppdateringar till den senaste versionen. Jag brukar uppdatera det vartannat år – det känns som att det räcker eftersom jag bara gör lokala kopior till egna hårddiskar.

Du kan även köpa en boxversion hos större återförsäljare, t.ex. Amazon.

Registrera dig för Acronis nyhetsbrev – de skickar ofta rabatter.
Och kolla efter rabattkoder på webben innan du köper något via deras sida.

Förtydligade lite ...
Permalänk
Medlem

Jag har precis investerat i en Synology NAS och kör deras Active backup for business.
Det gör att jag har helautomatisk bare metal säkerhetskopiering av alla filer på bägge Windows datorerna.

Det är ju en NAS och inte bara en extern hårddisk men ifall man ändå funderar på att ta steget över till en NAS så är det helt klart värt att överväga.

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Nej. Det är en engångskostnad, men du får ofta erbjudanden om uppdateringar till den senaste versionen.
Jag brukar uppdatera det vartannat år – det verkar räcka.

Dom för söker hela tiden sälja en prenumerationstjänst med det går att köpa en vanlig licens också.
Har kört med Acronis i många år men jag tycker personligen inte om använadreinterfacet.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kdk_warhead:

Har kört med Acronis i många år men jag tycker personligen inte om använadreinterfacet.

Så farligt är det inte. Och, när man väl har konfigurerat en backup ser man ju inte gränssnittet och allt bara funkar.
Jag gör automatisk backup till en NAS och en extra intern hårddisk varje natt och ansluter dessutom två externa diskar vid olika tidpunkter varje dag. Har valt att spara fem backupkopior och äldre backuper raderas automatiskt när en ny backup görs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Dom för söker hela tiden sälja en prenumerationstjänst med det går att köpa en vanlig licens också.

Inte nu längre om du köper direkt från Acronis. Nästa version kommer högst troligen bara vara prenumeration då Acronis själva säger "We are moving away from offering perpetual licenses for products like Acronis True Image.". True Image 2021 kunde man när den kom köpa från Acronis som perpetual license men inte idag vilket fått många användare att söka efter andra program.

Tyvärr verkar trenden för majoriteten av mjukvaruföretag att gå över till prenumeration.

Permalänk
Medlem

Använder personligen Macrium Reflect för att ta inkrementala avbildningar av systemdisken för enkel och snabb återhämtning om någon uppdatering eller nyinstallation av mjukvara skulle skapa problem. Har också inkremental backup på de mappar jag bryr mig om som krypteras och synkas till molnlagring.

Skulle egentligen ha mer backup på data jag bryr mig om men pallar inte, det mesta är sådant som är surt om jag förlorar det men inte hela världen. Det jag verkligen bryr mig om är som sagt krypterat och synkat till molnet, problemet är väl bara om något skulle hända sakerna i molnet? T.ex. om man blir infekterad med Ransomware som lyckas kryptera skiten på molnet också då det såklart är konstant anslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krockmannen:

Hej,

Tacksam för svar!

Man ska aldrig göra en automatisk backup. Händer något så kan det ta månader eller år innan du upptäcker felet.

Själv använder jag "One-Way-Direction". En kombination av COW, snapshots och rsync. Metoden gör att det tar minimalt med utrymme samt att det blir versionshistorik.

Metoden går ut på att jag aldrig arbetar med en gammal fil, jag använder alltid en arbetskopia. Copy On Write gör att en fil bara ändras på dom sektorer som är annorlunda mot den gamla filen. Lägger du till text är den gamla filen och den nya filen till en början samma fil på disken.

Eftersom man behöver backuper på andra diskar internt och externt så kör jag rsync mot andra diskar där backuppen sedan komprimeras i en ÅÅÅÅ-MM-DD--TT:MM.tar.gz - Vilket automatiskt ger versionshistorik.

Vänta ... Jag sa ju att man inte skulle använda automatiskt backup? Nä, inte av ett program. Det blir automatiskt för att du kör en sådan rutin i ditt vardagliga arbete. Det är arbetskopian och versionshistoriken som automatiskt gör det automatiskt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att inte lita på automatiska backupper även om de oftast fungerar (Duplicati för min del) - man skall också ha en manuell 'hands on' backup som görs ibland så att man vet att man har en bra backup utan för många program mellan.

För min del är det rsync mot externa USB-diskar på BTRFS filsystem och gör en snapshot med i Read Only inför varje ny synkning med rsync. snapshot tar ingen extra plats bara data som skrivs senare allokerar ny diskutrymme.

Varje snapshot är helt oberoende av varandra och det finns ingen ordningsföljd mellan dem att ta hänsyn till när man vill ta bort snapshot senare. Har man lust och packa extra med blockdeduplikation så kan man köra 'bees' och jag kan säga att det ger mer i diskbesparing än att hålla på med kompression på filsystemnivå men det är inget som hindrar att man kör båda ändå då filsystemskompression trots allt packar diskimages från SSD väldigt mycket (SSD 'lediga utrymme' är nollad av användning med TRIM av använda OS (som win10) medans snurrdiskars 'lediga utrymme' innehåller gammal data och det packas inte lika väl)

Har provat lösningar som du med tar, med hårda länkar som timemachine gör men tycker BTRFS med oberoende snapshot hittills är den bästa lösningen. och med 'bees' snurrande i bakgrunden kan squeeza ihop filerna ännu mera och tex helt ta bort komprimeringen av '0' i diskimages (som ändå tar lite plats för headern för sitt block) och ersättas med 'hole' som inte tar någon alls diskutrymme

Slutligen har jag aldrig råkat på att en extern USB-disk med BTRFS (med dubbel metadata) inte skulle vara monterbar, och jag har provat mycket med glappande sladdar under full skrivande, strömavbrott etc. både avsiktliga och oavsiktliga och det monteras alltid ändå med filerna kvar även om det kan ta lite tid när filsystemet inte är snyggt stängt - Jag kan inte säga samma sak om externa USB-diskar med NTFS som filsystem... (dubbelsuck i hur mycket data jag förlorade den gången trots alla försök med R-studio etc. för att försöka rädda filer trots att det var bara 2 sektorer som förstördes - första sektorn på $mft och $mft_mirr och att det kunde bli så total mess av det...)

---

@SanyaIV

Du får köra dina backupper mot blackblaze B2 (numera även över S3-protokoll) där kan du själv bestämma hur lång retensiontid dina 'raderade' filer får ligga kvar i det dolda till de når sista 'förbrukningsdagen' och försvinner permanent (30 dagar default) - haken, du får betala för volymen för alla dina filer - synliga som dolda, det är ingen gratisplats här inte.

backuprogram som Duplicati hanterar B2 liksom S3-protokoll och många fler.

Att titta på är också Duplicacy (observera de väldigt lika namnen) som är av prenumerationsmodell (men underliggande kod som gör jobbet för i alla fall uppackning från repository är Opensource) och deduplicerande och det man betalar för är automatiken och webgränssnittet typ.

Duplicacy kan till skillnad från Duplicati använda samma repositorie för flera datorer och deduplicerar lika filer även mellan olika datorer för att spara plats. - båda nämnda krypterar filerna innan de skickas över på lagringsplatserna

För kommandoradsknuttarna finns borgbackup och restic (ja de finns numera också för att köras i windows powershell) - deduplicerande mot sina egna repositorier och båda med sina för och nackdelar och givetvis källkrypterande innan filerna skickas till lagringen.

Restic kan hantera molntjänster medans borgbackup är rätt fattig när det gäller protokoll mot lagringsplatser, dock fungerar via ssh om lagringen på andra sidan också har en fungerande borgbackup-daemon snurrande)

Man skall heller inte glömma bort att "rclone" (finns också för win10) kan kommunicera med många molntjänstprotokoll och skapa en 'diskdrive' eller mapp i windows som backupprogram oavsett typ kan skicka sina filer till.

vill man göra sin egna S3-kompatibla 'molntjänst' så kan man titta på 'minio'

Permalänk
Medlem

Acronis True Image 2019 eller 2020, 2021 tycker jag är skit då dom börjat med månadskostnad..
Ett måste för mig är bare metal restore, och Veeam tyvärr gick inte ens avinstallera helt så den blev skippad direkt.

Permalänk
Medlem

Urbackup som är serverintierad backuphanterare med klient-del och erbjuder 'bare metal restore' mha. bootbar USB-sticka, dock endast på windowsdatorer. Själva servern behöver köras på ganska stabbig HW med mycket RAM och gott om diskplats och föredras att göras undre Linux på BTRFS som filsystem då mycket 'reflink' används i stället för hårda länkar för fildubletter, även om ZFS också supportas.

Även körning under win10 och Linux på ext4 fungerar om man vill prova men kommer inte att packa filer på diskarna lika bra som under BTRFS (med bees i bakgrunden som block-deduplicerare) och med ZFS med sin egna sektordeduplicering (ett villkor för att det skall fungera med urbackup vilket kräver muskler och mycket RAM i servern)

Den stöder också att göra backup över publik Internet med sin egna VPN-lösning för tex. fjärr och hemmarbete och inte bara över lan

Permalänk
Skrivet av Roggo:

Inte nu längre om du köper direkt från Acronis. Nästa version kommer högst troligen bara vara prenumeration då Acronis själva säger "We are moving away from offering perpetual licenses for products like Acronis True Image.". True Image 2021 kunde man när den kom köpa från Acronis som perpetual license men inte idag vilket fått många användare att söka efter andra program.

Tyvärr verkar trenden för majoriteten av mjukvaruföretag att gå över till prenumeration.

Jag kör tydligen med Acronis 2018 synd att jag inte uppgradera till 2020 när det gick. Får väl köra så länge det fungerar och sedan hitta något annat.

Kör automatisk backup till en annan hd på samma dator. Inte super säkert precis men jag flyttar över backuperna till en extern disk efterhand.

Jag resonera så att om man kör backuper till ett medium som alltid finns tillgängligt så kommer ett ransomware att kryptera dina backuper också

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Jag kör tydligen med Acronis 2018 synd att jag inte uppgradera till 2020 när det gick. Får väl köra så länge det fungerar och sedan hitta något annat.

Kör automatisk backup till en annan hd på samma dator. Inte super säkert precis men jag flyttar över backuperna till en extern disk efterhand.

Jag resonera så att om man kör backuper till ett medium som alltid finns tillgängligt så kommer ett ransomware att kryptera dina backuper också

Lite det jag känner också. Har satt upp disken i Controlled Folder Access men känns som ransomware troligen kan komma förbi det? Har inga bevis för det, men om de lyckas få det att se ut som explorer.exe försöker göra grejerna istället för deras egna process så är det ju GG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

O.k, men du kan fortfarande köpa True Image 2020 på massor med ställen, tex eBay.

Ang ransomware så finns det inbyggt skydd för det i True Image 2020. Både backupper samt backupscript är skyddade och du kan inte ens radera dina egna backupper utan att stänga av skyddet. Men, jag tycker fortfarande som du att man skall flytta över till en extern disk som inte alltid är ansluten. Jag köpte DAS för backupper istället för NAS samt lagrar även i molnet hos Backblaze.

Sedan vet man ju inte hur effektivt skyddet i True Image 2020 egentligen är. Acronis har ju sin Cyber Protection, som nu även finns i True Image 2021, och det är ju verkligen stor ironi att Kaseya finns med på Acronis hemsida. Det var ju pga Kaseya som Coop fick stänga ner i flera dagar pga ransomware...