Permalänk
Medlem

APC Grenuttag Vs Åska

APC Grenuttag, Hur mycket hjälper det mot åska egentligen?

Klarar den ett blixtnedslag? Eller skyddar den bara mot strömspikar ?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Permalänk
Medlem

Det beror ju på naturen för blixtnedslaget. Kan säkert klara av spikarna som uppstår vid ett blixtnedslag i vissa fall, men de är ingen garanti över att de kommer att skydda ifall det träffar på fel sätt.

Dock så kan man ju tänka på att elektronik som är uppkopplat mot olika nät (el, TV, telefon (koppar) är ofta mer känsliga än de som inte är det. För skillnaderna i potentialerna mellan näten som är den stora orsaken till att elektronik dödas.
Har man otur och råkar ut för en direktträff av blixten, så kommer ju elektroniken att grillas oavsett, och då tror inte jag på att ett konsumentåskskydd är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Blixtnedslag i eller direkt närhet av fastigheten, beroende på hur blixten sprider sig i underlag och fastighet men högst sannolikt inte. De klarar bara 900 Joule och en blixt ligger väl runt ett par hundra miljoner Joule har jag för mig.

Edit: har med egna ögon sett hur en blixt slog ner i en flaggstång och vandrade kort bit över en bergsknall (ca 4-5m) innan den slog två knytnävs-stora hål i helgjuten betongvägg och vidare in i källaren på en fastighet. Efter det fick jag en helt annan respekt för blixtar.

Permalänk
Medlem

... sedan beror det här lite på var man bor. Ute på landet med luftburna el+tele-ledningar för 75 år sedan är väl det man generellt pratar om. Bor man inne i stan med stora ställverk med alla möjliga underverk som stabiliserar, normaliserar och skyddar som står framför en + åskledare på varenda kulle, så funkar det inte riktigt som de gamla skrönorna där gamla farmor fick blixtar som slog ur backelit-luren när hon ringde och skvallrade med Agda...

Permalänk
Medlem

Rätt sjukt att dom får skriva som dom gör då "Skyddar elektriska apparater mot åska",
Läser man lite recensioner så verkar många tro att det skyddar mot blixtnedslag.
Det skulle kanske varit lite mer info om vad den faktiskt klarar ?

Men kommer att köpa ändå till datorn och tvn , Lite skydd iaf

Tackar för hälpen

Permalänk
Medlem

som tidigare skribenter.

de skyddar mer eller mindre inte alls mot åska.

de jämnar väl ut mindre spikar men kan glömma att det skyddar mot några nedslag i närheten ända som hjälper mot det är att dra ur kontakten.

så även om du köper en sådan dosa ska du ändå dra ur kontakten när det åskar.

så min slutsats är ändå att det är bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem

Kör bara APC grendosor här hemma, 250kr är väl knappt något att klaga på när man har elektronik värt över 10k inkopplat i den. Kalla det placebo eller vad det nu heter, men jag litar mer på en ordentlig grendosa med överspänningsskydd än en slumpmässig simpel grendosa.

Permalänk

De gånger jag har fått utrustning åskskadad har det varit över koppartelefonkablar. Har ärligt talat inte varit orolig under åskväder sen jag fick fiber och kopplade bort kopparn.

Men som andra påpekat: jag har inga illusioner om att något jag äger överlever en direktträff: utan att vara fysiker tror jag inte en liten säkring kommer kunna stoppa överslag från ett fenomen som kan överbrygga flera hundra meter i luft.

Permalänk
Medlem

Det handlar väl som någon sa enbart om ändringar i elledningarna, så kallade spikes. Detta kan ju ske även vid andra tillstånd.
Men slår åskan verkligen ner så är de helt meningslösa, enda som funkar är att dra ut skit man är rädd om.

Jag är för lat för att dra ut även när åskan är nära :> Har 2 APC som jag köpte när de var rea för många år sedan. De var inte så mycket dyrare än typ deltaco grenuttag på inet då så. Hade ju aldrig köpt för ordinariepris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

Utgå från att den endast skyddar mot strömspikar.

Angående blixtnedslag
Vid direktträff: nej.
Övriga träffar: be till fysikens RNG-Gudar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lall86:

Rätt sjukt att dom får skriva som dom gör då "Skyddar elektriska apparater mot åska"

En cykelhjälm skyddar mot ett fall från en skyskrapa med, det är bra frågan om hur bra skyddet är i sammanhanget.

Vill man skydda något mot ett blixtnedslag på riktigt hade jag nog satt det bakom en UPS. Vet inte om det är vattentätt det heller men det är åtminstone bättre.

Permalänk
Medlem

Det GÅR att åskskydda ett hus, men för den kostnaden kan man köpa väldigt många modermodem. En direktsmäll i huset är nästintill omöjligt att skydda sig mot annat än att bygga huset som en Faradays bur.

https://www.elinstallatoren.se/2018/08/det-racker-inte-att-ko...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag jobbade med en som fick sitt hus totalt utblåst av åska, den slog ned utanför och energin leddes in i vattenledningarna, allt vatten förångades och alla ledningar inom typ 20 m exploderade av ångtrycket och förutom att det såg ut som man kört en markberedare genom trädgården så var betongplattan söndersliten där det hade gått rör och en vägg inne i huset där det gick upp rör till övervåningen.
Slår åskan ner i närheten av eller i huset spelar det ofta liten roll om man har åskskydd men de skyddar mot överspänningar som induceras av nedslag en bit bort men inte när den slår ner i en elledning eller nära huset för då är energinivåerna för höga.

Permalänk
Sötast
Skrivet av TheBodyLotion:

Kör bara APC grendosor här hemma, 250kr är väl knappt något att klaga på när man har elektronik värt över 10k inkopplat i den. Kalla det placebo eller vad det nu heter, men jag litar mer på en ordentlig grendosa med överspänningsskydd än en slumpmässig simpel grendosa.

Nu har jag inte faktakollat särskilt noga men intressant om det stämmer:

How many joules are in a lightning strike?
The energy of an average 3 mile-long lightning strike is one billion to ten billion joules. To keep a 100-watt light bulb going for one second, one hundred joules of energy will be used. With one billion joules, the light bulb will be lit for 116 days.

How many joules does a fridge use?
So, 600 watts is 600 joules per second. 3 600 000, which is the number of joules in a kilowatt-hour.

https://findanyanswer.com/what-does-1000-joules-mean

Innebär det att den effektivt skyddar ungefär mot energin av en microvågsugn i drift?

Permalänk
Medlem

I en sekund ja, en indirekt blixtnedslag via elnätet är en affär på någon millisekund och 1000 Joule (eller Wattsekund) på 0.001 sekund ger då en belastning motsvarande 1 MW och vid 400 Volt (ungefär när en varistor/Comgap-urladdningsrör leder i 230V-koppling) motsvarar då ca 2500 Ampere! - för tunna ledare blir lätt metallånga och fördelar inte strömmen jämt över hela varistorns yta och massa så blir det lätt explosion på lokalt upphettade stråk i varistorkroppen.

Många överspänningsskydd, framförallt inom signal och inte kraft arbetar inte med att absorbera energin utan försöker reflektera ut energin igen genom grav impedansmässig missanpassning som tex. tända com-gap rör som kortsluter - problemet med com-gap rör och motsvarande gasyllda överspänningsskydd är att de behöver tid på sig att tända sig, så de är ofta i kombination med motstånd och efter motståndet snabbare skydd som varistorer eller halvledare som tar den initiala delen innan gasrören hunnit tända sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lall86:

Om intresse finnes: kolla även denna tråd

Edit: Se även SS-EN 61643 och SS-EN 62305